Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Teknikresa: Följ med på SweClockers Expedition Taiwan

Permalänk
Melding Plague

Teknikresa: Följ med på SweClockers Expedition Taiwan

Följ med SweClockers på en riktig nördresa där (nästan) allt kommer att handla om teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Geeks
Grundare

Ska bli riktigt kul att arrangera denna resa! Nu när vi gått ut med information jobbar vi för fullt med att göra programmet ännu bättre och bekräfta fabriksbesök hos exempelvis Asus och MSI.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För er som kan åka så får man säga grattis och lycka till!

Permalänk
Medlem

Vilken cool och totalt galen grej! Det kan ju inte bli annat än bra! Ska ge det en allvarlig funderare

Permalänk
Medlem

Ta en bira med legenden @Elmor

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av bosteed:

Ta en bira med legenden @Elmor

Ja, vad sägs om det @Elmor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Resans pris 27 900 kr är detsamma vad en hyfsad speldator kostar

Permalänk
Medlem

Kul initiativ, hoppas ni hittar tillräckligt många intressenter för att det ska bli av! Gillar att ni gör mer och mer för att föra samman gemenskapen även utanför forumet, tror det är rätt riktning att gå.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kul initiativ, hoppas ni hittar tillräckligt många intressenter för att det ska bli av! Gillar att ni gör mer och mer för att föra samman gemenskapen även utanför forumet, tror det är rätt riktning att gå.

Tycker resans pris är dyrt.

Köper hellre en dator för pengarna, en dator klarar sig oftast mer än en vecka jämfört med resan som är över
efter bara 7 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

Tycker resans pris är dyrt.

Köper hellre en dator för pengarna, en dator klarar sig oftast mer än en vecka jämfört med resan som är över
efter bara 7 dagar.

Resa är dyrt, alla har vi olika prioriteringar. Minnena och erfarenheterna man får mer sig från vissa resor är ovärderliga. Kan vara kul att slita sig från den uppslukande pixelvärlden ibland

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Fantastiskt tillfälle för oss alla att dra nytta av redaktionens kontakter och erfarenheter. Själv känner jag att 6d är lite kort för en så lång resa. Jag brukar köra 14d när jag väl bemödar mig ut till Arlanda, men då nöjer jag mig naturligtvis med enklare boende och kombinerar det hela med en bilutflykt där jag kan sova varannan natt i bilen och uppleva naturen tidigt på morgonen när solen går upp.

Men visst tänker man på en resa till Asien igen. Trivdes bra där under koksnötspalmerna, tills jag kom att tänka på skogen därhemma.
Hemlängtan deluxe!

Varför har den här artikeln/tråden helt glömt bort att det finns en programsida:
https://sweclockers-expedition-t-8ks587n.gamma.site/

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av mc68000:

Fantastiskt tillfälle för oss alla att dra nytta av redaktionens kontakter och erfarenheter. Själv känner jag att 6d är lite kort för en så lång resa. Jag brukar köra 14d när jag väl bemödar mig ut till Arlanda, men då nöjer jag mig naturligtvis med enklare boende och kombinerar det hela med en bilutflykt där jag kan sova varannan natt i bilen och uppleva naturen tidigt på morgonen när solen går upp.

Men visst tänker man på en resa till Asien igen. Trivdes bra där under koksnötspalmerna, tills jag kom att tänka på skogen därhemma.
Hemlängtan deluxe!

Varför har den här artikeln/tråden helt glömt bort att det finns en programsida:
https://sweclockers-expedition-t-8ks587n.gamma.site/

Det finns en knapp/länk i artikeln men den kanske är otydlig så jag lägger in en länk också i text. Programsidan är numera http://teknikresor.geeks.se

Edit: lagt in fler länkar nu, tack för feed!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Medans man suger lite på det för det låter som en unik resa att få göra.
1 vecka efter en sån lång flygning låter kort, om man bokar och hörnav sig, skulle det gå att boka en senare biljett hem för att få lite extratid på plats?

