M.2 baserad hemserver/nas

Permalänk

M.2 baserad hemserver/nas

För några år sedan byggde jag ej server/nas baserat på denna artikel https://perfectmediaserver.com/
Jag hade massa överblivna sata ssd diskar som jag återanvände. Köpte ett enkelt moderkort för en Ryzen 5 processor och kompletterade med ett expansionskort med fler sata kontakter.

Nu står jag inför en liknande situation men denna gång vill jag använda överblivna M.2 ssd kort.

Min fråga blir , hur expanderar man antalet M.2 kortplatser??

Antalet M.2 kortplatser på enklare typer av moderkort tycks vara 1 eller 2 möjligtvis 3 om du är villig att betala grova pengar.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Typ med pcie kort https://amzn.eu/d/h1SZPzt

Finns även för 1x men då med lägre hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Just det som är svaret, beroende på vilken typ av port man har att tillgå. Kort med lägre hastighet, dvs t ex x4, passar även i de snabbare/större x8 & x16.

Korten som tar flera diskar kan visst ibland fungera sämre eller vara svårare att få till. Såg den här tråden ang detta.

Sen annat alternativ, som ligger något utanför själva frågan men stämmer med rubriken, skulle vara att skaffa dedikerad enhet.
Som t ex denna eller någon av dessa.

Permalänk
Skrivet av varget:

Ställs det några speciella krav på moderkort?

Stavnin
Permalänk
Medlem
Skrivet av lg_lindstrom:

Ställs det några speciella krav på moderkort?

Nej, m.2 nvme är pcie men annan kontakt. Men håll dig borta från kort med 2 eller fler om du kan. De kan kräva bifurcation som är mest en server grej.

Om man ska kunna boota os från en sådan krävs stöd i bios, det är inte självklart på moderkort som själva saknar m.2 slots. Men det är inte det vi pratar om här.

OBS! jag pratar om m.2 nvme inte m.2 sata

Permalänk
Medlem

Instickskort som omvandlar en PCIe x16-slot till 2-4 M.2-platser använder sig antingen av bifurcation (ställer krav på moderkortet) eller så har kortet en PCIe-switch (dyrt).

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Skrivet av D.:

Just det som är svaret, beroende på vilken typ av port man har att tillgå. Kort med lägre hastighet, dvs t ex x4, passar även i de snabbare/större x8 & x16.

Korten som tar flera diskar kan visst ibland fungera sämre eller vara svårare att få till. Såg den här tråden ang detta.

Sen annat alternativ, som ligger något utanför själva frågan men stämmer med rubriken, skulle vara att skaffa dedikerad enhet.
Som t ex denna eller någon av dessa.

Jag har sett dessa enheter men är tveksam till prestanda på cpu. Jag vill köra den som server också, inte endast som lagringsenhet. Vilken prestanda ger N150?

Permalänk
Skrivet av Wikai:

Instickskort som omvandlar en PCIe x16-slot till 2-4 M.2-platser använder sig antingen av bifurcation (ställer krav på moderkortet) eller så har kortet en PCIe-switch (dyrt).

Jag hade en känsla att det skulle vara så.
Hur "specificeras" bifurcation för ett moderkort. Jag vet inte om jag sett det nämnas någon gång.

Permalänk
Medlem

Om du vill köra en egen NAS med diskarna så har jag sett bra recensioner på den här lilla gynnaren.

https://www.bee-link.com/products/beelink-me-mini-n150

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Om du vill köra en egen NAS med diskarna så har jag sett bra recensioner på den här lilla gynnaren.

https://www.bee-link.com/products/beelink-me-mini-n150

Den jag länkade till tidigare här.

Gällande prestandan så är det enbart för lagring.
Har en sån själv och bara provat som hastigast hittills, men i medföljande W11 Home är den slöare än 10+ år gamla datorer.
Så nej, som annat än lagringsserver passar den inte.
Men den är imponerande liten och smidig.

Permalänk

Vad är hyper m.2

Lagringsportar 4 x SATA-600 (RAID), 4 x Hyper M.2

Permalänk
Skrivet av lg_lindstrom:

Vad är hyper m.2

gissar på någon tillverkar egna specifikation på något som alla har för att potentiellt verka lite bättre än resten.

alla vet att extreme och hyper i namnet gör det minst 50% snabbare...

skulle tippa på typ pci-e 3/4/5 whatev modermodemet erbjuder x2-4 lanes per disk potentiellt nån lösning för att inte moderkortet ska behöva stödja bifunction utan bandbredden från x4-16 delas upp på m.2 kortet i nån styrkrets till flera x1-4 per disk

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Nej, m.2 nvme är pcie men annan kontakt. Men håll dig borta från kort med 2 eller fler om du kan. De kan kräva bifurcation som är mest en server grej.

Många konsumentkort har trots allt stöd, så den kan vara värt att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lg_lindstrom:

Vad är hyper m.2

Tittar du på ett Asrock moderkort, de använder Blazing, Hyper och Ultra som epitet på sina M.2 platser beroende på vilken PCI-e generation de är. Hyper motsvarar PCI-e 4.0, Blazing 5.0 och Ultra 3.0.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kräver bifurcation. Finns alternativ på AliExpress för ca 150kr.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Skrivet av Wikai:

Kräver bifurcation. Finns alternativ på AliExpress för ca 150kr.

och X16 bandbredd i porten annars är du låst till att diskarna körs i x2 (med 4 diskar) om porten bara kan leverera x8 totalt eller x1 (med fyra diskar) om porten bara levererar x4 då bifunktion distribuerar den totala bandbredden på porten som om den vore flera mindre portar.

och OFTAST så brukar konsumenmoderkort generellt bara erbjuda en x16 port åt gången sålänge bara den x16 porten är använd annars delas bandbredden mellan portarna till 2x x8.

för ev grafikkort är det oftast ingen större förlust med <1-2% förlust på sin höjd men SSD enheterna kommer bara jobba max x2 om man populerar mer än 2 enheter på kortet.

så då kan du lika gärna koppla single diskar i chipset pci-e x4 portarna och få ut samma maxhastighet med fördelen att din x16 port fortfarande kommer vara en x16 port med full bandbredd

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

PCIe 3x2 är ju ändå runt 2000MB/s så det blir ju inte SATA-slött direkt. Och på en NAS så kanske man inte behöver ett grafikkort.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Skall du ha massa m.2 nvme diskar så får får du byta till epyc.

Vad skall du använda dina nvme diskar till?
de är ju ganska dyra att lagra på och är de konsument varianter är de ganska värdelösa för en server.

Ett en sata disk tex intel datacenter ssd presterar bättre än en konsument pcie 4.0 m.2 om man skall köra lite program på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lg_lindstrom:

Vad är hyper m.2

Vad ska du köra på systemet och hur många inloggade behöver du samtidigt? Alla servrar är per definition en NAS/filserver med mer eller mindre tjänster.

Det kommer vara antalet inloggade samtidigt, inte jagandet av filerna som kommer vara problemet, för i så fall behöver du en server-CPU och ett rackskåp med 100+ diskar och fiberlina.

Nätverket kommer vara det första som begränsar, även vid 10GBit, eftersom det är ca 1 Gigabyte per sekund för filer. Riktigt snabb nerladdning på internet ger mellan 25 - 50 Megabyte / sekund vid nerladdning.

Smaskigt med RAM är något man ofta förbiser vilket avlastar förfrågningar och möjliggör cache. Nya Linux system kör exempelvis systemet virtuellt helt i ram där några få GB räcker för att få plats med hela installationen.

En annan intressant idé är att Linux filstruktur är en form av RAID 0 då diskar kan monteras på nästan vilken mapp som helst och på så vis ger åtkomst parallellt mot diskarna. Det här ger även möjligheten att lätt byta en disk som strular, även under upptid (om hårdvara klarar det), då man kan montera diskar till flera mappar samtidigt etc.

Detta ger möjligheten att lätt lägga till eller byta en disk även under drift och / eller strukturera om filsystemet.

RAID idag fungerar bättre som software än hardware om du inte öppnar plånboken rejält och praktiken kör dedikerade företagsservrar med server-CPU i rackskåp då operativsystemens RAID är bättre en den RAID som följer med ett moderkort för en stationär dator.

Min home-katalog kör på två diskar som är en RAID 0 enbart för att få dubbla utrymmet mot en disk. Sedan backas den upp mot flera andra snurrdiskar.

När det gäller RAID och backup så är det olika saker. Men det anser jag är överspelat för länge sedan och anledningen är denna:

Det kommer vara återställningstiden, inte att disken kraschat som kommer vara problemet. För oavsett om du tar in en återställning från en backup eller återskapar genom att skapa om din RAID från en checksumma så kommer det ta extremt lång tid innan du får systemet på full hastighet. 10 TB data skulle vid 250MB per sekund ta 40 000 sekunder eller ca 11 timmar att genomföra, förutsatt att du får full hastighet på en bra disk. Du kan i praktiken halvera denna hastigheten eftersom backupper är komprimerade och checksummor måste räknas ut. Mitt system skulle därför ta minst 66 timmar att återskapa. Därför anser jag att redundans + backup är det nya systemet man ska praktisera.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon