Borderlands 4 (PC) - Verkar ha en del performance problem

Permalänk
Medlem

Borderlands 4 (PC) - Verkar ha en del performance problem

Jag har inte skaffat spelet själv, men har tittat på ett par videos (se nedan) nu som visar att spelet verkar vara extremt tungdraget och lidet av stutters.

Daniel Owen

zWORMz Gaming

Inte ens en dator med 5090 och 9800X3D kan köra spelet i native 4K, med högsta inställningar och hålla minst 60fps (som kan ses i zWORMz Gaming video). Är väl i.o.f.s. inte helt nytt, det har varit fler spel som varit "för tunga" för den kraftfullaste (konsument) hårdvaran på marknaden.

Ligger man på minimum systemkraven så får man tydligen räkna med att köra spelet i 720p (uppskalat till 1080p) med i princip lägsta inställningar för att nå upp till runt 60fps.

Låst 30 fps i filmsekvenserna känns inte speciellt 2025.

Men det stora problemet (för mig iallafall) är problemen med stuttering. Det måste fixas.

Vet inte varför det envisas med att alla ska köra Unreal 5 just nu, det är långt ifrån bästa valet. Tycker det är lite konstigt också att dom inte har lyckats att hitta vad problemet beror på vid det här laget (det har ju varit ett vanligt problem i både Unreal 4 och 5).

Det här får en ju inte direkt att springa ut och köpa spelet nu vid releasen. Själv kommer jag att avvakta och se om problemen blir fixade. Sen så vill jag nog vänta tills all DLC är släppt, så att man får en komplett version av spelet.

Permalänk
Medlem

Här är en till video där zWORMz Gaming testar med ett 4060 och en 12600KF. Ser inte jättekul ut.

Permalänk
Medlem

Är detta före eller efter första patchen?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Köpte det idag och jag vet inte vad det är för stutter du pratar om

Däremot så minns jag borderlands 3 som snyggare än detta och med högre fps så det är rätt så ineffektiva nära 60 jag får i very high med 5080 och 7800x3d.

Jag har en 870 evo som ssd så bara SATA 3 så inget monster när det gäller streaming direkt. Dock tvivlar jag inte att lagen att man inte ska köpa spel vid release 202x och framåt pga internet håller nog här också.

Ska inte lämna några vidare intryck ännu men inledningstutorialen var mer än lagom trött eller så är det jag som är trött. Introducerar noll nytt och som sagt grafiken känns inte som de ändrat det visuella ett skvatt från tidigare lir. Var inte så länge sen jag körde bl 3 ändå så jag tror inte mitt bildminne ljuger så värst.

Jag har också svårt att förstå varför det är open world? BL 3 kartor var knappast klaustrofobiska vad ska open world ge i en looter shooter? De tidigare kartorna kändes aldrig små. Spela roll med laddningsskärm på 1 sekund eller 2.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Är detta före eller efter första patchen?

Det vet jag faktiskt inte. Men jag hörde av nån YouTuber att patchen inte förändrade så mycket. Men jag kan inte uttala mig säkert, då jag inte testat spelet själv.

Skrivet av oqvist:

Köpte det idag och jag vet inte vad det är för stutter du pratar om

Däremot så minns jag borderlands 3 som snyggare än detta och med högre fps så det är rätt så ineffektiva nära 60 jag får i very high med 5080 och 7800x3d.

Jag har en 870 evo som ssd så bara SATA 3 så inget monster när det gäller streaming direkt. Dock tvivlar jag inte att lagen att man inte ska köpa spel vid release 202x och framåt pga internet håller nog här också.

Ska inte lämna några vidare intryck ännu men inledningstutorialen var mer än lagom trött eller så är det jag som är trött. Introducerar noll nytt och som sagt grafiken känns inte som de ändrat det visuella ett skvatt från tidigare lir. Var inte så länge sen jag körde bl 3 ändå så jag tror inte mitt bildminne ljuger så värst.

Jag har också svårt att förstå varför det är open world? BL 3 kartor var knappast klaustrofobiska vad ska open world ge i en looter shooter? De tidigare kartorna kändes aldrig små. Spela roll med laddningsskärm på 1 sekund eller 2.

Det är det stutter som påvisas i videorna här. Vet inte exakt vad det beror på, men Unreal är ju känd för sina problem med "traversal stutters" bl.a.

Av det jag sett så är det väl främst ljuset och reflektioner som ser bättre ut än i tidigare spel, kan vara mer, men det är ju lite svårt att avgöra från en komprimerad YouTube video. Vad kör du i för upplösning? Native eller uppskalning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Det vet jag faktiskt inte. Men jag hörde av nån YouTuber att patchen inte förändrade så mycket. Men jag kan inte uttala mig säkert, då jag inte testat spelet själv.
Det är det stutter som påvisas i videorna här. Vet inte exakt vad det beror på, men Unreal är ju känd för sina problem med "traversal stutters" bl.a.

Av det jag sett så är det väl främst ljuset och reflektioner som ser bättre ut än i tidigare spel, kan vara mer, men det är ju lite svårt att avgöra från en komprimerad YouTube video. Vad kör du i för upplösning? Native eller uppskalning?

4k med dlss quality. Native då måste jag uppenbarligen dra ner en hel del

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Daniel Owen fick tydligen en "troll post" i en av sina videos, så han gjorde denna i respons till det.

Permalänk
Datavetare

Nu är det rätt svårt att veta exakt hur bra/dåligt ett specifikt spel är optimerat. Men finns en del väldigt vanliga misstag som görs i UE4/UE5 spel som helt är utvecklarnas, inte UE-motorns, fel.

Och att dessa fel så ofta görs tror jag handlar om att UE blivit så framgångsrik och så välpolerad m.a.p. hur man kan utveckla med den att nästan "vem som helst" kan få ihop riktigt fina scener. Fast det på bekostnad av att man inte alls fattar detaljerna i vad man faktiskt begärt att UE ska göra.

Så när Tim Sweeney säger detta: https://www.windowscentral.com/gaming/epic-games-ceo-tim-swee...

"Epic Games CEO Tim Sweeney says Unreal Engine 5’s performance problems aren’t about the engine — they’re about when developers choose to optimize"

är jag övertygad att han har helt rätt.

Ett väldigt vanligt misstag, som gör spelen onödigt CPU-tunga, är att använda alldeles för komplexa geometrier för att detektera kollisioner. Andra vanliga misstag är att inte optimera modeller så de bara använder hög geometridensitet där det faktiskt syns, inte "by default" överallt.

Sitter utvecklarna och i praktiken inte testar på något annat än absoluta topp-spec:ade maskiner fram till QA på slutet så har man med väldigt nära 100 % sannolikhet gjort saker som ställer till det på enklare maskiner.

Det skrivet: grabben sitter och kör spelet för fullt och när man ser vissa YT:ers hävda att det är knappt spelbart med 9800X3D+RTX5090 börjar man undra. Han sitter "bara" på en 7800X3D+RTX4070Ti, om folk bara accepterar att DLSS+FG är framtiden (och UE5 verkar fungera väldigt bra ihop med i alla fall FGx2) så går det fint att köra detta spel på mindre än 5090.

Klicka för mer information
Visa mer

Vidare måste man inte köra på "Badass" inställningen. Även om i just Borderlands 4 så hoppar ljussättning upp ett par snäpp om man låter den hanteras av ray-tracing...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Raytracing brukar alltid kosta mer än det smakar. Men det är snyggt i photomode.1 av 20 spel med rt är typ 1 spelbart på mer än low med ett sketet 5080.

här har de inte separerat rt känns som du har alldeles för mycket även i very high

Problemet jag har är att spelet är riktigt fult baserat på prestandan jag har inga problem med att inte kunna köra max inställningar även om det finns en psykologisk poäng med det lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag rullar det runt 70FPS med very high preset och FSR quality vid 3440x1440p, man kanske hade önskat mer när man betalat en massa pengar för sin dator men det är en jämn och fin upplevelse så jag är rätt nöjd iallafall.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - RX 9070XT - Corsair RM850i - NH-D15 - Linux Mint 22.1
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Switch 1+2
Sony Xperia 1 VI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu är det rätt svårt att veta exakt hur bra/dåligt ett specifikt spel är optimerat. Men finns en del väldigt vanliga misstag som görs i UE4/UE5 spel som helt är utvecklarnas, inte UE-motorns, fel.

Och att dessa fel så ofta görs tror jag handlar om att UE blivit så framgångsrik och så välpolerad m.a.p. hur man kan utveckla med den att nästan "vem som helst" kan få ihop riktigt fina scener. Fast det på bekostnad av att man inte alls fattar detaljerna i vad man faktiskt begärt att UE ska göra.

Så när Tim Sweeney säger detta: https://www.windowscentral.com/gaming/epic-games-ceo-tim-swee...

"Epic Games CEO Tim Sweeney says Unreal Engine 5’s performance problems aren’t about the engine — they’re about when developers choose to optimize"

är jag övertygad att han har helt rätt.

Ett väldigt vanligt misstag, som gör spelen onödigt CPU-tunga, är att använda alldeles för komplexa geometrier för att detektera kollisioner. Andra vanliga misstag är att inte optimera modeller så de bara använder hög geometridensitet där det faktiskt syns, inte "by default" överallt.

Sitter utvecklarna och i praktiken inte testar på något annat än absoluta topp-spec:ade maskiner fram till QA på slutet så har man med väldigt nära 100 % sannolikhet gjort saker som ställer till det på enklare maskiner.

Det skrivet: grabben sitter och kör spelet för fullt och när man ser vissa YT:ers hävda att det är knappt spelbart med 9800X3D+RTX5090 börjar man undra. Han sitter "bara" på en 7800X3D+RTX4070Ti, om folk bara accepterar att DLSS+FG är framtiden (och UE5 verkar fungera väldigt bra ihop med i alla fall FGx2) så går det fint att köra detta spel på mindre än 5090.

Vidare måste man inte köra på "Badass" inställningen. Även om i just Borderlands 4 så hoppar ljussättning upp ett par snäpp om man låter den hanteras av ray-tracing...

Ja, fast har man betalat för den mest kraftfulla hårdvaran på marknaden (typ lagt 40-50K eller mer på datorn) så tycker då inte jag att man ska behöva kompromissa en massa för att få ett spel spelbart (minst 60fps, native 4K, max inställningar). Uppskalning och frame generation ska inte vara som en krycka, det ska vara en bonus till för om man vill få ut mer prestanda (än 60fps), tycker jag. Sen tycker jag inte att spel ska vara näst intill ospelbara (i native utan frame generation) för dom med en mid-range gaming dator på lägre upplösningar (än 4K) och inställningar. Tycker inte att vi ska acceptera uppskalning och frame generation som norm för att spelen ska gå att spela på ett bra sätt. Jag vill hellre se att utvecklarna optimerar sina spel ordentligt istället.

Men det kanske är som du säger att det snarare är utvecklarna som är dåliga på att optimera sina spel, vad vet jag.

Sen tycker jag att i just det här fallet så skulle det ju vara bra om ray tracing gick att välja bort helt, det skulle troligen göra saken bättre för ganska många.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Libra-75:

Ja, fast har man betalat för den mest kraftfulla hårdvaran på marknaden (typ lagt 40-50K eller mer på datorn) så tycker då inte jag att man ska behöva kompromissa en massa för att få ett spel spelbart (minst 60fps, native 4K, max inställningar). Uppskalning och frame generation ska inte vara som en krycka, det ska vara en bonus till för om man vill få ut mer prestanda (än 60fps), tycker jag. Sen tycker jag inte att spel ska vara näst intill ospelbara (i native utan frame generation) för dom med en mid-range gaming dator på lägre upplösningar (än 4K) och inställningar. Tycker inte att vi ska acceptera uppskalning och frame generation som norm för att spelen ska gå att spela på ett bra sätt. Jag vill hellre se att utvecklarna optimerar sina spel ordentligt istället.

Men det kanske är som du säger att det snarare är utvecklarna som är dåliga på att optimera sina spel, vad vet jag.

Sen tycker jag att i just det här fallet så skulle det ju vara bra om ray tracing gick att välja bort helt, det skulle troligen göra saken bättre för ganska många.

Vad det gäller ray-tracing tycker jag ett mer relevant klagomål 2025 är att de inte också tagit med stöd för varianten av Lumen som utnyttjar RT-kärnor. Det jag läst om spelet är att det använder den lite enklare varianten som helt bygger på "vanliga" shaders.

Håller inte med om att det är ett problem att kräva DLSS eller motsvarande. Inte sedan "transformer" varianten då den oftare än inte faktiskt ser bättre än "native" och ger bättre prestanda. OK att FG är "val för de som är gillar det".

Men huvudpoängen är ändå att det högst sannolikt finns optimeringsproblem i detta spel. Väldigt många gnäller på UE5, men är rätt säker att Sweeney har rätt i att felet egentligen inte är i UE5 utan det är hur man använder motorn och antagligen har han nog också rätt om att det ofta är brist på tidig testing på mer "normala" system.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

dethär att folk tror man ska kunna spela allt på max settings pga att man lagt 60k på en dator förstår jag inte, det finns GPU'er som kostar 100.000kr eller 300.000kr, dem gör automatiskt inte att du får FPS, crysis är det bästa exemplet här, som var ÅR före sin tid och ingen maskin i världen kunde köra smooth.
Nu vet jag inte om man kan säga att BL4 är före sin tid... men jag har OK prestanda med RTX 3090 4k medium DLSS performance och spelet ser amazing ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller ray-tracing tycker jag ett mer relevant klagomål 2025 är att de inte också tagit med stöd för varianten av Lumen som utnyttjar RT-kärnor. Det jag läst om spelet är att det använder den lite enklare varianten som helt bygger på "vanliga" shaders.

