Permalänk

Speldator

Byggde en ny speldator 250806 med nedan spec i tron att jag skulle nyttja den fullt ut, men såhär efteråt så har behovet ändrats för min del, därför säljer jag denna till förmån för annat bygge.

Chassie: Fractal Design pop XL silent svart
PSU: Seasonic focus GX 850W ATX 3.1
Moderkort: MSI MAG B850 Tomahawk MAX Wifi
CPU: Ryzen 7 9800X3D
CPUkyl: Noctua NH-U14S
Ram: G.Skill 32Gb 6000MHz CL30 Flare X
M.2: Samsung 990 Evo Plus 2Tb
GPU: Powercolour RX9070 16Gb Hellhound
2x nya xtrafläktar varav en är monterad Noctua NF-A14 140mm PWM.
Levereras nyinstallerad med Windows 11 Pro

Moderkort är köpt via Proshop och resten via Inet 250801
Alla kartonger finns samt kvitton.
Ska den skickas monteras cpukylaren och gpu ner, så det blir 2 kollin totalt, detta kommer skickas via Schenker.
Ev köpare står för hela fraktkostnaden.
Säljes helst lokalt i Luleå eller i närområdet.
Intressenter och frågor tas på nedan epost, är inte inne i trådarna så ofta.
slasken@bahnhof.se

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Jag är intresserad, men dessa komponenterna går att köpa nya i butik för 23k. Likvärdiga men billigare alternativ ger en total på 19k.

Detta som är begagnat skulle behöva landa rätt mycket lägre i pris, eller är jag fel ute?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av dwd:

Jag är intresserad, men dessa komponenterna går att köpa nya i butik för 23k. Likvärdiga men billigare alternativ ger en total på 19k.

Detta som är begagnat skulle behöva landa rätt mycket lägre i pris, eller är jag fel ute?

Prylarna är under 2månader, så vad menar du med mycket lägre i pris?
Likvärdiga produkter är ju inte samma som dessa produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Stämmer bra att likvärdigt inte är samma. Det är likvärdigt. Jag syftar främst på likvärdig prestanda/funktion fast billigare alternativ: https://komponentkoll.se/bygg/Aszjg

Två månader är ett långt kliv från nytt i butik då reklamationsrätten endast gäller den som köpte varorna i första hand. När det gäller garantier så varierar det förstås. Ibland följer det med kvittot och ibland inte. Det är upp till tillverkaren eller återförsäljaren att bestämma.

Jag tänker ca 16 000 kr? Annars är det nog mer värt att köpa nytt och ha den treåriga reklamationsrätten kvar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Skrivet av dwd:

Stämmer bra att likvärdigt inte är samma. Det är likvärdigt. Jag syftar främst på likvärdig prestanda/funktion fast billigare alternativ: https://komponentkoll.se/bygg/Aszjg

Två månader är ett långt kliv från nytt i butik då reklamationsrätten endast gäller den som köpte varorna i första hand. När det gäller garantier så varierar det förstås. Ibland följer det med kvittot och ibland inte. Det är upp till tillverkaren eller återförsäljaren att bestämma.

Jag tänker ca 16 000 kr? Annars är det nog mer värt att köpa nytt och ha den treåriga reklamationsrätten kvar.

Reklamationsrätten följer den köpta varan, inte person, enda som behövs är ursprungskvittona.

Permalänk

Billigast idag för prylarna är 22779:-, du tänker 16K för att "likvärdig" prestanda går på 19k, då är cpu, ram och disk det enda som är lika, du får nog satsa på ny likvärdig prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Reklamationsrätten följer den köpta varan, inte person, enda som behövs är ursprungskvittona.

Det stämmer tyvärr inte.

Konsumentköplagen gäller endast mellan dig och det säljande bolaget.

Inte mellan mig och dig, och inte mellan mig och det säljande bolaget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Billigast idag för prylarna är 22779:-, du tänker 16K för att "likvärdig" prestanda går på 19k, då är cpu, ram och disk det enda som är lika, du får nog satsa på ny likvärdig prestanda

Jag skulle nog påstå att en dator för 19k med samma typ/modell av cpu, gpu, minne och lagring villa alla har motsvarande specs kan anses ha likvärdig prestanda.

Jag tror inte att vi kommer komma överens här.

Önskar dig lycka till med försäljningen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Jag ber om ursäkt för OT men det bästa är att sälja datorn i delar för att få ut så mycket som möjligt. Har du garanti, kvitto och originalemballage för allt kan du räkna med cirka 25 % lägre än nypris, så 16 000-17 000 kr är ett rimligt pris för din dator

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Detta stämmer tyvärr inte.
Eftersom reklamationsrätten i konsumentköplagen endast gäller mellan konsument och näringsidkare, gäller den inte automatiskt vid köp från privatperson, även om den ursprungliga köparen haft den rätten. När du säljer vidare något, är det alltså köplagen som reglerar situationen, och där har den nya köparen ingen rätt att kräva reklamation hos företaget som sålde varan till den första ägaren.

Ursprungskvitto kan hjälpa till vid eventuella garantiärenden. Men, ursprunglig garanti kan vara knuten till den första köparen, och följer inte automatiskt med till en ny ägare.

Kan vara väldigt viktigt att hålla koll på!

Vill inte smutsa ner annonsen, bara bidra med fakta.

Happy bidding!

Visa signatur

Dreamt i was king, woke up, still king.