Har haft det "helt ok" med min nuvarande setup (3080, någon Intel och 32 GB Ram) i över ett års tid. 1 TB SSD har börjat göra det omöjligt att spela stora titlar samtidigt som Escape From Tarkov inte avinstalleras - vilket gjort det i praktiken omöjligt att spela Baldurs Gate 3. Funderade på att köpa större SSD - men är tekniskt inkompetent och nu, de senaste 48 timmarna, har en eld börjat rasa i mig.
Det första stora beslutet är att jag ska öppna mig själv för AMD/Ryzen. En kunnig vän bedyrar att de är bäst just nu.
Det började som ett "jag kollar vad de har" på Komplett, övergick till ett Inet-besök på lunchen igår där jag inte ens tog nummerlapp utan gick ut igen (det fanns inga monterbyggen att drömma om).
Under kvällen tilltar begäret. Soundtracket till detta är "Livin' on a Prayer" med Bon Jovi. Jag känner mig ödmjuk - hoppfull.
Utan teknisk kunskap bollar jag med 5080/5090-riggar på komplett, lägger till extra Watt på strömaggregaten och dubblar alla minnen.
Prislappen jonglerar mellan 37 - 54 k och jag börjar bli nervös att 5080 inte ska ge särskilt mkt mer prestanda än nuvarande 3080.
På eftermiddagen lägger jag säljorder på Nasdaq-börsen. Vinsten i Millicom kammas delvis hem. Nu är kapitalet säkrat!
Men samvetet gnager. Hur ska jag kunna motivera detta inköp för mig själv - för min familj?
Tankarna snurrar, jag famlar.
Framåt eftermiddagsfikan som jag inte tar för att kolla Inet's Taurus-byggen vid arbetskrivbordet (kan ej sluta fastän chefen närmar sig) kommer planen ut - jag messar frugan.
"Jag tror jag har en idé om ett fru-ersättningsbaserat datorincitamentsinköpsprogram som kan gynna dig ju dyrare dator jag köper. Om du får 10 % kontant av inköpsvärdet på min dator så tjänar ju du på att jag kan lägger mer pengar på dator!"
Frugans respons är super-positiv. Nu är jag så nära!
Jag har under alla de här 48 timmarna konstant stalkat de få stackars gamer-vänner jag har som jag vågar anförtro mig för. Elden kan inte släckas! Begäret kan inte mättas! Ovissheten kan inte heller tystas - jag kan noll om teknik!
Jag lägger ut en förslagsdator utifrån 5090-bygge med 10 k rabatt från Komplett, där jag bytt ut till 5080-kort (Sweclockers-indexet visar typ 70 % prestandaökning från 3080) - jag öppnar mig själv som okunnig teknisk nörd som bara kan gama men inte bygga.
Timmarna går - inte en enda kommentar. Min inre diva både gråter och rasar av narcissistisk ilska - om bara Sweclockers brytt sig om MIG så hade drömmen redan kunnat vara beställd!
Summan av det hela - jag är jättenöjd med mina byggen - tills jag över en eller två nätter landar i ett totalt maniskt behov av att köpa en totalt ny dator, detta inträffar ca var fjärde år.