Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Snart omöjligt aktivera Windows utan Microsoft-konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har kört med Microsoft-konto sen Windows 8 och skulle aldrig gå tillbaka till lokalt konto men vill fortfarande ha det som alternativ.

Finns många gånger man installerat Windows på nyare datorer och det finns inte drivrutiner för ethernet eller wifi, vafan ska man göra då om man inte kan göra lokalt konto?

Möjliga vägar:
Slipstream-ning av drivrutiner till specialbyggt installationsmedia
Manuellt ladda in fler drivrutiner i steget där man väljer lagringsenhet

Men jag tror Microsoft är rätt obrydda angående ditt förvissa helt realistiska scenario; "nästan" alla köper ju en dator med Windows förinstallerat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Funkar fortfarande med Rufus iaf. Samt Pro och Enterprise.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

BankID och Swish funkar utan ptoblem på GrapheneOS. Bör även vara möjligt att få igång under Postmarket mee lite tricksande. Att Google försöker låsa ner nöjligheten att själv bestämma över sin telefon gör väl snarast ansträngningar till att hålla igång öppna alternativ.

Främsta anledningen till att använda Graphene eller Postmarket är för att slippa Google.
Framför allt vill man slippa Google Play, vilket man gör genom att använda F-droid.
Om F-droid försvinner blir det i praktiken meningslöst att köra customROM som Graphene, eftersom man då MÅSTE använda Google Play.

Jag tror säkert att folk kommer att försöka gå runt problemet.
Förhoppningsvis kommer Graphene hitta ett sätt att installera appar som inte är reggade hos Google.
Men problemet är att det bara hjälper de som kör GrapheneOS och andra CustomROM.
Kör man F-droid på en vanlig Android kommer man inte kunna installera saker.
Det är lite samma sak som när Google Chrome införde V3 och i praktiken hindrade uBlock Origin att köras.
Det hjälper inte att uBlock origin fungerar utmärkt i Firefox, när Firefox har mindre än 3 % av browsermarknaden och Chrome har mer än 70 %.
Jag har ingen aning om hur stor andel av F-droidanvändarna kör ren Android och hur stor andel som kör CustomROM, men om majoriteten kör Android kommer F-droids marknad mer än halveras och F-droid kanske går i graven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Microsoft som bestämmer. Deras mjukvara. Vi får lyda.

Ingen klagar när man köper en ny mobil och det första uppstarten man får är "registrera dig"...

nej men nu är det Microsoft så alla måste klaga

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jo det är som sagt där degen finns. En sak jag noterat är hur extremt lite MS har gjort åt den ganska omfattande piratkopieringen av Windows. Man gjorde väl ett halvhjärtat försök med WGA på XP-tiden, men sedan dess har det väl i stort sett varit fritt fram. Förmodligen har man väl ansett att det är mer värt att ha användarna inlåsta i det egna ekosystemet än att få betalt för varje enskild Windowsinstallation. Inbillar mig i alla fall att det lilla man gjort handlat om minsta möjliga omhändertagande av de egna intressena som krävs för att kunna göra anspråk i rättsprocesser och sådant.

Det är absolut så att deras största vinst kommer genom att alla lär sig windows hemma så det blir ett krav i arbetslivet att företagen använder sig av windows.

The first sample is always free som det sägs om drogmissbruk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Har kört med Microsoft-konto sen Windows 8 och skulle aldrig gå tillbaka till lokalt konto men vill fortfarande ha det som alternativ.

Finns många gånger man installerat Windows på nyare datorer och det finns inte drivrutiner för ethernet eller wifi, vafan ska man göra då om man inte kan göra lokalt konto?

Då får man upp ett val om att installera drivrutinen för internet. Lades till i 24H2

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Möjliga vägar:
Slipstream-ning av drivrutiner till specialbyggt installationsmedia
Manuellt ladda in fler drivrutiner i steget där man väljer lagringsenhet

Men jag tror Microsoft är rätt obrydda angående ditt förvissa helt realistiska scenario; "nästan" alla köper ju en dator med Windows förinstallerat.

Som sagt, man får val om att installera drivrutinen under första uppstarten sedan 24H2 versionen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Varför skulle någon vilja ha lokalt konto är bortom mitt förstånd.

Att spara på Onedrive är lika självklart som iCloud. Att använda outlook är lika självklart som att använda mail app på telefon och inte gå via hemsidan. Att ha Microsoft store att inställera program från är lika självklart som att använda Apptstore för att installera appar. Sen att vara inloggad i Excel, anteckningar, notes och annat och att allt automatiskt sparat i målnet när man loggar in på datorn/kontot. Få tillgång till filerna på ex jobbdator etc

Jag skulle känna mig helt handikappat med lokal användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

För tillfället, det är en tidsfråga tills det inte funkar längre.

varför det, kan ju alltid återanvända den imagen och bara uppdatera från den

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

För oss som aldrig haft ett windows konto och alltid kört lokalt. Hur ska vi ens kunna logga in på en ny dator?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Wharfedale Diamond 210 - IOTAVX SA3 - Sen fortsätter det typ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

För oss som aldrig haft ett windows konto och alltid kört lokalt. Hur ska vi ens kunna logga in på en ny dator?

Bara skapa ett konto? Det går o göra under första startup guiden när den ber dig logga in

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Att spara på Onedrive är lika självklart som iCloud. Att använda outlook är lika självklart som att använda mail app på telefon och inte gå via hemsidan. Att ha Microsoft store att inställera program från är lika självklart som att använda Apptstore för att installera appar. Sen att vara inloggad i Excel, anteckningar, notes och annat och att allt automatiskt sparat i målnet när man loggar in på datorn/kontot. Få tillgång till filerna på ex jobbdator etc

Där kommer vi in på det som @philipborg nämner här och jag sedan svarar på.

Kul att du hittat något som funkar för dig, trist att du har så svårt att se andra användningsscenarier och vilka möjligheter dessa kan ge, som du av någon anledning vänder ryggen. Men kanske har du en jättebra anledning, jag dömer inte. Och som jag nämner - det känns som att det gäller både Windows-, Linux-, Apple- (och Amiga, lels)-folk. Ens egen lösning är ju minsann bättre än andras, och kan absolut inte finnas problem med. Eller hur det nu var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Storebror ser dig syndromet.. tror nån gubbe i Microsoft läser allt du skriver och mailar och surfar .

Permalänk
Slaget: Team SweC
Skrivet av Belgaar:

Fast det är ju inte mutually exclusive. Allt det där går att göra med ett lokalt konto. Sedan så är kommersiella molntjänster inte självklara för alla, då det innebär att storföretagen har tillgång till ens data, samt att den datan även är sårbar för ett dataintrång.

Finns en anledning till att teknikkunniga säkerhetsexperter och företag lägger energi och pengar på att köra egen molnlagring.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Storebror ser dig syndromet.. tror nån gubbe i Microsoft läser allt du skriver och mailar och surfar .

Med tanke på hur "AI" (ML) fungerar... ja. Det är ungefär så det fungerar. 😅
(Grovt förenklat givetvis, exakt vilken data de lagrar och använder, och hur... det vet nog bara Microsoft, om ens de.)

Se här, här eller här för några exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Då får du skapa ett microsoftkonto genom att ange en epostadress.

Problem uppstår inte förrän folk börjar skriva:

"För oss som aldrig haft en epostadress och alltid använt snailmail. Hur ska vi ens kunna logga in på en ny dator?"

Men jag har lite svårt att se hur det skulle kunna hända på det här forumet, då kravet för att regga sig här är att ange en epostadress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Eller åtminstone Copilot....

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Funkar fortfarande med Rufus iaf. Samt Pro och Enterprise.

Så du har redan testat med 26120.6772 alltså?

"Windows Latest har testat att ladda ned en ISO och installera en färsk kopia av 26120.6772, och bekräftar att det inte längre går att ta sig runt kravet på Microsoft-konto under aktiveringen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Ah så det är därför jag får så knepiga svar från min AI (copilot)
*oj andra som svarat ungefär samma ser jag nu*

Permalänk
Skrivet av anthra:

Då får du skapa ett microsoftkonto genom att ange en epostadress.

Problem uppstår inte förrän folk börjar skriva:

"För oss som aldrig haft en epostadress och alltid använt snailmail. Hur ska vi ens kunna logga in på en ny dator?"

Men jag har lite svårt att se hur det skulle kunna hända på det här forumet, då kravet för att regga sig här är att ange en epostadress.

en e-post för mig är en protonmail jag använder. eller har microsoft egna e-post nu? det har liksom aldrig slagit mig att jag ska använda microsoft till e-post. jag lär ju få googla på det här. och hur ska man tala om för alla andra att dom måste registrera en e-post hos microsoft innan man kan starta sin nya dator.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Wharfedale Diamond 210 - IOTAVX SA3 - Sen fortsätter det typ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

en e-post för mig är en protonmail jag använder. eller har microsoft egna e-post nu? det har liksom aldrig slagit mig att jag ska använda microsoft till e-post. jag lär ju få googla på det här. och hur ska man tala om för alla andra att dom måste registrera en e-post hos microsoft innan man kan starta sin nya dator.

Hört talas om Hotmail? 😅 Har ju funnits sen antiken någon gång. ^^ Numera är det väl outlook.com, förvisso, men ändå. ^^

Permalänk
Medlem

Testade med senaste ison för 25H2 och jag kunde köra OOBE-kommandot iaf… testade i en VM utsn produkt nyckel visserligen.

