Skrivet av Barafragar:
Om vi antar då att det finns 2 kandidater till ett jobb, en med mycket erfarenhet men medel betyg och en med bara lite erfarenhet men höga betyg, båda nyexaminerade, hur skulle rekryterarna tänka då?
Spontant så går det inte att svara på dina frågor rakt av om du tolkar dem bokstavligt och ställer dom på sin spets. Det är mer indikationer snarare än sanningar. Så mycket annat än betyg och erfarenhet spelar också in vid anställning.
Nyexaminerade kommer betyg väga tyngre. Hur mycket erfarenhet har man hunnit samla på sig liksom? År? Ja då är det mer intressant.
Månader? Då har personen knappt hunnit bli varm i kläderna.
Har personen arbetat med något relevant före universitetsstudierna? Bättre.
Ju längre från skolålder du kommer desto mer kommer relevant arbetslivserfarenhet vikta. Det tar ÅR innan du kommer prestera på hög nivå hos en arbetsgivare. När du nått den höga prestationsnivån och lärt dig branschen, ja då har du ännu mer att lära. Du har också fler möjligheter då.
När jag var nykläckt 20-åring var det svårt att motivera varför ett enda företag skulle anställa mig. Fick kontakt med en chef genom pappa. Chefen i fråga behövde någon som kunde läsa, skriva, självorganisera till viss nivå, och känna igen anläggningsmaskiner. Det jobbet betalade 15.000kr i månaden 2013. Skittråkigt stora delar, roligt och lärorikt ofta.
Vågade ta på mig svårare och svårare uppgifter hos samma arbetsgivare under två års tid.
Första jobbet jag skaffade 'själv' var på samma företag på en annan avdelning. Hade 3-4st personer från tidigare avdelningen som referens. Dom kunde gå i god för det jag skrev i CV+PB. I princip ingen annan arbetsgivare svarade ens. Jobbade där i sju år och samlade kunskap, fick internutbildningar för att bli platschef/projektchef, hanterade svåra uppgifter i många olika projekt. Under årens gång har jag nog sökt 10 jobb och blivit erbjuden 5-6 stycken. Gott rykte, bra samarbete med kollegor, referenser, och många projekt på CVt gör stor skillnad.
Hittade ett nytt jobb som jag trivs med här i våras. Har aldrig ritat anläggningar, men har byggt många. Fick en fin ingångslön och kunde börja prestera nästan direkt. Kunde inga ritprogram eller hur leverans av bygghandlingar funkar men har så mycket annan kunskap som gruppen behöver så det jämnar ut sig. Arbetsgivare tittar på olika saker vid olika tillfällen.
Har haft 4 olika roller i ingenjörsyrken utan gymnasiebetyg. I slutändan spelar det ingen roll.
Om du hela tiden jämför dig andra kommer du bli olycklig. Hitta bara någonstans du trivs. Det var bättre förr när man inte fick reda på så mycket och kunde vara nöjd i sin egen bubbla utan sociala medier.