Hur gör man med windows om en datorbutik sätter ihop en dator?

Permalänk
Medlem

Hur gör man med windows om en datorbutik sätter ihop en dator?

Jag har funderat på att låta inet bygga en ny dator till mig , jag har dock börjat tveka och funderat på att låta en lokal datorbutik bygga ihop den istället. Jag sparar många tusen på att beställa lösa delar och få den monterad i lokal butik.

Hur gör man med windows? Ska jag köpa en digital licens och låta butiken installera den?

Permalänk

Är helt individuellt. Är det värt att lägga ut x pengar för att någon annan ska installera det åt dig?

Permalänk
Medlem

De kan installera ett Windows utan serienummer. Då har du en utvärderingsversion som du kan eller inte kan aktivera med ett serienummer när du vill.

Det du förlorar på att INTE aktivera det, är att du får ett vattenmärke nere i högra hörnet på skrivbordet, samt att du inte kan byta bakgrundsbild.
Plus att du lurar ett ärligt företag på sina pengar förstås.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag har funderat på att låta inet bygga en ny dator till mig , jag har dock börjat tveka och funderat på att låta en lokal datorbutik bygga ihop den istället. Jag sparar många tusen på att beställa lösa delar och få den monterad i lokal butik.

Hur gör man med windows? Ska jag köpa en digital licens och låta butiken installera den?

Hur kan du spara många tusen på att en lokal butik bygger om Inet tar 999kr för tjänsten?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Bygga

Skrivet av landahl:

Jag skulle själv bygga datorn. Eventuellt fråga om någon vän kan hjälpa dig. Även sweclockers har en klockren guide om du söker på sweclocker på youtube. Windows är enkelt. Du laddar hem det helt lagligt på windows hemsida. Nyckel kan man köpa billigt på att google windows 11 key. Men installationen av windows bör alla lära sig. Är inte ovanligt att man kommer behöva installera om i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Hur kan du spara många tusen på att en lokal butik bygger om Inet tar 999kr för tjänsten?

Eftersom det blir mycket billigare att beställa delarna från olika butiker.

Kolla tex vad chassit jag vill ha kostar på inet.

Kolla vad samma chassi kostar på Proshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Inet har 2 i lager men med proshop vet du inte när du får det, något att tänka på om du planerar att bygga själv,

Permalänk
Skrivet av landahl:

Rekommenderar Prisjakt.nu

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12615986

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Jag vill ha med solid sidopanel

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

De kan installera ett Windows utan serienummer. Då har du en utvärderingsversion som du kan eller inte kan aktivera med ett serienummer när du vill.

Det du förlorar på att INTE aktivera det, är att du får ett vattenmärke nere i högra hörnet på skrivbordet, samt att du inte kan byta bakgrundsbild.
Plus att du lurar ett ärligt företag på sina pengar förstås.

Här har du svaret på tråden.

Be din lokala butik installera Windows utan en nyckel, så aktiverar du den själv efteråt. Nyckel kan du köpa i butik eller online.