Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Snart omöjligt aktivera Windows utan Microsoft-konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Många som gnäller, få som gör ett aktivt val och faktiskt byter.
Ingen kan ju leka politiker och säga att "vi såg det inte komma"...

Problemet är ju att alternativen är en enda spaghettiröra som även saknar stöd från mycket av det som operativsystemet egentligen är till för, dvs att köra andra program. Om man inte ska köpa en Mac där man är helt låst till Apples ej uppgraderbara hårdvara. Det är lite som när jag en period envist körde OpenOffice, men fick ge upp för att stödet för de nyare filformaten från Office då var så uselt. Att få andra att hela tiden skicka filer i det äldre fungerade givetvis inte och det blev kaos när filerna skulle gå fram och tillbaka med spårade ändringar, kommentarer osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

2) Åtminstone på iOS så går det fortfarande att hoppa över registreringen. Jodå den gnäller, men man kan hoppa över det.

Det är samma på Android, inget krav på att logga in för att använda telefonen, däremot för att använda Play Store

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekipz:

Jag installerade Windows 11 25H2 (26200.6725) igår. Använde Rufus när jag skapade USB-stickan och bockade ur krav på TPM/Secure-boot samt även att jag ville använda lokalt konto. Fungerade utmärkt!

För tillfället, det är en tidsfråga tills det inte funkar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ser inte varför det skulle vara någon skillnad alls i o med att man som sagt fortfarande kan göra med lokalt konto. Den funktionen är ju inte borttagen, den är ju det bara från första uppstarten.

Jag gissar på det jag med, men vi får se den dagen det blir aktuellt

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekipz:

Jag installerade Windows 11 25H2 (26200.6725) igår. Använde Rufus när jag skapade USB-stickan och bockade ur krav på TPM/Secure-boot samt även att jag ville använda lokalt konto. Fungerade utmärkt!

Kanon, det var bra nyheter

Permalänk
Medlem

Jag har 8 datorer hemma, inte f*n kan ja logga in med min email.
Någon här skrev att rufus kan ta bort det.. är det så?
För så många PC jag har hemma måste jag ha offline konto, det är inte hållbart med 8 olika mail adresser.
Någon som kan bekräfta om Rufus kringgår detta?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För enterprise versionen kan det nog mycket väl finnas andra krav jämfört med Home och Pro versionerna

Jo, det vore väldigt rimligt om det blev på det sättet. Självklart vill man äga hela kedjan bakom tjänsterna där pengarna finns, prenumerationer och molntjänster, och i det ingår även plattformen de körs från. Även om det såklart går att använda tjänsterna på andra plattformar vill man inte göra det svårare att administrera Windows än konkurrerande plattformar som man inte kontrollerar fullt ut. Särskilt Apple/MacOS har blivit en utmanare på riktigt, och Macbooks är dessutom rent av billiga idag.

Skrivet av Ibymafayhas:

Att installera diverse MS-program / prenumerationer som Office 365 etc är tydligen vad som definierats som "kritiska" av MS

Jo det är som sagt där degen finns. En sak jag noterat är hur extremt lite MS har gjort åt den ganska omfattande piratkopieringen av Windows. Man gjorde väl ett halvhjärtat försök med WGA på XP-tiden, men sedan dess har det väl i stort sett varit fritt fram. Förmodligen har man väl ansett att det är mer värt att ha användarna inlåsta i det egna ekosystemet än att få betalt för varje enskild Windowsinstallation. Inbillar mig i alla fall att det lilla man gjort handlat om minsta möjliga omhändertagande av de egna intressena som krävs för att kunna göra anspråk i rättsprocesser och sådant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

För så många PC jag har hemma måste jag ha offline konto, det är inte hållbart med 8 olika mail adresser.

Japp, om du skapar Win11 boot-usb-stickan med Rufus kan du bocka i att du endast vill ha lokalt konto.
Installationen frågar aldrig om login-password eller email...

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Det går att använda samma mejlkonto på alla datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Med versionen som 25H2 lanserats med går det alldeles utmärkt med Rufus. För övrigt så kan du ju vara inloggad på alla 8 datorer om det är du som använder alla. Jag är inloggad på alla mina datorer, vilket är minst 5 datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Problemet är ju att alternativen är en enda spaghettiröra som även saknar stöd från mycket av det som operativsystemet egentligen är till för, dvs att köra andra program. Om man inte ska köpa en Mac där man är helt låst till Apples ej uppgraderbara hårdvara. Det är lite som när jag en period envist körde OpenOffice, men fick ge upp för att stödet för de nyare filformaten från Office då var så uselt. Att få andra att hela tiden skicka filer i det äldre fungerade givetvis inte och det blev kaos när filerna skulle gå fram och tillbaka med spårade ändringar, kommentarer osv.

Antar att du körde OO på Windows, så problemet var inte Windows vs Linux utan att M$ hela tiden kör med inlåsningsmetoden och folk accepterar det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Inget är omöjligt!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Hakinger:

Jag använder nu inte windows nämnvärt, men den har jag registrerat med en skräpmejladdress. Och tydligen så kan man skapa lokalt konto efter man registrerat sig med ett skräpmejl.
Är inte det i praktiken detsamma som att man skapat ett lokalt konto direkt? Gällande integritet och allt det där? Visst, det är dåligt att microsoft i och med detta kommer att få ännu fler att kartlägga, men gör det någon skillnad för den integritetsmedvetna windowsanvändaren egentligen?
Inte för att jag förespråkar folk att använda windows men är inte detta ett icke-problem egentligen för den som värnar sin integritet (men trots det använder windows?)

Exakt det jag tänkte också.. skaffa en skräpmail typ "ronkis_davidsson_gbg@hotmial.com" som används för aktiveringen (och ev annat som kräver aktivering via mail). Problemet löst..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Otroligt smidigt imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Detta gäller bara Home. Inte Pro för i den versionen finns ju redan lösningen i gränssnittet utan att hålla på med script.

Därav att jag kör Pro på min och barnens gamingdatorer

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Åh om det vore så enkelt... har en drös kompatibilitetsproblem både på hårdvaru- (X570 SW-RAID är en JÄVLA huvudvärk att lösa med Linux, tar två sekunder med MS-operativ efter ett par sekunders setup i UEFIn)

Vilken raid nivå kör du? Låter som att du kör moderkortets firmware raid? Kan bara starkt avråda att köra moderkortets firmware raid, det har allvarliga problem oavsett operativsystem.

Min spontana reaktion är att det låter som att du försöker lösa grundproblemet på samma sätt som du har gjort i Windows på Linux istället för att faktiskt se hur man löser det i Linux. Extremt vanligt problem för inbitna och erfarna Windows användare, blir typ XY problemet i sin egna kammare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Microsoft har i många år försökt förmå användare att logga in på Windows med ett Microsoft-konto. De senaste åren har det blivit allt krångligare att välja att aktivera systemet med enbart ett lokalt konto. Fram tills nu har det ändå varit möjligt med kommandon som oobe\bypassnro och start ms-chx:localonly, men det blir det snart ändring på.

För Pro och uppåt (dvs versioner som stöder domäninloggning) så har ju dock förutsättningarna varit helt andra hela tiden; där tillåter de ju helt officiellt att man skapar icke-Microsoft/Live/Hotmail/Outlook/...-konto under installationen, utan något trixande.

Det är förstås möjligt att de börjar låsa ned den vägen mer på något sätt också, men det känns som en helt annan fråga än vad de gör med specifikt Home.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag använder nu inte windows nämnvärt, men den har jag registrerat med en skräpmejladdress. Och tydligen så kan man skapa lokalt konto efter man registrerat sig med ett skräpmejl.
Är inte det i praktiken detsamma som att man skapat ett lokalt konto direkt? Gällande integritet och allt det där? Visst, det är dåligt att microsoft i och med detta kommer att få ännu fler att kartlägga, men gör det någon skillnad för den integritetsmedvetna windowsanvändaren egentligen?
Inte för att jag förespråkar folk att använda windows men är inte detta ett icke-problem egentligen för den som värnar sin integritet (men trots det använder windows?)

Skrivet av Trigger:

Exakt det jag tänkte också.. skaffa en skräpmail typ "ronkis_davidsson_gbg@hotmial.com" som används för aktiveringen (och ev annat som kräver aktivering via mail). Problemet löst..

För er 2 så behöver man inte skapa en Hotmail adress. Jag har skapat ett Microsoft konto med min Gmail adress.

Skrivet av Joppis:

Detta gäller bara Home. Inte Pro för i den versionen finns ju redan lösningen i gränssnittet utan att hålla på med script.

Därav att jag kör Pro på min och barnens gamingdatorer

Fast de kanske ändrar det i Pro också, ser inte att det står att detta bara gäller Home. Har du någon källa på att det bara gäller Home versionen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vilken raid nivå kör du? Låter som att du kör moderkortets firmware raid? Kan bara starkt avråda att köra moderkortets firmware raid, det har allvarliga problem oavsett operativsystem.

Min spontana reaktion är att du försöker lösa grundproblemet på samma sätt som du har gjort i Windows på Linux istället för att faktiskt se hur man löser det i Linux. Extremt vanligt problem för inbitna och erfarna Windows användare, blir typ XY problemet i sin egna kammare.

RAID1, och yes kör AMDs software-RAID. Nyfiken på vilka problem som finns med den? (Utöver att det kan bli svårt med recovery om moderkortet totalt rasar, möjligtvis. (Precis som med riktig HW-RAID också.) Det är mer för diskarnas skull, de rasar "lite" oftare än moderkort, är min erfarenhet.) Och om man ska multiboota är det ju en huvudvärk oavsett. Linux hatar den inbyggda UEFI-raiden, Windows är allergiskt mot ZFS. Men för all del, kommer du med en lösning som både är enkel att sätta upp, konfigurera och sen fungerar på ett par minuter så är jag inte den som är den. Har dock inte sett röken av något sådant på Linux-sidan eller som funkar för dual-boot.

Det här (funktionaliteten med SW-RAID) är ju ändå något som är inbakat i moderkortet, i hårdvaran man kör operativsystem på. Att Linux mer eller mindre vägrar fungera med det känner jag snarare är ett problem med det senare än det tidigare.

Och ptja... visst, har du något förslag på Linux-verktyg som kan redigera minnesadresser on the fly likt CheatEngine, på ett i närheten av lika enkelt sätt? Samma sak gäller hårdvaruidentifiering och -övervakning - har du något exempel på något som ger lika lätt tillgänglig och lätt överskådlig information som HWiNFO eller AIDA64? Jag har då inte hittat något i närheten.

Skulle kontra med att det är precis lika vanligt åt andra hållet, att Linux-användare har precis lika svårt som Windows-användare att se utanför sin egna bubbla och se andra användningsscenarier än sitt eget. Känns mänskligt snarare än kopplat till operativsystem.

Permalänk
Slaget: Team SweC

Windows utan lokalt konto är en absolut dealbreaker för mig.

Känns då väldigt betryggande att nästan allt jag behöver från ett operativsystem, kan jag göra i Windows 98/XP/7. Spel, texthantering, bildredigering, musik, m.m.

För allt som kräver internetuppkoppling, som surf, e-post och bankärenden, kan jag lätt sköta genom Linux.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Det kommer inte bli bättre. Kravet kommer inte att försvinna. Vad som kommer att ske är att microsoft kommer att täppa till fler och fler av hålen som möjliggör att installera utan TPM, och så vidare.

Så. Vad väntar ni på, ni som kommer att byta till Linux? Varför vänta tills att ni står med kniven mot strupen (ett osäkert os), varför inte börja dualboota idag? Ingen kommer att rida in i sista minuten och rädda er från 11:an.

För sanningen är, precis som vid övergången från 7 till 10, att det kommer gnisslas med tänderna och det kommer att klaga och sen kommer ändå en förkrossande majoritet installera 11:an.

Efter Windows 95-kampanjen "Where do you want to go today?" så kommer microsoft nu med Windows 11-kampanjen:

"Where are you today? Denial, anger, bargaining, depression, or acceptance?"

Så var befinner ni er? Närmar ni er acceptans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det kommer inte bli bättre. Kravet kommer inte att försvinna. Vad som kommer att ske är att microsoft kommer att täppa till fler och fler av hålen som möjliggör att installera utan TPM, och så vidare.

Så. Vad väntar ni på, ni som kommer att byta till Linux? Varför vänta tills att ni står med kniven mot strupen (ett osäkert os), varför inte börja dualboota idag? Ingen kommer att rida in i sista minuten och rädda er från 11:an.

För sanningen är, precis som vid övergången från 7 till 10, att det kommer gnisslas med tänderna och det kommer att klaga och sen kommer ändå en förkrossande majoritet installera 11:an.

Efter Windows 95-kampanjen "Where do you want to go today?" så kommer microsoft nu med Windows 11-kampanjen:

Jag hade gärna kört Linux på min mini dator men får som sagt inte ljud vid HDMI, så Linux är inte ett alternativ på den datorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det här är ju lite spekulation i stil med "börjar med en knappnål..." - varför skulle de inte täppt till hålen från början? Vilka fler hål finns som de ska täppa till? Var går gränsen? Kommer det nya hål? Förhoppningsvis får de lite smäll på fingrarna framöver, precis som Google (apropå kvasi-monopol) fick i natt.

Permalänk
Medlem

Förstår ärligt inte vad det är som folk är rädda för, har kört med MS konto sen några år tillbaka och är permanent inloggad sen W11 och har definitivt inte märkt något som skulle vara negativt.
Har 2 mail adresser kopplade till kontot och får inget "spam" på dessa eller något annat som jag inte bett om, inte heller ser jag någon riktad reklam som är kopplad till detta.

Man kan ju inte heller klandra ett företag för att vilja knyta sin faktiska kunder till sig, det är ju inte välgörenhet dom bedriver.
Inte heller verkar det som att installationen hindras utan det är aktiveringen som kräver konto och när den är gjord kommer man kunna gå över till lokalt konto om man nu vill det.

Tror många behöver lyfta lite på sin foliehatt och inse att världen går inte under för att man behöver konto för att aktivera windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fast de kanske ändrar det i Pro också, ser inte att det står att detta bara gäller Home. Har du någon källa på att det bara gäller Home versionen

Ja, *möjligen* men det är inte så de ramar in det:

"Local-only commands removal: We are removing known mechanisms for creating a local account in the Windows Setup experience (OOBE). While these mechanisms were often used to bypass Microsoft account setup, they also inadvertently skip critical setup screens, potentially causing users to exit OOBE with a device that is not fully configured for use. Users will need to complete OOBE with internet and a Microsoft account, to ensure device is setup correctly."

Det är inga kommandon inblandade i hur man skapar vanliga konton i Pro (och uppåt). Man skippar inga steg heller. Man bara klickar sig vidare genom andra val i OOBE-wizarden.

Och de vill väl rimligen inte helt ta bort stödet för domäninloggning, så det skulle krävas en betydligt större insats än att bara låsa ned OOBE.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Förstår ärligt inte vad det är som folk är rädda för, har kört med MS konto sen några år tillbaka och är permanent inloggad sen W11 och har definitivt inte märkt något som skulle vara negativt.
Har 2 mail adresser kopplade till kontot och får inget "spam" på dessa eller något annat som jag inte bett om, inte heller ser jag någon riktad reklam som är kopplad till detta.

Man kan ju inte heller klandra ett företag för att vilja knyta sin faktiska kunder till sig, det är ju inte välgörenhet dom bedriver.
Inte heller verkar det som att installationen hindras utan det är aktiveringen som kräver konto och när den är gjord kommer man kunna gå över till lokalt konto om man nu vill det.

Tror många behöver lyfta lite på sin foliehatt och inse att världen går inte under för att man behöver konto för att aktivera windows

Samma här. Förstår inte problemet alls. Men vill man göra det till ett problem så be my gest.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett steg närmare till bye bye fönster!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Den dagen blir det inget nytt Windows för min del, kör hellre vidare på ett äldre Windows eller går till Linux isf.

Men hur skall Microsoft då kunna samla in telemetri från dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Sajten påpekar att Microsoft inte hindrar användare att byta till ett lokalt konto när aktiveringen är klar och alla grundinställningar därmed är gjorda.

Det är ju det som är problemet, varför ska man ens behöva ett konto då för att sedan inte behöva det? De hoppas bara att folk ska vara för lata för att byta efteråt. Dålig design, jag är klar med Windows.

Den kritiska screenen som saknas är att man blir medlem och börjar data-dumpa till dom som de sedan kan sälja vidare.

Finns det inget program som kan spamma konstruerad telemetri?
Det skulle vara småkul att formligen dränka dem i spam, "nu beställer han hemoroidmedicin", "nu gogglar han hur man kan mörda statministern", "nu tittar han på högerextrema hemsidor" etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Fast det här är ju lite spekulation i stil med "börjar med en knappnål..." - varför skulle de inte täppt till hålen från början? Vilka fler hål finns som de ska täppa till? Var går gränsen? Kommer det nya hål? Förhoppningsvis får de lite smäll på fingrarna framöver, precis som Google (apropå kvasi-monopol) fick i natt.

Nej, microsoft är idag inte i samma läge som google när det gäller monopolställning och inte heller i samma läge som de var i början på 2000-talet. De har runt 72% av marknaden (om man skall tro statcounter), i vilket fall långt från de 95%+ de hade en gång i tiden. De kommer inte få smäll på fingrarna för de krav de ställer. De kräver ju inte ens att man använder ett mailkonto från något av deras mailtjänster.