Permalänk
Proffsmoddare

Otroligt initiativ för Swec-medlemmar!

Jag är absolut extremt jättesugen på att hänga med, men tänkte åka på Computex i början på juni så kanske blir overkill med Taiwan x2 på ett halvår.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Hm undrar om företaget Front Fareast Industrial finns kvar som man gjorde en hel del affärer med på 90 talet..

Permalänk
Medlem

Grym idé, hoppas verkligen resan blir av 😇

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Reyintaz:

Medans man suger lite på det för det låter som en unik resa att få göra.
1 vecka efter en sån lång flygning låter kort, om man bokar och hörnav sig, skulle det gå att boka en senare biljett hem för att få lite extratid på plats?

Det tror jag absolut att vi kan lösa! Om du bokar en intresseplats (inte bindande), skriv det som önskemål i formuläret så tar jag det vidare.

Edit: @Reyintaz nu har jag fått bekräftat från flygbolaget och lagt till i vår FAQ:

Om jag vill stanna längre i taiwan?
Vill du stanna kvar längre i Taiwan finns det möjlighet att boka senare hemresa förutsatt att hemresan inte är längre än en vecka bort i tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Taiwan producerar även whisky, min absoluta favorit kommer därifrån , Kavalan , finns mellan varven att beställa via Systembolaget men ingår tyvärr numera inte ens i ordinarie beställningssortimentet

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av mr_sQuinty:

Taiwan producerar även whisky, min absoluta favorit kommer därifrån , Kavalan , finns mellan varven att beställa via Systembolaget men ingår tyvärr numera inte ens i ordinarie beställningssortimentet

Jag köpte med mig en Kavalan nu innan sommaren. (Fick lov att lämna kvar lite datordelar då väskan vägde in på 23kg dvs. max.) De hade en riktigt trevlig typ pop-up store i 101 med provsmakning och försäljning.

Fantastiskt god whisky. Nästa resa ska jag ha plats för iaf 2 flaskor.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Något sådant här har jag längtat efter hos Sweclockers!
Jag önskar att ni lägger så mycket som möjligt på Youtube över all intressant teknik ni bara kan komma över. Får gärna vara längre avsnitt ihopklippt till typ en timme eller längre, typ som Roy Naders matkanal

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Jacob Fanboy
Skrivet av Edin:

Det tror jag absolut att vi kan lösa! Om du bokar en intresseplats (inte bindande), skriv det som önskemål i formuläret så tar jag det vidare.

Är också intresserad men kastade mig på anmälan igår så har inget med i önskemål.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Drygman:

Är också intresserad men kastade mig på anmälan igår så har inget med i önskemål.

Skrev i inlägget ovan med, men det är nu bekräftat att resan kan förlängas med högst en vecka extra i tid om man vill vara kvar längre!

Edit: noterat som önskemål!

Visa signatur

Permalänk

Jäklar vad häftigt! Jag anmälde mig jag också nu, hänger bara på om man får ledigt från jobbet

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Simpledream:

Jäklar vad häftigt! Jag anmälde mig jag också nu, hänger bara på om man får ledigt från jobbet

Jag gjorde en ledighetsansökan till dig som ökar dina chanser med minst 7403%:
https://l.geeks.se/taiwan-2026-ledighet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Taiwan är ett spännande land. Storslagen natur och kultur med inslag av Japan och ursprungsbefolkningen.
Väldigt bekvämt och tryggt att resa i, ingen kriminalitet, sansad trafik (se upp för alla scootrar). I januari är vädret i norr som svensk vår. I södra Taiwan är det sommarvarmt och havet är ~25 grader.

