Betyg i universitetet spelar roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Nej, väldigt snarlikt, Automationsingenjör med inriktning PLC programmering och nu Programmering (vet ej vilken sort)

Du får hålla oss uppdaterade om 3 år med hur det gått för personen.

Permalänk
Medlem

När jag studerade datavetenskap för 10 år sedan spelade betyg absolut 0 roll för arbetsmöjligheter, det påverkade knappt stipendier. Däremot påverkade det möjligheterna för doktorandtjänst och dylikt.

När vi rekryterar där jag jobbar kollar vi nästan aldrig på betyg, däremot kollar vi ganska ofta på program och vilka kurser man gått för att bilda oss en initial uppfattning. Det har aldrig hänt att vi ratat någon över betyg. Med det sagt så har vi andra, bättre, mått vid själva rekryteringen, har man inte dessa och enbart går på CV + betyg så antar jag att betyg kan väga tyngre.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk

Jag tänker liksom fortfarande främst på erfarna kandidater. Jag förstår att nyexaminerade har kanske få erfarenheter och där måste man kolla betyg. Men anta att någon har mycket erfarenhet med jobb, egna projekt, osv

Permalänk
Medlem

Inom juridik är betygen avgörande om hurvida du ska få notarietjänstgöring.
https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/notarie/sok-notarieansta...

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Jag har alltid fått höra att universitetsbetyg spelar ingen roll och därför har jag slarvat med dem hela kursen, bara att få godkänt var viktigt för mig. Men nu helt plötsligt så har mina klasskamrater med toppbetyg börjat få praktikplatser utan att ens försöka, de blir inbjudna till events, och jag fick reda på typ alla prestigefulla företag kollar också alltid på betyg, tänk McKinsey. Dessutom alla top talent communities som t.ex. Nova Talent, där de endast tar in topp 1% av talangerna, där trodde jag också att erfarenhet räcker men tydligen vill de ha betyg där också.

Är det helt över om man inte är topp i mitten av plugget? Jag vet att många kan tänka "varför måste du ha prestige?" men att jobba inom något toppföretag har varit drömmen. Studerar civilingenjör inom IT.

Har aldrig visat mina betyg någonsin.
Jag var medelmåtta då jag hatar skolan och svårt för att lära mig. Men jag lyckades extremt bra karriärmässigt. Så nej, betyg spelar ingen roll, jag har vänner som studerade vidare och tog magister som har halva min lön.

Allt handlar i slutändan om hur social du är, hur driven du är och förmågan att lösa problem och bygga saker.
Inte hur duktig du är vid skolbänken.

Permalänk
Skrivet av nanne:

Inom juridik är betygen avgörande om hurvida du ska få notarietjänstgöring.
https://www.domstol.se/jobba-hos-oss/notarie/sok-notarieansta...

Jag pluggar till IT civilingenjör

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Har aldrig visat mina betyg någonsin.
Jag var medelmåtta då jag hatar skolan och svårt för att lära mig. Men jag lyckades extremt bra karriärmässigt. Så nej, betyg spelar ingen roll, jag har vänner som studerade vidare och tog magister som har halva min lön.

Allt handlar i slutändan om hur social du är, hur driven du är och förmågan att lösa problem och bygga saker.
Inte hur duktig du är vid skolbänken.

Vet du hur det är när det dock gäller stora företag, t.ex. microsoft?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig behövt visa betyg efter högskolan, men då fick jag mitt första jobb på referens av en kursare å andra sidan och stannade där i närmare fem år, och därefter har jag haft som princip att den som frågar efter studiebetyg flera år efter avslutade studier inte är värd att bemöda sig med som arbetsgivare. Inte heller har jag efterfrågat betyg av någon i en rekryteringsprocess, referenser och personlighet i kombination med lite tekniskt snack på intervjun säger betydligt mer om personen som framtida kollega.

