Du vet säkert, eller du misstolkat du?
44khz är sampling frekvensen, så med 44khz kan du bara generera 22khz i sågtandsvåg.
Med 4 datapunkter på en sinuskurva så är den fortfarande ganska kantig, och då har du 11khz ljud våg från 44khz.
Så… det kan säkerligen bli bättre med 80kHz, men de flesta har redan förstört sin hörsel så pass att de knappt hör över 10 khz.
Ibland önskar jag att jag inte hörde alla höga frekvenser som ingen annan hör. De är överallt.
Du kanske tänker som jag, men man kan iaf höra fler övertoner om man nu har ljudanläggning som ens kan producera den ljudbilden. Precis som artikeln skriver.
Sinuskurvan blir ju inte kantig eftersom dac:en fyller i mellan punkterna. Vid uppspelning finns ingen anledning att ha högre än ex 20khz (40k pga nyquist) och anledningen till 44.1 var väl just lite headroom för filtren i dac:en samt hur mycket som skulle få plats åå en cd.
Vid produktion/inspelning har det som du säger en mycket större betydelse, eftersom olinjära processer tenderar att skapa aliasing
24 bitar har också mest nytta vid inspelning pga brusgolvet i pre-amps och mikrofoner. I praktiken har väl mycket moder musik en dynamik som motsvarar 6 bitar i bästa fall. Finns ju en anledning till att 16/44 hålllt så länge som det gjort. Tycker man kan höta dither på reverbsvansar på äldre cd, men numer har öven den biten blivit så bra att man inte hör npgot.