Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Teknikresa: Följ med på SweClockers Expedition Taiwan

Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av Edin:

Här kommer en uppdatering utifrån saker som hänt och frågor per 2025-05-15.

• Flygbolag är KLM

• Rutten går via Stockholm - Amsterdam - Taipei

• Det går att förlänga sin vistelse upp till en vecka extra

• 10 personer har anmält sig för plats - ni har nu fått betallänk för anmälningsavgiften på mailen.

• Calle har gjort en checklista för packning: https://l.geeks.se/taiwan-2026-packning.

Tog inte många sekunder efter man betalade att banken spärrade kortet och ringde "Ja, det är jag som handlar på konstiga ställen..."

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Drygman:

Tog inte många sekunder efter man betalade att banken spärrade kortet och ringde "Ja, det är jag som handlar på konstiga ställen..."

Hmm, kanske beror på att vi öppnade betaltjänsten idag - tycker inte banken borde flagga annars men ska kolla upp vad det kan bero på! Bra att de ringde så fort och att det löste sig iaf :).

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk

Betalt o klart! Ledighet godkänd!

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Simpledream:

Betalt o klart! Ledighet godkänd!

Härligt! Nu är 5 st bekräftat bokade (betalt anmälningsavgiften) och ytterligare 6 personer har anmält sig. Det rullar på!

Visa signatur

Permalänk
Geeks
Säljchef

Wow vad roligt att vi redan är så många som hänger på! Kommer bli otroligt roligt.

En av kvällarna så måste jag få återbesöka min favorit restaurang Kanpai. Om den inte blir en del av programmet så tänker jag att jag arrangerar så att dom som vill hänga på kan göra det! Detta vill ni inte missa!

Jag jobbar också med att få till besöken hos tillverkarna. Det ser riktigt lovande ut där flera av dom största varumärkena är positiva till att få träffa er och visa sig från sin bästa sida!

Vi tar jättegärna emot önskemål, rekommendationer med mera! Bara att skriva i tråden eller droppa ett dm!

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst packlistan, som en som har bott 15 år i Taipei fram tills rätt nyligen, vill jag lägga till några saker.

Till att börja med är det den kallaste tiden på året i Taipei, det kan utan problem bli under 10 grader varmt och det känns mer som nollgradigt i Sverige, eftersom det är väldigt fuktigt och räkna inte med att hotellet eller någon annanstans har värme. Allt under 20 grader känns kyligt jämfört med Sverige och medeltemperaturen ligger runt 16 grader den här tiden på året.
Jag skulle packa för svensk vår/höst och räkna med att det kan komma rejält med regn (med svenska mått), även om det varierar från år till år. 30-40 mm på en dag i januari/februari är inte helt ovanligt, men det är ändå rätt lite nederbörd i Taiwan.

Det mesta finns att köpa i Taiwan och det går att köpa väldigt bra paraplyn där som slår allt som går att köpa i Sverige, plus väldigt billiga på typ 7-11, Family Mart etc. så släpa inte med det.

Cash is king i Taiwan, men det går också att betala på 7-11, Family Mart etc. med EasyCard (kallas yo-yo ca på mandarin), vilket är kortet man betalar på Taipei MRT (tunnelbana) och bussar, så det kan vara praktiskt att stoppa in lite mer pengar på det, så det går fortare att betala för småköp och man slipper växel. Taiwan har fortfarande mycket mynt. Det går även att betala i vissa automater med EasyCard.

Ta tunnelbanan istället för taxi, det går ofta fortare, speciellt under rusningstrafik, så länge man ska någonstans i närheten av en station, även om taxi är relativt billigt i Taiwan.

De flesta större varuhus har en våning med restauranger, det gäller även centralstationen i Taipei.

Alla kvitton är del av ett lotteri där man kan vinna NT$10 miljoner, så spara alla kvitton eller ge dem till välgörenhet, det finns behållare fulla med kvitton. Dragningen sker varannan månad.

Såg att visitkort nämndes, de ges och tas emot med båda händerna och får inte stoppas i bakfickan.

Se till att ni kan äta med pinnar annars blir det sked, eftersom kniv och gaffel bara finns på västerländska restauranger i de flesta fallen.

Hojta till om ni vill ha tips på säkra ställen att äta.

Det finns även ett nätvärk av affärer ovanför vissa delar av tunnelbanesystemet, merparten ligger vid centralstationen, men det finns ett par till områden och där säljs allt möjligt.

Priserna för datorprylar är inte speciellt bra i Taiwan, men vissa saker kan det nog vara värt att köpa där.
En bra sida för att jämföra priser är https://biggo.com.tw/
Det är bara att knappa in namnet på produkten i fråga. Dock är många av butikerna som kommer upp inte helt seriösa, men det är ett sätt att få en indikation på vad saker kostar.

Några av det bättre butikerna som har fysiska butiker runt Guang Hua datormarknad är:
https://www.sinya.com.tw/
http://www.autobuy.tw/
http://nt66.com.tw/
http://www.eclife.com.tw/
https://www.coolpc.com.tw/

En annan butik som kanske en del tycker är värd att besöka är Japanska Donki som nu finns i Taipei och en ligger precis mitt i Guang Hua.
https://www.dondondonki.com/tw/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

@TheLostSwede Mycket bra komplettering!

Ni andra får köpa med er väldigt mycket whisky också, Kavalan gör väldigt bra sådan (Min Solist Sherry är fortfarande oöppnad) och de har en restaurang/bar nånstans i Taipei om jag inte missminner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

@TheLostSwede Mycket bra komplettering!

Ni andra får köpa med er väldigt mycket whisky också, Kavalan gör väldigt bra sådan (Min Solist Sherry är fortfarande oöppnad) och de har en restaurang/bar nånstans i Taipei om jag inte missminner.

Om du inte öppnat flaskan så har du i min mening gått miste om nåt , Kavalan Solist sortimentet är något utöver det vanliga , cask strenght så lite starkt men mycket smak , kan spädas något om man vill.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mr_sQuinty:

Om du inte öppnat flaskan så har du i min mening gått miste om nåt , Kavalan Solist sortimentet är något utöver det vanliga , cask strenght så lite starkt men mycket smak , kan spädas något om man vill.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har druckit flera sorter ur Solist-sortimentet, bla på Ardbeg Embassy i Gamla stan, Sthlm
Jag fick flaskan av min dåvarande som är från Taiwan, sa att jag inte skulle öppna den förrän jag hade flera flaskor eller hela sortimentet.

Permalänk
Medlem

En par saker till, tänk på att svenska kort inte kommer att funka i alla "bankomater" i Taiwan och att det kan vara så att man får prova 2-3 olika banker. Taiwan har ett 40-tal olika banker, plus att posten också är en bank. Många banker accepterar inte annan utländsk valuta än dollar, en del tar euro, men Megabank är det säkra alternativet tillsammans med Bank of Taiwan.
Det finns ingen "alternativ" marknad för att växla pengar i Taiwan, som det gör i många andra länder i Asien.

Bankomater fungerar olika beroende på vilken bank det är, de flesta har dock stöd för engelska, men ofta behöver man välja språk innan man stoppar in kortet.

Det kommer antagligen inte att gå att använda svenska kort för att beställa saker på nätet för leverans till hotellet. Många nätbutiker accepterar bara lokala kort.

Kom ihåg att det är strikt förbjudet att äta och dricka på tunnelbanan, detta inkluderar tuggummi och gäller från spärrarna.
Man behöver blippa in och ut på tunnelbanan och bussarna. Jag skulle undvika att åka buss, för det är ett krångligt system och man kan lätt kliva på en buss som har rätt nummer, men inte går dit man ska. Dit jag bodde gick samma busslinje tre olika rutter, tog man fel buss tog det en kvart extra att komma hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

En par saker till, tänk på att svenska kort inte kommer att funka i alla "bankomater" i Taiwan och att det kan vara så att man får prova 2-3 olika banker. Taiwan har ett 40-tal olika banker, plus att posten också är en bank. Många banker accepterar inte annan utländsk valuta än dollar, en del tar euro, men Megabank är det säkra alternativet tillsammans med Bank of Taiwan.
Det finns ingen "alternativ" marknad för att växla pengar i Taiwan, som det gör i många andra länder i Asien.