Men visst, för att landa första jobbet så finns det ju tre vägar - envishet med taskiga betyg, något lättare med bra betyg, eller genom rekommendation efter att ha hjälpt och gett ett bra intryck på kurskamrater som i sin tur landat ett jobb.

Men visst, det finns ju branscher där toppbetyg i princip är ett måste, det ska inte stickas under stol med, och siktar man på att göra raketkarriär med allt vad det innebär, ja då går det ju åt att börja den resan redan under studierna. Men, ja ... gråt inte blod och tro att hela ditt liv gått i spillror bara för några siffror eller bokstäver på ett papper - du kommer att möta större motgångar än så efter plugget, så det är bara att vänja sig.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Gör ditt absolut bästa bara och få så bra betyg du möjligen kan, alternativt jobba vid sidan av och bygg upp ditt CV den vägen.
Att säga att godkänd räcker sen kröka istället är cope.
mvh.

Visa signatur

Revisor, båtbyggare, med mera.

Permalänk
Skrivet av Skylar7s:

Gör ditt absolut bästa bara och få så bra betyg du möjligen kan, alternativt jobba vid sidan av och bygg upp ditt CV den vägen.
mvh.

Men vad händer efter typ 5 år av karriären?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Vet du hur det är när det dock gäller stora företag, t.ex. microsoft?

En kompis är senior solutions architect på Microsoft, 35år gammal, tjänar 1,5miljoner om året och har gymnasieutbildning. Han började på en servicedesk, känner ingen bättre.
Hans gymnasiebetyg ser dock bra ut! Studerade utvecklare på Johnbauer Gymnasiet.

Men kan nog vara annorlunda när det kommer till andra utbildningar som advokat eller juridik. Alternativt du söker jobb på Microsoft USA.

Skrivet av Skylar7s:

mvh.

Jag håller med dig, kan man hålla sig på godkänt och jobba med något inom aktuellt område. Exempelvis timanställd på konsultfirma (haft såna studenter), så får man mycket lättare ut sen i arbetslivet och kan jobba sig uppåt.
Så gjorde jag, men jag har en medelmåtta med VG i det mesta.
Men att lägga sig på godkänt och kröka /se på film - är hål i huvudet.

Skrivet av Barafragar:

Men vad händer efter typ 5 år av karriären?

Vad skulle hända? Någon rekryterare, konkurrent eller kund gillar det du gör / hört ditt namn om hur duktig du är och säger: ta pengarna och skriv på.
Du: men jag trivs pengarna räcker inte.
De: vi höjer med 5000kr.
De säger: vi behöver ditt CV som ren formalia för HR.
Du exporterar din linkedin.. Krita på, sen visslar du på en melodi och köper dig en flaska bubbel. Sätter sig och jobbar 3 månader på nytt ställe med nya kollegor och 15000kr högre lön sen bygger på ditt CV men senior titel eller något.
Fungerat för mig än!

Skulle någon be om mina betyg så hade jag skratta och gå där ifrån om det inte var unikt unikt tillfälle. Men vet inte vad det skulle vara, då jag har 0 intresse av att jobba på amerikanskt bolag. Även om de skulle erbjuda mig 100 000kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

På instegsnivå ja, men hur var det för erfarna kandidater?

Ointressant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Barafragar:

Jag har alltid fått höra att universitetsbetyg spelar ingen roll och därför har jag slarvat med dem hela kursen, bara att få godkänt var viktigt för mig. Men nu helt plötsligt så har mina klasskamrater med toppbetyg börjat få praktikplatser utan att ens försöka, de blir inbjudna till events, och jag fick reda på typ alla prestigefulla företag kollar också alltid på betyg, tänk McKinsey. Dessutom alla top talent communities som t.ex. Nova Talent, där de endast tar in topp 1% av talangerna, där trodde jag också att erfarenhet räcker men tydligen vill de ha betyg där också.

Är det helt över om man inte är topp i mitten av plugget? Jag vet att många kan tänka "varför måste du ha prestige?" men att jobba inom något toppföretag har varit drömmen. Studerar civilingenjör inom IT.

