Muskampen 2025: Segraren korad!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Sedan har jag aldrig kört idbuzz och vet om den har lika bra ljus. Så på youtube att Teslabjorn hade testat dem och de verkar bra men inte gjorde honom lika lyrisk som id7.

Jag tror inte det är samma i alla bilar och årsmodeller.
Buzz tror jag inte har HD Matrix ens i GTX, så det skiljer nog ett antal tusen lumen och 10.000-tals pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

100% volvo har varit superkassa på privatleasing, känns som merparten av deras bilar säljs som tjänstebilar.
Denna månad valde jag en volvo privatleasing enbart pga pris faktiskt Känns som de pruttar ut EX30 och 40 nu till okej/bra priser.

Vilken modell tog du? Version? Utrustning? Pris?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Är det verkligen samma lampuppsättning i Golf då? Det jag tycker var bra med ID var att det var så väldigt många zoner, på Teslan så är det för få för att bli riktigt granulärt tycker jag.

Håller helt med dig om mjukvaran. Jag hade ju en ID4 GTX som var en av de första som levererades i Sverige, och det var fruktansvärt uselt... Blev ju bättre med 3.x men samtidigt så fick man ju aldrig de funktioner som utlovades vid köp ens. Hade inne bilen 6 ggr på tre år, fem gånger för mjukvaruuppgraderingar eller recalls av batterirelaterad hårdvara. (Både 12V och HV)

Känns som de klassiska tyska märkena har lite att lära sig på mjukarusidan, man är fortfarande så inställd på att en bil är förbrukad efter 3 år.

Inte helt säker men tror inte det lyktorna på deras fossil drivina bilar t.ex Passat och Golf ser helt annorlunda en vad dom gör på ID bilarna. På t.ex Passat så är det två stora lampor medans det bara är en stor på ID bilarna. Så verkar vara ett helt annat koncept på ID bilarna.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Det jag tror är gemensamt är att de har 19,216 micro LED per lykta, men utformningen av linserna är annorlunda beroende på modell.
Vanliga icke HD LED verkar ha haft 25-75 LED i matrix.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/the-new-touareg-world-...
https://www.youtube.com/shorts/L6rxgbAZg2o
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/the-new-tiguan-allspac...
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/the-new-t-roc-the-new-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flandersss:

Mjukvara för elbilar verkar allmänt vara helt hopplöst, har en XC40 Recharge 2022 vars mjukvara ibland helt vägrar att starta, vilket leder till ett helt svart infotainmentsystem och inga ljud, backkamera osv. Det roliga är att bilen är 3 år gammal, vilket betyder inga mer uppdateringar.
Som tur var ska vi nu lämna tillbaka den snart, vad skulle ni rekommendera i samma storleksklass?

Hur har du fått för dig att uppdateringarna slutar när bilen är 3 år gammal?
Jag hade en Polestar 2 i 3,5 år, och fick uppdateringar efter 3 år. Mina föräldrar har bilen nu och har också fått uppdateringar (nu är den alltså 4,5 år gammal).
Polestar 2 och XC40 är ju mer eller mindre exakt samma bil, så har svårt att se varför Volvo skulle ha valt något annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Första låter som Manoeuvre braking i Park Distance Control är aktiverad, går att stänga av.
https://www.youtube.com/watch?v=N4Fk2TM0Rsc

Andra, ISA kodar man bort med OBD11.

Går det att koda bort hastighetsvarning permanent även efter omstart i bilen?
Vet du om man kan koda bort filhållnings assistenen som går på varje gång också?
Samma sak med "trötthetsvarnaren"?

Dom två sakerna som jag måste slå av varje gång jag startar min ID7....

Jag har ändrat det på vår Model 3 Highland med hjälp av Enhance Auto Commander.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vilken modell tog du? Version? Utrustning? Pris?

c40 core SE edition, single motor extended range.
4500kr månaden inkl försäkring och 1500mil per år.
bra deal för 580km wltp även om den siffran känns galet kryddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Går det att koda bort hastighetsvarning permanent även efter omstart i bilen?
Vet du om man kan koda bort filhållnings assistenen som går på varje gång också?
Samma sak med "trötthetsvarnaren"?

Dom två sakerna som jag måste slå av varje gång jag startar min ID7....

Jag har på min Golf 2025 kodat bort ISA, filhållning och lampan som varnar för att filhållning är avstängd.
De är inställda på att komma ihåg sista inställning så man kan aktivera dem sen om man vill, men det går även att permanent göra så de inte kan aktiveras.
Brukar ligga i Control Units -
Driver Assistance (A5) - Long Coding - Regulation - ISA_Level_1 till No_regulation
Driver Assistance (A5) - Long Coding - Configuration_for_lane_departure_warning_Kl15 - activated till last_setting
Driver Assistance (A5) - Long Coding - Lane_assist_off_text - enabled till disabled

Om det går att komma åt modulen med exakt din modell är svårt att svara då det inte verkar hänga så många elbilsägare på obd11-forum.
Men normalt ska det räcka att mata in VIN-nummer i obd-11 appen.
Man måste ha ett PRO-abonnemang.
Bor du i Stockholm kan jag försöka hjälpa till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Kör på C40 pga utseendet?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

Noterade att de släppt en version 3 av OBD11.
https://obdeleven.com/products/pro-pack-100-credits
https://obdeleven.com/obdeleven-3-is-here

Kanske funkar bättre på fler bilar nu!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag har på min Golf 2025 kodat bort ISA, filhållning och lampan som varnar för att filhållning är avstängd.
De är inställda på att komma ihåg sista inställning så man kan aktivera dem sen om man vill, men det går även att permanent göra så de inte kan aktiveras.
Brukar ligga i Control Units -
Driver Assistance (A5) - Long Coding - Regulation - ISA_Level_1 till No_regulation
Driver Assistance (A5) - Long Coding - Configuration_for_lane_departure_warning_Kl15 - activated till last_setting
Driver Assistance (A5) - Long Coding - Lane_assist_off_text - enabled till disabled

Om det går att komma åt modulen med exakt din modell är svårt att svara då det inte verkar hänga så många elbilsägare på obd11-forum.
Men normalt ska det räcka att mata in VIN-nummer i obd-11 appen.
Man måste ha ett PRO-abonnemang.
Bor du i Stockholm kan jag försöka hjälpa till

Hmm får kanske köpa hem en och testa, har 3st ID bilar som hade vart nice att koda bort exakt det där på.
Vet du om man kan göra så man slipper trycka på "OK" varje gång innan man kan använda infotainment också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Bmw ix3 50 med leverans till april.

Ex60 tror jag bliver cirka samma pris och kanske lite efter på teknologi.

Var äntligen sugen på en zeekr 7x som är 100k billigare, men med fåtal verkstäder, sämst inbytespris samt tveksamt andrahandsvärde, blev det en bmw.

Avis på den men kan inte rättfärdiga att byta ut I4an efter bara ett år. Den får hänga med ett par år till innan det blir dags.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Hmm får kanske köpa hem en och testa, har 3st ID bilar som hade vart nice att koda bort exakt det där på.
Vet du om man kan göra så man slipper trycka på "OK" varje gång innan man kan använda infotainment också?

Senast jag kollade så gick det med version 2.x av mjukvaran men inte med 3.x och senare. Men de kanske hittat en lösning på det.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Senast jag kollade så gick det med version 2.x av mjukvaran men inte med 3.x och senare. Men de kanske hittat en lösning på det.

Ja nu är dom vi har på 4.x och snart en ID Buzz som jag misstänker levereras med 5.x

Lite dåligt att dom inte har info om det på sin hemsida kan jag tycka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Nej tyvärr svårt att veta eftersom det inte finns någon dokumentation om vad parametrarna gör.
Det är bara på VW de har koll och de använder sina egna verktyg.
Har man tur är modulerna inte låsta med nya SFD2-krypteringen och då kan man ändra saker.

Men googlade och någon verkar ha stängt av det så här:
https://www.vwidtalk.com/threads/annoying-need-for-an-ok-user...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Kör på C40 pga utseendet?

Yes, mycket snyggare än EX40.

Permalänk
Medlem

Efter att ha ägt flertal elbilar köpte jag mig en Xpeng G6P.
Måste säga att jag är väldigt nöjd med bilen i helhet.

Saknar Matrix från ID3.
Saknar komforten från Mach-E (gillade gunget)
Saknar den direkta accelerationen från TM3P
Men annars är denna bil super enligt mig.
Visst finns några småsaker man kanske kan störa sig på men så är det med alla bilar.

Extra plus för XCOMBO där man kan bygga "macron" på vad bilen skall göra.
Ett väldigt användbart är att när föraren stiger in och stänger bildörren avaktiveras hastighetsvarningar osv.
Känns nästan som fantasin sätter gränserna med XCOMBO

Funderade på en Zeekr 7X men den blev för dyr som privatleasing.
Tittade även på BYD Seal men laddningen var för dålig.
ID7an var för vanlig tycker jag.

Permalänk
Medlem

Volkswagen Cuts Output, Pauses Production at German EV Plants

The Emden plant, which produces the VW brand’s ID.4 and ID.7 models, has cut back employee hours and is also expected to shut down factory lines for several days, people familiar with the situation said, speaking on condition of anonymity to discuss confidential information.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-09-25/volkswagen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Fick reda på att jag kan hämta min nya ID.7 nästa vecka på måndag. Grymt taggad! Min 5 år gamla ID.3 har tjänat mig väl. Om ni har frågor om ID.3 får ni gärna fråga mig.

Kollar på pendlingsbil för att ersätta vår MG5.

Är den tyst på motorväg relativt andra bilar? Får upp mycket olika siffror, men beror ju även på däcken så klart.

Blir man galen på touchknapparna som alla kritiker påstår?

Sen kan man ju fråga sig om det är värt att köpa/leasa en ID3 idag med tanke på hur gammal plattformen är och konkurrensen. Priset hamnar ju på ca 4500-5000 för leasing. Bättre köpa en beggad?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

Kan utveckla mitt förra inlägg till en öppen fråga till alla:

Vilken är den tystaste (vägbuller/däckljud in i kupén) elbilen mellan 100-120 kmh för sitt pris?

Tänk "noise to price" ratio.

Försökt kolla i diverse tabeller men det skiljer så mycket så jag blir snurrig.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Vilken är den tystaste (vägbuller/däckljud in i kupén) elbilen mellan 100-120 kmh för sitt pris?

Större bilar verkar tystare i regel.
Sen går det inte att jämföra mätningar från olika tester då det är för många faktorer som påverkar.
Olika bilars buller upplevs olika beroende på väg, så det bästa är att provköra själv skulle jag säga.

Hittade ett test från ViBilägare från 2021/2022 som faktiskt testade precis det du var ute efter, och de kom fram till följande:

https://www.vibilagare.se/kopguide/tystaste-bilarna-i-forhall...

5 tysta modeller i förhållande till priset
Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
MG Marvel R
Volkswagen ID 4

5 bullriga modeller i förhållande till priset

Volkswagen T7 Multivan
Tesla Model Y
Renault Arkana
MG EHS
Volkswagen Caddy

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Skulle säg att i regel är tyngre bilar tystare pga tjockare plåt och mer ljudisolering (bitumen).
Är dock ett ganska trubbigt verktyg eftersom stora transport bilar är tunga, kanske någon form av densitet är bättre.

En viktig design när det kommer till vindbrus är att backspeglarna ska vara monterade längre ner på dörrarna. Är de monterade nära rutan tenderar armen de är monterade på skapa vindturbulens nära rutan vilket leder till ökat buller.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Skrivet av Urven:

Får man fråga vart du hittade den dealen? Direkt via Volvo? Sugen på den modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av raukisola:

Får man fråga vart du hittade den dealen? Direkt via Volvo? Sugen på den modellen

Detta var hos volvo car i kista utanför sthlm, de hade några lagerbilar dem körde kampanj på.

Permalänk
Medlem

Info om EX60

"– Det kommer att bli riktigt, riktigt konkurrenskraftigt. Kompromisslösa elbilar."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Info om EX60

"– Det kommer att bli riktigt, riktigt konkurrenskraftigt. Kompromisslösa elbilar."

Låter som den kommer kosta nära 1 miljon då i fullt utförande.

Det är för övrigt helt jävla sjukt att en XC60 (dock med el) ska kunna kosta mer än 2 årslöner för dom som bygger dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Är den tyst på motorväg relativt andra bilar? Får upp mycket olika siffror, men beror ju även på däcken så klart.

Sen kan man ju fråga sig om det är värt att köpa/leasa en ID3 idag med tanke på hur gammal plattformen är och konkurrensen. Priset hamnar ju på ca 4500-5000 för leasing. Bättre köpa en beggad?