Finns även ett annat kommando man kan köra med som jag inte orkat testa i VM:en än, shift+F10 -> ms-cxh:localonly

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Har läst källartikeln nu och Windows Latest verkar inte ha så bra koll. De har testat Pro-versionen men verkar inte förstå hur man gör för att skapa lokalt konto med denna version. De försöker göra på samma sätt som fulhacket i Home istället för den normala vägen med "Setup for work and school". Pinsamt!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För er 2 så behöver man inte skapa en Hotmail adress. Jag har skapat ett Microsoft konto med min Gmail adress.

samma här, jag kommer inte ens ihåg vilken gmail-adress jag använde Så man undrar ju vad poängen är för Microsoft. Nu provade jag inte men teoretiskt sett kan man väl skriva vad som helst som slutar på typ @blabla.com, det behövs väl inte ens vara en riktig mail-adress om jag inte minns fel, bara att det ser ut som en. Det var länge sen jag installerade Windows, men vill minnas att man behövde inte ens bekräfta mail-adressen.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Du kan använda din proton mailadress för att skapa ett Microsoft konto. Du måste inte använda Microsoft för mail. Det står i guiden hur/vad man ska göra.

Skrivet av ficklampa:

Testade med senaste ison för 25H2 och jag kunde köra OOBE-kommandot iaf… testade i en VM utsn produkt nyckel visserligen.

Finns även ett annat kommando man kan köra med som jag inte orkat testa i VM:en än, shift+F10 -> ms-cxh:localonly

Denna nyhet är för en version som inte är släppt i den stabila kanalen utan i insider programmet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

samma här, jag kommer inte ens ihåg vilken gmail-adress jag använde Så man undrar ju vad poängen är för Microsoft. Nu provade jag inte men teoretiskt sett kan man väl skriva vad som helst som slutar på typ @blabla.com, det behövs väl inte ens vara en riktig mail-adress om jag inte minns fel, bara att det ser ut som en. Det var länge sen jag installerade Windows, men vill minnas att man behövde inte ens bekräfta mail-adressen.

Jag har för mig att du behöver verifiera att du har tillgång till den mailadressen du anger. Om man glömmer bort så finns det i inställningarna vilket konto man använder (om man är inloggad)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Jupp, en helt vanlig epostadress, precis så som du loggar in på sweclockers-forumet genom att ange en epostadress och ett lösenord.

Det är inte så att du ska använda microsoft till epost, det är tvärtom, du ska använda epost till microsoft.

Det står liksom på skärmen när man startar upp datorn för första gången:
Logga in med ditt microsoftkonto.
Har du inget Microsoftkonto? Skapa ett genom att klicka här.
Skapa ett microsoftkonto genom att ange en epostadress.

Du kan ange din befintliga protonmailadress, eller skapa en ny epostadress som du bara använder för att logga in i windows, för att skilja det från din vanliga epost.

Har man väl ett microsoftkonto kan man använda det för att logga in på alla windowsdatorer (där du har rätt att skapa nya användarkonton).
Du kan även använda microsoftkontot för att logga in på olika microsofttjänster online, t.ex. här:
https://www.microsoft.com/sv-se/
(klicka på "Logga in" högst upp till höger)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan använda din proton mailadress för att skapa ett Microsoft konto. Du måste inte använda Microsoft för mail. Det står i guiden hur/vad man ska göra.
Denna nyhet är för en version som inte är släppt i den stabila kanalen utan i insider programmet.

Sista stycket av artikeln säger att Windows Latest laddade ner en färsk iso, med en annat bygg-version än insider-versionen som nämndes tidigare i artikeln. Så jag antog att det innebar den offentliga ison, baserat på det. Mitt fel.

Min installation har nyare än båda de som nämns dessutom, 26200.6584.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Rufus får nog ses som ett stort frågetecken utifrån vad Microsoft faktiskt sagt hittills; vad de uttryckligen pratat om verkar vara just användares trixande inne i installern.

Vad Rufus gör är väl att skapa en autounattend-fil åt dig och lägga den på usbminnet (en sån typisk enterprise-funktion som Microsoft byggt in i installationsprogrammet som tillåter dig att förprogrammera val som ska göras under installationen).
De rycker knappast bort autounattend-stödet i sin helhet, och frågan är väl hur mycket de kan/vill ändra innan viktiga kunder drabbas.

Såg en video av Chris Titus på youtube där han visar hur man skapar egna autounattend filer, när han gr det verkar det inte särskilt komplicerat. Han använder en fil som stänger av allt som han anser vara onödigt som t.ex kontokrav vid inloggning, all telemetri, flera appar installeras aldrig osv. Kan vara id'e att kolla in den videon för många av oss som inte gillar den utveckling Windows haft på senare år. Gissar att många powerusers (till vilka jag inte tillhör) här på forumet redan känner till detta, intressant för oss som inte känner till det.

Permalänk
Medlem

Många har nog redan ett "Microsoft konto" utan att veta om det / tänka på det.

Använder du;

* Microsoft 365 / Office 365
* Onedrive
* Outlook / Hotmail / Exchange
* Microsoft Teams
* Minecraft (java / bedrock)
* m.fl Microsoft ägda tjänster som kräver konto för att användas.

Så har du ett "Microsoft konto", som du kan använda till att logga in med för att sedan byta till lokalt konto.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

── 1984 was meant as a warning, not an instructional manual ────────────────────────────────────