Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Snart omöjligt aktivera Windows utan Microsoft-konto

Permalänk
Medlem

Jag har ett slaskkonto till mitt windows. En mail som enbart är för win. Har inte ni det?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft ska täppa till möjligheten att kringgå kravet.

Läs hela artikeln här

Hmmm, en sak slog mig just
Hur blir det om alla använder samma konto?
Tex om 100 000 användare använde:
User: UselessUser
Pw: UselessUser

Jag menar, du måste kunna ha flera datorer med Win11.
Tvivlar på att alla dem måste ha unika användare

Kanske vi kan skapa en generisk SweC-användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har ett slaskkonto till mitt windows. En mail som enbart är för win. Har inte ni det?

Tack för tipset.
Tror jag just kom på det själv

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Linux ett par månader innan 7:an gick EOL eller så. Vad jag inte gjorde var att gnälla, hota om att byta, osv, på ett forum som microsoft inte bryr sig om (inte för att det heller skulle hjälpa att göra allt det där direkt till dem, de vet vad användarna kommer att göra...).

Jag bara bytte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Microsoft som bestämmer. Deras mjukvara. Vi får lyda.

Ingen klagar när man köper en ny mobil och det första uppstarten man får är "registrera dig"...

Vet inte riktigt vad det är för registrering du syftar på, jag skulle definitivt klaga om jag tvingades registrera mig bara för att kunna använda den mobil jag köpt.
Har aldrig behövt registrera mig på någon mobil jag haft, och om det krävdes så hade jag köpt friare alternativ, precis som jag väljer friare alternativ till Microsoft.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Känns lite som att Microsoft vill ha fingeravtryck av era datorer kopplade till en e-post. Läskigt värre.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Förstår ärligt inte vad det är som folk är rädda för, har kört med MS konto sen några år tillbaka och är permanent inloggad sen W11 och har definitivt inte märkt något som skulle vara negativt.
Har 2 mail adresser kopplade till kontot och får inget "spam" på dessa eller något annat som jag inte bett om, inte heller ser jag någon riktad reklam som är kopplad till detta.

Man kan ju inte heller klandra ett företag för att vilja knyta sin faktiska kunder till sig, det är ju inte välgörenhet dom bedriver.
Inte heller verkar det som att installationen hindras utan det är aktiveringen som kräver konto och när den är gjord kommer man kunna gå över till lokalt konto om man nu vill det.

Tror många behöver lyfta lite på sin foliehatt och inse att världen går inte under för att man behöver konto för att aktivera windows

För tydlighets skull är "aktiveringen" (Swec-artikelns ordval) något som i mer konkreta termer syftar på "OOBE" (inte, som man annars kunnat anta licensaktiveringen), dvs det är själva wizarden där man som sista steg i installationen får göra en del inställningar, inklusive att skapa ett konto.

Och poängen är att Microsoft utlovar att man inte längre ska kunna trixa med saker som skippar OOBE-wizarden, utan att man nu måste vara Internetansluten och måste logga in med ett Microsoft-konto för att slutföra installationen.

Det spekulerades tidigare i tråden att de även skulle ta bort det officiella stödet i Pro (och "bättre") att, utan trixande, skapa lokala konton under installationen. Om man tror på det spåret bör man även misstänka att de funderar på att ta bort möjligheten att skapa lokala konton även efter installationen.

Skrivet av jnsson:

Samma här. Förstår inte problemet alls. Men vill man göra det till ett problem så be my gest.

Problemet är väl i grunden avsaknaden av valfrihet; och särskilt för "gamla rävar" som föredrar en mer traditionell Windowsupplevelse.

Sedan finns ju även detaljer som rent objektivt fungerar sämre; en del klassiska Windows-tjänster har en tendens att bete sig konstigt med ett icke-Windows-konton som bara "speglats" lokalt. Typexempel: Windows fildelning, Remote desktop, m.m.

(Att detta fortfarande inte åtgärdats är väl en del av det upplevda problemet; det är väl helt enkelt så att lokal funktion ska fasas, folk ska prenumerera på molntjänster istället)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Men hur aktiverar man när servern inte kan nås längre?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

För tydlighets skull är "aktiveringen" (Swec-artikelns ordval) något som i mer konkreta termer syftar på "OOBE" (inte, som man annars kunnat anta licensaktiveringen), dvs det är själva wizarden där man som sista steg i installationen får göra en del inställningar, inklusive att skapa ett konto.

Och poängen är att Microsoft utlovar att man inte längre ska kunna trixa med saker som skippar OOBE-wizarden, utan att man nu måste vara Internetansluten och måste logga in med ett Microsoft-konto för att slutföra installationen.

Det spekulerades tidigare i tråden att de även skulle ta bort det officiella stödet i Pro (och "bättre") att, utan trixande, skapa lokala konton under installationen. Om man tror på det spåret bör man även misstänka att de funderar på att ta bort möjligheten att skapa lokala konton även efter installationen.

Problemet är väl i grunden avsaknaden av valfrihet; och särskilt för "gamla rävar" som föredrar en mer traditionell Windowsupplevelse.

Sedan finns ju även detaljer som rent objektivt fungerar sämre; en del klassiska Windows-tjänster har en tendens att bete sig konstigt med ett icke-Windows-konton som bara "speglats" lokalt. Typexempel: Windows fildelning, Remote desktop, m.m.

(Att detta fortfarande inte åtgärdats är väl en del av det upplevda problemet; det är väl helt enkelt så att lokal funktion ska fasas, folk ska prenumerera på molntjänster istället)

Inga problem med mina MS konton. Fildelning och remote desktop fungerar för mig allafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inga problem med mina MS konton. Fildelning och remote desktop fungerar för mig allafall

Som klient är det väl aldrig problem, men själva tjänsterna har en del problem med icke-Windows-konton.

Är trasigt "by default" efter installation som jag minns det, något med hur kontouppgifterna cacheas lokalt som inte stämmer när man försöker logga in.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av MacAllan:

Förstår ärligt inte vad det är som folk är rädda för, har kört med MS konto sen några år tillbaka och är permanent inloggad sen W11 och har definitivt inte märkt något som skulle vara negativt.
Har 2 mail adresser kopplade till kontot och får inget "spam" på dessa eller något annat som jag inte bett om, inte heller ser jag någon riktad reklam som är kopplad till detta.

Man kan ju inte heller klandra ett företag för att vilja knyta sin faktiska kunder till sig, det är ju inte välgörenhet dom bedriver.
Inte heller verkar det som att installationen hindras utan det är aktiveringen som kräver konto och när den är gjord kommer man kunna gå över till lokalt konto om man nu vill det.

Tror många behöver lyfta lite på sin foliehatt och inse att världen går inte under för att man behöver konto för att aktivera windows

Kan man verkligen vara så naiv, anno 2025? 🤔

Dataintrång och läckor avlöser varandra på löpande band, så-kallade demokratiska stater vill införa massövervakning för att hålla koll på befolkningen, konsumentfientliga företag samlar in mer data på människor än någonsin förr och vill samtidigt styra folk bort från ägande till förmån för evigt löpande prenumerationer, m.m.

Och du frågar "vad det är som folk är rädda för"?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det är ju (bland annat) den inställningen FOSS-gemenskapen tycker är problematisk. Att registrera sig för att använda sin mobiltelefon är inget vi nödvändigtvis ska acceptera. Det är bland annat därför som alternativa OS till telefoner finns. Kika på exempelvis GrapheneOS eller PostmarketOS.

De enda två mobil-appar som jag delar med 90 % av alla sweclockers- och svenska användare är: Bankid och Swish.
Övriga appar i min mobil är så specifika att de mest populära används antagligen av max 25 % av alla andra.

Kan man köra Bankid och Swish på Graphene och Postmarket?
På Graphene kan man köra Bankid via t.ex. F-droid (så man slipper Google Play).
Jag tror inte att man kan köra Bankid på Postmarket, för det är inte android, utan linux, men det går på SailfishOS som är en annan linux-ROM.
Problemet är att det finns risk för att F-droid försvinner 2026, då Android/Google tar bort möjligheten att sideloada icke-registrerade appar.
Då återstår bara Google Play och då är man återigen fast i att storebror ser dig.

https://f-droid.org/en/2025/09/29/google-developer-registrati...

Permalänk
Medlem

När jag installerade W11 Home på en ny dator använde jag mig med en på nätet rekommenderad mailadress som resulterade i ett Ooops! om att det inte går att logga in och sedan kunde man fortsätta med att bara registrera ett lokalt konto.
Fungerar det fortfarande? Eller är det också stoppat?

Vad händer om man använder en fake hotmailadress byter till lokalt konto och avregistrerar hotmail-adressen? Då borde väl datainsamlandet inte fungera. Eller är det redan "kört"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Sorry.
Microsoft har redan tänk på det:

Citat:

Microsoft has banned email addresses that were used too often in the account creation process.

Källa:
https://www.ghacks.net/2023/01/26/how-to-bypass-the-microsoft...

Du får skapa en personlig skräpmail istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast de kanske ändrar det i Pro också, ser inte att det står att detta bara gäller Home. Har du någon källa på att det bara gäller Home versionen

Pro-versionen har som feature att joina en domän och det är i det flödet man kör på lokalt konto. Det ser inte ut att vara påverkat för då ändrar de saker som får konsekvenser för företag eller "power users".

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

När jag installerade W11 Home på en ny dator använde jag mig med en på nätet rekommenderad mailadress som resulterade i ett Ooops! om att det inte går att logga in och sedan kunde man fortsätta med att bara registrera ett lokalt konto.

Det ska vara stoppat.
(men jag har inte testat)

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet med att använda ett Microsoft-konto. Gör bara saker smidigare och gillar man inte att Microsoft samlar in data bör man inte använda Windows till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skrivet av jnsson:

Samma här. Förstår inte problemet alls. Men vill man göra det till ett problem så be my gest.

Bara för nyfikenhetens skull, har ni begärt ut vilken information Microsoft har om er? Det har ni laga rätt att göra.

Då kan vi börja gå in på nästa spår - varför de begär (eller de facto kräver, genom framtida obligatorisk kontoregistrering) informationen, hur de hanterar den och i vilket syfte. Har de laga rätt att göra det? Det är också en "ganska" viktig frågeställning.

Skrivet av filbunke:

Nej, microsoft är idag inte i samma läge som google när det gäller monopolställning och inte heller i samma läge som de var i början på 2000-talet. De har runt 72% av marknaden (om man skall tro statcounter), i vilket fall långt från de 95%+ de hade en gång i tiden. De kommer inte få smäll på fingrarna för de krav de ställer. De kräver ju inte ens att man använder ett mailkonto från något av deras mailtjänster.

Fast nja, du kan installera tredjepartsmjukvara på en Android-telefon, och Android har likt Microsoft ~75% av marknaden för smartphones. Så jodå, visst har Microsoft en sådan marknadsställning att de juridiskt kan få smäll på fingrarna. Sen om och hur det sker framöver... det återstår att se.

Men det sker regelbundet hittills mot dem i alla fall. Se exempel här eller här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Som klient är det väl aldrig problem, men själva tjänsterna har en del problem med icke-Windows-konton.

Är trasigt "by default" efter installation som jag minns det, något med hur kontouppgifterna cacheas lokalt som inte stämmer när man försöker logga in.

Inget jag haft. Jag har kunnat logga in

Skrivet av pjb:

Det där är stoppat sedan länge sedan

Skrivet av Joppis:

Pro-versionen har som feature att joina en domän och det är i det flödet man kör på lokalt konto. Det ser inte ut att vara påverkat för då ändrar de saker som får konsekvenser för företag eller "power users".

Företag bör ju dock köra med enterprise versionen och inte Pro versionen. De kan nog mycket väl ta bort den i Pro. Vi får se helt enkelt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Bara för nyfikenhetens skull, har ni begärt ut vilken information Microsoft har om er? Det har ni laga rätt att göra.

Då kan vi börja gå in på nästa spår - varför de begär (eller de facto kräver, genom framtida obligatorisk kontoregistrering) informationen, hur de hanterar den och i vilket syfte. Har de laga rätt att göra det? Det är också en "ganska" viktig frågeställning.

Nej det har jag inte, och inte något jag tänker göra heller då jag gillar att allt synas mellan mina datorer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej det har jag inte, och inte något jag tänker göra heller då jag gillar att allt synas mellan mina datorer

Helt okej. Jag säger inte att man måste bry sig om integritet, eller hur mycket. Men lagstiftningar så som GDPR kom till av en anledning. Och även om du personligen inte bryr dig så behöver fortfarande även gigantiska företag som Microsoft någonstans följa lagar de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

De enda två mobil-appar som jag delar med 90 % av alla sweclockers- och svenska användare är: Bankid och Swish.
Övriga appar i min mobil är så specifika att de mest populära används antagligen av max 25 % av alla andra.

Kan man köra Bankid och Swish på Graphene och Postmarket?
På Graphene kan man köra Bankid via t.ex. F-droid (så man slipper Google Play).
Jag tror inte att man kan köra Bankid på Postmarket, för det är inte android, utan linux, men det går på SailfishOS som är en annan linux-ROM.
Problemet är att det finns risk för att F-droid försvinner 2026, då Android/Google tar bort möjligheten att sideloada icke-registrerade appar.
Då återstår bara Google Play och då är man återigen fast i att storebror ser dig.

https://f-droid.org/en/2025/09/29/google-developer-registrati...

BankID och Swish funkar utan ptoblem på GrapheneOS. Bör även vara möjligt att få igång under Postmarket mee lite tricksande. Att Google försöker låsa ner nöjligheten att själv bestämma över sin telefon gör väl snarast ansträngningar till att hålla igång öppna alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Du vill att alla ska ha tillgång till din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Så tråkigt att man är tvungen att göra så. Den stora frågan kvarstår. Går att komma runt med Rufus? Går det att komma runt med Pro versionen?

Microsoft och Rufus har lekt katt och råtta under flera års tid.

Microsoft uppdaterar installationsprogrammet och Rufus slutar att fungera.
Efter någon månad kommer en ny version av Rufus där det fungerar igen.

Vad Microsoft säger nu är att de ändrar koden i installationen så det inte går att ta sig förbi microsoft-kontot.
Om Microsoft sätter någon av sina smartare programmerare på jobbet så kommer inte Rufus kunna komma förbi det längre.

Jag tror att man kommer att kunna gå runt problemet med Pro och Enterprise LTSC IoT.
Det är helt enkelt så många företag som har så speciell miljö att de MÅSTE installera Windows offline.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej, microsoft är idag inte i samma läge som google när det gäller monopolställning och inte heller i samma läge som de var i början på 2000-talet. De har runt 72% av marknaden (om man skall tro statcounter), i vilket fall långt från de 95%+ de hade en gång i tiden. De kommer inte få smäll på fingrarna för de krav de ställer. De kräver ju inte ens att man använder ett mailkonto från något av deras mailtjänster.

Det som är MS' problem är DMA. MS omfattas av denna (tillsammans med Google, Apple, Facebook/Meta, Amazon och Bytedance), och den innehåller en regel om att man inte får gynna sina egna tjänster. Att tvinga folk att registrera ett konto hos MS skulle kunna bryta mot detta. Vi får se vad EU bestämmer sig för att jaga.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag bytte till Linux ett par månader innan 7:an gick EOL eller så. Vad jag inte gjorde var att gnälla, hota om att byta, osv, på ett forum som microsoft inte bryr sig om (inte för att det heller skulle hjälpa att göra allt det där direkt till dem, de vet vad användarna kommer att göra...).

Jag bara bytte.

Nu gnäller du här istället på alla som...gnäller och gnäller på att dom gnäller. Ironi när den är som bäst.

Då föredrar jag de som gnäller på tex windows istället för någon som gnäller på gnällarna.

Det visar att även du har ett stort väldigt stort gnäll behov.

Att gnälla har flera positiva psykologiska fördelar som vi nog inte bör gå in på just här.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inget jag haft. Jag har kunnat logga in
Det där är stoppat sedan länge sedan
Företag bör ju dock köra med enterprise versionen och inte Pro versionen. De kan nog mycket väl ta bort den i Pro. Vi får se helt enkelt

Pro står ju för Professional, alltså för användare med någon form av verksamhet. Så ser jag det.

Vi får se som du säger men det vore ologiskt att ta bort en feature ur listan som är anledningen till att många betalar mer för Pro. De vet nog att det är i Home-versionen man kan hålla på med detta hyvs

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Har kört med Microsoft-konto sen Windows 8 och skulle aldrig gå tillbaka till lokalt konto men vill fortfarande ha det som alternativ.

Finns många gånger man installerat Windows på nyare datorer och det finns inte drivrutiner för ethernet eller wifi, vafan ska man göra då om man inte kan göra lokalt konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Så tråkigt att man är tvungen att göra så. Den stora frågan kvarstår. Går att komma runt med Rufus? Går det att komma runt med Pro versionen?

Skrivet av anthra:

Microsoft och Rufus har lekt katt och råtta under flera års tid.

Microsoft uppdaterar installationsprogrammet och Rufus slutar att fungera.
Efter någon månad kommer en ny version av Rufus där det fungerar igen.

Vad Microsoft säger nu är att de ändrar koden i installationen så det inte går att ta sig förbi microsoft-kontot.
Om Microsoft sätter någon av sina smartare programmerare på jobbet så kommer inte Rufus kunna komma förbi det längre.

Jag tror att man kommer att kunna gå runt problemet med Pro och Enterprise LTSC IoT.
Det är helt enkelt så många företag som har så speciell miljö att de MÅSTE installera Windows offline.

Rufus får nog ses som ett stort frågetecken utifrån vad Microsoft faktiskt sagt hittills; vad de uttryckligen pratat om verkar vara just användares trixande inne i installern.

Vad Rufus gör är väl att skapa en autounattend-fil åt dig och lägga den på usbminnet (en sån typisk enterprise-funktion som Microsoft byggt in i installationsprogrammet som tillåter dig att förprogrammera val som ska göras under installationen).
De rycker knappast bort autounattend-stödet i sin helhet, och frågan är väl hur mycket de kan/vill ändra innan viktiga kunder drabbas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Pro står ju för Professional, alltså för användare med någon form av verksamhet. Så ser jag det.

Vi får se som du säger men det vore ologiskt att ta bort en feature ur listan som är anledningen till att många betalar mer för Pro. De vet nog att det är i Home-versionen man kan hålla på med detta hyvs

Ja, och det är många företag som kör sina egna Active Directory servrar och inte vill köra Azure/Entra eller någon hybridlösning. Så kan inte tänka mig att de kommer ta bort möjligheten med AD koppling och lokala konton för företagskunder.

Visa signatur

Signatur