Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Ny SSD-adapter gör diskbyte enkelt

Permalänk
Melding Plague

Ny SSD-adapter gör diskbyte enkelt

Har små slädar för en eller två M.2-kort, så användaren slipper öppna datorchassit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

dumt med splittrad pcie kontakt. kommer ju inte passa vissa moderkort för fejk-pins tar i batteri, kylfläns, etc på vissa moderkort

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Om det behövs kylflänsar till SSD-diskarna då?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

dumt med splittrad pcie kontakt. kommer ju inte passa vissa moderkort för fejk-pins tar i batteri, kylfläns, etc på vissa moderkort

Som skrivet så är detta mer riktat mot servers, och moderkort som mitt gamla x299 tar inte i nått då man sätter den i en x16/x8 port

Tror det är ett nischat problem faktiskt

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Om det behövs kylflänsar till SSD-diskarna då?

Det ser väl ut som att själva släden är fungerar som kylfläns.
Men det är väl inte jättemycket material med tanke på hur pass tunn hela släden behöver vara, så man får kanske förvänta sig något som förmodligen är snäppet under kylflänsarna som följer med ditt genomsnittliga konsumentmoderkort.

Om du behöver mer än så, ja då går det väl inte alls, det finns ju inget utrymme över i den där lösningen.
Däremot kan man ju se till att ha ordentligt luftflöde, men det är väl typ allt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Skrivet av SwedenVirre:

Som skrivet så är detta mer riktat mot servers, och moderkort som mitt gamla x299 tar inte i nått då man sätter den i en x16/x8 port

Tror det är ett nischat problem faktiskt

Vet inte om det fyller något direkt syfte att ha en fysisk x16-kontakt på ett x8-kort? Det är väl själva frågan här.

Är det för att få det rent monteringsmässigt stadigare?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hade mer än gärna haft denna lösning, så smidigt hot swap men för 279 euro.
Hade gärna sett denna lösning på vanliga PCI E > M.2 för konsumenter perfect då moderkort har väldigt begränsat med M.2 platser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Hade mer än gärna haft denna lösning, så smidigt hot swap men för 279 euro.
Hade gärna sett denna lösning på vanliga PCI E > M.2 för konsumenter perfect då moderkort har väldigt begränsat med M.2 platser

Jag upplever väl dock att detta kort är den typ av kort du efterfrågar...? Problemet är väl priset, inte vad det är för något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte om det fyller något direkt syfte att ha en fysisk x16-kontakt på ett x8-kort? Det är väl själva frågan här.

Är det för att få det rent monteringsmässigt stadigare?

Många av X299 korten t.ex är fysiska x16 slottar men x8 elektriskt pga där totalt är 44 pci lanes eller om det var 48 men 4 var SB länk. nånting sånt är det.

ivf så är det bara x8 som gäller i många av dom på några portar(vissa är full x16)

Men att dom inkluderar resten är stabilteten måste det ju vara, finns ju ingen annan anledning kan jag tänka mig?

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Många av X299 korten t.ex är fysiska x16 slottar men x8 elektriskt pga där totalt är 44 pci lanes eller om det var 48 men 4 var SB länk. nånting sånt är det.

ivf så är det bara x8 som gäller i många av dom på några portar(vissa är full x16)

Men att dom inkluderar resten är stabilteten måste det ju vara, finns ju ingen annan anledning kan jag tänka mig?

Ja, absolut, det är vanligt med fysiska x16-platser med bara x8 inkopplat. Och i det läget så spelar det ju ingen som helst roll om kortet är fysiskt x8 eller x16.

Problemet är ju just om man har en x8-kortplats, då finns risken att det inte går att trycka i det där kortet öht eftersom det kräver att utrymmet bortom kortplatsen är fritt från (höga) komponenter.

Frågan är väl just om det är en rimlig avvägning... hade det varit ett problem rent strukturellt om det bara hade varit x8?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, absolut, det är vanligt med fysiska x16-platser med bara x8 inkopplat. Och i det läget så spelar det ju ingen som helst roll om kortet är fysiskt x8 eller x16.

Problemet är ju just om man har en x8-kortplats, då finns risken att det inte går att trycka i det där kortet öht eftersom det kräver att utrymmet bortom kortplatsen är fritt från (höga) komponenter.

Frågan är väl just om det är en rimlig avvägning... hade det varit ett problem rent strukturellt om det bara hade varit x8?

Jo men precis, antagligen så har dom testat när kortet byggdes att bara använda sig av X8 och tyckt det kanske blev för ostadigt. Men då lämnat utrymme för att det ska vara möjligt om man bara en x8 port.

för man ser ju på kortet att dom lämnat så att ifall man bara har en k8 port så ska man kunna koppla in där med.

finns en del server moderkort som har rena x8 portar, men har klipset för x16 för att haka i där bak. och på dom server moderkortet så är där inget bakom x8 portarna. SÅ en stabiltets grej helt enkelt.

så detta känns väldigt mycket som en server grej. kan se om jag hittar moderkortet som kommer upp ur minnet men efter lite snabb sökning så hittar jag inte det.

Men ja, detta känns som en ren server grej och inget som är tänkt att sitta på vanliga gaming moderkort. priset känns ju inte heller som det är riktat till konsumenter i första hand och där är det valet inte ett större problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

så detta känns väldigt mycket som en server grej. kan se om jag hittar moderkortet som kommer upp ur minnet men efter lite snabb sökning så hittar jag inte det.

Men ja, detta känns som en ren server grej och inget som är tänkt att sitta på vanliga gaming moderkort. priset känns ju inte heller som det är riktat till konsumenter i första hand och där är det valet inte ett större problem.

Fast titta på hårdvaran de testat, mest konsumentprylar. Känns ju mer som något som siktar på prosumer/homelab/entry level workstation/server.

I servervärlden dominerar väl redan hotswap 2.5" NVMe med U.2/U.3, inte en massa M.2-prylar som ändå huvudsakligen är konsumentorienterade på alla fronter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

perfect då moderkort har väldigt begränsat med M.2 platser

Normala ATX-moderkort har idag ofta 4 st M.2-platser.

Det är dags att pensionera gamla 500 GB-enheter istället.

Permalänk
Medlem

Påminner mig om min första dator där jag hade slädar men de var motordrivna och diska på 10MB styck som man böt ut. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Påminner mig om min första dator där jag hade slädar men de var motordrivna och diska på 10MB styck som man böt ut. 😅

Vilken dator hade motoriserade diskslädar?

Permalänk
Medlem

Har en Icy Dock ExpressCage för 2.5” diskar, så jag kan byta disk utan att öppna chassit. Mycket praktiskt.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast titta på hårdvaran de testat, mest konsumentprylar. Känns ju mer som något som siktar på prosumer/homelab/entry level workstation/server.

I servervärlden dominerar väl redan hotswap 2.5" NVMe med U.2/U.3, inte en massa M.2-prylar som ändå huvudsakligen är konsumentorienterade på alla fronter?

Detta har funnits i server världen i säkert 6-7 år för boot-diskar. Vanligt med 2 st 240-480GB Sata m.2 i RAID-1 som boot-disk i servers och då vill man ha lätt access att byta dem.

Så detta är inget nytt koncept.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Jag förstår inte din första mening? Vad menar du med x8 elektriskt? Vad är en SB länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag förstår inte din första mening? Vad menar du med x8 elektriskt? Vad är en SB länk?

"fysiska x16 slottar men x8 elektriskt" innebär rimligen fysisk x16-storlek på kortplatsen (dvs full bredd på plastbiten) men bara x8 inkopplat

"men 4 var SB länk" innebär väl att fyra av banorna är dedikerade till att koppla upp sydbryggan (dvs länk CPU <-> chipset).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Detta har funnits i server världen i säkert 6-7 år för boot-diskar. Vanligt med 2 st 240-480GB Sata m.2 i RAID-1 som boot-disk i servers och då vill man ha lätt access att byta dem.

Så detta är inget nytt koncept.

Jag instämmer. Kör numer 2TB nvme för boot av hypervisorn på min server. Ja och lagring av de virtuella maskinerna också då förstås. Man kommer dock inte åt någon fillagring då det kräver avkrypteringsnyckel för mina 4x4TB RAID-Z1 ZFS diskarray. Så jag har failsafeat så att servern kan rulla igång av sig själv efter strömavbrott eller kernelpanik. Att servern och VMarna bootar sjukt snabbt är faktiskt viktigt om man rullar en eller flera tjänster som kräver god uptime!

Permalänk
Medlem

Har flertalet av dessa... delen av pcie interfacet som sträcker sig över x8 har inte några ledare i sig. Dessutom finns det hål frästa som gör att du kan sticka ner den i x8.

Sätter man dessutom två bredvid varandra så har man nyttjat x16 för en dubbel pcie slot.

Och det kommer med thermal pads till hållaren som är helt i metall...

Permalänk
Skrivet av Ken_No:

Har flertalet av dessa... delen av pcie interfacet som sträcker sig över x8 har inte några ledare i sig. Dessutom finns det hål frästa som gör att du kan sticka ner den i x8.

Sätter man dessutom två bredvid varandra så har man nyttjat x16 för en dubbel pcie slot.

Och det kommer med thermal pads till hållaren som är helt i metall...

Dom här har väl funnits ett par år men kanske med äldre pcie version? Trodde att den nya som skrivs om här kanske skulle skippa bifurcation kraven men verkar ju inte så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Normala ATX-moderkort har idag ofta 4 st M.2-platser.

Det är dags att pensionera gamla 500 GB-enheter istället.

Fast, vissa av dem är perfekt för att lägga OS på - för de är i princip outslitliga - typ 960 pro (kör fortfarande med en sådan till OS)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Har en Icy Dock ExpressCage för 2.5” diskar, så jag kan byta disk utan att öppna chassit. Mycket praktiskt.

Jag har en med 6 platser själv, såg att det finns en modell som har 8st: https://www.amazon.de/-/en/ExpressCage-MB038SP-B-Mobile-Screw...

Tycker de är bra grejer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vilken dator hade motoriserade diskslädar?

En Ericsson PC 8088 som farsan tog hem från jobbet hade det.
Hade 4 diskar att swappa mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Fast, vissa av dem är perfekt för att lägga OS på - för de är i princip outslitliga - typ 960 pro (kör fortfarande med en sådan till OS)

Ja det är ju ett personligt val, men det går inte både äta kakan och ha den kvar, som vanligt.

Jag rationaliserade bort allt under 2 TB när jag bytte dator i julas eftersom lagring är såpass billigt. En 500 GB Samsung 970 EVO hamnade t.ex. i ett sånt här externt chassi och lever vidare som stor/snabb portabel lagring, men den har tjänat ut som lagring i den stationära datorn eftersom den både är en PCIe Gen3 samt har alldeles för många år på nacken för att jag ska klassificera den som "pålitlig lagring". Allt går sönder med tiden, bättre att byta ut såna grejer medan de fungerar.

Skrivet av Patrik356b:

Jag har en med 6 platser själv, såg att det finns en modell som har 8st: https://www.amazon.de/-/en/ExpressCage-MB038SP-B-Mobile-Screw...

Tycker de är bra grejer.

Man får en ganska bra 2 TB SSD för samma pengar som bara den där vaggan kostar. Vad har din för total kapacitet, och var sätter man en 5,25"-enhet i ett modernt chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

var sätter man en 5,25"-enhet i ett modernt chassi?

Kollade prisjakt och ställde in att visa chassin med en 5,25 tums plats och fick många. Bland annat Fractal Design Define 7 & R5.
Så det finns moderna chassin med plats för 5,25".

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Man får en ganska bra 2 TB SSD för samma pengar som bara den där vaggan kostar. Vad har din för total kapacitet, och var sätter man en 5,25"-enhet i ett modernt chassi?

6x1tb så inte jättemycket lagring men var inte igår enheten köptes, så...

Har för övrigt ett lite äldre chassi så det funkar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinsnakes:

Dom här har väl funnits ett par år men kanske med äldre pcie version? Trodde att den nya som skrivs om här kanske skulle skippa bifurcation kraven men verkar ju inte så.

Såg att det är Pcie 5.0

Det är dom som är klassade till 4.0 som jag köpt

Av prototyp bilderna som jag sett på 5.0 fanns där en fläkt... verkar som om 5.0 och 4.0 ser snarlika ut