Snart omöjligt aktivera Windows utan Microsoft-konto

Permalänk
Medlem

Helt sjukt, det beteendet borde regleras bort omgående. INGEN annan än MS vill ha eller har ett intresse i att logga in på MS servrar så fort man startar datorn.

Visa signatur

MB: MSI MAG X670E Tomahawk WIFI // CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC 10Gb // Acer Predator XB271HU
RAM: Kingston FURY Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 // PSU: Corsair RM1000X 3,1 ATX
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har för mig att du behöver verifiera att du har tillgång till den mailadressen du anger. Om man glömmer bort så finns det i inställningarna vilket konto man använder (om man är inloggad)

Ah ok, säkert är det så, mitt minne har svikit mig helt enkelt.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Koppla bort internet tillfälligt då?

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Hoplänkningen är problemet

Skrivet av Mithos:

Många har nog redan ett "Microsoft konto" utan att veta om det / tänka på det.

Man vill undvika att länka kontot till sin dator, för då blir datorn genast en annonsplats och datainsamlingsredskap. Samma anledning som ens telefon kör GrapheneOS och inte är länkad till Google, utan man loggar in på webbtjänsterna med isolerade kakor för varje enskild tjänst.

Jag begärde återköp på Doom:Eternal från Steams höstrea häromdagen på grund av att det krävde konto på Bethesda utöver Steam. Dyker säkert upp på GoodOldGames så småningom. Jag har gott om spel att leka med under tiden.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Med versionen som 25H2 lanserats med går det alldeles utmärkt med Rufus. För övrigt så kan du ju vara inloggad på alla 8 datorer om det är du som använder alla. Jag är inloggad på alla mina datorer, vilket är minst 5 datorer

perfekt, då är jag nöjd! vägrar online konto så det heter duga. vill inte ha digitalt spår online och speciellt inte inloggad på mitt hotmail konto med alla adtrackers etc...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

While these mechanisms were often used to bypass Microsoft account setup, they also inadvertently skip critical setup screens, potentially causing users to exit OOBE with a device that is not fully configured for use.

Det skulle ju kunna vara så att tricken inte hade behövts om Microsoft inte tog bort den riktiga vägen för att skapa ett lokalt konto...

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av JärnetStrongrogg:

Microsoft är givetvis inte unika, men företag noterar folks benägenhet att byta bort integritet mot bekvämhet och applicerar därefter samma metoder.

Det är bekvämare att använda windows istället för Linux, för annars måste man lära sig något nytt.
Det är bekvämare att använda sig av windows istället för Linux, för alla spel fungerar inte i Linux.
Det är bekvämare att använda sig av windows istället för Linux, för alla program fungerar inte i Linux.

osv.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Hjemrdeil:

Koppla bort internet tillfälligt då?

Du får inte ens installera windows utan en internetanslutning....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Du får inte ens installera windows utan en internetanslutning....

En unattended-installation kräver ingen internetanslutning. Jag brukar koppla in datorn när installationen är färdig.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Shift + F10
curl -L christitus.com/bypass -o skip.cmd
skip.cmd

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Microsoft som bestämmer. Deras mjukvara. Vi får lyda.

Ingen klagar när man köper en ny mobil och det första uppstarten man får är "registrera dig"...

Då är jag "ingen".... Vilket juförsig kanske inte är så långt från sanningen.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d
In a world without walls and fences you don´t need windows and gates.......
AMD Ryzen 5 3600X, Radeon RX5700XT, on Linux Mint.

Permalänk
Medlem

Mera och mera kontroll, Du synkar också upp din bitlocker nyckel när du loggar in med Microsoft konto.
Dina krypterade data blir då "eran" krypterade data.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

För den som inte orkar engagera sig så räcker det med att kryssa i ett par rutor i Rufus. Microsoftkonto har aldrig varit nödvändigt.

Jag trodde det här var ett forum för teknikintresserade.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem

Till alla som ska använda en temporär mailadress för att regga MS-konto; vad händer den dagen "vi har upptäckt suspekt kontoaktivitet, var god verifiera din identitet genom att logga in" kommer upp?

Kastar bort kontot och reggar ett nytt? Nä, behåll kontrollen över kontot om ni nu inte lyckas kringgå kontokravet. För övrigt låter det nästan lite som att ett flertal här inte använder konceptet med att ha en dedikerad junkmail för alla konstiga konton man tvingas ha till allt, men för all del, skapa en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

För den som inte orkar engagera sig så räcker det med att kryssa i ett par rutor i Rufus. Microsoftkonto har aldrig varit nödvändigt.

Eller under installationen välja att använda windows till arbete/skola istället för personligt bruk och sen inloggnings alternativ / joina domän. Då kan man skapa ett lokalt konto utan problem. Funkar på Pro.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock B650 PG Lightning | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X5 | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MSI GeForce RTX 4080 16GB VENTUS 3X OC | Corsair RM850x | 3x Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 SSD | Fractal Design Torrent Compact: Black Solid | Acer Predator XB273U GX 270Hz

Permalänk
Medlem

Utan tillhång till internet hur göra då?

Jag formaterade min dator för ca 3 år sedan och då försvann allt verkligen allt kunde inte koppla upp mig mot wifi eller med sladd utan en jag kände hjälpte mig ladda ner drivrutiner och annat till nätverkskortet, hur tänker MS att jag skulle aktivera mitt Windows 11 idag om jag omöjligt kan koppla upp mig mot wifi eller med sladd? Måste finnas något sätt i framtiden att runda detta? Vad händer med befintligt Windows som är lokalt nu då?

Permalänk
Skrivet av ooo555:

Jag formaterade min dator för ca 3 år sedan och då försvann allt verkligen allt kunde inte koppla upp mig mot wifi eller med sladd utan en jag kände hjälpte mig ladda ner drivrutiner och annat till nätverkskortet, hur tänker MS att jag skulle aktivera mitt Windows 11 idag om jag omöjligt kan koppla upp mig mot wifi eller med sladd? Måste finnas något sätt i framtiden att runda detta? Vad händer med befintligt Windows som är lokalt nu då?

exakt det jag funderade över också.

hur tänker de lösa aktiveringen om man saknar internetuppkoppling?

Telefonaktivering?

aka installera som vanligt fast med nätverkskabeln urkopplad och aktivera via telefon supporten med lokalt konto?

svårt att se att den kommer kunna prata med en microsoft server utan en aktiv internetuppkoppling...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Mera och mera kontroll, Du synkar också upp din bitlocker nyckel när du loggar in med Microsoft konto.
Dina krypterade data blir då "eran" krypterade data.

Att backa upp sina kryptonycklar är ju en av de mer legitima, men samtidigt mest riskfyllda anledningarna att få folk att logga in. Efter att ha hjälpt folk med rasade (mekaniska) diskar i decennier så vet jag hur dåliga folk är på att ta backup. Kryptering gör det ännu lurigare, men hur många hemanvändare kör det? Så jag tror inte det är för användarnas skull Microsoft gör det här..

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooo555:

Skrivet av Rouge of Darkness:

exakt det jag funderade över också.

hur tänker de lösa aktiveringen om man saknar internetuppkoppling?

Telefonaktivering?

aka installera som vanligt fast med nätverkskabeln urkopplad och aktivera via telefon supporten med lokalt konto?

svårt att se att den kommer kunna prata med en microsoft server utan en aktiv internetuppkoppling...

Det har jag svarat på tidigare i denna tråd, men du får val om att installera drivrutin för wifi eller ethernet under första uppstartsguiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Sötast
Skrivet av snorleffe:

En unattended-installation kräver ingen internetanslutning. Jag brukar koppla in datorn när installationen är färdig.

Skrivet av snorleffe:

Ja, fast det är viktigt att särskilja forumet från produkten.

De flesta här kan nog utan problem, åtmistone änsålänge, installera windows utan att aktivera det.

Men för 99.95% av Microsoftanvändarna så kan man inte det. Är ju lite det som nyheten handlar om. Vad en grupp nördar kan göra är ju inte riktigt relevant för en produkt. Samma gäller de som kan en bil utantill, bara för att de kan få en skolbuss att dragrace-a så kan ju knappast jag det

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Jag bytte till Linux ett par månader innan 7:an gick EOL eller så. Vad jag inte gjorde var att gnälla, hota om att byta, osv, på ett forum som microsoft inte bryr sig om (inte för att det heller skulle hjälpa att göra allt det där direkt till dem, de vet vad användarna kommer att göra...).

