Nvidia investerar 46 miljarder i Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men det finns ingenting som tyder på att du kommer att få rätt heller. Jag tror den 25e kommer komma, och du kommer ha lika fel som förra gången det lanserades en ARM-produkt, och du sa "Nu...."...

Men han säger ju inte "nu" går x86 i graven, han säger att "nu" kommer en troligen tekniskt bättre produkt.

Som teknikintresserad vill man ha det bästa, och det innebär ju sedan några år tillbaka att man vill ha något annat än x86.
Och för tydlighetens skull - med "vill ha" menar jag att man skulle vilja ha samma prestanda som vi har i dag med samma mjukvara som vi kör i dag utan att det drar 500w från väggen och behöver 10 fläktar eller en AIO.

Det får vi inte bara för att en processorkärna råkar vara bättre, men en processorkärna som är bättre är en grundförutsättning, så man blir intresserad!

Att man sitter kvar med x86 fast det finns bättre teknik är inget märkligt, vi har varit där förr (en gång var intel utmanaren och saker som Alpha, MIPS var top-dogs). Om något så är x86's totala monopolställning under några decennier märklig, och den har skadat oss med en tydlig stagnation i teknikutvecklingen. Att någon annan än Intel fick mobiltelefonmarknaden och därmed råd att utveckla sig till en konkurrent är världens tur för oss konsumenter!

Skrivet av Xeonist:

Bättre än snabbast? Snabbast är en objektiv mätbar enhet, bättre är något helt subjektivt.

Fast "prestera bättre" vilket är det som skrevs är ju lika objektivt och mätbart som "snabbast".

En gång i tiden var det Amiga- och mac-användare som gnällde över att deras processorer minsann var bättre än x86 trots att allt fler benchmarks sade att de var sämre. Nu är x86 själv där, och visst finns det återigen samma sorts användare som blir defensiva till parodins gräns. Historien upprepar sig... 🙄

Permalänk
Medlem

Både bra och dåliga nyheter. Verkar dåligt för ARC satsningen.

Tror man kan få riktigt grymma systemkretsar för laptops.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

"världsledande processorer"

Jadu dom har lite arbete framför sig ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

I det här läget är det viktigt att komma ihåg varför Intel ens började med att göra GPUer den här gången. Det fanns egentligen bara ett skäl: de tänkte att de skulle öka kapaciteten i sina fabriker till X transistorer per år och skulle bara behöva Y till sina processorer.

Intressant tanke men X antal transistorer har ju inget egenvärde i sig, så Intel måste ju rimligen haft vinster från försäljning av själa produkten i åtanke när de fattade beslutet?

När Arc påbörjades var det ju redan uppenbart att Nvidia börjat få fotfäste i datacentren och att AMD hade en stor fördel i att kunna leverera både GPU och CPU.

Top500.org listar världens superdatorer och det är rätt många miljoner cores som gått till AMD Epyc+Instinct på senare tid. Intel finns på listan men top 10 är i dominerad av Nvidia och AMD, med en lite udda fågel i form av Fujis Fukagu som kör en egen ARM-baserad processor (första AMR-baserade som haft förstaplatsen).

Även det ett växande problem för Intel förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

men företagen ska även designa systemkretsar för konsumentmarknaden som kombinerar Intels processorkärnor och Nvidias Geforce RTX-kärnor för grafik

Man måste väl antagligen som vanligt med dessa APUer köpa (betala för) en 500-kärnig CPU för att få någon vettig GPU-prestanda och därav är det helt ointressant. Tänk hur många laptops dom skulle sälja om dom istället ökade på GPU och skalade ner på det onödigt höga antalet kärnor så att man kan få till en laptop som klarar det mesta med acceptabel FPS utan diskret GPU till ett överkomligt pris.
Valen är ju alltid typ dessa:
dålig processor, dålig grafik
helt okej processor, dålig grafik
bra processor, dålig grafik
super mega ultra pro max processor man inte behöver i laptop som kostar 35000, faktiskt användbar grafik

Vill ha ett chip med typ 6-8 p-cores, några e-cores och integrerad grafik i det övre segmentet. Ge mig en i5a med bästa grafiken, vill inte och kommer inte betala för en i9a som jag inte har någon användning för

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Detta kan ju inte vara lagligt. Ur konkurrensperspektiv och för en fungerande marknad så måste detta stoppas tänker jag. Samtidigt så är en "fri" marknad redan satt ur spel med tanke på Nvidias otroliga dominans.

Den ''fria'' marknaden styrs redan av investmentbanker, knappast Nvidias fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

1) För att Trump sa till dom att göra det. Det är såklart inte alls oproblematiskt att amerikanska staten går in i Intel, och nu det här, men...

2) Och för att dom säljer "tillbehör" till x86 plattformen.
Är det någon som ens funderar på vad som skulle hända om ett företag som Intel gick i konkurs? Dom är sen länge TBTF.

Nu är det ju långt ifrån så att det är den bästa (ens om vi skulle ge dig rätt i det) tekniken som vinner.

Det är ju bara titta på förstasidan på den där Blender -benchmarken du så gärna länkar till, dom listar dom 10 snabbaste CPU resp dom 10 snabbaste GPU, vad hittar du där?

Huruvida x86 plattformen överlever eller inte låter jag vara osagt.
Överlever den för alltid? Självklart inte.

Men det finns ingenting som tyder på att du kommer att få rätt heller. Jag tror den 25e kommer komma, och du kommer ha lika fel som förra gången det lanserades en ARM-produkt, och du sa "Nu...."...

Bättre än snabbast? Snabbast är en objektiv mätbar enhet, bättre är något helt subjektivt.

Jag vet att du gör det medvetet, för att i nästa replik kunna dra till med "snabbast/w", men det är det där som gör dig i princip identisk med @klk , och som gör att det är svårt att ta dig på allvar.

Det var ju känt redan för 10 år sedan att iPhones är nära eller ofta slår Intels bästa 5GHz+monster desktop-processorer

Nu för tiden är dom långt förbi i absolut prestanda per kärna, inte per watt, inte effektivitet, utan rå prestanda. De flesta macbooks kör idag x86-kod snabbare emulerat på sina arm-chip än Intel/AMD klarar på sina bästa chip

Svårt att ta in kanske, men så ser det ut

Permalänk
Medlem

Nvidia kommer även köra på med ARM som utmanare till desktop-processorer, vilket jag tycker rimmar bra med tanken att Intel även kommer fortsätta med grafikkort. En intressant kommentar från Jensen under Q&A-sessionen efter att de presenterade Intel-samarbetet:

Citat:

We also have a new ARM product that's called N1. And that [...] processor is going to go into the DGX Spark and many other versions of products like that

"Versions of products like that" låter ju spännande! Hoppas inte det bara handlar om "flera minipc's som liknar och kostar som Spark" utan att det även kommer konsumentdatorer snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

1) För att Trump sa till dom att göra det. Det är såklart inte alls oproblematiskt att amerikanska staten går in i Intel, och nu det här, men...

2) Och för att dom säljer "tillbehör" till x86 plattformen.
Är det någon som ens funderar på vad som skulle hända om ett företag som Intel gick i konkurs? Dom är sen länge TBTF.

Nu är det ju långt ifrån så att det är den bästa (ens om vi skulle ge dig rätt i det) tekniken som vinner.

Det är ju bara titta på förstasidan på den där Blender -benchmarken du så gärna länkar till, dom listar dom 10 snabbaste CPU resp dom 10 snabbaste GPU, vad hittar du där?

Huruvida x86 plattformen överlever eller inte låter jag vara osagt.
Överlever den för alltid? Självklart inte.

Jag vet att du gör det medvetet, för att i nästa replik kunna dra till med "snabbast/w", men det är det där som gör dig i princip identisk med @klk , och som gör att det är svårt att ta dig på allvar.

Att staten går in i Intel har inget med Trump administrationen att göra... Dem har ett avtal från typ när Intel startades? Om att ifall dem skulle gå åt helvete så kommer staten oavsett sittandes president gå in och säkra företaget, då det behövs för den lokala marknaden. Men, kravet var att det skulle finnas två konkurrerande firmor aka därför AMD ens kom till Annars hade vi haft enbart Intel i US.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Att staten går in i Intel har inget med Trump administrationen att göra... Dem har ett avtal från typ när Intel startades? Om att ifall dem skulle gå åt helvete så kommer staten oavsett sittandes president gå in och säkra företaget, då det behövs för den lokala marknaden. Men, kravet var att det skulle finnas två konkurrerande firmor aka därför AMD ens kom till Annars hade vi haft enbart Intel i US.

IBM har inget med Trump-administrationens påtvingade andelsägande att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

"världsledande processorer"

Jadu dom har lite arbete framför sig ^^

Hahaha... Satt och kollade sist jag hade Intel CPU, först satt jag flera år på min gamla trogna Devils Canyon I7 4790k, jäklar vad den var bra. Sedan gjorde jag hoppet till en I7 8700k, en legit 6core. För sin tid var den också sinnes, delida den och la på lite Thermal Grizzly Conductonaut, fick den till 22 - 25C idle från 45 - 49C.

Sen blev det en 3900X > 5900X > 9800X3D. Tråkigt att Intel kört sin "14NM+++++++++++++" Nu i 16år? sen. 2009 fick jag min Core I7 870 i min dåvarande dator.

Länge, länge sedan nu. Hade varit kul om dem faktiskt lyckades få ner sin tillverkningsnode nu så det kanske händer något nytt haha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

IBM har inget med Trump-administrationens påtvingade andelsägande att göra.

Var ju... Precis det jag skrev?... Att Intel har det i kontrakt oavsett vem det är som sitter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Sen blev det en 3900X > 5900X > 9800X3D. Tråkigt att Intel kört sin "14NM+++++++++++++" Nu i 16år? sen. 2009 fick jag min Core I7 870 i min dåvarande dator.

Länge, länge sedan nu. Hade varit kul om dem faktiskt lyckades få ner sin tillverkningsnode nu så det kanske händer något nytt haha.

Intels noder går förvisso trögt (och det ör förstås ett problem för dem) men i och med att de numera använder TSMC så ligger de ju delvis på mer avancerade noder än AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Intels noder går förvisso trögt (och det ör förstås ett problem för dem) men i och med att de numera använder TSMC så ligger de ju delvis på mer avancerade noder än AMD.

Nej hahaha.... Det gör dem tyvärr inte. Ledsen men, TSCM har två stora jättepartners som dem prioriterar betydligt mer en Intel och det kommer inte ändras.

Det är Apple och AMD, och AMD har inte bara en "bättre" node utan även praktiskt taget en överlag bättre CPU buildup från grunden, satt igår natt och gick igenom utvecklingen sen jag själv blev intresserad av IT. Core 2 kom 2009 > 2012, under samma år satt AMD på Phenom 2 X6 och hade redan då mer kärnor en vad Intel körde med. Det enda som hänt är att marknaden faktiskt har börjat att använda all kraft som nu i dagsläget finns i flertråd/mer kärnor och inte bara "kodar" åt singelcore för att det är enkelt.

Att Intel vänder sig till TSMC ser jag dock som extremt skrattretande med tanke på hur mycket tid/pengar och ork dem lagt på att båda spotta åt "glued broken cpus" som dem kallade Ryzen och Epic, medans i själva verket ha blivit så frånåkta att dem tror dem leder, fast dem glömt att AMD just nu varvat dem 10x varv.

Sen att Intel slagit sig på bröstet i så många år och skrutit att dem inte alls behöver en 3e part utan att deras fabriker etc är topnotch bäst av alla, well... Hur gick det till när Apple tröttna och kallade ut Intel för sitt bullshit efter ett par generationer av 14nm+++++ värmeelement? Jo... Dem tröttna att be Intel ge dem CPUs som motsvarade låg strömförbrukning och som behövde större och större kylare istället för att levererar.

Att gå från 20watt "Intel" Idle till 7 Watt "M1" är... Fruktansvärt mycket i laptops, vilket är den marknaden som Intel tjänat rätt mycket pengar på, nu när Ryzen också slår dem med otroligt stor skillnad i energiförbrukning är det ju inte ens en tävling längre.

Ryzen 9 6900HX tex drar 11 watt idle, kontra I7 9700k drar 57... Det är mer en 5x skillnad i förbrukning där, är inte jättekunnig på laptops men detta exempel är ju ett par år gammalt. Är värre idag då Ryzen är väldigt lätt att undervolta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Nej hahaha.... Det gör dem tyvärr inte. Ledsen men, TSCM har två stora jättepartners som dem prioriterar betydligt mer en Intel och det kommer inte ändras.

Det är Apple och AMD, och AMD har inte bara en "bättre" node

Vad yrar du om?

Desktop Ultra 200 använder TSMC N3B och Desktop Ryzen 9000 använder TSMC N4X.

Resten av ditt inlägg är helt orelevant för diskussionen.

Mer intressant är vad som händer härnäst. Laptop Ultra 300 (Panther Lake) ska använda intel A18 - frågan är om den noden håller måttet eller om de tvingas tillbaka till TSMC igen. Ryktet säger ju att det är lite skakigt... Oavsett, 14+++++ kan du släppa vid det här laget iaf.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av teanox:

Det är Apple och AMD, och AMD har inte bara en "bättre" node utan även praktiskt taget en överlag bättre CPU buildup från grunden, satt igår natt och gick igenom utvecklingen sen jag själv blev intresserad av IT. Core 2 kom 2009 > 2012, under samma år satt AMD på Phenom 2 X6 och hade redan då mer kärnor en vad Intel körde med. Det enda som hänt är att marknaden faktiskt har börjat att använda all kraft som nu i dagsläget finns i flertråd/mer kärnor och inte bara "kodar" åt singelcore för att det är enkelt.

Att Intel vänder sig till TSMC ser jag dock som extremt skrattretande med tanke på hur mycket tid/pengar och ork dem lagt på att båda spotta åt "glued broken cpus" som dem kallade Ryzen och Epic, medans i själva verket ha blivit så frånåkta att dem tror dem leder, fast dem glömt att AMD just nu varvat dem 10x varv.

Sen att Intel slagit sig på bröstet i så många år och skrutit att dem inte alls behöver en 3e part utan att deras fabriker etc är topnotch bäst av alla, well... Hur gick det till när Apple tröttna och kallade ut Intel för sitt bullshit efter ett par generationer av 14nm+++++ värmeelement? Jo... Dem tröttna att be Intel ge dem CPUs som motsvarade låg strömförbrukning och som behövde större och större kylare istället för att levererar.

Att gå från 20watt "Intel" Idle till 7 Watt "M1" är... Fruktansvärt mycket i laptops, vilket är den marknaden som Intel tjänat rätt mycket pengar på, nu när Ryzen också slår dem med otroligt stor skillnad i energiförbrukning är det ju inte ens en tävling längre.

Ryzen 9 6900HX tex drar 11 watt idle, kontra I7 9700k drar 57... Det är mer en 5x skillnad i förbrukning där, är inte jättekunnig på laptops men detta exempel är ju ett par år gammalt. Är värre idag då Ryzen är väldigt lätt att undervolta

Apple och AMD är inte alls på samma nivå när det gäller "hur viktig är du som kund för TSMC". Apple är på en helt annan nivå och tyvärr blir det negativa effekter för övriga som t.ex.

Apple Secures Half of TSMC's 2nm Production Capacity for iPhone 18

Sett till genererad omsättning är ändå AMD en av de absolut viktigaste kunderna, de är 3:e största efter Qualcomm och Apple.

Det som är lite oväntat är att Intel faktiskt inte är så mycket mindre kund än AMD hos TSMC. Lite förvånad själv, men kom sedan på att under 2024 tillverkades Arrow Lake och Lunar Lake hos TSMC.

I fallande ordning är TSMCs kunder: Apple, Qualcomm, AMD, Broadcom , Nvidia, Mediatek, Intel. Där det är relativt liten skillnad i hur stor del av omsättning Qualcomm ända till Intel står för (mellan 9 % till 5 %).

Och vad det gäller energieffektivitet. Med övergången till TSMC löstes i alla fall det problemet för Intel. Lunar Lake är väl ändå dem mest energieffektiva x86-laptop-plattformen just nu?

Och även om Arrow Lake hade rätt många problem, så var just energieffektivitet ett problem den inte har (ställd mot AMD, den är ett skämt ställd mot Apple), utan till och med på desktop är man nu på samma nivå som AMD och för bärbara har Intel helt tiden klarat sig bättre (då de där inte skruvat upp frekvensen till månen...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Har du bara hittat på det här eller?

Apple absolut. Men Amd? Var hittar du denna info?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Var ju... Precis det jag skrev?... Att Intel har det i kontrakt oavsett vem det är som sitter.

Du har förväxlat IBM med USAs regering, det var IBM som krävde att det fanns två källor för x86. Du är alltså helt hopplös att diskutera med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Anledning till att det här inte borde bli några större problem att tilllåta rent konkurrensmässigt är att Intel som det ser ut just nu är på väg att försvinna på sikt och idag inte längre ha en marknadsledande position.
Sedan rent politiskt är det bra så jag ser inte hur det inte skulle kunna tillåtas i usa

Visst går det sämre för Intel, men att intel på sikt skulle försvinna är BS, då borde AMD ha försvunnit igår...

Att inte ha en marknadsledande situation är något dom flesta företag aldrig någonsin kommer att uppnå, då oavsett hur bra produkter dom för. Marknadsledande styrs mer av rykte, hur aggressiv marknadsföring man bedriver m.m. Alltså saker som inte har bäring på företagets ekomom.

• Intels totala tillgångar var 192,52 miljarder USD per juni 2025

• AMDs totala tillgångar var 74,82 miljarder USD per juni 2025

AMD är nästan helt borta... Då dom knappt har 39% tillgångar i förhållande till Intel...
Om man nu skall föra det resonemanget.

Politiker har lagar att följa, även om dom själva tror dom är lagen.
FTC (Federal trade commission) brukar ha något att säga om förvärv, investeringar och avtal mellan företag, vilket förvånande ej har skett här.

Därav min tidigare kommentar...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Först, det fanns inget sådant när Intel en gång startade.

Andra, att det finns flera som har rätten att tillverka CPUër med x86 arkitekturen, är från ett avtal med IBM.
Om det inte funnits flera alternativa källor till x86 så hade IBM inte valt x86 som arkitektur till IBM PC, IBM hade helt enkelt gått vidare och frågat Motorola eller National Semiconductor, vilket var IBM's andra och tredje val vid tidpunkten.
IBM hade för tillfället inte mindre än tre olika team som tog fram en PC med olika CPUer (arkitekturer) som grund.
Arkitekturerna (CPU) var i8086, NS 16032 och MC68000...

Var på inget sätt någon president eller myndighet, såvida man inte ser IBM som en myndighet och dess dåvarande VD som president...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Först, det fanns inget sådant när Intel en gång startade.

Andra, att det finns flera som har rätten att tillverka CPUër med x86 arkitekturen, är från ett avtal med IBM.
Om det inte funnits flera alternativa källor till x86 så hade IBM inte valt x86 som arkitektur till IBM PC, IBM hade helt enkelt gått vidare och frågat Motorola eller National Semiconductor, vilket var IBM's andra och tredje val vid tidpunkten.
IBM hade för tillfället inte mindre än tre olika team som tog fram en PC med olika CPUer (arkitekturer) som grund.
Arkitekturerna (CPU) var i8086, NS 16032 och MC68000...

Var på inget sätt någon president eller myndighet, såvida man inte ser IBM som en myndighet och dess dåvarande VD som president...

US chips and science act och secure enclave program, finns en del till. Men vad vet jag som ägt båda AMD sen -13 och Intel sen -07.

Chip tillverkare som Intel, AMD, IBM tex är skyddade för utan cpus tappas i stort sett hela produktionsbiten för transport, och utan logistik går US under.

Sett vilka sträckor dem transporterar mat, bärnsle, annat livsmedel etc? Montana till New york är längre avstånd en hela vårt land tex.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Visst går det sämre för Intel, men att intel på sikt skulle försvinna är BS, då borde AMD ha försvunnit igår...

Att inte ha en marknadsledande situation är något dom flesta företag aldrig någonsin kommer att uppnå, då oavsett hur bra produkter dom för. Marknadsledande styrs mer av rykte, hur aggressiv marknadsföring man bedriver m.m. Alltså saker som inte har bäring på företagets ekomom.

• Intels totala tillgångar var 192,52 miljarder USD per juni 2025

• AMDs totala tillgångar var 74,82 miljarder USD per juni 2025

AMD är nästan helt borta... Då dom knappt har 39% tillgångar i förhållande till Intel...
Om man nu skall föra det resonemanget.

Politiker har lagar att följa, även om dom själva tror dom är lagen.
FTC (Federal trade commission) brukar ha något att säga om förvärv, investeringar och avtal mellan företag, vilket förvånande ej har skett här.

Därav min tidigare kommentar...

Intels tillgångar är en sammanslagning av kapital och fysiska värderingar av material de har vilket är en stor skillnad mot fysiska pengar.

Till skillnad från AMD har Intel egen tillverkning vilket bidrar till de stora tillgångarna.
Då både tillverkningen och hårdvara utvecklingen inte riktigt har hängt med tappar Intel fort moment.

Visst de skulle om de fortsatte med sina nedskärningar att kunna excistera rent fysiskt ett bra tag till, vänder de inte detta tåget inom 202x kommer det nog bli väldigt tungt att ta sig tillbaka och vi kommer få se försäljningar av vissa kärnverksamheter för att de skall kunna hitta vinst och inkomst i företaget likt AMD gjorde med sina Global founduries eller hur det stavas.

Vad det gäller FTC skulle jag säga att då detta generellt kan vara bra för landet usa så ser jag inte varför de skulle säga nej till detta.
På detta har du Thrump som älskar stora Mega amerikanska bolag som om han vill att något skall ske verkar fått maken i deras ”demokrati” att peta i nästan vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Intels tillgångar är en sammanslagning av kapital och fysiska värderingar av material de har vilket är en stor skillnad mot fysiska pengar.

Till skillnad från AMD har Intel egen tillverkning vilket bidrar till de stora tillgångarna.
Då både tillverkningen och hårdvara utvecklingen inte riktigt har hängt med tappar Intel fort moment.

Visst de skulle om de fortsatte med sina nedskärningar att kunna excistera rent fysiskt ett bra tag till, vänder de inte detta tåget inom 202x kommer det nog bli väldigt tungt att ta sig tillbaka och vi kommer få se försäljningar av vissa kärnverksamheter för att de skall kunna hitta vinst och inkomst i företaget likt AMD gjorde med sina Global founduries eller hur det stavas.

Givetvis!
Man att säga att Intel skulle försvinna är idag en kraftig överdrift, dom får helt enkelt göra en AMD.
Skulle inte det fungera så är det ett tecken på dåligt ledarskap.

Skrivet av Triton242:

Vad det gäller FTC skulle jag säga att då detta generellt kan vara bra för landet usa så ser jag inte varför de skulle säga nej till detta.
På detta har du Thrump som älskar stora Mega amerikanska bolag som om han vill att något skall ske verkar fått maken i deras ”demokrati” att peta i nästan vad som helst.

När det gäller FTC så är ett av deras uppdrag att stoppa otillbörlig konkurrens.

Det enda Trump lyckas i sin kärlek till stora Mega amerikanska bolag är att förstöra dom, kanske detta kan bli ett praktexempel om det nu påverkar den balans som finns i x86/64 sfären.
Något som även borde oroa FTC med take på dom korslicensavtal som finns, per automatik skulle innebära att varken Intel eller AMD skulle kunna fortsätta med deras kärnverksamhet om ett av bolagen konkar.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Apple och AMD är inte alls på samma nivå när det gäller "hur viktig är du som kund för TSMC". Apple är på en helt annan nivå och tyvärr blir det negativa effekter för övriga som t.ex.

Apple Secures Half of TSMC's 2nm Production Capacity for iPhone 18

Sett till genererad omsättning är ändå AMD en av de absolut viktigaste kunderna, de är 3:e största efter Qualcomm och Apple.

Det som är lite oväntat är att Intel faktiskt inte är så mycket mindre kund än AMD hos TSMC. Lite förvånad själv, men kom sedan på att under 2024 tillverkades Arrow Lake och Lunar Lake hos TSMC.

I fallande ordning är TSMCs kunder: Apple, Qualcomm, AMD, Broadcom , Nvidia, Mediatek, Intel. Där det är relativt liten skillnad i hur stor del av omsättning Qualcomm ända till Intel står för (mellan 9 % till 5 %).

Och vad det gäller energieffektivitet. Med övergången till TSMC löstes i alla fall det problemet för Intel. Lunar Lake är väl ändå dem mest energieffektiva x86-laptop-plattformen just nu?

Och även om Arrow Lake hade rätt många problem, så var just energieffektivitet ett problem den inte har (ställd mot AMD, den är ett skämt ställd mot Apple), utan till och med på desktop är man nu på samma nivå som AMD och för bärbara har Intel helt tiden klarat sig bättre (då de där inte skruvat upp frekvensen till månen...).

Jepp, skulle tippa på det. Man får dock lägga in en brasklapp om att LL generellt bygger på en helt annan filosofi än de senaste generationerna x64-laptopprocessorer, det är inte riktigt jämförbart. Skulle vilja påstå att LL är bättre balanserad för det normala laptop-usecaset. Man har satsat på att optimera ett mindre antal cores med avseende på energiförbrukning och prestanda istället för att ta i från tårna med antalet. Mer finess än råstyrka. Den integrerade grafiken har också tagit rejäla kliv.

Med det sagt finns det dock ingen anledning att skaffa något annat än en Macbook för den som inte av ett eller annat skäl behöver x64 specifikt. Trodde aldrig jag skulle säga det men de har dessutom blivit prisvärda, näst intill billiga, ställda i relation till konkurrensen.

Kanske kan vara relevant att tillägga att jag nyligen skaffade ny laptop. Sitter fast i x64-träsket, så det blev en Ultra 7 258V-bestyckad variant. Riktigt nöjd med den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Givetvis!
Man att säga att Intel skulle försvinna är idag en kraftig överdrift, dom får helt enkelt göra en AMD.
Skulle inte det fungera så är det ett tecken på dåligt ledarskap.

Nu sa jag ju kanske inte att de kommer försvinna detta eller nästa år men om det fortsätter som det gjort kommer det väldigt snart inom ett par år verkligen att synas att de tappar mark och det fort. 2030 kan Intel se väldigt annolrunda ut då och absolut inte omöjligt att det då finns annan ägare och ledning då.

Citat:

När det gäller FTC så är ett av deras uppdrag att stoppa otillbörlig konkurrens.

Korrekt, men jag tror inte de kommer sätta käppar i hjulen här samt att jag är rätt säker på att Thrump (ja det blir under hans mandatperiod) kommer lägga sig i detta både innan FTC yttrat sig via interna diskussioner eller via media om det krävs. Säga vad man vill om Thrump men vita huset med honom i spetsen verkar ha en ganska hård linje emot saker de inte håller med om och brukar med ganska stora och odemokratiskt medel påverka dessa resultat i deras riktning.

Citat:

Det enda Trump lyckas i sin kärlek till stora Mega amerikanska bolag är att förstöra dom, kanske detta kan bli ett praktexempel om det nu påverkar den balans som finns i x86/64 sfären.
Något som även borde oroa FTC med take på dom korslicensavtal som finns, per automatik skulle innebära att varken Intel eller AMD skulle kunna fortsätta med deras kärnverksamhet om ett av bolagen konkar.

Ja och nej skulle jag säga.
Jag håller egentligen helt med dig till 100% i detta fallet vill jag säga. Jag tror dock att han i detta och likt Tesla fallet så har Thrump lite superstjärna komplex där om Thrump får stå med och visa att han är kompis med Jensen så kommer han ta den chansen. Det är ju så tragiskt att detta handlar då egentligen inte så mycket om politik och vad som är bra för landet snarare om en person och dess administrations nycker

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns som ett sätt för Nvidia att "investera i USA" så Trump ger dem fördelar.
Jag trodde Intel var döende o då vill ingen investera i dem....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]