Håller inte med om att det är ett problem att kräva DLSS eller motsvarande. Inte sedan "transformer" varianten då den oftare än inte faktiskt ser bättre än "native" och ger bättre prestanda. OK att FG är "val för de som är gillar det".

Men huvudpoängen är ändå att det högst sannolikt finns optimeringsproblem i detta spel. Väldigt många gnäller på UE5, men är rätt säker att Sweeney har rätt i att felet egentligen inte är i UE5 utan det är hur man använder motorn och antagligen har han nog också rätt om att det ofta är brist på tidig testing på mer "normala" system.

Du menar DLAA som ger bättre aa men sämre prestanda? Jag har då aldrig hittat någon transformer variant av dlss som ger bättre prestanda och bättre bild än native 4k. Misstänker du får bättre bildflyt och då upplevs ju bilden betydligt bättre än när de hackar och håller på.

För min del så länge det ser bra ut baserat på hårdvaran jag har så är det ju bra optimerat. Här ser det närmast sämre ut än borderlands 3 men mycket mer tungdrivet. De kör med orealistisk cellshading grafik sen ska de få för sig att de måste spendera alla hästkrafter på realistisk ljussättning av cellshadad grafik och snyggt vatten? Hur ofta simmar man i en looter shooter frivilligt? Tror det är någonstans där optimeringen gått galet

Man får så sjukt mycket hästar över om man fuskar med ljussättningen och slipper rendera det i realtid.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Oavsett om det utnyttjar RT-kärnor (fullt ut) eller inte så skulle alternativet att stänga av det helt vara en bra idé, så att spelet kanske inte är fullt lika tungdrivet.

Det där med att det skulle se bättre ut uppskalat än native är ju bara en illusion, en uppfattning från vissa användare. Det säger ju sig självt att bilden inte kan bli lika bra om man t.ex. skalar upp från 1080p eller 1440p till 4K, som native är. Men det kanske å andra sidan inte uppfattas av dom flesta, då dom flesta inte sitter och synar bilden i sömmarna. Själv tycker jag att det känns fel på nåt sätt att veta att man egentligen spelar i 720p eller 1080p istället för 1440p när det är den upplösningen man siktar på. Men det kanske bara är en personlig grej jag hakar upp mig på.

UE5 kanske inte är huvudproblemet, men samtidigt så känns det ju som att UE är en bidragande faktor till problemen eftersom det är så utbrett och vanligt. Det gäller ju dessutom inte bara UE5 utan det har ju varit problem med stutters sen minst tillbaka till UE3.

Skrivet av Jagers:

dethär att folk tror man ska kunna spela allt på max settings pga att man lagt 60k på en dator förstår jag inte, det finns GPU'er som kostar 100.000kr eller 300.000kr, dem gör automatiskt inte att du får FPS, crysis är det bästa exemplet här, som var ÅR före sin tid och ingen maskin i världen kunde köra smooth.
Nu vet jag inte om man kan säga att BL4 är före sin tid... men jag har OK prestanda med RTX 3090 4k medium DLSS performance och spelet ser amazing ut

Fast nu pratar du ju om nånting helt annat. Jag trodde inte att jag behövde vara övertydlig med att vi pratar om "vanlig konsument" hårdvara som främst används till spelande, eftersom det är spel som är gjorda för den "vanliga konsument" marknaden det här handlar om.

Min poäng är att problemet ligger hos utvecklaren om man väljer att göra sina spel så tungdragna att inte ens den kraftfullaste "konsument" hårdvaran klarar att "maxa" det. Målet borde vara att den kraftfullaste hårdvaran av senaste generation, när spelet släpps, ska kunna driva det på ett bra sätt med högsta inställningar. Jag tycker att man ska se det som ett misslyckande om man inte lyckas med detta. Och med tanke på hur dyr den hårdvaran är i jämförelse med nåt steg ner och hur prisutvecklingen har sett ut på det segmentet dom senaste generationerna, så känns det extra illa. Om jag hade lagt ut så mycket pengar så hade jag känt att jag hade kastat pengarna i sjön lite.

Det känns snarare som att vi tagit nåt steg tillbaka än framåt i utvecklingen med den här nya trenden där man förlitar sig på uppskalning och frame generation. Spelen blir avsevärt mycket mer krävande, men i dom flesta fallen så översätts det verkligen inte till vad vi ser på skärmen. Många av dom extremt tungdragna spelen som släppt dom senaste åren ser ju inge bättre ut än andra spel som inte har det problemet.

Permalänk
Moderator
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Min poäng är att problemet ligger hos utvecklaren om man väljer att göra sina spel så tungdragna att inte ens den kraftfullaste "konsument" hårdvaran klarar att "maxa" det. Målet borde vara att den kraftfullaste hårdvaran av senaste generation, när spelet släpps, ska kunna driva det på ett bra sätt med högsta inställningar. Jag tycker att man ska se det som ett misslyckande om man inte lyckas med detta. Och med tanke på hur dyr den hårdvaran är i jämförelse med nåt steg ner och hur prisutvecklingen har sett ut på det segmentet dom senaste generationerna, så känns det extra illa. Om jag hade lagt ut så mycket pengar så hade jag känt att jag hade kastat pengarna i sjön lite.

Det känns snarare som att vi tagit nåt steg tillbaka än framåt i utvecklingen med den här nya trenden där man förlitar sig på uppskalning och frame generation. Spelen blir avsevärt mycket mer krävande, men i dom flesta fallen så översätts det verkligen inte till vad vi ser på skärmen. Många av dom extremt tungdragna spelen som släppt dom senaste åren ser ju inge bättre ut än andra spel som inte har det problemet.

Jag håller med till det mesta men jag ser hellre att dem inkluderar inställningar än att ta bort dem bara för att utvecklaren ska bestämma hur vi får spela våra spel, tex. ta bort path-tracing, ultra/extreme/badass settings, osv.
Det svåra här är oxå vad man tycker är "kunna driva det på ett bra sätt med högsta inställningar."
För mig kan det vara 60 fps, för dig kan det vara 240fps, för en annan person 400+ fps, etc.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Libra-75:

Oavsett om det utnyttjar RT-kärnor (fullt ut) eller inte så skulle alternativet att stänga av det helt vara en bra idé, så att spelet kanske inte är fullt lika tungdrivet.

Det där med att det skulle se bättre ut uppskalat än native är ju bara en illusion, en uppfattning från vissa användare. Det säger ju sig självt att bilden inte kan bli lika bra om man t.ex. skalar upp från 1080p eller 1440p till 4K, som native är. Men det kanske å andra sidan inte uppfattas av dom flesta, då dom flesta inte sitter och synar bilden i sömmarna. Själv tycker jag att det känns fel på nåt sätt att veta att man egentligen spelar i 720p eller 1080p istället för 1440p när det är den upplösningen man siktar på. Men det kanske bara är en personlig grej jag hakar upp mig på.

UE5 kanske inte är huvudproblemet, men samtidigt så känns det ju som att UE är en bidragande faktor till problemen eftersom det är så utbrett och vanligt. Det gäller ju dessutom inte bara UE5 utan det har ju varit problem med stutters sen minst tillbaka till UE3.

Nu är DLSS betydligt mer avancerat än det kan verka på ytan, framförallt "transformers" varianten.

Det är faktiskt inte sant att den "bara är en uppskalad variant från en lägre upplösning". Uppskalning som gör bara det och inget mer kan självklart aldrig se bättre ut än "native".

DLSS/transformers gör långt mer än så. Den kombinerar information från flera scener, den tar med information om hur objekt rör sig i bilden och har till och med en idé om hur ljuskällor i en del av bilden bör påverka pixlar som kanske tidigare var göm men i nästkommande frame kommer behöva renderas igen (just det sista är helt unikt för transformers versionen, den tidigare DLSS varianten som använde convolution fixar inte det).

TL;DR varianten på ovan med minimal tech-mumbo-jumbo är: DLSS/transformers kan absolut se bättre ut än native för den har helt enkelt totalt sett mer input att jobba med än "native".

Sen angående att det inte verkar slå av ray-tracing i BL4. Well, det är där i stort sett alla kommer hamna i slutändan för ray-tracing är den bättre tekniken för att hantera ljussättning. Lumen i UE5 har väl inget annat sätt att fungera? Det är "rätt" sätt att ta sig framåt då det finns optimeringar som kan göras när man helt kan ignorera "gamla fusksättet att göra ljus".

Och sen tror jag man får acceptera att DLSS, FSR, XeSS etc visat sig fungera så väl att många spel, inte minst AAA-titlar, kommer designas helt runt att man kan luta sig mot dessa tekniker. De gör saker möjliga som är väldigt utmanande, eller till och med omöjliga annars. T.ex. bra ray-tracing på dagens GPU-prestanadnivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej transformer kan inte se bättre ut än källmaterialet. Det här har ju använts i film i alla eviga tider och de har aldrig lyckats få till att det ska se bättre ut än källmaterialet i sin högre upplösning. I de fall det går att argumentera att det ser bättre ut är när man renderar en högre upplösning inte en lägre från källmaterialet. Speciellt när man ser på en riktigt stor bildyta.

Jag har då ännu inte hittat något lir där DLSS transformer kan trolla med bildrutorna samtidigt som prestandan blir bättre. Istället för att gissa är det ju bättre att veta exakt eller hur? Killgissar man blir det ju fel emellanåt oundvikligt.