Jag bara bytte.

Samtidigt vore det väldigt tråkigt med ett forum där alla gjorde saker i tysthet, eller hur?

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Microsoft ska täppa till möjligheten att kringgå kravet.

Läs hela artikeln här

Hei

Dette er feil, jeg har installert windows 11 25H2 med rufus, ingen problem med å lokal konto.
Har dere ikke snøring på software?

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på hur många "dummy" konton som kommer skapas, endast för installation.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS ROG Astral RTX 5090
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av racerNorge:

Hei

Dette er feil, jeg har installert windows 11 25H2 med rufus, ingen problem med å lokal konto.
Har dere ikke snøring på software?

"Ska" betyder att det kommer, inte att det är så nu.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jnsson:

Jag hade gärna kört Linux på min mini dator men får som sagt inte ljud vid HDMI, så Linux är inte ett alternativ på den datorn

Långt mer än hälften av alla mina datorer kan överhuvudtaget inte köra Windows. Är det ett bevis på att något är fel på Windows eller är det kanske bara så att valet av datorer inte är rätt om målet är att köra Windows?

Nästan alla aktuella mini-datorer fungerar utmärkt med Linux, att du lyckas valt en produkt med uselt stöd är trist men borde bara säga dig: kolla upp sådant nästa gång!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Man får väl skapa en dummy adress, aktivera Windows, sen byta till kolat konto och radera online-kontot. (Om det går)

Är personligen inte så anti ms konto. Vi är ju redan i fördärvet med datainsamling om allt vi gör. Dom flesta har ett Google konto, ett ms konto, ett meta konto osv . Så antingen går man helt av alla dessa plattformar och raderar allt. Eller så bara acceptera läget och hoppas man kan påverka lite på politisk nivå.

Tror alla vid det här läget vet att om produkten är (typ) gratis så är det du som är produkten

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

"Ska" betyder att det kommer, inte att det är så nu.

tack. Regner med at Rufus finner en løsing på dette i fremtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av racerNorge:

tack. Regner med at Rufus finner en løsing på dette i fremtiden.

Frågan är också om Rufus öht är påverkat av det de ändrar nu.
Det låter ju som att det mest bara handlar om att man inte ska kunna trixa med OOBE-steget väl inne i själva installationsprogrammet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Långt mer än hälften av alla mina datorer kan överhuvudtaget inte köra Windows. Är det ett bevis på att något är fel på Windows eller är det kanske bara så att valet av datorer inte är rätt om målet är att köra Windows?

Nästan alla aktuella mini-datorer fungerar utmärkt med Linux, att du lyckas valt en produkt med uselt stöd är trist men borde bara säga dig: kolla upp sådant nästa gång!

Båda mina Mini-datorer har haft samma problem med ljud via HDMI. En Intel NUC och en Asus (och något modellnr jag inte kommer på). Den ena köpte jag i slutet av 2018 och den andra fick jag gratis nu i somras

Skrivet av BrottOchStraff:

Man får väl skapa en dummy adress, aktivera Windows, sen byta till kolat konto och radera online-kontot. (Om det går)

Är personligen inte så anti ms konto. Vi är ju redan i fördärvet med datainsamling om allt vi gör. Dom flesta har ett Google konto, ett ms konto, ett meta konto osv . Så antingen går man helt av alla dessa plattformar och raderar allt. Eller så bara acceptera läget och hoppas man kan påverka lite på politisk nivå.

Tror alla vid det här läget vet att om produkten är (typ) gratis så är det du som är produkten

Har alltid gått att skapa ett lokalt konto efter första uppstarten.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Det har jag svarat på tidigare i denna tråd, men du får val om att installera drivrutin för wifi eller ethernet under första uppstartsguiden

Drivrutiner lär ju föga hjälpa om ingen internetanslutning finns att ansluta till... Aka helt offline dator från början till skrot.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows