AOC lanserar snabba budgetskärmar för spel

Permalänk
Melding Plague

AOC lanserar snabba budgetskärmar för spel

27 och 31,5 tum med upp till 320 Hz uppdateringsfrekvens och stöd för G-Sync.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Uppskalning i skärmen alltså.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem

Alltså jag är väldigt intresserad av 31tummarn som 4k skärm, priset är ju grymt överkomligt 👍
Ska kollas upp när det kommer lite reviews på den framöver

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Uppskalning i skärmen alltså.

Ja det är ju fler skärmar som gör så med 4K -> "1080p" då det är en så enkel algoritm att visa varje pixel som fyra.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Kan man utnyttja Adaptive Sync med ett Nvidia-kort, eller måste man ha G-sync för att det skall funka?

Visa signatur

Fractal Design North | 9800X3D | 64 GB DDR5-6000 | Gigabyte RTX 5080 | Kingston Fury Renegade M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | ASUS TUF Gaming 1000W | Thermalright Peerless Assassin 120 digital

Silverstone Temjin TJ08B-E | i7 2600K | 16 GB Vengeance | Palit GTX 1060 6GB | WD Blue 1TB SSD | Asus Maximus IV Gene-Z | Seasonic X-560 | Noctua NH-U12P SE2

Permalänk
Medlem

1440p 27" 320hz för 3250 SEK är väl svinbra? Om det är en bra panel

Permalänk
Bildexpert 📺

När en modern UHD/4K-skärm kör FHD/1080p i dubbla panelfrekvensen är det inte uppskalning via algoritmer och det man normalt tänker på med "uppskalning" eftersom det vore alldeles omöjligt.

Vad det handlar om är det som i en del sammanhang kallas Dual Line Gate där man hårdvarumässigt adresserar paneltransistorerna i två pixelrader samtidigt i just dubbla panelfrekvensen. En finess som funnits hos TV-apparater ett längre tag, särskilt TCL/CSOT:s paneler. Men funktionen har varit lite väl sen att ta sig in på bildskärmsmarknaden där den egentligen hör hemma. Så trevligt att se ett trendbrott.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pr0wler666:

Kan man utnyttja Adaptive Sync med ett Nvidia-kort, eller måste man ha G-sync för att det skall funka?

Adaptiv synk via Displayport är enkelt: det fungerar med alla moderna grafikkort från senaste åtta åren eller så. Tekniken är en VESA-standard och "G-Sync" respektive "Freesync" är främst revirpinkande varumärken. I alla fall den kortsiktiga förklaringen. Den långa förklaringen är att förra decenniet var en soppa och smaken av den soppan lever kvar så att denna fråga återkommer om och om igen.

Adaptiv synk via HDMI är lite mer komplext för det finns två varianter, HDMI VRR som är HDMI:s egen version, standard på TV-apparater och fungerar med sådant som PS5 och lite mer moderna grafikkort, likt RTX20xx/GTX16xx och nyare. Det finns också AMD Freesync HDMI som enbart fungerar med AMD-GPU:er och inte med Nvidia-GPU:er eller för den delen PS5. Det är inte alltid uppenbart vilken variant som används på skärmarna. De kan ha båda varianterna eller enbart ena varianten.

Permalänk
Medlem

Synd att 1080p ser ut som sk*t på 32 tum.
I stort sett ospelbart, i alla fall med mina åldrande ögon, även om saker visas snabbt, så missar jag det för det är så blurrigt. 😂
Något väldigt positivt ur min synvinkel, är att skärmen har interntt nätagg, inga klumpiga nätagg som hänger på sniskan och är i vägen. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När en modern UHD/4K-skärm kör FHD/1080p i dubbla panelfrekvensen är det inte uppskalning via algoritmer och det man normalt tänker på med "uppskalning" eftersom det vore alldeles omöjligt.

Vad det handlar om är det som i en del sammanhang kallas Dual Line Gate där man hårdvarumässigt adresserar paneltransistorerna i två pixelrader samtidigt i just dubbla panelfrekvensen. En finess som funnits hos TV-apparater ett längre tag, särskilt TCL/CSOT:s paneler. Men funktionen har varit lite väl sen att ta sig in på bildskärmsmarknaden där den egentligen hör hemma. Så trevligt att se ett trendbrott.

Intressant. Det förklarar ju hur den upplevda upplösningen går från 2160p till 1080p vertikalt men hur gör panelen så att den horisontella upplevda upplösningen blir 1920 pixlar? Det måste vara något mer som körs parallellt med DLG?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lyrre:

Synd att 1080p ser ut som sk*t på 32 tum.
I stort sett ospelbart, i alla fall med mina åldrande ögon, även om saker visas snabbt, så missar jag det för det är så blurrigt. 😂
Något väldigt positivt ur min synvinkel, är att skärmen har interntt nätagg, inga klumpiga nätagg som hänger på sniskan och är i vägen. 👍

Tycker man att 1080p ser ut som skit på 32 tum så är det lika mycket skit på 27 tum eller 37 också. Det är enbart några centimeters avstånd i skillnad för att pixlarna ska täcka samma del av synfältet. Den känslomässiga responsen av "skit" är relativ den jämförelse man gör, vilket ofta är den egna skärmen.

Jag satt många år under 00- och 10-talet med 1080p på 110 tum på ≈3 meter. Det var makalöst för det fann ingen annan referenspunkt med högre upplösning på den tiden. Idag när jag kan köra 4K på samma 110 tum är det tydligt att 1080p är relativt pixligt mot 4K. Därför inte är lika angenämt att titta på. Men skit är nog inte ordet jag skulle använda.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Joppis:

Intressant. Det förklarar ju hur den upplevda upplösningen går från 2160p till 1080p vertikalt men hur gör panelen så att den horisontella upplevda upplösningen blir 1920 pixlar? Det måste vara något mer som körs parallellt med DLG?

Förmodligen repeterar den bara varje pixel i horisontellt led vilket inte kräver något avancerat. Hade panelen också kunnat adressera två transistorkolumner i dubbla frekvensen hade vi i teorin haft x4 frekvens. Jag gissar att man ännu inte har nått dit med LCD-paneler och kretsuppsättningar vilka faktiskt klarar detta och samtidigt går att massproducera för tillräckligt låg kostnad. Men kanske kommer.

Permalänk
Medlem

Ser rätt mycket om dessa IPS-paneler med hög frekvens men är de ens snabba nog för att kunna uppdatera 320 gånger i sekunden?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shiftypants:

Ser rätt mycket om dessa IPS-paneler med hög frekvens men är de ens snabba nog för att kunna uppdatera 320 gånger i sekunden?

Om inte kristallerna vore snabba nog i sin vridning skulle bilden mest bli en smetig sörja av grått. Lite grann som det var med de första LCD-skärmarna på 90-talet så fort grafiken rörde på sig, likt att scrolla text. Ni som minns, ni minns.

Majoriteten LCD-paneler har stig- och fall-tider med transienter/övergångsfaser som någonstans överstiger frametime. Så vid 320 Hz är det 3,125 millisekunder. Detta kan man mäta och flera avancerade testare gör detta i form av tabeller. I princip alla LCD-skärmar har stig- och falltider där de svåraste transienterna likt 0<->1 sällan hinner genomföras inom frametime. Andra transienter likt att gå från 0,25<->0,75 kan mycket väl ske inom frametime eftersom kristallen då inte behöver vridas lika mycket.

Detta kan man också observera på ett för hjärnan mycket mer tillgänglig metod med exempelvis www.testufo.com – det blir alltid någon form av eftersläp eftersom övergångsfasen inte hinner fullbordas inom frametime på en LCD.

TL;DR: svaret på frågan är hur man definierar frågan till att börja med. Vad menar man exakt med "snabb nog"? För slutkonsumenten, köparen, är det en personlig fråga om hur mycket eller hur lite eftersläp man tolererar. Har man en strikt regel om att 0<->1 måste hinna kompletteras med marginal inom frametime behöver man en teknik som har extremt korta stig- och falltider och därmed inte använder ett trögt fysiskt medium likt flytande kristaller. Det som finns idag är OLED.

Då kommer man in på det andra perspektivet med hur seendet och hjärnan fungerar där eftersläp kan uppfattas även om inget faktiskt eftersläp existerar, likt hur det faktiskt är och kan upplevas med OLED. Då kommer lösningarna in på metoder som att modulera belysningen för att seendet ska undvika uppfatta eftersläp och liknande. Den långsiktiga lösningen är dock att nå så hög panelfrekvens som möjligt med ett renderat innehåll som följer panelfrekvensen. Det mesta pekar där på att vid 1000 FPS på 1000 Hz når vi ett stadium där alla fenomen relaterat till seendet är borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tycker man att 1080p ser ut som skit på 32 tum så är det lika mycket skit på 27 tum eller 37 också. Det är enbart några centimeters avstånd i skillnad för att pixlarna ska täcka samma del av synfältet. Den känslomässiga responsen av "skit" är relativ den jämförelse man gör, vilket ofta är den egna skärmen.

Jag satt många år under 00- och 10-talet med 1080p på 110 tum på ≈3 meter. Det var makalöst för det fann ingen annan referenspunkt med högre upplösning på den tiden. Idag när jag kan köra 4K på samma 110 tum är det tydligt att 1080p är relativt pixligt mot 4K. Därför inte är lika angenämt att titta på. Men skit är nog inte ordet jag skulle använda.

Haha ja, det är lika mycket sk*t på de tummen. 😁
Har två skärmar, 4k på 32 tum och 1440p på 27 tum och klarar inte längre att spela på 27 tummaren med 1440p för jag tycker den är för pixlig och "blurrig".
Nästa köp blir nog en 27 tum 4k.
Men nu pratar vi min arbetsplats, med de avstånden till skärm jag har, mina ögon, och mina referenser.
Andra tycker vaklart annat. 👍
Men för fps spel, med lite längre avstånd i spelvärlden, likt Apex Legends, så fungerar inte 1080p på 32 tum, för mig, då fiendegubbarna smälter in i den pixliga bakgrunden. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

1080P är max 24" i min värld. Har 32"1080P på jobbet och testat 27" i 1080P... funkar till spel men ska man göra någon sorts arbete vid skärmen så är upplösningen för klen. Blir nytt kontrollrum på jobbet i vinter, lobbar stenhårt för 42" eller större skärmar men dom måste vara i högre upplösning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av cheesen:

1080P är max 24" i min värld. Har 32"1080P på jobbet och testat 27" i 1080P... funkar till spel men ska man göra någon sorts arbete vid skärmen så är upplösningen för klen. Blir nytt kontrollrum på jobbet i vinter, lobbar stenhårt för 42" eller större skärmar men dom måste vara i högre upplösning.

Japp, max 24 tum i någons värld. I någon annans värld är det helst 27 tum och en tredjes person värld är 1080p minimum 32 tum för det fungerar bäst för deras användning. Och alla tre tycker att större eller mindre storlekar är fel.

Vilket blir som att diskutera optimala storleken på kalsonger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, max 24 tum i någons värld. I någon annans värld är det helst 27 tum och en tredjes person värld är 1080p minimum 32 tum för det fungerar bäst för deras användning. Och alla tre tycker att större eller mindre storlekar är fel.

Vilket blir som att diskutera optimala storleken på kalsonger.

hahahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus