Varför ett MB för 3500kr istället för 1800kr? (9950X3D)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

I denna situation är det nog väldigt värt att köpa en bra skärm!
Allt som har med datorn att göra går ju via bildskärmen.

4K OLED!

Om det blir 4K OLED är nog 5080 bättre i längden.

Jag sitter på ett 3080 och är mer än nöjd i 4K (men jag spelar "äldre spel" / stilfulla indie spel).

Helt fel. Just det att 5070ti och 5080 har samma bandbredd. Gör att det verkligen inte kommer diffa i längden. Kommer ebba ur mer och mer...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Grabben bör läsa köptrådarna där många kommit dragandes med budget på 30-40 tusen, men när våra gurus väl har konfigurerat upp något prisvärt så har det oftast landat på runt 20 tusen. Tror knappast någon har varit missnöjd då de fått de grafikkort som de önskat. Att gå på 9950X(3D) enbart för gaming är bara hybris och huvudlöst ogenomtänkt.

Ang. moderkorten så är inte skillnaden så där jättestor, samtliga AM5-kort har sina chipset kopplade till processorn via en PCIe 4.0 x4 länk, oavsett om du betalar 2000 eller 5000. Likaså har alla X-processorer samma antal med PCIe-banor som kan nyttjas direkt (bl.a. M.2 för SSD). Alla moderkort är designade för att klara av 9950X. Det som sker är att man drar ner på kvaliteten i de lägre segmenten. Att bara stödja PCIe 4.0 är ett sätt, att ha sämre VRM (strömmatning som ger onödiga förluster (värme) med de största processorerna) är ett annat. Ljud, nätverk, IO i största allmänhet är differentierat. Men du får alltid något som fungerar, därför är det värt att tänka igenom sina komponenter och bygga klokt och balanserat. Kort med USB4 kräver lite mera "läsa på" då de stjäl PCIe-banor. (800-serien)

Just nu är det många som får rådet att vänta på Superkorten som släpps någon gång Okt25-Feb26, så tidsplaneringen och tajmingen är viktig framöver. Med Black Friday i antågande bör man även fundera på om allt skall köpas (och byggas) samtidigt, eller om han vill bygga ihop det själv med komponenter från olika handlare.

Permalänk
Medlem

9950 och 5090 köper man om pappa har 250.000 i månaden i lön och man ska köra guldsked i mun direkt. Allt annat är trams.

https://komponentkoll.se/bygg/WPFYW - Detta är i min värld ett värsting bygge för en person som har någon form av resoneamang av pengar. 1000w PSU för framtid. Ultra snabb 4TB disk. Värsting chipset. Vi kommer endå runt 25kkr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

cl48 ram å mobo för nästan 4k för ett 5070ti?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Med dom pengar hade byggt denna. Vit Tema och kraftfull och framtid säker.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1700421/bygget

Permalänk
Medlem

som länkats innan så hade jag tagit en titt på hardware unboxed, länkar en video där de jämför vrm temps på alla b650 mobos som de har testat, e eg det som avgör om mobot e ok eller ej då alla am5 är just am5.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Vad är det som ska spelas?

Om det han ska spela finns på Geforce Now så lägger jag min vanliga rekommendation på att bara köra med det istället.

259kr per månad och dom är i full gång med att uppgradera från 4080 till 5080 grafikkort. Så man får rätt galet värde om man kan leva med att det är aningens sämre bildkvalite pga dom kör komprimerad stream.

Värdet av att kunna spela i full fart på en ipad eller chromebook hemma hos kompisar hade gjort det till ett superenkelt val för mig om jag var 20-30 år yngre.

Tänk att kunna dra på LAN precis när man vill hos polarna, spela typ Diablo4/PoE/ valfritt RPG.

Permalänk
Medlem

I praktiken köper folk dyra moderkort för att:
97% för att de är snyggare eller tror att det är en stor upgrade med ett moderkort som kostar 7k över ett som kostar 3k
3% för att de ska tok-överklocka och behöver stabilare VRM/kylning/kondensatorer/etc.

Permalänk
Medlem

Men överklockar man inte så är det ju rimligtvis pengar i sjön att kasta 3000:- extra på ett "fint" moderkort...
Ta Godlike för 15000 tex, vad i hela jösses utan att läsa speccen, är det på riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ett B850 känns helt klart mest prisvärt.
Men av vilken anledning rekommenderar du inte Asrock?

Stort tack för att du delade YT-klippet!
Intressant att Asus inte var med.

Problem med Zen 5 cpuer med extra v-cache, dvs x3d varianterna som "bräns" förstörs i Asrock moderkort. Det kommer nya BIOS uppdateringar som ska lösa problemet men än så länge hjälper det inte.

Visa signatur

Fractal North Black build w. T30 Fans /7800X3D/32GB CL30/5090/Asus X670E
Jonsbo Z20 White build w. Noctua Fans /9800X3D/32GB CL30/9070XT/Gigabyte X870I

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Helt fel. Just det att 5070ti och 5080 har samma bandbredd. Gör att det verkligen inte kommer diffa i längden. Kommer ebba ur mer och mer...

Jaså!

Bra, då vet jag! Tack! 👍

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Jaså!

Bra, då vet jag! Tack! 👍

Tråkigt när det är så lite skillnad. Rena sälj plojjen. Förmodligen samma produktion mer eller mindre med olika mjukvara bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för alla tankar och åsikter.
Jag försöker som sagt ta fram vettiga förslag att presentera för honom och få honom att inse vad som faktiskt är lämpligt.

Skrivet av AkUs:

Så ett 5070ti är ändå jämförbart med 5080 idag?
Tycker det är omöjligt att bara titta på benchmark-siffror och försöka tyda vad som faktiskt fungerar irl i spel.

Skrivet av mc68000:

Grabben bör läsa köptrådarna där många kommit dragandes med budget på 30-40 tusen, men när våra gurus väl har konfigurerat upp något prisvärt så har det oftast landat på runt 20 tusen. Tror knappast någon har varit missnöjd då de fått de grafikkort som de önskat. Att gå på 9950X(3D) enbart för gaming är bara hybris och huvudlöst ogenomtänkt.

Ang. moderkorten så är inte skillnaden så där jättestor, samtliga AM5-kort har sina chipset kopplade till processorn via en PCIe 4.0 x4 länk, oavsett om du betalar 2000 eller 5000. Likaså har alla X-processorer samma antal med PCIe-banor som kan nyttjas direkt (bl.a. M.2 för SSD). Alla moderkort är designade för att klara av 9950X. Det som sker är att man drar ner på kvaliteten i de lägre segmenten. Att bara stödja PCIe 4.0 är ett sätt, att ha sämre VRM (strömmatning som ger onödiga förluster (värme) med de största processorerna) är ett annat. Ljud, nätverk, IO i största allmänhet är differentierat. Men du får alltid något som fungerar, därför är det värt att tänka igenom sina komponenter och bygga klokt och balanserat. Kort med USB4 kräver lite mera "läsa på" då de stjäl PCIe-banor. (800-serien)

Just nu är det många som får rådet att vänta på Superkorten som släpps någon gång Okt25-Feb26, så tidsplaneringen och tajmingen är viktig framöver. Med Black Friday i antågande bör man även fundera på om allt skall köpas (och byggas) samtidigt, eller om han vill bygga ihop det själv med komponenter från olika handlare.

Han vågar inte bygga själv med risk att förstöra saker för det värdet.
Så jag kommer bygga den åt honom.
Men BF hade jag inte ens tänkt på, får se om han ids vänta 🤣

Skrivet av AkUs:

9950 och 5090 köper man om pappa har 250.000 i månaden i lön och man ska köra guldsked i mun direkt. Allt annat är trams.

https://komponentkoll.se/bygg/WPFYW - Detta är i min värld ett värsting bygge för en person som har någon form av resoneamang av pengar. 1000w PSU för framtid. Ultra snabb 4TB disk. Värsting chipset. Vi kommer endå runt 25kkr.

Nu är ju inte situationen så och han köper för pengar han tjänar själv. Jag kan bara rekommendera, sedan är det hans beslut vad han vill slösa pengar på iom han är myndig och inte bor hos mig.

Men tack för förslaget. Dock är RGB ett big no-no för honom.
Men då har jag något att titta vidare på.

Skrivet av Munya:

Med dom pengar hade byggt denna. Vit Tema och kraftfull och framtid säker.

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1700421/bygget

Snyggt, om det inte vore för all RGB…

Skrivet av difi:

Vad är det som ska spelas?

Om det han ska spela finns på Geforce Now så lägger jag min vanliga rekommendation på att bara köra med det istället.

259kr per månad och dom är i full gång med att uppgradera från 4080 till 5080 grafikkort. Så man får rätt galet värde om man kan leva med att det är aningens sämre bildkvalite pga dom kör komprimerad stream.

Värdet av att kunna spela i full fart på en ipad eller chromebook hemma hos kompisar hade gjort det till ett superenkelt val för mig om jag var 20-30 år yngre.

Tänk att kunna dra på LAN precis när man vill hos polarna, spela typ Diablo4/PoE/ valfritt RPG.

Det som spelas nu är AC, Battelfield, Ghost of Tsushima, GTA och liknande.
Tror inte han är intresserad av komprimerad bild, men har aldrig upplevt Geforce Now.

Skrivet av Spiffman:

Men överklockar man inte så är det ju rimligtvis pengar i sjön att kasta 3000:- extra på ett "fint" moderkort...
Ta Godlike för 15000 tex, vad i hela jösses utan att läsa speccen, är det på riktigt?

Helt galna priser på vissa mb, ja!
Så därför jag försöker få ihop något balanserat istället för att han bara ska punga ut för ”det värsta”.

Är ute på vift och har svårt att svara, men uppskattar enormt vidare diskussioner och tips.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag aldrig givit mig på en 9950x3d över en 9800x3d för bara spelande.
Oavsett om jag fått dom till exakt samma pris!
Nu har AMD blivit bättre med att välja rätt kärnor när du spelar, men det är inte perfekt.
Och kan skapa problem på äldre spel.
Och sen har vi värmeutveckling och strömåtgång osv osv att tänka på.

Jag var en av väldigt få som fick tag på både en 5950x vid lanseringdagen och en 3090 founders vid lanseringdagen mitt under pandemins komponent brist.

Och jag kände att jag borde satsat på en 5800x istället. (X3d chippen kom senare)
Men villhöver tarmen klämde hårt, och jag gick för det absolut bästa som fans att hitta.
Nu sitter jag på en 9800x3d

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Tänkte flika in att 5080 super (och 5070 Ti super, 5070 super) ska släppas detta år. Möjligt att Nvidia skjuter på 5080 super till början av nästa år för att kunna använda snabbare minne.

5080 super kommer vara 15-20% snabbare än nuvarande 5080. Kommer att slå 4090.

9800x3d är bättre till spel pga den har större chache som ger stor fördel just för spelande.

9950x3d har dubbelt så många kärnor (8+8). Men dom är uppdelade i två kluster och bara ena klustret (dvs 8 kärnor) har den extra chachen. Windows vet inte exakt vilka som är vilka och kan då lägga vissa spelprocesser på en kärna som saknar den extra cachen, så det kan leda till sämre prestanda i spel.

9950x3d är till för dom som använder datorn till redigering och 3d rendering, men som också vill kunna spela. Helt onödigt att köpa om din son inte tänker syssla med redigering och 3d rendering.

Permalänk
Medlem

Nu är det helt klart ett sådant läge på GPU sidan med kommande superserien som kommer som nämt i Q4, lagom till Black Friday kanske. Priserna kommer att röra sig. Vänta till dessa kort har kommit då de kommer att hålla längre. Nvidia slutar producera 5070 ti och 5080 i och med superserien, rykten säger att de redan gjort detta.
Det kan vara nämnvärt att 2027 kommer nya GPUer från både AMD och Nvidia och de kommer att göra ett rejält prestanda kliv och då är det bra att sitta på ett kort med högre andhandsväde om man vill uppgradera, dvs superserien.
Om han ska köra 4k så är det enligt mig 5090 som gäller utav korten idag, jag har även ett 9070xt som används i 4k men då är det upskalning och framegen för att nå över 100 fps. Det kommer inte kort som slår 5090 förrän 2027, enligt den information som släpps/läkts.
1440p alternativt 1440x3440(ultrawide) så finns det fler alternativ, här behövs inte ett 5090 utan man kommer långt på 9070xt, 5070ti eller 5080. Men ett alternativ är att man köpaer ett 9070xt för ca 8k och i flera fall lägre på andrahands marknaden, sen vänta in reviews på de nya koreten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldGamer:

Nu är det helt klart ett sådant läge på GPU sidan med kommande superserien som kommer som nämt i Q4, lagom till Black Friday kanske. Priserna kommer att röra sig. Vänta till dessa kort har kommit då de kommer att hålla längre. Nvidia slutar producera 5070 ti och 5080 i och med superserien, rykten säger att de redan gjort detta.
Det kan vara nämnvärt att 2027 kommer nya GPUer från både AMD och Nvidia och de kommer att göra ett rejält prestanda kliv och då är det bra att sitta på ett kort med högre andhandsväde om man vill uppgradera, dvs superserien.
Om han ska köra 4k så är det enligt mig 5090 som gäller utav korten idag, jag har även ett 9070xt som används i 4k men då är det upskalning och framegen för att nå över 100 fps. Det kommer inte kort som slår 5090 förrän 2027, enligt den information som släpps/läkts.
1440p alternativt 1440x3440(ultrawide) så finns det fler alternativ, här behövs inte ett 5090 utan man kommer långt på 9070xt, 5070ti eller 5080. Men ett alternativ är att man köpaer ett 9070xt för ca 8k och i flera fall lägre på andrahands marknaden, sen vänta in reviews på de nya koreten.

Ta det lugnt med att gå i god för att några super kort dyker upp Q4. Det är mycket önskan som hejjar på dessa artiklar. Ingen rök utan eld, så att det är klart att någon har hört något om att Super är på ingång. Men vi har inte sett några konkreta bevis som roadmaps eller dyl med datum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt rätt, det finns ingen officiell information om datum för release.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter lite messande med sonen har han bestämt sig för att vänta till Black Friday/Week och se vad som händer med priserna.

Stort tack för alla tankar och åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Efter lite messande med sonen har han bestämt sig för att vänta till Black Friday/Week och se vad som händer med priserna.

Stort tack för alla tankar och åsikter.

7800x3d och 5070ti är redan prisjagade. Man kankse hittar 500kr på de produkterna. Så en burk som består av ”best price point” är redan svår att få ner på BF. Däremot 9950 och 5090 kan helt plötsligt gå ner 3000kr. Jag brukar säga till folk. BF är inte ”billigare”. Men du kan få något du ”vill” ha istället för något du ”behöver” för samma pengar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Runt 20 000 kr är en bra sweet spot idag. Bättre att spara pengar till att uppgradera grafikkortet 2-3 generationer framåt.

Det här moderkortet har PCIe 5.0-stöd samt riktigt bra strömförsörjning med 14 + 2 + 1 faser.