Muskampen 2025: Segraren korad!

Veckans fråga: Hur hög DPI kör du på din mus?

Permalänk
Medlem

Kör 2000 DPI, för jämnan, ändrar inte fram och tillbaka. Ändrar känsligheten i spels inställningar dock ibland, men det är ju inte riktigt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det gör den inte riktigt. Hög DPI + låg sens ger det bästa av båda världar med låg latens, mycket data från musen, och exakta rörelser i spelet, utan att det rör sig för snabbt.

Kommer ihåg när man skulle köra Borderlands 2 tror jag det va och ändrade mus sensen till det lägsta som gick i spelet och det var fortfarande för snabbt.

Min "eDPI" i spel brukar ligga på runt 800 men kör alltid musen på 400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Man får nog tolka statistiken med ett visst konfidensintervall, eftersom kategorierna överlappar. Jag har t.ex. 1 600 DPI, vilket innebär att jag platsar i både "1200-1600" och "1600-2000". Jag gissar att de flesta kommer att ha sin DPI på ett jämnt hundratal, så detsamma gäller nog rätt många svar.

Skrivet av lambdan:

Konstiga intervaller. 400 dpi respektive 800 dpi brukar vara väldigt populära, men här är dem i samma + 800 finns i två.

Skrivet av krEJZi:

Vad är detta för poll?

Så om jag har 1600 så finns det två alternativ att rösta på?

Kan bara hålla med ovanstående! Varför ha ändlägena på båda valen? Snacka om sabba till statistiken helt i onödan.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vet inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ett förenklat test här, så man vet mellan tummen och fingrarna
https://mousedpianalyzer.com/

Låg själv på 1000 med min mx master3

Nu har jag kollat. 244 dpi visade den sidan. Så ungefär som jag hade på Amigan för 30 år sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Kör 2000 DPI, för jämnan, ändrar inte fram och tillbaka. Ändrar känsligheten i spels inställningar dock ibland, men det är ju inte riktigt samma sak.

Exakt samma här, och har kört det i väldigt många år med möss av varierande tillverkare och modell.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

800 dpi rätt lagom i windows tycker jag

Permalänk
Medlem

800 och det har jag gjort sen stenåldern. Jag är dock en sån där tuff terminalkille för det mesta så använder inte musen så värst mycket förutom i spel.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Vet ej å kommer inte att installera logitech appen.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Vet ej å kommer inte att installera logitech appen.. = )

Jepps, Logitech Ghub och Logi tune Logitech options är hemska program som lägger sig i autostarten, försöker uppdatera sig hela tiden, tycker att man ska skapa konto, etc. Malware-feeling på dom.
MEN! om din logitech-pryl har inbyggt minne så kan jag rekommendera Logitechs egna onboard memory manager Det är stand-alone, så ingen installation. Och med det kan du göra det mesta som du gör med GHub.

blandade ihop två program. Jag har inte testat logi tune.
Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem

800 typ alltid.

Permalänk
Medlem

Står 3200 i mjukvaran för min Steel Series WoW Legendary Mouse (Varför finns det inga moderna möss med samma perfekta knapplayout, man får ju laga dem hela tiden?!)

Kör med två 24" skärmar ovanpå varandra till vänster, en lite större 27" som huvudskärm och en 23" uppe på väggen för film/youtube m.m. så det blir en del yta att täcka

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

800 dpi skulle vara intressant om folk skrev hur många hz (polling rate) dom körde med också

Permalänk
Medlem

Jag visste inte, en efter jag kontrollerade så kör jag tydligen 4000dpi.

Logitech Lift med sin dongel. Kör den på 100% hastighet vilket ska vara 4000dpi.
Standard inställningar för mus i Windows 11 och i CachyOS (KDE).

Tidigare har jag kört kring 800-1600dpi, innan jag bytte till denna mus både hemma och på jobbet.
Man vänjer sig rätt snabbt tycker jag

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Står 3200 i mjukvaran för min Steel Series WoW Legendary Mouse (Varför finns det inga moderna möss med samma perfekta knapplayout, man får ju laga dem hela tiden?!)

Kör med två 24" skärmar ovanpå varandra till vänster, en lite större 27" som huvudskärm och en 23" uppe på väggen för film/youtube m.m. så det blir en del yta att täcka

Netflix på tvn i bakgrunden, musik i lurarna, social media på telefonen och samtidigt WoW one button rotation. Peak gaming och attention span med en sten 😂

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk

Kör på 1600 nuförtiden, känns som en sweet spot för de flesta spel. 1600 och 4,8-5% in-game funkar som universal sens för både BF och Halo.

I min ungdom var jag alltid en high sens gamer och när jag spelade BF3 med controller på X360 back in the days hade jag 100% i in-game sens, när jag sen bytte över till PC och lirade BF4 började jag på 6400 dpi och 10% in-game vilket är helt jävla bananas, kan inte ens fatta hur jag lyckades träffa något med den sensen.

Visa signatur

Fractal Design North XL | AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WiFi | MSI GeForce RTX 5080 Gaming Trio OC | G.Skill DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Arctic Liquid Freezer III Pro 360 | Seasonic Focus GX 1000W | Kingston Fury Renegade G5 2TB | 27" Alienware AW2723DF Nano IPS QHD 280 Hz | Logitech Pro X Superlight 2 | SteelSeries QcK Performance XL Balance | Corsair K70 Core RGB MLX Red | Fractal Design Scape Dark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevy:

800 dpi skulle vara intressant om folk skrev hur många hz (polling rate) dom körde med också

Väldigt många parametrar att ta hänsyn till!

Minns när jag körde PS2Rate för att få musen på PS/2-porten att köra på 200Hz

Senare blev väl det standard, men på jobbdator körs skärmarna via en DisplayLink-hubb. Det ger värre laggande (30Hz?) än med Windows 95! Hela OS:et (Windows 11) känns helt annorlunda på min 175Hz-skärm hemma. Dock har det inte något med polling rate att göra, utan mer hur rörelserna upplevs på skärmen.

Brukar själv vara rätt påläst, men har faktiskt ingen aning om villen polling rate jag numera kör i macOS, Windows eller GNU/Linux. Vet bara att musen flyter på bäst i macOS, tätt följt av Windows med GNU/Linux på jumbo-platsen om jag går rent på känsla.

Edit:
125Hz verkar vara normal polling rate i många OS idag.

Permalänk

Just nu 9000. Vill röra musen så minimalt lite som möjligt, styr med fingertopparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rakamakafon:

Just nu 9000. Vill röra musen så minimalt lite som möjligt, styr med fingertopparna.

De flesta på det här forumet får nog röra musen minimalt oavsett vilken dpi de kör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Jepps, Logitech Ghub och Logi tune Logitech options är hemska program som lägger sig i autostarten, försöker uppdatera sig hela tiden, tycker att man ska skapa konto, etc. Malware-feeling på dom.
MEN! om din logitech-pryl har inbyggt minne så kan jag rekommendera Logitechs egna onboard memory manager Det är stand-alone, så ingen installation. Och med det kan du göra det mesta som du gör med GHub.

OOooohhhhh.. tacka tackar.. = )

1600 DPI var det visst.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Min mus har tre steg - 100,1200,1400 - som jag växlar mellan med en knapptryckning beroende på situation. Funkar lysande

Permalänk
Medlem

Jag kör en Corsair Raptor M45, köpte tre eller fyra stycken när Teknikmagasinet slog igen sin butik i Jönköping för många år sedan. Den har tydligen 800, 2000 och 5000 DPI som standard (utan iCue) på inställningsknappen med tre lägen, och jag kör på läge 2/3 oftast, så 2000 DPI.

Upplevt att det kanske är snäppet lägre än jag egentligen föredrar, men ger i gengäld något lugnare musrörelser i spel.

Använder 800-läget någon enstaka gång när man typ håller på med fotoredigering och ska flytta en pixel.

Intressant att se omröstningsresultatet hittills och att så många verkar föredra 400-800 DPI. Sitter ni och lyfter musen när ni spelar?

Permalänk
Skrivet av skitskurk:

De flesta på det här forumet får nog röra musen minimalt oavsett vilken dpi de kör.

XD https://www.youtube.com/watch?v=9CdVTCDdEwI

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitskurk:

Eftersom...vi har barn, antar jag du menar...och inte har tid att sitta vid datorn?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Liten hijack av tråd. Vilken allmän mus är bra idag? Kör en del CS2 men också en del mer generella saker. Har hört att vissa musar jobbar med trådlös teknik som kan "störa" och skapa lagg i spel. Hur mkt det ligger i det , det vet jag inte - men hur vara säker på att det funkar (nej, jag kör helst inte trådat).

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Liten hijack av tråd. Vilken allmän mus är bra idag? Kör en del CS2 men också en del mer generella saker. Har hört att vissa musar jobbar med trådlös teknik som kan "störa" och skapa lagg i spel. Hur mkt det ligger i det , det vet jag inte - men hur vara säker på att det funkar (nej, jag kör helst inte trådat).

https://www.rocketjumpninja.com/top-mice
https://www.eloshapes.com/

Två bra sidor för att hitta och välja rätt mus.

Att välja rätt mus är baseras på handstorlek, grepp, budget osv. Går ju inte bara rekommendera en för alla utan info. Men trådlöst fungerar hur bra som helst iaf de senaste 5-10 mössen jag kört.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått mig på det där med DPI, men vet att min mus ligger på 1000 DPI. Rör sig markören snabbare om man har högre DPI, eller vad är skillnaden?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

400

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Eftersom...vi har barn, antar jag du menar...och inte har tid att sitta vid datorn?

Ja precis 😉

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Jag har aldrig förstått mig på det där med DPI, men vet att min mus ligger på 1000 DPI. Rör sig markören snabbare om man har högre DPI, eller vad är skillnaden?

Markören rör sig snabbare ja, men blir mer precis om du sänker känsligheten i tex ett spel eftersom sökaren arbetar med högre upplösning.

Visa signatur