Spelutvecklarna måste ju se till att deras lir går att använda annars kan de inte sälja. Så de kommer garanterat inte stoppa stöd för nedskalningstekniker som DLSS, FSR etc. Det fascinerande är mer hur villiga de är att döda prestanda med raytracing för att minska potentiella antalet köpare. Det är lite fascinerande ändå hur hårt de satsar på den biten även i lir som detta där du verkligen vill köra i högra fps med bra bildflyt då det är så pass fast paced och aimbaserat ändå. Sen kan jag väl förstå om man är grafiker och utvecklar lir så är det väl roligare få leka med nya tekniker men jag vet inte hur effektivt rt stöd är i marknadsföringen längre... Det är nog rätt många i det här laget som blivit frustrerade på att få så lite tillbaka för ett enormt prestandatapp även med de senaste generationernas grafikkort och cpu:er.

Går ju verkligen argumentera emot här att RT är den rätta tekniken för ett shooterlir då det leder till högre latencies och sämre bildflyt och färre som kan lira det med acceptabel grafik. Vilket ju är enda argumentet för RT att du ska få bättre grafik genom bättre ljussättning...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Datavetare
Skrivet av oqvist:

Nej transformer kan inte se bättre ut än källmaterialet. Det här har ju använts i film i alla eviga tider och de har aldrig lyckats få till att det ska se bättre ut än källmaterialet i sin högre upplösning. I de fall det går att argumentera att det ser bättre ut är när man renderar en högre upplösning inte en lägre från källmaterialet. Speciellt när man ser på en riktigt stor bildyta.

Jag har då ännu inte hittat något lir där DLSS transformer kan trolla med bildrutorna samtidigt som prestandan blir bättre. Istället för att gissa är det ju bättre att veta exakt eller hur? Killgissar man blir det ju fel emellanåt oundvikligt.

Spelutvecklarna måste ju se till att deras lir går att använda annars kan de inte sälja. Så de kommer garanterat inte stoppa stöd för nedskalningstekniker som DLSS, FSR etc. Det fascinerande är mer hur villiga de är att döda prestanda med raytracing för att minska potentiella antalet köpare. Det är lite fascinerande ändå hur hårt de satsar på den biten även i lir som detta där du verkligen vill köra i högra fps med bra bildflyt då det är så pass fast paced och aimbaserat ändå. Sen kan jag väl förstå om man är grafiker och utvecklar lir så är det väl roligare få leka med nya tekniker men jag vet inte hur effektivt rt stöd är i marknadsföringen längre... Det är nog rätt många i det här laget som blivit frustrerade på att få så lite tillbaka för ett enormt prestandatapp även med de senaste generationernas grafikkort och cpu:er.

Går ju verkligen argumentera emot här att RT är den rätta tekniken för ett shooterlir då det leder till högre latencies och sämre bildflyt och färre som kan lira det med acceptabel grafik. Vilket ju är enda argumentet för RT att du ska få bättre grafik genom bättre ljussättning...

Bara en FYI: filmindustrin kan rimligen inte specifikt använt visual transformers speciellt länge givet att det paper som först beskriver tekniken publicerades hösten 2020. Är det någon som gjort en fungerande implementation innan Nvidias DLSS 4?

Sen håller jag med att man absolut kan ifrågasätta om Lumen är rätt teknik för just det här spelet. Har kikat lite när grabben spelar, just ljussättningen kanske är lite för "verklig" för att matcha "cartoon-looken" man verkar sikta mot.

Men Lumen är en av de "bra sakerna" med UE5 och det är implementerat på ett sätt som kräver ray-tracing (endera en enklare form som fungerar utan RT-kärnor och som BL4 använder, eller den mer avancerade som kräver RT-kärnor). Man behöver ju ersätta Lumen om man vill ducka ray-tracing helt.

Spoiler: hela världskartan. Nu har grabben kört igenom story första varvet, så spelet är uppenbarligen inte i värre skick än att det går att köra igenom på ett RTX4070Ti i 2560x1440
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns många tekniker för att interpolera bilder. Men alla gissar utan att ha facit. Samma med spel de har inte full kontroll över hur du styr din karaktär så de vet inte exakt vad som ska renderas i varje bildruta.

Sedan går det absolut göra med interpolering om man har problem hålla fpsn uppe. Men det blir då inte bättre för fem öre.

Kom på jag inte hade senaste drivrutinerna installerat. Jösses vad stora drivrutinerna blivit 700 mbit!

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Jag håller med till det mesta men jag ser hellre att dem inkluderar inställningar än att ta bort dem bara för att utvecklaren ska bestämma hur vi får spela våra spel, tex. ta bort path-tracing, ultra/extreme/badass settings, osv.
Det svåra här är oxå vad man tycker är "kunna driva det på ett bra sätt med högsta inställningar."
För mig kan det vara 60 fps, för dig kan det vara 240fps, för en annan person 400+ fps, etc.

Nä, att ta bort valmöjligheter tycker jag inte att dom ska göra, så där är vi överens. Men däremot tycker jag att den kraftfullaste konsumenthårdvaran ska klara att köra spelen på ett bra sätt med allt lull lull påslaget i native 4K. Enligt mitt tycke så borde det vara målet man siktar på som utvecklare. Sen får man ju givetvis köra på lägre upplösning, ställa ner och eventuellt slå av vissa inställningar om man (som jag t.ex.) inte sitter med den kraftfullaste hårdvaran.

Ja, fast man får väl kanske utgå från 60fps som minimum, då det oftast är det som gäller när man t.ex. listar systemkrav för spel. Vill man ha högre än det så kanske man ska förvänta sig att man måste ställa ner inställningar eller använda uppskalning och/eller frame generation o.s.v.

Permalänk
Medlem

Här testar Daniel Owen 5070 ti och 9070XT i spelet. Jag tycker båda dessa korten borde klara att köra spelet i 1440p native med maxade inställningar och få minst 60 fps hela tiden. Dom här korten är ju i övre mid-range regementet. Jag vågar knappt tänka på hur illa det här spelet skulle funka på min hårdvara (ett 6800xt som är fabriks överklockat och en 5800X3D) som till och med är aningen över rekommenderade systemkraven.

Sen har Hardware Unboxed släppt en video där dom testar spelet med ett gäng olika grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Nä, att ta bort valmöjligheter tycker jag inte att dom ska göra, så där är vi överens. Men däremot tycker jag att den kraftfullaste konsumenthårdvaran ska klara att köra spelen på ett bra sätt med allt lull lull påslaget i native 4K. Enligt mitt tycke så borde det vara målet man siktar på som utvecklare.

Fast här tycker jag inte riktigt ditt argument går ihop, kraften du har i tex. UE5 är enorm, dem kan göra spel där som ingen kommer kunna driva på 20 år om dem ville. Så skulle man ta med allt sånt "lull lull" och sätta målet att den bästa hårdvaran ska orka driva det bra så kommer det aldrig gå, kolla cyberpunk 4k native ultra settings full path-tracing/RT där dem värsta korten fick typ 10-20 fps vid launch, för att man hade dragit upp funktionerna som var tillgängliga till max och jag skulle vilja påstå att texturerna och mycket annat ser bättre ut i Body Cam, som bara fungerar bra för att det är mer instängda små banor.

Permalänk
Medlem

Har själv inte spelet men eftersom det är Unreal Engine så kanske man kan ändra lita i engine.ini

https://www.reddit.com/r/OptimizedGaming/comments/13zhpiu/unr...

Permalänk
Medlem

När amds egna optimization guide (visar optimala settings för 60fps i respektive upplösning med olika gpuer) samtliga har FSR på Performance så kanske det är dags att fundera 😅
Tyvärr är FSR implementationen bedrövlig i borderlands 4 och intels XeSS på lägsta inställningen ser nästan ut som fsr native. Kör XeSS + AFMF 2.1 med typ 5ms input lag jämfört med fsr + ingame frame gen som känns som sirap och ser ut som skit.
Behöver dock köra nästan allt på low för att hålla mig runt 90-100 fps (innan frame gen) i 4K med datorn i sign (7900xtx & 5800x3d)

Att vara host i Coop sänkte min fps så mycket att jag höll på att tappa hoppet. Snittade runt 45 fps med inställningarna ovan, och det var först när polaren "råkade" hoppa in först som jag upptäckte det. Så fort han är host har jag ett otroligt flyt i spelet (om än låga inställningar då).

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Har spelat spelet på lite olika datorer under helgen, väldigt trevligt lir, hart kört typ 15 timmar. Optimerar man sina settings kan det bli en riktigt bra upplevelse, är man en ultra native or nothing dude, blir det inte så bra. Dom stutters techtubarna har verkar nog mest vara för att dom byter hårdvara hela tiden. Det kan nog vara ett par stutters till att börja med när man byter grafikkort men överlag är det riktigt smooth.

På mitt 5070Ti 1440p med high settings, DLSS balanced och 4xFG är jag runt 280-300 fps

På mitt 5090 kör jag typ very high settings 5120x1440 DLSS balanced, 3xFG för ca 240fps (max vad skärmen klarar)

På 3070 körde jag 3440x1440p medium DLSS perfomance för ca 60 FPS

Det jag kikat på tuben så verkar det som om hårdvaru-reviewers har väldigt svårt att få detta till en bra spelupplevelse, medan gamers verkar klara det mycket bättre.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ingen aning om optimeringsläget.
Och jag lägger inte så stor vikt vid vilken motor som använts.

Det jag minns är att det klagades en del på borderlands 3 när det kom för att det hade prestandaproblem.
Jag vill säga att tiny tinas och borderlands 3 är en hel del trevligare att titta på än borderlands 2. Mer detaljer, mer högupplöst och roligare ljussättning.

Av det jag sett av borderlands 4 så ser det ut att vara rätt likt borderlands 3 grafiskt ändå.
Dont get me wrong - det senaste är säkert snyggare på många många sätt! De är säkert inte samma.
Men det jag ser när jag kollar på dem är det ändå känslan jag får att de är rätt lika.

Det har säkert med cel shadingen och en del sådana grafiska element som karaktäriserar spelet att göra. Och att det det säkert är svårare att pusha "tecknad" grafik att bli revolutionerande mycket bättre ju bättre grejer vi redan har.
Eller ja - kanske iaf.

Men här någonstans kanske en del av problemet finns ändå. För prestandatröskeln verkar större än den grafiska uppgraderingen.

Jag menar - om borderlands 3/tiny tinas wonderland rullar på en steamdeck med den grafiska nivån de har så vill väl flera ha liknande hårdvarukrav - eller få sockarna blåsta av fötterna i grafisk skillnad med BL4

Vi får väl ge spelet ett gäng månader att mogna lite oavsett. Det behövde BL3 också.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Fast här tycker jag inte riktigt ditt argument går ihop, kraften du har i tex. UE5 är enorm, dem kan göra spel där som ingen kommer kunna driva på 20 år om dem ville. Så skulle man ta med allt sånt "lull lull" och sätta målet att den bästa hårdvaran ska orka driva det bra så kommer det aldrig gå, kolla cyberpunk 4k native ultra settings full path-tracing/RT där dem värsta korten fick typ 10-20 fps vid launch, för att man hade dragit upp funktionerna som var tillgängliga till max och jag skulle vilja påstå att texturerna och mycket annat ser bättre ut i Body Cam, som bara fungerar bra för att det är mer instängda små banor.

Nu är du ute och svävar i det blå igen. Det är klart argumenten inte går ihop om man tar ett orealistiskt extremt scenario, men om man behåller fötterna på jorden och är lite realistisk så är argumenten lite mer logiska. Poängen är ju att utvecklarna bör/måste göra spel som går att spela idag, inte om några generationer (eller om 20 år). Så det rör sig ju givetvis om vad som är realistiskt med dagens hårdvara när jag pratade om det där med "lull lull".

Just Cyberpunk var ju trasigt när det släpptes, på mer än ett sätt, så det är ingen bra måttstock alls tycker jag. Sen handlar ju inte optimering om att inte använda funktioner utan att se till att dom funktionerna man använder går att driva med dagens hårdvara. Vilket många stora utvecklare tyvärr inte verkar prioritera speciellt högt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Har spelat spelet på lite olika datorer under helgen, väldigt trevligt lir, hart kört typ 15 timmar. Optimerar man sina settings kan det bli en riktigt bra upplevelse, är man en ultra native or nothing dude, blir det inte så bra. Dom stutters techtubarna har verkar nog mest vara för att dom byter hårdvara hela tiden. Det kan nog vara ett par stutters till att börja med när man byter grafikkort men överlag är det riktigt smooth.

På mitt 5070Ti 1440p med high settings, DLSS balanced och 4xFG är jag runt 280-300 fps

På mitt 5090 kör jag typ very high settings 5120x1440 DLSS balanced, 3xFG för ca 240fps (max vad skärmen klarar)

På 3070 körde jag 3440x1440p medium DLSS perfomance för ca 60 FPS

Det jag kikat på tuben så verkar det som om hårdvaru-reviewers har väldigt svårt att få detta till en bra spelupplevelse, medan gamers verkar klara det mycket bättre.

Tech youtubers kör utan framegen, max DLSS etc, t.ex. så får 5070 Ti 55-60fps i 1080p utan framegen.

Jag skulle aldrig i livet slå på framegen och att säga att man får "240fps" och har framegen aktiverat så har man inte 240fps, känns inte som 240fps heller. DLSS kan jag köra med men det slås av om hårdvaran klarar att köra utan.

Ett 5090 i 4K med DLSS på quality så får man runt 70fps och spelet ser inte ens bra ut, är fortfarande massa suddiga texturer etc.

Hade själv kört 4K med DLSS på performance så native rendering är 1080p så man typ får 100fps iaf men kommer inte köpa spelet förens det är fixat och kostar 200kr.