Bankomater fungerar olika beroende på vilken bank det är, de flesta har dock stöd för engelska, men ofta behöver man välja språk innan man stoppar in kortet.

Det kommer antagligen inte att gå att använda svenska kort för att beställa saker på nätet för leverans till hotellet. Många nätbutiker accepterar bara lokala kort.

Kom ihåg att det är strikt förbjudet att äta och dricka på tunnelbanan, detta inkluderar tuggummi och gäller från spärrarna.
Man behöver blippa in och ut på tunnelbanan och bussarna. Jag skulle undvika att åka buss, för det är ett krångligt system och man kan lätt kliva på en buss som har rätt nummer, men inte går dit man ska. Dit jag bodde gick samma busslinje tre olika rutter, tog man fel buss tog det en kvart extra att komma hem.

Bra info kring bankerna. Hade inte koll på att det var så omständigt med kort, alltid lika förvånande hur kontanta vissa samhällen fortfarande är..
I mer reguljära butiker, i tech malls eller på gatan så är det då väldigt mycket upp till vilken betaltjänst/bank dem använder sig av som avgör möjligheten att betala med kort då misstänker ja? Oavsett om man kör debit eller kredit.

(Man behöver också komma ihåg att öppna sitt bankkort att fungera i utlandet/specifikt land, lite olika beroende på bank)

Visa signatur

Stolt ägare av en datamaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goozie:

Bra info kring bankerna. Hade inte koll på att det var så omständigt med kort, alltid lika förvånande hur kontanta vissa samhällen fortfarande är..
I mer reguljära butiker, i tech malls eller på gatan så är det då väldigt mycket upp till vilken betaltjänst/bank dem använder sig av som avgör möjligheten att betala med kort då misstänker ja? Oavsett om man kör debit eller kredit.

(Man behöver också komma ihåg att öppna sitt bankkort att fungera i utlandet/specifikt land, lite olika beroende på bank)

Tycker ändå det funkar det att betala med kort oftast (resturang- och butikskedjor, malls, museer, hotell m.m), mest på marknader, små matställen där cash behövs. Så länge de tar kort har våra Revolutkort (kopplat till Google pay) funkat alla gånger, så har aldrig upplevt det som omständligt, men ändå bra med lite cash på fickan.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goozie:

Kortköp sköts ju genom ett annat system än om du vill ta ut kontanter, men ja, det är inte garanterat att det kommer att fungera överallt. Har haft omvända problem när jag besökt Sverige, där butiker har vägrat att låta mig betala med mitt taiwanesiska debitkort, eftersom det inte stod något namn på det.

I Asien finns det ju en mängd olika betaltjänster vid någon app som typ LinePay och Taiwan har ett antal egna varianter där också.

Tänk också på att butikerna i Guang Hua ofta tar ett annat pris om man betalar med kort, vilket gör det någon procent billigare med kontanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tycker ändå det funkar det att betala med kort oftast (resturang- och butikskedjor, malls, museer, hotell m.m), mest på marknader, små matställen där cash behövs. Så länge de tar kort har våra Revolutkort (kopplat till Google pay) funkat alla gånger, så har aldrig upplevt det som omständligt, men ändå bra med lite cash på fickan.

Google pay är ju ytterligare ett betalsystem, men ja, det och Apple pay funkar på många ställen i Taiwan och är antagligen enklare än att betala med kort.

Ville mer bara förbereda folk på att det kan vara lite krångel i Taiwan, speciellt när det kommer till "bankomater".

Permalänk
Medlem

Bra input iaf 🙂 det löser sig alltid om man spelar (är?) dum 😅 Bra att ha lite förhandskoll om inte annat.

Visa signatur

Stolt ägare av en datamaskin

Permalänk
Geeks
Grundare

Heyheyhey! Här kommer era tips samlade: https://l.geeks.se/swecarnas-tips
Keep'em coming!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak jag kom på att jag glömde, köp SIM kort på flygplatsen om ni ska ha, det är väldigt meckigt att köpa som turist annars. Dessutom brukar de ha okej erbjudanden där och man kan köpa ett SIM kort för en vecka.

Permalänk
Medlem

Betalat och klart för avfärd! Ser framemot att åka till Taiwan som länge varit en destination jag vill besöka!

Permalänk
Medlem

Ett par väldigt viktiga saker, man får dryga böter om man för in kött i Taiwan, så inte snacks eller gåvor med kött.
iQOS och vapes är förbjudna i Taiwan, även för personlig användning och det är också belagt med böter om man har det med sig.
Däremot finns det inga regler angående snus.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

I reddit-tråden påstås att de är lite skeptiska mot behandlat (klorerat) vatten, samt mikrovågsugnar! Vore intressant att få en kommentar på detta från er som redan varit där och upplevt kulturen.

Känner att jag lämnat allmänna reseråd och glidit in på kultur nu, bästa att "Skicka" nu.

Kranvattnet är ingen höjdare pga att alla har egen vattenreservoar där vattnet kan bli stillastående, de flesta kör med vattenrening på kranen i köket och kokar vattnet innan de dricker. det.

Köper man vatten är man helt safe.

Har inte tänkt på det men jag har inte sett några mikrovågsugnar... diskmaskiner är också extremt ovanliga och folk är tveksamma till att de faktiskt gör rent. Disktorkar med uv ljus som ser ut som en diskmaskin eller ett överskåp är däremot väldigt vanligt.

Mycket skrock om annat också som att det ger otur att ha ett öppet paraply under tak (folk kommer defentivt ge skumma blickar), en annan är att om man inte ska gå ut i regn på så man blir blöt om huvudet för då kommer man tappa håret, anledningen tror folk är surt regn.

Kulturkrockgrej är att de använder andra handgester för siffror och räknar till 10 på en hand, kan bli knasigt vid övrig språkförbistring när man säger att man vill ha ett bord för 3 och får ett för 8 eller ännu värre om man ska köpa något och får ett större antal än man ville.
Skulle in i ett provrum och butiksassistenten frågade hur många plagg jag tog med, ja sa 3, visade 3 med handen och gick in. När jag kom ut frågade hon förvånat om varför jag visade 8 och sa 3.

En till grej att tänka på är att de flesta offentliga toaletter saknar toappapper och man måste köpa det i en maskin (10NT$) vid ingången innan man gå in i ett bås. Alla MRT stationer har gratis toaletter antingen innanför eller utanför spärrarna och frågar man om toaletten så blir man insläppt genom spärren om den finns där.

Drick eller ät (inkl tuggummi) absolut inte på tunnelbanan, ganska höga böter men framför allt blir du omedelbart ovän med alla i vagnen.

La till några bra att tänka på grejer i slutet
Permalänk
Medlem

Ett tips jag kom att tänka på angående visum, vet inte om det nämnts: Tydligen försvinner senare i år det pappersark man får på flygplanet för ifyllning av uppgifter. Istället fyller man i online upp till tre dagar innan ankomst https://insighttaiwan.com/taiwan-arrival-card-paper-phaseout-...

Skrivet av mc68000:

Googlade lite på om hur vattenkvaliteten är i landet och hittade denna intressanta tråd som innehöll en liten anekdot. En som bott i landet 26 år hade inga problem med vattenkvaliteten i Taipei, alla gamla blyrör är sedan länge utbytta. Det verkar som att de löser vattentillgången lokalt i varje byggnad med en tank på taket, (kanske p.g.a. jordbävningarna?), den tanken bör naturligtvis skötas om.
https://www.reddit.com/r/taiwan/comments/tkun4s/can_you_drink...

I reddit-tråden påstås att de är lite skeptiska mot behandlat (klorerat) vatten, samt mikrovågsugnar! Vore intressant att få en kommentar på detta från er som redan varit där och upplevt kulturen.

Känner att jag lämnat allmänna reseråd och glidit in på kultur nu, bästa att "Skicka" nu.

Bra info från blaskkaffe: har ett par saker att tillägga.

