TV-guiden 2024/25 – diskussiontråden

Permalänk
Medlem

Någon som har gått från LG OLED CS eller C1 77" till LG OLED G5 77" och vill dela erfarenhet av det? (CS var en kortlivad variant med C1-panel och C2-processor)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Dags för mig att be om råd.

Börjar bli dags att pensionera tv:n, en gammal (2008) plasma, Panasonic pz80.

Letar i något 55-65 tum i 10kkr klassen.

Samsung har ju lite rabatter med benify vilket innebär en 55tum qn95d för 9k eller en s90d (verkar vara woled) för en tusenlapp extra. Plus en soundbar för några tusingar till.

Vi tittar inte så mycket på film och har ett rätt ljust rum så lutar därför åt qn95d. Men å andra sidan har ju plasman funkat bra hittills (verkar vara specad till några hundra nits).

Så frågan är väl egentligen om qn95d är ett vettigt val eller om svärta och så är sämre än den gamla tunga plasman.

Hör mycket gott om lg:s c4, men den är ju en bit upp i budget just nu. Vi skulle också kunna vänta in black friday eller liknande om det väntas bra deals då.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Bildexpert 📺

@HugSeal: Om du har en Panna PZ80-plasma och den har fungerat i rummet i alla år så har du inte ett ljust rum i fysikalisk bemärkelse. Det är denna relativisering som så många missar som sitter på 15 år gamla modeller.

QN95D beroende på hur man mäter någonstans uppemot ≈15x ljusstarkare. En standard-OLED likt S90D är där ≈8x ljusstarkare och även i sämsta OLED-scenariot med väldigt ljus bild, likt vintersport, är den minst 4x ljusstarkare. En OLED-modell likt S95F eller OLED G5 (utanför din budget, men bara för att få perspektiv) kommer dubbla dessa OLED-siffror.

Du kan givetvis göra bilden så ljusstark som situationen kräver och dessa modeller brukar ha en fungerande ljussensor.

QN95D och vilken OLED som helst kommer sparka rumpa med svärtan mot en plasma. Skillnaden är att en OLED är mer lik hur en plasma beter sig med att kunna släcka per pixel snarare än zoner. OLED:n kommer också ha betraktningsvinklar som en plasma. QN95D är inte alls dålig men är relativt sämre än en OLED i vinkel. Man lär även hamna i situationer där man ser FALD:en som glorior runt ljusa objekt (särskilt i vinkel) vilket inte inträffar med OLED.

Sedan har många tidigare plasmaägare en viss övergångsproblematik. Det finns ingen teknik idag som riktigt ser ut som plasmor gör. Plasman är på många sätt den udda fågeln bland TV-apparater. Det gör att karaktären och rörelser kan verka väldigt annorlunda och en del reagerar starkt över detta. Andra har inte samma reaktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@HugSeal: Om du har en Panna PZ80-plasma och den har fungerat i rummet i alla år så har du inte ett ljust rum i fysikalisk bemärkelse. Det är denna relativisering som så många missar som sitter på 15 år gamla modeller.

QN95D beroende på hur man mäter någonstans uppemot ≈15x ljusstarkare. En standard-OLED likt S90D är där ≈8x ljusstarkare och även i sämsta OLED-scenariot med väldigt ljus bild, likt vintersport, är den minst 4x ljusstarkare. En OLED-modell likt S95F eller OLED G5 (utanför din budget, men bara för att få perspektiv) kommer dubbla dessa OLED-siffror.

Du kan givetvis göra bilden så ljusstark som situationen kräver och dessa modeller brukar ha en fungerande ljussensor.

QN95D och vilken OLED som helst kommer sparka rumpa med svärtan mot en plasma. Skillnaden är att en OLED är mer lik hur en plasma beter sig med att kunna släcka per pixel snarare än zoner. OLED:n kommer också ha betraktningsvinklar som en plasma. QN95D är inte alls dålig men är relativt sämre än en OLED i vinkel. Man lär även hamna i situationer där man ser FALD:en som glorior runt ljusa objekt (särskilt i vinkel) vilket inte inträffar med OLED.

Sedan har många tidigare plasmaägare en viss övergångsproblematik. Det finns ingen teknik idag som riktigt ser ut som plasmor gör. Plasman är på många sätt den udda fågeln bland TV-apparater. Det gör att karaktären och rörelser kan verka väldigt annorlunda och en del reagerar starkt över detta. Andra har inte samma reaktion.

Tack fär fantastisk input!

Skall väl sägas att vi är rätt så nyflyttade och på sommaren är det inte mycket tv-tittande, men då tänkte jag rätt att jag inte borde fundera för mycket kring biten att OLED är ljussvagare än lcd (som det väl är?). Man hör så mycket om att oled är ljussvag så blev lite chockad när jag såg hur lite ljus plasman spottar ur sig.

Betraktningsvinklar har jag inte tänkt på, en av sofforna är rätt så skev mot tv:n så det får jag kolla upp lite mer. Jag är ju rätt van vid att titta video på laptopen (IPS) och tittar jag tv hos bekanta har jag inte reagerat starkt på det.

Då blir det till att kolla upp lite med betraktningsvinklar och se vad det landar i.

Tack återigen!

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HugSeal:

Skall väl sägas att vi är rätt så nyflyttade och på sommaren är det inte mycket tv-tittande, men då tänkte jag rätt att jag inte borde fundera för mycket kring biten att OLED är ljussvagare än lcd (som det väl är?). Man hör så mycket om att oled är ljussvag så blev lite chockad när jag såg hur lite ljus plasman spottar ur sig.

Betraktningsvinklar har jag inte tänkt på, en av sofforna är rätt så skev mot tv:n så det får jag kolla upp lite mer. Jag är ju rätt van vid att titta video på laptopen (IPS) och tittar jag tv hos bekanta har jag inte reagerat starkt på det.

Då blir det till att kolla upp lite med betraktningsvinklar och se vad det landar i.

Tack återigen!

LCD = alla apparater från de allra enklaste skräpet till superljusstarka toppmodeller. Så man kan aldrig tänka i termer av "LCD är ljusstarkare än OLED". Även de enklaste OLED-modellerna är betydligt mer ljusstarkare än majoriteten LCD-modeller när man talar om LCD i budget- och mellanklass samt HDR. Dynamiken är överlägsen hos en OLED.

Först när man jämför en OLED mot en bättre LCD med FALD kan man börja tänka i termer av att dessa är ljusstarkare. Fast då brukar dess LCD:er ha sämre reflexfilter än en OLED och ge reflexer i bilden även i mysbelysning.

Och det finns ljusstarka OLED bland toppmodellerna som når lika högt som även de ljusstarkaste LCD:erna. OLED S95F kan definitivt ge QN95D-modellen en utmaning. På det finns ett litet utbud av några få ännu galet ljusstarkare LCD:er, likt Sony Bravia 9-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Tack återigen!

Har du alls varit nöjd med en plasma så är oled plasma på steroider

Det kommer regelbundet rabatter på (framflyttade LGs) oleds, så jag skulle sikta på b4/c4

alla tv du kan köpa idag är markant ljusstarkare än din plasma eller någon tv från den tiden, du behöver inte vara orolig på den fronten

Webhallen har tydligen 77” B4 för 15k nu:
https://www.webhallen.com/se/product/370605-LG-77-OLED77B46LA...

Även om det såklart är över din budget

Men B4 64” finns för 12k också