Intresserad i AI kundtjänst

Permalänk

Intresserad i AI kundtjänst

Tja, jag har sett mycket mer ai inom kundtjänst speciellt inom Swedbank som jag använder men är lite osäker på ai då jag har hört mycket dåligt om det och tycker det verkar intressant. så jag undrar mest bara om AIn funkar bra. Kan AI i kundtjänst vara bättre än mänsklig kundtjänst? Och det känns lite som att AI kan ta över kundtjänsten helt i framtiden men vet inte om det är en bra sak eller inte. Kan det vara det eller behöver något förändras för att det ska hända? Skulle gärna vilja veta vad ni tycker om detta.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det har skett stora förändringar gällande vad man kan få svar på och även röstförståelse de senaste 2 åren men det är fortfarande en bit kvar tills man helt kan släppa mänsklig interaktion.
Den största fördelen som jag ser är att man slipper hemska väntetider/telefonköer eller att kopplas runt en massa de gånger som man har frågor som AI-förstärkt kundtjänst faktiskt kan svara på.

Permalänk
Medlem

Har inte testat men rent spontant tror jag det kan vara bra. Om en Ai lär sig nästan alla frågor en kund kan ha och kan ge rätt svar eller lösning så borde det bli närmast perfekt. Sen kanske trist att det är en robot man pratar med och inte en människa. Ett område som jag tycker verkar mer intressant än kundtjänst är en Ai som är advokat. Tja!

Permalänk
Medlem

Va? Använder Swedbank AI? Får nog leta efter en ny bank då. Tack för informationen

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Va? Använder Swedbank AI? Får nog leta efter en ny bank då. Tack för informationen

Lycka till att hitta en enda bank i Sverige som inte använder sig av AI på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampannan:

Tja, jag har sett mycket mer ai inom kundtjänst speciellt inom Swedbank som jag använder men är lite osäker på ai då jag har hört mycket dåligt om det och tycker det verkar intressant. så jag undrar mest bara om AIn funkar bra. Kan AI i kundtjänst vara bättre än mänsklig kundtjänst? Och det känns lite som att AI kan ta över kundtjänsten helt i framtiden men vet inte om det är en bra sak eller inte. Kan det vara det eller behöver något förändras för att det ska hända? Skulle gärna vilja veta vad ni tycker om detta.

Tror absolut att AI lösningar kommer stå för majoriteten av kundtjänstens arbete framåt om den inte redan gör det idag - men med det sagt så kommer det finnas behov av människor oavsett, men att de 'lätta frågorna' ska inte hanteras av en människa.
Sättet jag själv är med och implementerar AI handlar inte om att ersätta människor utan snarare att höja produktiviteten på de arbetsuppgifter som skapar mest affärsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Lycka till att hitta en enda bank i Sverige som inte använder sig av AI på något sätt.

Yepp, det kommer bli en utmaning, om jag bestämmer mig för och byta.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Har de blivit bättre? Ja.
Kan de ersätta en människa? Nej verkligen inte.

Jag HATAR dessa jäkla AI chattar, som nästan alla använder idag. Låt mig prata med en jäkla människa istället för skriva en uppsats och ändå inte kunna få hjälpen man behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Har de blivit bättre? Ja.
Kan de ersätta en människa? Nej verkligen inte.

Jag HATAR dessa jäkla AI chattar, som nästan alla använder idag. Låt mig prata med en jäkla människa istället för skriva en uppsats och ändå inte kunna få hjälpen man behöver.

Ja, om jag har ett problem eller nåt att fråga om som jag inte kan få ut av t.ex. hemsidan, så vill jag tala med en människa, inte en "AI". En människa kan man diskutera med och få mer specifika svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampannan:

En variant som jag tycker funkar bra är där kundtjänst har en AI-assistent som hjälper till att ta fram svar men att det hela tiden är en människa som har kontroll i sista steget mot kunden. Det snabbar upp arbetsflödet rejält.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Kan? Absolut, kan en bra implementering nog funka ganska bra för de flesta ärenden. Problemet är att de är allt för begränsade och inte har tillgång till funktioner, därav blir de värdelösa.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med kundtjänst, och varje gång jag själv möts av en AI och inte enkelt kan komma vidare till en riktig person så svär jag högt för mig själv.

Värdelöst är det i dagens läge, men kommer såklart att bli bättre i framtiden. Viktigt dock att implementationen görs snyggt och att man enkelt kan ta sig förbi och inte blir fast i en loop där AI:n inte förstår och bara upprepar eller fastnar i frågeställningen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk

Personligen är jag skeptisk till att AI helt ska ersätta mänsklig kundtjänst. Standardärenden kan den säkert lösa snabbt, men när det handlar om mer komplexa frågor, subtila situationer eller kunder som behöver lite extra hänsyn, finns det inget som slår en människa. Kundtjänst handlar ju inte bara om regler. Ibland måste man kunna se mellan fingrarna, ta hänsyn till sammanhanget och fatta omdömesfulla beslut, något AI fortfarande är långt ifrån att klara.

Permalänk

Förbättring av ai i kundtjänst

Tjena, jag gjorde ett inlägg för några dagar sen om ai i kundtjänst och fick bra svar som fick mig att tänka. Många tyckte att ain var ganska dålig och gav mindre bra svar och har kollat in på det lite mer med Swedbanks ai. Som jag uppfattat det så har ain svårt att fatta vad man frågar om. Jag tänker att om ain skulle få lättare att förstå vad man frågor om så skulle det bli bättre men märkte också att flödet på konversationen var väldigt dålig också. Tänker att det är mycket som kan göra så att det blir bättre men skulle vilja veta, vad tror ni man skulle kunna göra för att förbättra ain?

Trådar sammanfogade (§ 3.3) - MOD
Permalänk
Medlem

Varför fortsätter du inte i tråden du redan har skapat då?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Varför fortsätter du inte i tråden du redan har skapat då?

Tänkte inte på att man kunde göra det hahaha

Permalänk

Har kollat igenom ai i kundtjänst lite mer nu och fattar att det är många problem. Tänker att det är mycket som behövs göra för att göra det bättre men hur tror ni företagen kan göra ain bättre utanför bara en ökad förståelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampannan:

Har kollat igenom ai i kundtjänst lite mer nu och fattar att det är många problem. Tänker att det är mycket som behövs göra för att göra det bättre men hur tror ni företagen kan göra ain bättre utanför bara en ökad förståelse?

Nu när olika protokoll för ai agenter börjar standardiseras så kommer vi få ai som kan sitt specifika område oerhört mycket bättre. Kommer även minska hallucinationer enormt.

Googla på MCP, t.ex FastMCP, för att se nyttan med dessa protokoll. Då kan ai få access till de interna verktygen och svara med samma förutsättningar som en anställd.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

De gånger jag använt AI kundtjänst har alltid slutat i frustration och jag bett om att få tala med en människa istället. Nuförtiden är det det första jag begär när jag måste interagera. De tycks ha väldigt svårt att förstå vad man menar.
De är långt, långt ifrån normala AI som kan räkna ut vad man menar även om man förklarar relativt dåligt. Kundtjänst-AI är mer nån slags upphottad variant av företagets FAQ på sin höjd men kallar det AI. De verkar inte veta mer än det.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound