Kommentar: 184 dagar sedan den senaste incidenten

Permalänk
Medlem

Sitt lugnt i båten, det är bara 71 dagar kvar till Black Friday

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X / Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Dell 32" G3223D QHD + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Har satt ihop ett nytt paket med ITX-bräda, nätdel, 9800X3D och annat lull. Ser på priset, stänger ner fliken. Nästa dag läser man lite recensioner, tar fram fliken igen, tweakar på beställningen med lite annat minne, byter ut SSD-disken mot en annan, kollar om jag behöver nåt annat kablage. Kollar på priset, stänger ner fliken.

En vecka senare så kommer fliken upp igen. Tweakar igen. Tänker "behöver jag eg detta? Min nuvarande 5900X funkar, inget känns speciellt segt, men de där extra fps:en i Indiana Jones och Cyberpunk vore trevligt men inte kritiskt, och mina 7z-nedpackningar skulle öka enormt i hastighet. Men då behöver jag också installera om systemet. Vad gör jag av det gamla? 18290kr. Uff."

Stänger ner fliken.

Behöver jag en snabbare PC? Nej, eg inte. Villhöver jag en snabbare PC? Absolut. Oftast har jag uppgraderat när jag känner att mer och mer av det jag gör och spelar dagligen börjar bli för segt, börjar hacka för mycket. Sitter med en 120Hz 4K OLED, men allt flyter på. Visst, inga 120Hz på allt, men jag är nöjd. Inget som irriterar mig och får mig att dra näven i bordet i frustration.

Men kanske ska ta fram den där fliken igen och kolla om jag få ner priset lite.......

Suck....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Sitt lugnt i båten, det är bara 71 dagar kvar till Black Friday

Det mesta under black friday är ändå bara bluff. Jag tycker det blir sämre för varje år.

Permalänk
Medlem

Hmm, jo. Visst uppgraderar jag. Men bara när det behövs. På riktigt. Inte villhöver. Möjligen med undantag med VR headset, men där är det ju för att utvecklingen går med såna enorma sjumilakliv mellan generationerna. Men en ny mobil? Näe, samma sak som förut med ännu mer prestanda man aldrig använder eller behöver. Datorn ger ju inte på långa vägar samma prestandahopp. Moores lag gäller inte längre.

Uppgraderar med viss råge så jag har en uppsättning som håller många år. Gäller allt, datorer, bil, mobil m.m. Det är mitt sätt att minska min planetpåverkan.

Har dock en hobby där jag bygger egna pryttlar. T.ex en "gitarr-förstärkar-remote" till Spark Go m.fl så man kan fjärrstyra alla inställningar och presets med fot-switchar. Ignitron (där jag medverkat med lite nya funktioner och ett 3D-printat skal). En Force Feedback Yoke (alltså typ flygratt a'la cessna för flygsim) där jag visserligen bygger vidare på ett existerande system, men har redesignat allt från grunden, byggt om firmware med nya funktioner m.m. Detta kommer presenteras inom kort på en egen Github sida om nån är intresserad.

Såna grejor ger mig långt större kickar än vad en simpel datoruppgradering kan göra. Rekommenderas att prova på. Bygg nåt! Finn en ny mening med livet!

Permalänk
Medlem

Fick spara i 13 månader för mitt senaste köp, ren pest och pina, ingen goo Pizza eller sporadiska köp bara fokus på belöningen....Känns som jag fått nog nu det är för dyrt och livstiden för kort på PC. Dröjer nog länge innan jag gör nya investeringar finns så många goda Pizzor och annat jag vill njuta av, livet blir fattigt av att betala det nöje som har så kort bäst före datum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirdonia:

Streets? really..USCH Näh tror du stavade Woods fel.

Min 2600 och 6750XT tycker inte om streets, det är dags att uppgradera men frågan är som vanligt behöver jag kasta mig in på AM5 eller kan jag komma undan med att hitta ett 5700X3D, lutar dock åt ny plattform.

Sikta på en ryzen7a i 50serien... Det är en uppgradering som inte kostar skjortan men som du kommer att märka av... Gjorde det steget i våras från min 3600g till en 5700X.... Misstänker att AM4 kommer att leva några år till innan jag byter plattform.... Steget från phenomII till Ryzen 3600G var mindre än steget mellan 3600G och 5700X