Om man stannar en vecka extra finns massor att uppleva runt Taipei beroende på intresse. Hiking i bergen (YangMingShan, Elephant mountain m.fl.). Kavalan-destilleriet som någon skrev ovan ligger i Yilan. Beitou är en "kurort" i stor-Taipei med varma källor. Jiufen någon timme norr om Taipei (Spirited Away). Taoyuan finns en hamn med en stor fiskmarknad där man kan få sashimi från fisk fångad samma morgon. Flera nattmarknader, outlets, museer, restaurangkoncept man inte hittar så lätt i Sverige etc.

Sen är det inget jättestort land så det mesta är inom räckhåll inom en dags resa, men begränsar mina tips till norra delen

Det hade varit kul att åka med, speciellt för att få några exklusiva fabriksbesök.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av Edin:

Jag gjorde en ledighetsansökan till dig som ökar dina chanser med minst 7403%:
https://l.geeks.se/taiwan-2026-ledighet

Haha kung Edin! <3

Permalänk
Geeks
Grundare

@CrispVanDahl har hjälp mig sätta ihop en checklista för packningen! Saknas något?
Se https://l.geeks.se/taiwan-2026-packning

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edin:

@CrispVanDahl har hjälp mig sätta ihop en checklista för packningen! Saknas något?

Ett flak Joltcola i incheckat bagage för Lan tidigt 00talkänsla!

När man nördar nördar man, och då nördar man rejält!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Sedvanliga regler som att passet skall vara giltligt sex månader efter inresa, samt att nödnumret är annorlunda mot vad vi är vana vid.
https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-m...

110 Polis 119 Ambulans och brandkår

Ta med ett par kopior på ditt pass för "vardagsbruk".
En svensk krona är värd ca Pi NT$. Ja 3,14 New Taiwan dollar!
Notera alla kontaktuppgifter till ditt försäkringsbolag, kreditkortsutgivare, bank, sjukvårdskontakter m.m.
Internationellt körkort (IKK/IDP) för de som vill hyra bil. Utfärdas av MHF, KAK, M, Vi bilägare m.fl. och skall för Taiwan vara enligt 1949 års konvention (ettårigt). Detta skall dessutom registreras hos myndigheterna om du reser på egen hand och tänkt stanna i landet mer än 30 dagar.
https://www.mhf.se/ikk/
Samma lista finns hos M också!
https://msverige.se/internationellt-korkort/vad-galler-i-olik...

Googlade lite på om hur vattenkvaliteten är i landet och hittade denna intressanta tråd som innehöll en liten anekdot. En som bott i landet 26 år hade inga problem med vattenkvaliteten i Taipei, alla gamla blyrör är sedan länge utbytta. Det verkar som att de löser vattentillgången lokalt i varje byggnad med en tank på taket, (kanske p.g.a. jordbävningarna?), den tanken bör naturligtvis skötas om.
https://www.reddit.com/r/taiwan/comments/tkun4s/can_you_drink...

Citat:

Taiwanesiska är, i stort sett, ett vidskepligt och envis folk. Många dricker fortfarande inte vattnet för att "farmor" en gång sa att det var smutsigt. Lyckligtvis förändras saker och förbättras med tiden. Om du inte tror det, var då försiktig med att peka på månen eller vissla på natten.

I reddit-tråden påstås att de är lite skeptiska mot behandlat (klorerat) vatten, samt mikrovågsugnar! Vore intressant att få en kommentar på detta från er som redan varit där och upplevt kulturen.

Känner att jag lämnat allmänna reseråd och glidit in på kultur nu, bästa att "Skicka" nu.

Permalänk
Geeks
Grundare

Här kommer en uppdatering utifrån saker som hänt och frågor per 2025-05-15.

• Flygbolag är KLM

• Rutten går via Stockholm - Amsterdam - Taipei

• Det går att förlänga sin vistelse upp till en vecka extra

• 10 personer har anmält sig för plats - ni har nu fått betallänk för anmälningsavgiften på mailen.

• Calle har gjort en checklista för packning: https://l.geeks.se/taiwan-2026-packning.

Visa signatur