Min upplevelse är också att taiwaneser inte dricker kranvattnet, men gissar att det mest är kulturellt - Man dricker hellre té osv. Vatten-maskiner som serverar kokhett och kallt vatten finns på väldigt många ställen, så om man har med en flaska brukar det gå ganska lätt att hitta en maskin:

Mikro hemma är nog ytterst ovanligt, men har 7-eleven, Family Mart, ... (som finns i varje gathörn i princip) oftast mikro, så man kan värma sin toast eller hamburgare. Jag tror inte folk generellt är skeptiska, däremot kan säkert den äldsta generationen vara det

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blaskkaffe:

Kranvattnet är ingen höjdare pga att alla har egen vattenreservoar där vattnet kan bli stillastående, de flesta kör med vattenrening på kranen i köket och kokar vattnet innan de dricker. det.

Vattentank på taket menar du?
Det beror på lite på var man bor, mer moderna hus har ofta inte det eller så sköts det bättre.
Koka vattnet kommer nog inte att hjälpa, för det är inte en massa bakterier eller virus i det, det renas efter samma standard som i Sverige, men det kommer in skit i vattnet på vägen. Vi hade filter hemma de sista åren och det var rätt äckligt efter ett år.
Man kommer inte att bli sjuk på en gång om man dricker kranvatten i Taiwan, men risken är att man dricker en del tungmetaller och annat gojs.

Skrivet av blaskkaffe:

Har inte tänkt på det men jag har inte sett några mikrovågsugnar... diskmaskiner är också extremt ovanliga och folk är tveksamma till att de faktiskt gör rent. Disktorkar med uv ljus som ser ut som en diskmaskin eller ett överskåp är däremot väldigt vanligt.

Mikrovågsugnar är vanligt i Taiwan, men många lagar inte mat hemma och en del har inte ens kök.
7-11, Family Mart, etc. värmer upp maten åt en och man kan sitta och äta där.
Diskmaskiner är lyxvaror. Vi köpte en "billig" 2019 och den kostade då över 7 kkr. Ugnar ligger också i den kategorin och vi köpte Electrolux näst billigaste modell som kostade run 10 kkr.
Hatar disktorkarna.

Skrivet av blaskkaffe:

En till grej att tänka på är att de flesta offentliga toaletter saknar toappapper och man måste köpa det i en maskin (10NT$) vid ingången innan man gå in i ett bås. Alla MRT stationer har gratis toaletter antingen innanför eller utanför spärrarna och frågar man om toaletten så blir man insläppt genom spärren om den finns där.

Alla finare shoppingcenter har också papper och ofta rätt fina japanska toaletter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

En sak jag kom på att jag glömde, köp SIM kort på flygplatsen om ni ska ha, det är väldigt meckigt att köpa som turist annars. Dessutom brukar de ha okej erbjudanden där och man kan köpa ett SIM kort för en vecka.

Idag går det ju att förbereda sin mobil hemma innan man reser om ens mobil har support för eSIM. Jag har använt Airalo både i Japan för ett år sedan och i London i våras. Har fungerat bra i båda länderna. Finns minst 2 företag till som erbjuder liknande lösningar men de har jag inte provat och vad jag förstått så var Airalo först med detta redan 2019.

När jag har varit i Japan tidigare så har inköp av fysiskt SIM varit det första jag gjort.

Det var mycket smidigare och billigare med Airalo eftersom man kunnat köpa och preppa mobilen redan i Sverige och har lokalt mobildata så snart man landat. Gäller bara att konfigurera rätt om man har dubbla SIM i mobilen så mobildata går mot rätt kort.

https://www.airalo.com/sv-SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av KMER:

Idag går det ju att förbereda sin mobil hemma innan man reser om ens mobil har support för eSIM. Jag har använt Airalo både i Japan för ett år sedan och i London i våras. Har fungerat bra i båda länderna. Finns minst 2 företag till som erbjuder liknande lösningar men de har jag inte provat och vad jag förstått så var Airalo först med detta redan 2019.

När jag har varit i Japan tidigare så har inköp av fysiskt SIM varit det första jag gjort.

Det var mycket smidigare och billigare med Airalo eftersom man kunnat köpa och preppa mobilen redan i Sverige och har lokalt mobildata så snart man landat. Gäller bara att konfigurera rätt om man har dubbla SIM i mobilen så mobildata går mot rätt kort.

