Terramasters nya NAS är snabbare och smartare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Idag är det tvärtom, undvika synology på grund av deras nya begränsningar gällande hårddiskar man kan använda.
Dom har blivit för stora och nu har girigheten tagit över.

Skrivet av Freddr:

Synology verkar ha bytat strategi och riktar sig idag mer och mer till företagsmarknaden. De är mer nerlåsta idag och mer eller mindre kräver att man använder Synology-brandade hårddiskar och minnen. Så man betalar ett högre pris och får förhoppningsvis mer support och garanti vilket är viktigare för företag. För hemanvändare och powerusers är då andra nyare märken mer lockande. Ugreen, Terramaster, Asustor har blivit större och mer populära. Qnap verkar ha stannat av.

Skrivet av Gender Bender:

Synology har gått och blivit riktigt skit. Inte nog med att DSM har tappat övertaget när det kommer till OS, men sen i år så kan du bara använda properitära hårddiskar i deras Plus-modeller. Du bli låst till ett begränsat utbud, och Synologys hårddiskar är egentligen bara rebrandade Seagate- och Toshiba-diskar till högre pris.

Spännade! Vilken annan NAS-leverantör kan mäta sig med Synology DSM mjukvarumässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Fortfarande ingen som har stöd för att mappa upp iCloud?

Tänker du främst bilder?

Jag kör https://github.com/icloud-photos-downloader/icloud_photos_dow...

Sure det skulle vara trevligt om nån NAS hade det som out of the box men kör det via docker.

*din MFA session måste förnyas regelbundet, funkar inte med avancerat dataskydd, funkar inte med passkeys.

Permalänk
Medlem

Kommer man kunna köra Truenas på denna eller är det låst till deras OS? Inte för att jag kommer köpa en, men om jag hade så hade det varit ett krav.

Skrivet av Arzei:

Transcoding är något att undvika i största möjliga utsträckning imo.

Varför? Är ju superbra funktion för att kunna strömma film/serier till whatever enhey; gammal "smart" tv? funkar fint. Mobil eller padda? Inga problem. Flera flera år gammal appletv? Jodå den pallar med än.
Är lite dyrt (lagringsmässigt) att ha samtliga filmer/serier i flera format, och nu när transcoding med quicksync fungerar så smärtfritt så är det ju bara tuta å köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har det inte mer med att mjukvaran inte är optimerad för AMD hårdvaran?

På samma sätt som viss Intel hårdvara har problem, speciellt då ARC.

Så ett problem som Plex borde åtgärda.

Här är en med en Intel Core i3-12100 som har problem.

Nu är ju detta en två år gammal tråd som du länkar till. Det var PLEX som var problemet, inte Intel, men detta är löst sen ett bra tag tillbaka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Tror inte jag behöver mer prestanda så pass mycket att det är värt nästan dubbla priset. Det är mest för lagring/delning och mediaserver, men ingen transcoding.

ja, det är ju klart, de spelar i helt olika divisioner vad gäller prestanda (och strömförbrukning), men behöver man inte prestandan till t.ex proxmox för VMs så är det ju onödiga pengar.
Tänkte mest att om du ville ha något som är mer server än NAS så är det ett alternativ, och inte så fasligt dyr som jag trodde att den skulle kunna bli

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Jag är inte riktigt med på varför TM väljer N5095 framför t.ex. N100 med högre prestanda överlag, men speciellt prestanda per Watt med TDP på 15W kontra 6W.
Är det enkom för att hålla nere priset på instegsmodell nu när Ugreen gett sig in på NASar?

Någon skrev $370 för den här modellen och det måste jag erkänna är ett rätt så attraktivt pris för en 4-diskars NAS med stöd för transcoding.

Permalänk
Medlem

Är artikeln sponsrad? Vänligen uppge det i artikeln i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Tänker du främst bilder?

Jag kör https://github.com/icloud-photos-downloader/icloud_photos_dow...

Sure det skulle vara trevligt om nån NAS hade det som out of the box men kör det via docker.

*din MFA session måste förnyas regelbundet, funkar inte med avancerat dataskydd, funkar inte med passkeys.

Tänker det är lite synd att man köper typ 1tb eller mer och så har man bara det till synka bilder från kameran. Skulle vilja använda det för allt som one drive typ så man kan få upp sakerna i files sen.

Men det kanske bara att glömma med iCloud

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kör Qnap och en Asustor som rena disklådor via iscsi. Bägge fungerar som tänkt.
Synology har alltid haft rätt skräpig hårdvara (aka 1Gb nics och esata)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ]P[:

Spännade! Vilken annan NAS-leverantör kan mäta sig med Synology DSM mjukvarumässigt?

Som med allt så är val av OS väldigt subjektivt, men personligen så tycker jag att både TrueNAS och Unraid erbjuder mer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ]P[:

Proxmox?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

minisforum har en fräck "server/nas" som antagligen drar lite mer, men också har mer prestanda

https://minisforumpc.eu/products/minisforum-n5-desktop-nas?va...

För det priset så får du mycket mer om du bygger eget i till exempel en Jonsbo N3 med en Piesia ITX moderkort så har du 8 Sata portar, 2 nvme platser, 2 ddr5 so-dimm platser med socker 1700 (12-14 gen intel CPU).

Visa signatur

i5 4670k 4 GHz | Asus GeForce GTX 780 DirectCU II 3 GB | Msi Z87-G43 | Kingston ddr 3 8GB | Crucial 120 GB SSD | WD Blue 2 TB | seagate firecuda 2 TB SSHD
Dell u2412M
Corsair k70 RGB Cherry MX Brown | Corsair Void RGB USB 7.1
Logitech G502 Proteus Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av RikudouGoku:

För det priset så får du mycket mer om du bygger eget i till exempel en Jonsbo N3 med en Piesia ITX moderkort så har du 8 Sata portar, 2 nvme platser, 2 ddr5 so-dimm platser med socker 1700 (12-14 gen intel CPU).

jag kan nog inte riktigt hålla med rakt av, ja du får fler hårddiskplatser, men det kommer också bli ett dyrare paket i slutändan:
Ett snabbt paket plockat på inet, som saknar moderkort som måste läggas till (jämför med den billiga varianten av minisforum)
https://www.inet.se/lista/t23I6/nas

prestandamässigt är paketen rätt likvärdiga, men inteln har högre tdp.
Ryzen 7 255 vs AMD Ryzen AI 9 HX PRO 370 vs Intel Core i5-14500

Du får gärna visa mig hur jag får mer "för det priset" (699€), men min generella uppfattning är att den typen av moderkort du föreslog oftast är väldigt nischade, eller väldigt dyra.

Personligen är jag dock svag för X99 som bas för hemmaservrar
X99 mATX med CPU och 96GB RAM

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som med allt så är val av OS väldigt subjektivt, men personligen så tycker jag att både TrueNAS och Unraid erbjuder mer.

Skrivet av sweisdapro:

Ganska säker på att han menar kontors NAS som Synology leverar.
Finns det färdiga kontors NAS lösningar med TrueNAS eller Proxmox så kan ni ju länka.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

Nu är ju detta en två år gammal tråd som du länkar till. Det var PLEX som var problemet, inte Intel, men detta är löst sen ett bra tag tillbaka...

Tack, för att du repeterar vad jag skrev

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

När hade du senaste problem med att en HDD inte funkade på en NAS?

Antar att du missat denna "Synology begränsar tredjepartsdiskar "

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Skrivet av sweisdapro:
Skrivet av ELF:

Finns det färdiga kontors NAS lösningar med TrueNAS eller Proxmox så kan ni ju länka.

Exakt ELF! Inte intresserad av något eget bygge, utan en färdig lösning för hemmabruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Nu har dom ju sagt att dom ska gå ifrån det där, så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Levererar Proxmox Nas-lösningar? Då har jag inte hängt med alls eftersom jag trodde att det var en hypervisor för att köra VMar och LXC...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Skrivet av ]P[:

Exakt ELF! Inte intresserad av något eget bygge, utan en färdig lösning för hemmabruk.

Skrivet av whisky:

Levererar Proxmox Nas-lösningar? Då har jag inte hängt med alls eftersom jag trodde att det var en hypervisor för att köra VMar och LXC...

haha, det var inte helt seriöst menat, läste även lite slarvigt och fokuserade på att du skrev mjukvara. Av de OS jag testat är proxmox absolut det jag känner har gett mig mest möjligheter och jag tycker det känns intuitivt att använda
färdiga lösningar har jag egentligen inte någon åsikt om, annat än att jag oftast tycker att de är ganska dyra i förhållande till vad man får prestandamässigt samt att mjukvaran ofta är proprietär

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ]P[:

Finns det någon anledning att kolla på något annat än Synology när det gäller NAS idag? Tidigare var Synologys OS DSM överlägset det mesta på marknaden i form av vad man kunde göra. Finns det andra aktörer som kommit i närheten?

Har inte jättebra koll på utvecklingen här ska jag säga.

Synology har ofta väldigt slöa cpus jämfört med man får hos konkurrenter för samma pris. En Linux distribution är väl ändå överlägsen när det gäller vad man kan göra. Men truenas och unraid är bra också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem

Terramastern är inte superbillig alltså. Typ 4000 spänn. Eller jämte alternativen med samma yttermått på lådan så sure - men det finns rätt så potenta och billiga alternativ numer.

Jag har precis köpt en beelink me mini för 2000:-
Den har ändå chysst mängd diskplatser (6st : endast m.2-platser), 12 gig ram, intel N150 (en hel del bättre processor).
Och så är den superduperkompakt och med diskvalet blir den dessutom tystare och mer strömsnål.

Men den kommer med windows 11 som OS... Det är väl här skon klämmer.
Fel OS för en NAS (debatable - men oavsett inte en färdig NASlösning). Vad tusan ska man köra för OS istället? Hur mycket pill blir det att få rätt på allt?

Jag håller på att dyka in i den delen för närvarande (fått hem hårdvaran än så länge bara).
Men det är väl en del av nöjet här hehe.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Terramastern är inte superbillig alltså. Typ 4000 spänn. Eller jämte alternativen med samma yttermått på lådan så sure - men det finns rätt så potenta och billiga alternativ numer.

Jag har precis köpt en beelink me mini för 2000:-
Den har ändå chysst mängd diskplatser (6st : endast m.2-platser), 12 gig ram, intel N150 (en hel del bättre processor).
Och så är den superduperkompakt och med diskvalet blir den dessutom tystare och mer strömsnål.

Men den kommer med windows 11 som OS... Det är väl här skon klämmer.
Fel OS för en NAS (debatable - men oavsett inte en färdig NASlösning). Vad tusan ska man köra för OS istället? Hur mycket pill blir det att få rätt på allt?

Jag håller på att dyka in i den delen för närvarande (fått hem hårdvaran än så länge bara).
Men det är väl en del av nöjet här hehe.

för "ren" nas hade jag sagt truenas eller något liknande, vill du kunna labba med mer hade jag sagt proxmox 100%

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

för "ren" nas hade jag sagt truenas eller något liknande, vill du kunna labba med mer hade jag sagt proxmox 100%

Först ska jag testa zimaOS. Hade helst kört hexOS - men prismodellen är för dyr.
Det som lockar mest är väl enkelhet och att de har en appbutik med UI för webservern färdig på plats. Som en färdigköpt produkt liksom. Jag borde välja bort det för det är smalt/står det sig i längden? I know! Men lättjan du vet.

Funkar inte det så blir det kanske mediavault. Händer inte mycket där - men enklare än truenas.
Tredje hand är truenas som grund.

För nån vecka sedan låg truenas högst på listan. Den har fått lite nedgraderingar för att det är för mycket och lite meckigare. I dont need it

I grunden vill jag mest köra ett gäng applikationer för att ersätta onedrive så det är det här det hänger på. Bildsynk, bildvisare, komma åt ett gäng andra filer ibland.

Får se om det är hos trunas scale jag hamnar i slutändan ändå hehe.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Mina 10 år gamla HP Microservers kostade knappt 2000kr stycket och äter nyare NASar till frukost. Personligen tycker jag transcoding är onödigt. Har man en film i 4K så vill man väl se den i 4K?! Om inte så tar det två sekunder att ladda ner i lägre format. eller sitter folk och ser film på sina mobiler?

För min egen del så är jag på jakt efter en vettig kompakt NAS med endast nvme lagring. Tyvärr är de antingen för dyra eller så är det något kinesiskt märke med icke existerande support.

Proxmox->TrueNAS->ZFS for the win.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Först ska jag testa zimaOS. Hade helst kört hexOS - men prismodellen är för dyr.
Det som lockar mest är väl enkelhet och att de har en appbutik med UI för webservern färdig på plats. Som en färdigköpt produkt liksom. Jag borde välja bort det för det är smalt/står det sig i längden? I know! Men lättjan du vet.

Funkar inte det så blir det kanske mediavault. Händer inte mycket där - men enklare än truenas.
Tredje hand är truenas som grund.

För nån vecka sedan låg truenas högst på listan. Den har fått lite nedgraderingar för att det är för mycket och lite meckigare. I dont need it

I grunden vill jag mest köra ett gäng applikationer för att ersätta onedrive så det är det här det hänger på. Bildsynk, bildvisare, komma åt ett gäng andra filer ibland.

Får se om det är hos trunas scale jag hamnar i slutändan ändå hehe.

där är ju en av fördelarna med proxmox att du kan testa t.ex zimaOS, Truenas, etc för att sedan bara spinna upp en annan maskin och testa det

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sweisdapro:

där är ju en av fördelarna med proxmox att du kan testa t.ex zimaOS, Truenas, etc för att sedan bara spinna upp en annan maskin och testa det

Hmm. Det är fler lager att sätta sig in i. Och det är fler lager som kan strula. Inte bara initialt utan också framgent...
Tanken är helt rätt från din sida - men syftet att förenkla kan innebära en mer komplex väg dit och det förtar ju liet av syftet då hehe. Jag vill förenkla.

Men du kommer med visdomsord. Jag ser ju det.
Ska man investera tiden att lära sig det för mer smooth sailing längre fram?
Övervägandefasen har satts igång varesig jag vill det eller inte ;).

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Det är fler lager att sätta sig in i. Och det är fler lager som kan strula. Inte bara initialt utan också framgent...
Tanken är helt rätt från din sida - men syftet att förenkla kan innebära en mer komplex väg dit och det förtar ju liet av syftet då hehe. Jag vill förenkla.

Men du kommer med visdomsord. Jag ser ju det.
Ska man investera tiden att lära sig det för mer smooth sailing längre fram?
Övervägandefasen har satts igång varesig jag vill det eller inte ;).

det kan absolut vara en del att sätta sig in i, men den stora fördelen med det är att du (förhoppningsvis) inte är tre år av lagrad data in i ett annat OS för att känna dig hindrad från att göra något för att OS är begränsande.
Ska nämnas att jag själv är en "noob" på proxmox och gjort det mesta med hjälp av guider på reddit/youtube/nätet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ]P[:

Du kan installera TrueNAS och Unraid (förmodligen även Proxmox) på färdigbyggda 64-bit x86-baserade enheter från t.ex. QNAP och Ugreen, som båda ligger långt före Synology när det kommer till hårdvara.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Du kan installera TrueNAS och Unraid (förmodligen även Proxmox) på färdigbyggda 64-bit x86-baserade enheter från t.ex. QNAP och Ugreen, som båda ligger långt före Synology när det kommer till hårdvara.

Mycket möjligt, men är tyvärr inte intresserad av att installera ett annat OS. Ge mig något som out-of-the-box är bättre. Men det verkar inte vara så många alternativ.