Permalänk
Medlem

Smart gaminghörna

Hej!

Inte helt hundra på att denna tråd ligger rätt, men kikade flera vändor utan att bli klokare..

Bor i dag i en trea och extrarummet kommer snart att förvandlas till ett barnrum. Det innebär att jag måste hitta en smartare lösning för kompakt setup för gaming. Är det någon som har några konkreta tips?

Har en LG 34'' UltraGear 34GP950G QHD Curved Nano IPS G-Sync som skärm och ett hederligt
Phanteks Enthoo EVOLV ATX Svart som chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunkan90:

Hej!

Inte helt hundra på att denna tråd ligger rätt, men kikade flera vändor utan att bli klokare..

Bor i dag i en trea och extrarummet kommer snart att förvandlas till ett barnrum. Det innebär att jag måste hitta en smartare lösning för kompakt setup för gaming. Är det någon som har några konkreta tips?

Har en LG 34'' UltraGear 34GP950G QHD Curved Nano IPS G-Sync som skärm och ett hederligt
Phanteks Enthoo EVOLV ATX Svart som chassi.

Har du någon slags planskiss så man vet vilket utrymme du har funderat på?
Oftast b'st att få beslut på vad man har att tillgå och göra det bästa av situationen tycker jag. Själv är jag en ren olycka med papper, möss, tangentbord, kaffekoppar, bollar, sladdar, pennor, plattor, lådor över mitt skrivbord så jag är för slarvig - men jag gillar att hitta lösningar åt andra
Hörnbord kan vara en bra idé då du kan få djupet för skärm, ha datorn in mot hörnet, samla sladdar, modem kopplingar bakom skärmen. Kanske ta bort högtalare och bara köra hörlurar eller en mindre soundbar framför skärmen?

Permalänk
Hedersmedlem

Väggfäste för skärmen kan vara en bra lösning för att minska behov av/frigöra skrivbordsyta.
Sen säger det sig väl självt men om du inte har väldigt många diskar eller liknande i burken så att gå över till ett ITX-system kan ju vara ett bra steg om du inte har plats att baxa in chassit på något bra sätt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Har du någon slags planskiss så man vet vilket utrymme du har funderat på?
Oftast b'st att få beslut på vad man har att tillgå och göra det bästa av situationen tycker jag. Själv är jag en ren olycka med papper, möss, tangentbord, kaffekoppar, bollar, sladdar, pennor, plattor, lådor över mitt skrivbord så jag är för slarvig - men jag gillar att hitta lösningar åt andra
Hörnbord kan vara en bra idé då du kan få djupet för skärm, ha datorn in mot hörnet, samla sladdar, modem kopplingar bakom skärmen. Kanske ta bort högtalare och bara köra hörlurar eller en mindre soundbar framför skärmen?

Så ser planritningen ut

Jag har också en hel del grejer som ligger och skräpar.. Att ta bort högtalare osv är inget problem då dessa inte längre används, kör 100% headset just nu.

Permalänk
Medlem

Denna är ganska svår, vi löste det i lägenheten på två olika sätt, i början hade vi datorerna i klädkammaren, sen flyttade vi ut det till köket där vi byggde en egen "fönsterbräda"

Fungerade riktigt bra

Slutade dock med att vi flyttade tillbaka "kontoret" till klädkammaren efter ett tag då vi tröttna på stöket som blev i köket.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Byggde en mycket mindre dator med ett Matx chassi istället för ATX, sen satte jag skärmarna på ett skärmstativ. Går att minska utrymme använt brutalt mycket Skulle säga att köra en riktig skiva i solid trä som du måttar in i tex garderoben om din skärm går in.

Annars kanske sätta dig i vardagsrummet med skärmen väggmonterad?.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem

Kan man få lite synergi i saker och ting? Kan du spela vid TVn, om ni har det i vardagsrummet? med växande barn kan det ju bli en konflikt yta visserligen.
Annars, kanske ha datorn i sovrummet, ställ skärmen så att ni kan använda den för att titta på film när du ligger i sängen kanske? På så vis får datorplatsen lite berättigande. Bygg in den i en förvaringsmöbel som går runt den. På så sätt blir den en del av den väggens garderober och lagringsmöbler? Ett smalt ställ med te.x itx datorlösning som står på en liten vagn eller undanskymt, utdragbar skiva för tangentbord och mus när det skal spelas?

Permalänk
Medlem

En annan sak man kanske bör ha i åtanke är när på dygnet spelar du? pratar du med folk när du spelar?
Sen är ju frågan hur stora möbler i övrigt ni har tex säng / soffa / tvbänk, samt mått på de olika rummen påverkar också

Spel bara dagtid/kväll innan sovdags så hade jag kört skrivbordet i sovrummet i hörnet fönster/väggen mot det andra sovrummet alt mot ytterväggen.
Spelar sena nätter så hade det blivit ute i vardagsrummet med kortsiodan på skrivbordet mot balkongen.

Permalänk
Medlem

Hade i mindre tidigare lägenheter datorn i vardagsrummet, hade mitt hörn med ett skrivbord.
Sambon tyckte nog inte det var det snyggaste, men man är ju faktiskt två som bor där och bägges intressen måste kunna få plats.
Jag hade inga problem med pikarna från hennes vänner, stolt gamer/nörd, så tyckte mest de var kul.
Annars är ju klädkammaren el litet förråd ett vanligt alternativ.
Sovrummet är ju också bra alternativ.
Väggfäste till skärmen ger som sagt rätt mycket mer plats.
Trådlöst tangentbord, headset, och mus kanske, så är det enkelt att stuva bort de?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

I sovrummet, om du behöver plats och inte ha saker framme så kan ju ett klappbord/fällbart bord vara en idé? Med en liten rullvagn med tangentbord, mus, musmatta och headset, väggmonterad skärm och ett litet itx chassi så skulle du kunna göra ett ganska "platt" del som snabbt fälls ut till fullfjädrad gaming när du behöver.
Om skärmen tjänstgör som "tv" också så stör det ju inte så mycket - om det är en faktor i det hela.

Det finns en del vägghängda bord, men är man lite händig borde man kunna skapa något som passar en själv bättre. Jag är dock inte så händig så överlämnar glatt den bollen till andra!