Jag har för mig att såna där tjänster fortfarande är dyrare än att skaffa lokalt SIM-kort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av KMER:

Inget fel på sådana tjänster, men för just Taiwan får man obegränsad data om man köper ett SIM kort som turist på flygplatsen och priserna är inte jättehöga. Behöver man inte så mycket data är nog ditt alternativ okej, men jag gissar att många på den här resan kommer att ladda upp både bilder och video, plus att WiFi på hotellen brukar vara sisådär i Taipei. Hade mycket problem tidigare i år när vi var tillbaka en sväng, eftersom det hotellet vi bodde på under merparten av tiden hade kasst WiFi och det gick inte ens att använda för att vara med på ett Teams möte. Men det varierar som sagt och alla har ju lite olika behov. Håller dock med om att det har blivit mycket enklare.

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att ni arrangerar en sådan här resa! Har bott i Taiwan i ett och ett halvt år nu och råkade höra om resan via några som anmält sig. Perfekt tillfälle att säga hej, ta en öl, och käka lite hönsfötter tillsammans!

Ni kommer ha jättekul!

Har sett många fantastiska tips från mer erfarna Taiwanare än mig här, men kan försöka lägga till ytterligare:

- Stå till höger i rulltrappa. Blockera inte vänstersidan. Inte poppis I rusningstid.

- De gillar att skilja 4G och 5G I prissättningenen av sina simkort här. Betala inte extra för 5G om ni inte behöver bandbredden.

- Preppa gärna konton på Uber och Bolt (lanserades här om dagen; yay konkurrens!) så att ni kan ta er hem om ni kommer bort er sent på kvällen/natten. Samma konton som ni har i Sverige, och svenska kort funkar såklart. Lägg in hotellets address på kontot i förväg.

- Låter kanske självklart, men prova mat du inte kan hitta i Sverige, även om den luktar konstigt eller är en påse gojs med sju olika nyanser av brunt. Ta chansen!

- Taiwan har craft beer som inte är helt dum alls. Om det är er grej så finns t.ex Learn Bar nära Da'an park.

- Sverige och Schweiz är uppenbarligen obegripligt lika, ännu mer så i mandarin. Så bli inte frustrerade över missförstånd. Säg Volvo och Ikea så blir alla glada!

- Ni är förmodligen amerikanska engelsklärare tills ni sagt något annat.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Sötsur:

Riktigt kul att ni arrangerar en sådan här resa! Har bott i Taiwan i ett och ett halvt år nu och råkade höra om resan via några som anmält sig. Perfekt tillfälle att säga hej, ta en öl, och käka lite hönsfötter tillsammans!

Ni kommer ha jättekul!

Har sett många fantastiska tips från mer erfarna Taiwanare än mig här, men kan försöka lägga till ytterligare:

- Stå till höger i rulltrappa. Blockera inte vänstersidan. Inte poppis I rusningstid.

- De gillar att skilja 4G och 5G I prissättningenen av sina simkort här. Betala inte extra för 5G om ni inte behöver bandbredden.

- Preppa gärna konton på Uber och Bolt (lanserades här om dagen; yay konkurrens!) så att ni kan ta er hem om ni kommer bort er sent på kvällen/natten. Samma konton som ni har i Sverige, och svenska kort funkar såklart. Lägg in hotellets address på kontot i förväg.

- Låter kanske självklart, men prova mat du inte kan hitta i Sverige, även om den luktar konstigt eller är en påse gojs med sju olika nyanser av brunt. Ta chansen!

- Taiwan har craft beer som inte är helt dum alls. Om det är er grej så finns t.ex Learn Bar nära Da'an park.

- Sverige och Schweiz är uppenbarligen obegripligt lika, ännu mer så i mandarin. Så bli inte frustrerade över missförstånd. Säg Volvo och Ikea så blir alla glada!

- Ni är förmodligen amerikanska engelsklärare tills ni sagt något annat.

Bra tips! Vill du kanske vara med på någon aktivitet eller middag så säg till!

Visa signatur