Eftersom min ID.3 har 20 tumsfälgar låter det lite mer men jag har aldrig upplevt ljudet som störigt. Jag har inte kört många andra bilar så jag kan inte jämföra. Touchknapparna var lite konstigt i början men jag har vänjt mig och det känns naturligt när jag trycker. Jag tycker inte platformen/tekniken i bilen känns gammal.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Vlademil:

Jag har en ID.4 nu men den delar ju ratt och infotainmentsystem med ID.3. Jag gillar inte touchknappar på ratten, hade hellre haft ”vanliga”. Men så illa är dem inte, man vänjer sig ganska snabbt och de funkar helt OK.

Varför jag nämner infotainmentsystem är just att sen 2024 så har ju båda bilarna fått nytt sådant. Det gamla är ju fantastiskt dåligt. Alltså riktigt uselt. Men det nya, det är helt OK. Inte riktigt Tesla klass, men fasen inte långt ifrån. Laggfritt, högupplöst och har alla funktioner jag vill ha iaf.

Det skulle kunna vara en anledning till att leasa, köper du begagnat får du ju det gamla systemet.

Jag har fått en ID.3 som lånebil när bilen var inne på service - och den var faktiskt riktigt trevlig. Upplevde den som tyst och bekväm, samt lite roligare att köra än ID.4 som är en riktig klumpeduns.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Datavetare

Angående infotainmentsystem: är en inte en av de viktigaste delarna i det hur bra det hanterar Apple Carplay och Android Auto nu för tiden?

För även i helt nya bilar så är ju plattformen man har i bilen rätt mycket från hedenhös och inte alls jämförbar med en modern mobil. En av mina bilar är från 2017, tack vare bra integration med Apple Carplay så är ju ändå den delen helt up-to-date.

Så för egen del är det viktigare hur knappar och kontroller i bilen fungerar ihop med Apple Carplay och Android Auto än hur bra/dåligt det SW-system som sitter i bilen är. Och det blir allt viktigare med ökad ålder på bilen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Större bilar verkar tystare i regel.
Sen går det inte att jämföra mätningar från olika tester då det är för många faktorer som påverkar.
Olika bilars buller upplevs olika beroende på väg, så det bästa är att provköra själv skulle jag säga.

Hittade ett test från ViBilägare från 2021/2022 som faktiskt testade precis det du var ute efter, och de kom fram till följande:

https://www.vibilagare.se/kopguide/tystaste-bilarna-i-forhall...

5 tysta modeller i förhållande till priset
Skoda Enyaq
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
MG Marvel R
Volkswagen ID 4

5 bullriga modeller i förhållande till priset

Volkswagen T7 Multivan
Tesla Model Y
Renault Arkana
MG EHS
Volkswagen Caddy

Saker och ting kan ha ändrat sig lite med åren.
Men dessa bilar har jag själv mätt upp med samma utrustning och på samma vägsträcka i samma hastighet (sommardäck)
Vintertesten är alla på samma ställe bortsett från BMW iX testen.

80km/h Vinterdäck:
60db - BMW iX
62db - Xpeng P7
63db - Zeekr 001
66db - Skoda Enyaq RS coupé
68db - Model Y LR 19" -24
68db - BMW 130i 17" -07
70db - V70 2,5T 16" -05 (dubbdäck)

80km/h Sommardäck:
66db - Volvo S60 T5 18" -20
66db - Model S Plaid 21" -24
69db - Model 3 LR 18" -25 (Highland)
70db - Model 3 Performance 20" -24 (Highland)
70db - V70 2,5T 16" -05
72db - BMW 130i 18" (resonans i sommardäck)

Det som dock skall nämnas är att även om Model 3 LR Highland har nära samma bullernivå som en gammal V70 i 80km/h så blir skillnaden större och större ju fortare man kör, till Model 3 fördel. Hur stor skillnad det är att Model 3 LR rullade på 18" hjul och den gamla V70in rullade på 16" hjul låter jag vara osagt.
Men en sak är säker, en bil som är mycket bra isolerad från början, påverkas klart mindre om man monterar större fälgar och däck med lägre profil än en bil som inte har så bra ljudisolering. Ett exempel på det var en äldre BMW 5-serie jag hade. Man hörde ingen skillnad på om det satt 17" fälgar eller 19" fälgar på bilen. Tyvärr mätte jag aldrig bullernivån i den bilen före jag sålde den. Men minns att den var något tystare än den Volvo S60 T5 jag mätt upp.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]