Det går inte att svara på din fråga så som den är ställd. Det finns ingen one size fits all mall för att bli relevant hos alla företag som du kallar för "toppföretag". Jag hade tex aldrig övervägt att jobba på McKinsey. Om man tycker att det är grejen att jobba som ett as som konsult på ett stort företag under ett antal månader, med en ständig jakt på hur många timmar du fakturerar och utan att veta om det du gör kommer att användas när du slutar så fine, kör McKinsey!

Det korta svaret annars är att om du vill komma in på specifika företag så får du ta reda på vad de tittar efter och försöka anpassa dig efter det. Är säkerligen också rollberoende.

Jag har anställt en hel del personer och aldrig tittat på betyg. Betyg säger väldigt lite om hur någon presterar. Men jag vet att det är annorlunda i andra länder. Där värderas det också om man tex är medlem i Mensa och annat. Du får som sagt ta reda på vad som krävs.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

OP, du borde fråga dig hur kul du kommer tycka det är att jobba många timmar per vecka i en hierarkisk struktur med arbetsuppgifter på ganska låg nivå när du uppenbarligen inte är villig att lägga den typen av timmar när du är i skolan.

Du kanske helt enkelt inte är den typen av person som uppskattar att arbeta på det viset, inget fel med det, jag är inte heller den typen av person så det har aldrig lockat.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

OP, du borde fråga dig hur kul du kommer tycka det är att jobba många timmar per vecka i en hierarkisk struktur med arbetsuppgifter på ganska låg nivå när du uppenbarligen inte är villig att lägga den typen av timmar när du är i skolan.

Du kanske helt enkelt inte är den typen av person som uppskattar att arbeta på det viset, inget fel med det, jag är inte heller den typen av person så det har aldrig lockat.

Alltså det handlar inte alls om att inte vilja, alla kan ju göra misstag. Jag har fortfarande klarat alla grejer, men jag har bara fokuserat mer på sidoprojekt då jag hörde att detta var mer relevant än betyg. Men det verkar inte vara sant längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Alltså det handlar inte alls om att inte vilja, alla kan ju göra misstag. Jag har fortfarande klarat alla grejer, men jag har bara fokuserat mer på sidoprojekt då jag hörde att detta var mer relevant än betyg. Men det verkar inte vara sant längre

Saken är den att du verkar tycka att toppjobb är likvärdigt med de positionerna där man normalt behöver arbeta 60-80 timmar i veckan (eller mer). Om du är en person som inte har några problem med att jobba så mycket sen så hade du nog inte behövt välja idag.

För att som junior slå sig in på de positionerna har det aldrig varit sant att sidoprojekt varit mer relevanta än betyg utan du förväntas ha båda två just eftersom de letar folk som ska inte har problem med att jobba så pass mycket, om du nu inte är en riktigt eftertraktad expert och går in senare i karriären.

Själv tycker jag det finns gott om andra typer tjänster som räknas som toppjobb där det inte spelar någon roll vilka betyg man har.

Permalänk

Jag rekryterar en hel del inom tech och jag skiter blankt i betygen. Det är personlighet, driv, engagemang och glädje som får dig att sticka ut. Inte ett högt betyg i linjär algebra...

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Själv tycker jag det finns gott om andra typer tjänster som räknas som toppjobb där det inte spelar någon roll vilka betyg man har.

Har du några exempel? Legitim fråga, inte som motargument

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barafragar:

Har du några exempel? Legitim fråga, inte som motargument

För mig är ett toppjobb ett som kombinerar saker som eget ansvar över sitt arbetsområde och när/hur det utförs, stöd för egen utveckling både kunskapsmässigt men även att få göra nya saker inom organisationen och som dessutom betalar rätt bra.

Och sådana finns det många av men exakt vilka man inriktar sig på beror på vilken bransch eller vilket område man vill ge sig in i. Det mest relevanta man ska fråga sig själv är vad det är man vill syssla med, det är svårt att bli duktig på något man inte har genuint intresse för.