SweClockers drop!

Nekat köp hos Klarna, vad är det för trams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det står i klarnaappen om du klickar på din profil

Mja, jo, det är ju min gräns, tänkte mer om någon visste taket, men det kanske inte finns någon uttalad maxgräns.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Mja, jo, det är ju min gräns, tänkte mer om någon visste taket, men det kanske inte finns någon uttalad maxgräns.

Jag vet inte. Det verkar vara lite godtyckligt. Ibland har jag ty 35000 senplötsligt bara 27000

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag vet inte. Det verkar vara lite godtyckligt. Ibland har jag ty 35000 senplötsligt bara 27000

Ofasen, nä min har alltid hållit sig på exakt samma, fick en notis här om dagen att dom ökat på ytterligare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag köpte en processor av ett företag via Klarna för en massa år sen.

Processorn kan ej levereras/Finnsej i lager sa företaget.

vart är pengarna sa jag, företaget sa så här, eftersom att du har betalt med klarna så får de ta det med klarna, hade du inte använt exempelvis "din bank" så hade du fått dina pengar direkt in på ditt konto på den banken. Så svarade företaget.

Så klart !!!

Klarna å sin sida blåsta mig på hela summan !!!

1 Då på den tiden fanns det inget klart och tydligt att finna hur man får sina pengar.
2 Dom var supersega att få tag på, att tinga dom som man oftast gjorde då på den tiden kunde innebära att man ringde sen var det knäpptyst i timmar, man vist alltså inte ens om man hade koppling till dom eller inte.

och ja man kunde bli avkopplad.

mail kunde dröja nästen en vecka.

Väl där fick jag nån PDF där jag skulle fylla i mina bakuppgifter och skicka in , alltså i pappersform. Enligt instruktioner i mailet alltså.
Jag skickade in detta. men såg aldrig mina pengar.
Gjorde därefter ett par försök ytterligare men gav till slut bara upp.

Efter det började alla myndigheter och alltihop använda skiten och kallade Jlanra säkert på alla mörjiga vis... man bara häpnar alltså. jag skrattar varje gång jag ser något som" En säker mellanhand".

R`Tycker det är ren jävla dynga när mindre förtetag enbart har Klarna som enda betalningsmetod. Då har jag ringt ägare/VD/Chef och förklarat hur det ligget till och att jag måste ha ett alternativ. "Nä vi har avtal med/Samarbetar" heter det då.

Anekdotiskt bevisföring från 20 år sedan kanske inte är så relevant längre?
Ska jag handla från en lite mindre etablerad handlare så väljer jag Klarna alla dagar i veckan före någon okänd checkout-provider med säte på Seychellerna.

I Klarna idag kan man göra allt i appen, man kan hålla inne betalning om varan inte levererats, etc.
Återbetalning sker också automatiskt (eller rättare sagt att det är handlaren som initierar det, men ur mitt perspektiv är allt automatiskt), man behöver inte skicka in några blanketter eller dylikt till Klarna, allt bara flyter på. Klarna hanterar alltså flera miljoner transaktioner dagligen. Det går inte att jämföra med hur det eventuellt var när du nyttjade det i dess linda.

Permalänk
Medlem

(Om någon har varit med om liknande vore det mycket uppskattat att få höra era erfarenheter och hur det gick till.)

Jag har nyligen råkat ut för att Klarna, i samband med ett online butiksinköp där jag valde ren faktura som betalsätt, begärde underskrift via BankID i stället för enbart identifiering, baserat på tidigare köp har det enbart rört sig om identifiering. (Vad som går att avläsa på BankID historiken)

Klarna uppgav att det rörde sig om ett systemfel, men har inte lämnat någon närmare förklaring till varför underskrift krävdes just denna gång, utom systemfel. Givetvis tar jag saken på allvar och vill utreda saken vidare.

Min fråga är därför:
När kräver Klarna egentligen underskrift i BankID-appen i samband med köp?
Och till er andra: Har ni också fått upp etiketten "underskrift" i BankID-appen? Vad köpte ni i så fall, och vilket betalsätt valde ni för att trigga detta? Jag utreder om klarna hanterat min e-signatur på ett otillbörligt sätt.

Jag har försökt hitta information om detta, men varken Klarnas webbplats eller andra källor verkar ge några klara svar kring i vilka situationer underskrift krävs – särskilt inte vid butiksköp som det sedvanligt varit identifiering i BankID. Är det någon som har mer insyn eller erfarenhet av detta? Skulle vara intressant o vet ni som tagit delbetalning eller kredit fått upp underskrift eller identifiering, kanske berodde systemfelet på att den trodde de var delbetalning trots vanlig faktura?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klas25:

Givetvis tar jag saken på allvar och vill utreda saken vidare.

Varför är det allvarligt enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Varför är det allvarligt enligt dig?

Kul med svar
Det är allvarligt om ett företag kräver e-underskrift istället för e-identifiering och sedan påtalar ”systemfel" eftersom det tyder på bristande förståelse för juridiska och tekniska skillnader, vilket är allvarliga, det underminerar tilliten till deras säkerhetsrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klas25:

...och tekniska skillnader, vilket är allvarliga, det underminerar tilliten till deras säkerhetsrutiner.

Vad är den tekniska skillnaden mellan en signering och en legitimering då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klas25:

Kul med svar
Det är allvarligt om ett företag kräver e-underskrift istället för e-identifiering och sedan påtalar ”systemfel" eftersom det tyder på bristande förståelse för juridiska och tekniska skillnader, vilket är allvarliga, det underminerar tilliten till deras säkerhetsrutiner.

Jo, det är ju skillnad på en legitimering och en signering. Hade jag ombetts signera när jag loggar in på banken hade jag dragit öronen åt mig.

Men om du gör ett köp mot faktura så är det väl inte alls orimligt att det är en signering, väl? Det kan inte vara så enkelt att den stackars finniga tonåringen på deras support inte vet när de olika processerna krävs och uppstår? Din reaktion känns spontant kraftigt överdriven.

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken på att se hur stor min "köpkraft" är hos Klarna efter jag kollat lite i tråden (handlar aldrig på kredit, kommer aldrig göra) och när jag laddade ner appen och loggade in så finns inte ens den informationen tillgänglig vilket enligt en sökning visar att min köpkraft ligger på 0. Lite intressant då man har ok inkomst, är skuldfri och inte har några andra lån. Måste man handla på faktura först för att bygga upp sin köpkraft eller hur fungerar det?

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jo, det är ju skillnad på en legitimering och en signering. Hade jag ombetts signera när jag loggar in på banken hade jag dragit öronen åt mig.

Men om du gör ett köp mot faktura så är det väl inte alls orimligt att det är en signering, väl? Det kan inte vara så enkelt att den stackars finniga tonåringen på deras support inte vet när de olika processerna krävs och uppstår? Din reaktion känns spontant kraftigt överdriven.

Det kan mycket väl stämma, men med tanke på att ett trettiotal tidigare köp har genomförts mot ren faktura, samtliga med BankID-signeringen rubricerad som "identifiering" väcker det frågor varför just detta köp, trots en lägre köpesumma, istället registrerats som "underskrift", vilket innebär en högre nivå av signering.
Det blir särskilt anmärkningsvärt då deras egen tekniker har uppgett att ett systemfel inträffade vid tidpunkten för detta köp, vilket enligt dem orsakade denna avvikande rubricering.
Som du säkert förstår har de två typerna av signering olika juridisk betydelse, och som konsument är det naturligt att vara mån om sina digitala interaktioner.
Därför anser jag också att det vore intressant att få veta om andra kunder har upplevt något liknande, samt när det egentligen krävs en signering på "underskriftsnivå". Generellt tycks detta förekomma vid delbetalningar, vilket inte var fallet i det här ärendet. Hade varit intressant o veta om detta skett andra kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klas25:

Det kan mycket väl stämma, men med tanke på att ett trettiotal tidigare köp har genomförts mot ren faktura, samtliga med BankID-signeringen rubricerad som "identifiering" väcker det frågor varför just detta köp, trots en lägre köpesumma, istället registrerats som "underskrift", vilket innebär en högre nivå av signering.
Det blir särskilt anmärkningsvärt då deras egen tekniker har uppgett att ett systemfel inträffade vid tidpunkten för detta köp, vilket enligt dem orsakade denna avvikande rubricering.
Som du säkert förstår har de två typerna av signering olika juridisk betydelse, och som konsument är det naturligt att vara mån om sina digitala interaktioner.
Därför anser jag också att det vore intressant att få veta om andra kunder har upplevt något liknande, samt när det egentligen krävs en signering på "underskriftsnivå". Generellt tycks detta förekomma vid delbetalningar, vilket inte var fallet i det här ärendet. Hade varit intressant o veta om detta skett andra kunder.

De allra flesta tänker inte på rubriken. Om det står identifiering eller underskrift kvittar, man vill bara handla.
Så tror det blir svårt att hitta nån större mängd människor som ens har en åsikt

Men visst, finns alltid folk med starka åsikter att hitta, du är ett bra exempel

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläskan:

Blev lite nyfiken på att se hur stor min "köpkraft" är hos Klarna efter jag kollat lite i tråden (handlar aldrig på kredit, kommer aldrig göra) och när jag laddade ner appen och loggade in så finns inte ens den informationen tillgänglig vilket enligt en sökning visar att min köpkraft ligger på 0. Lite intressant då man har ok inkomst, är skuldfri och inte har några andra lån. Måste man handla på faktura först för att bygga upp sin köpkraft eller hur fungerar det?

Som svensk tycker jag ju också att du borde ha ett högt kreditbetyg. Skulle inte förvåna mig om Klarna, efter att ha noterats över pölen, kör USA-stilen när kreditvärdighet över hela brädet. Om det är juridiskt möjligt. Där borta bygger man ju upp sin kreditvärdighet över tid genom att handla på kredit vilket för mig känns helt omvänt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Anekdotiskt bevisföring från 20 år sedan kanske inte är så relevant längre?
Ska jag handla från en lite mindre etablerad handlare så väljer jag Klarna alla dagar i veckan före någon okänd checkout-provider med säte på Seychellerna.

I Klarna idag kan man göra allt i appen, man kan hålla inne betalning om varan inte levererats, etc.
Återbetalning sker också automatiskt (eller rättare sagt att det är handlaren som initierar det, men ur mitt perspektiv är allt automatiskt), man behöver inte skicka in några blanketter eller dylikt till Klarna, allt bara flyter på. Klarna hanterar alltså flera miljoner transaktioner dagligen. Det går inte att jämföra med hur det eventuellt var när du nyttjade det i dess linda.

fast googla runt lite så är det ju folk som råkar ut för trubbel just när det gäller Klarna både i att när nått blufföretag är i farten då är Klarna ingen hjälp alls. och det finns hela tiden många fall som mitt där allt hade vart frid och fröjd utan klarna men med klarna så blir det en massa problem i stället.

Alltså helt värt mot vad klarna säger sig vara till för- En trygg mellanhand men är helt tvärt om i praktiken. jag rog upp mitt fall för att visa på att så har Klarna vart hela tiden.

Klarna är skräp som fullt ut skiter i dig när det väl gäller.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

fast googla runt lite så är det ju folk som råkar ut för trubbel just när det gäller Klarna både i att när nått blufföretag är i farten då är Klarna ingen hjälp alls. och det finns hela tiden många fall som mitt där allt hade vart frid och fröjd utan klarna men med klarna så blir det en massa problem i stället.

Alltså helt värt mot vad klarna säger sig vara till för- En trygg mellanhand men är helt tvärt om i praktiken. jag rog upp mitt fall för att visa på att så har Klarna vart hela tiden.

Klarna har även dåliga villkor generellt och är ovilliga att bistå seriösa e-handlare så problemen är dubbelriktade. Detta gynnar knappast konsumenten i slutänden men är bra för klarnas tillväxt då de inte behöver lägga så mycket pengar och resurser på något "onödigt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Fast det stämmer inte helt.
Jag handlar alltid med Klarna om det finns tillgängligt och har haft
problem med några företag som bland annat inte skickat dom varor jag beställt.
Och varje gång har Klarna gått in och löst det till min fördel och stoppat betalningen.

Så dom skiter inte i dig fullt ut.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Fast det stämmer inte helt.
Jag handlar alltid med Klarna om det finns tillgängligt och har haft
problem med några företag som bland annat inte skickat dom varor jag beställt.
Och varje gång har Klarna gått in och löst det till min fördel och stoppat betalningen.

Så dom skiter inte i dig fullt ut.

Att du har haft tur är totalt ointressant. Är ju som med knark, finns massor med folk som knarkat och klarat sig helt utan egentliga problem men alla vet att väldigt många får livet totlalförstört. ändå så dyker det upp mängder med folk som påstår motsatsen.

Spelar ingen roll hur många glada gossar som dyker upp och säger "jag har aldrig hat nått problem". Samma med som så mycket annat. Teslabilägare är i samma eviga ständiga debatt där folk med problem i sina bilar alltid får MR okänd som glatt dyker upp och säger "jag har aldrig haft problem med min" utan att berätta vilken typ av ägare han är eller hur han brukat, vart han bor med mera.

Som sagt googla så ser du själv. Att du inte haft problem med Klarna ser jag som ett jahopp... jag själv betalar hellre med direkbanköverförning rakt av kan jag tala om. Och då kan jag dra till med ett. jag har aldrig haft problem sen jag slutade med Klarna

Dom få gånger jag misstänk något så har jag kör en sån där att jag betalar när jag hämtar ut mitt paket och det har väl hänt tre gånger under dom här 20 åren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Att du har haft tur är totalt ointressant. Är ju som med knark, finns massor med folk som knarkat och klarat sig helt utan egentliga problem men alla vet att väldigt många får livet totlalförstört. ändå så dyker det upp mängder med folk som påstår motsatsen.

Spelar ingen roll hur många glada gossar som dyker upp och säger "jag har aldrig hat nått problem". Samma med som så mycket annat. Teslabilägare är i samma eviga ständiga debatt där folk med problem i sina bilar alltid får MR okänd som glatt dyker upp och säger "jag har aldrig haft problem med min" utan att berätta vilken typ av ägare han är eller hur han brukat, vart han bor med mera.

Som sagt googla så ser du själv. Att du inte haft problem med Klarna ser jag som ett jahopp... jag själv betalar hellre med direkbanköverförning rakt av kan jag tala om. Och då kan jag dra till med ett. jag har aldrig haft problem sen jag slutade med Klarna

Dom få gånger jag misstänk något så har jag kör en sån där att jag betalar när jag hämtar ut mitt paket och det har väl hänt tre gånger under dom här 20 åren.

Det har ingenting med tur att göra.

Du skrev att dom skiter i dig fullt ut och det stämmer inte.
I sådant fall skulle dom ha skitit i mina problem också men det gjorde dom inte.

Så man kan ju undra vad du har gjort för att dom ska skita i dig fullt ut.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Det har ingenting med tur att göra.

Du skrev att dom skiter i dig fullt ut och det stämmer inte.
I sådant fall skulle dom ha skitit i mina problem också men det gjorde dom inte.

Så man kan ju undra vad du har gjort för att dom ska skita i dig fullt ut.

Jag förklarar hur klarna gör i bland som väldigt många råkat ut för , du kan inte googla utan går på person i stället. Det berättar bara hur du är som person.

Därmed är vår "Debatt" över för den här gången eftersom att du visade att du inte klarar av det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Jag förklarar hur klarna gör i bland som väldigt många råkat ut för , du kan inte googla utan går på person i stället. Det berättar bara hur du är som person.

Därmed är vår "Debatt" över för den här gången eftersom att du visade att du inte klarar av det

Du kanske ska hålla dig till sanningen och inte din sanning då i fortsättningen.
Bara för att du och vissa andra haft problem med Klarna så betyder inte att dom skiter fullt ut i alla.

Var tydligare när du skriver nästa gång så kanske du slipper den här typen av påhopp på person

Tack för en trevlig "debatt"

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Skrivet av Fläskan:

Jag hittar inte heller den informationen men har inga problem att få fakturor så tror bara att det inte finns i vissa versioner av appen. Där det säga att det ska finnas enligt beskrivningarna här finns ett erbjudande om något som kallas "Klarna Saldo" i min app. Jag behöver inte ha ett bankkonto hos klarna så jag tänker inte öppna ett, använder bara deras fakturor mot företag jag inte handlat av tidigare för att öka säkerheten lite om det strular.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Vet inte heller varför klarna nekar mig faktura nu mer överallt.

Har inte kunnat ta det på faktura på snart ett halvår får bara medelande att något gick fel och ingen info varför i mailen eller posten...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har inte kunnat ta det på faktura på snart ett halvår får bara medelande att något gick fel och ingen info varför i mailen eller posten...

Har du provat att kontakta Klarna, verkar ju som något är trasigt för dig.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Att du har haft tur är totalt ointressant.

Dina (negativa) anekdotiska erfarenheter är så klart precis lika mycket/lite värda som andras positiva erfarenheter.

Jag hoppas att du förstår att det finns människor som använder Klarna (och knark för den delen, eftersom du tog upp det) dagligen, och enbart har positiva erfarenheter.

"Problemet" är att dom inte gör så mycket väsen av sig.

Skrivet av Joppis:

Där borta bygger man ju upp sin kreditvärdighet över tid genom att handla på kredit vilket för mig känns helt omvänt.

Det är väl rätt rimligt, ett bra sätt att visa att man kan hantera något, är genom att använda det.

Dessutom tjänar Klarna pengar på att kunder använder deras tjänst, och det är väl inte helt orimligt att dom "belönar" det.

Sen finns det såklart en gamification av ekonomin som kan vara problematisk.
Precis som med casinon som premierar även gäster som vinner, eftersom dom vet/hoppas att kunden är på just deras casino när hen till slut förlorar.

Permalänk
Medlem

Personligen kan jag inte betala på faktura sen jag råkade ut för ett bedrägeriförsök. Klarna spärrade mig rakt av efter kontakt med dom.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kolla upp adressen till din gata, hade problem engång. Då var det att min gatuadress och portsiffra stod som det ska men lägenhets numret stod med efter också. exempel: "fromgatan 18A. 1201".det sista siffrorna störde ut så jag inte kunde beställa, tog bort det så gick det igenom utan problem.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

Kolla upp adressen till din gata, hade problem engång. Då var det att min gatuadress och portsiffra stod som det ska men lägenhets numret stod med efter också. exempel: "fromgatan 18A. 1201".det sista siffrorna störde ut så jag inte kunde beställa, tog bort det så gick det igenom utan problem.

bor i villa så har inget lägenhetsnummer bara ett husnummer. [gatuadress] [husnummer] så har inget där att ta bort för då kommer det garanterat komma fel...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Dina (negativa) anekdotiska erfarenheter är så klart precis lika mycket/lite värda som andras positiva erfarenheter.

Jag hoppas att du förstår att det finns människor som använder Klarna (och knark för den delen, eftersom du tog upp det) dagligen, och enbart har positiva erfarenheter.

"Problemet" är att dom inte gör så mycket väsen av sig.

Det är väl rätt rimligt, ett bra sätt att visa att man kan hantera något, är genom att använda det.

Dessutom tjänar Klarna pengar på att kunder använder deras tjänst, och det är väl inte helt orimligt att dom "belönar" det.

Sen finns det såklart en gamification av ekonomin som kan vara problematisk.
Precis som med casinon som premierar även gäster som vinner, eftersom dom vet/hoppas att kunden är på just deras casino när hen till slut förlorar.

ljuger Marcus Oskarsson här kanske
https://marcusoscarsson.se/just-nu-hard-kritik-mot-klarna-man...

Här handlar det om att KLARNA INTE BETALAT UT PENGAR fast man säger att man skall vara en SÄKER MELLANHAND. men där skyller man helt ogenerat på att dom inte kan göra något åt att det finns oseriösa företag.

Det var inte förns det uppdagas att det var större och haglade anmälningar åt alla håll mot Klarna som man gjorde det man säger sig vara det som är Klarnas huvudupprag. Deassutom formulerar Klarna om sig för att verka helt oskyldiga.

Det är bara extremt dumma människor som går på det.

Jag har följt företaget eftersom att jag själv blev blåst av Klarna på exakt samma sätt och det är en tradition av Klarna som Klarna bara ständigt upprepat under hela dess existens.

Detta på den här länken är enbart efter hagel av anmälningar och negativ uppmärksamhet i media. Fört efter det så ger Klarna med sig... men omformulerar sig som "Räddare".
https://www.bohuslaningen.se/ekonomi/lurade-kunder-far-miljon...

tråd på Sweklockers här^
Klarna och Telenor i topp bland anmälningar till Konsumentverket
https://www.sweclockers.com/nyhet/37718-klarna-och-telenor-i-...

Sen har klarna diverse klassisk Toxiskt arbetsmiljö vilket har upprepats i alla år. Man kan säga att det är tradition på detta bolag sen många år bakåt.
https://arbetet.se/2025/05/28/kaos-pa-klarnas-kundtjanst-var-...
https://kollega.se/arbetsmiljo/klarna-har-brutit-mot-arbetsti...

https://www.breakit.se/artikel/43356/larm-fran-tidigare-ansta...

Visa signatur

Permalänk

Handlar aldrig med Klarna egentligen och blev nu, när jag igår tänkte göra ett undantag, påmind om varför. Skulle beställa mobil + abb via Halebop, de erbjöd endast Klarna för aktuell mobil (iPhone 17 Pro Max). Klarna nekar köp med hänvisning till kreditupplysning. Lön över medel, inga andra delbetalningar/liknande, aldrig haft betalningsanmärkningar och kreditupplysningen som jag idag får kopia på visar högsta betyg.

Samtidigt läser man om folk med Klarnaskulder upp över öronen som tillåts fortsätta handla. Vad håller de på med?

Ett alternativ hade såklart varit att betala direkt men då får man inte samma rabatt på mobilen, således dyrare än att delbetala över 12 mån. Blir att välja annan operatör.

Permalänk
Medlem

ReMemberMe: Som många i tråden är inne på och tidigare trådar, Klarna går inte särskilt mycket på kreditupplysningen utan om du handlat genom de tidigare och hur mycket/ofta. Handlar du en sak vartannat år finns det väl inte några pengar för Klarna. Visst kan det vara lite förvirrande när andra kreditgivare ofta är tvärt om och föredrar när du har litet kreditengagemang och hög betalförmåga.