Permalänk
Medlem

Varför ska jag ha en 3D-skrivare

Jag såg tråden om 3D-skrivare vilket ännu en gång lyfte tankarna om detta.

Men varför ska jag ha en 3D-skrivare? Bortsett från att det är roligt med teknik, ni som äger en, vad gör ni för något med den? Jag vill bli övertalad att skaffa en, men jag har dålig fantasi och kommer inte på några bra användningsområden.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Finns inte behovet eller intresset så ska du såklart inte skaffa en...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Är man enbart villhöverteknikintresserad av en pryl men inte vet vad alls man ska ha den till så kanske det är mer underhållande att bygga själva prylen så får man åtminstone ut någonting i pysselvärdesväg med den.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

När man väl lär sig att göra egna delar tycker jag att det går från villhöver till behöver. Ex. om du har en utomhuskamera som alltid täcks av regn - gör en keps till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Finns inte behovet eller intresset så ska du såklart inte skaffa en...

Jag tror jag följer rådet i din signatur istället.

Skrivet av AndreaX:

Är man enbart villhöverteknikintresserad av en pryl men inte vet vad alls man ska ha den till så kanske det är mer underhållande att bygga själva prylen så får man åtminstone ut någonting i pysselvärdesväg med den.

Själva maskinen i sig vet jag inte om jag är intresserad av. Men man kanske blir om man börjar grotta ner sig i det.

Skrivet av Rosenvik:

När man väl lär sig att göra egna delar tycker jag att det går från villhöver till behöver. Ex. om du har en utomhuskamera som alltid täcks av regn - gör en keps till den.

Ja det har man ju så det skulle absolut kunna vara en grej. Jag kan själv komma på någon liten enstaka pryl som skulle vara bra att göra, men jag vill tro att folk använder sina 3D-skrivare mer än till två saker om året.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Jag skriver ut saker till allt möjligt på min, fästen för att montera saker på väggen, en case till min raspberry, en tiara att ge bort, kabelhållare, fläkthållare. reservdelar.
Sen så har man alla prydnadsfigurer och annat att skicka ut med.

Permalänk
Medlem

Använder det ofta till prototyper och liknande. Men så är jag också konstruktör på en viss utvecklingsavdelning...
Tänker att har du nåt intresse av att rita grejerna själv så är det kanske lite kul att ha en sån hemma.

Visa signatur

MSI 360hz Oled, Antec Flux Pro, 9800X3D, Nitro 7900XTX.
Sennheisser 620S: Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3
OP18K v2 + Artisan Type 99, (Zero, Key 83, Otsu)

Permalänk
Medlem

Jag bygger högtalare, gör möbeldelar och saker som jag gör gjutformar av för betong och ibland tillverkar jag prototyper, reservdelar, jiggar till verktyg, hållare m.m, nästan uteslutande med efterbehandling i form av slipande, limmande och lackering. Det har blivit en och annan pryl till ungarna också och jag kommer säkert komma på mer saker att använda den till.

Kommer man inte på vad man ska ha den till så är det förmodligen en kul grej i början men förvandlas tillslut till "säljes pga minskat intresse" men vem vet.

Känner fler som har 3d-skrivare och det skrivs inte ut någonting som egentligen är värt mödan men det verkar ändå vara båda fascinerande och roligt.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE (x2 snart) - Seasonic Prime PX-1600 1600W - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

Kanske du kan kolla om det finns något kommunalt ställe i Stockholm där man kan boka tid på en 3D-skrivare?
Här i Oslo finns det i alla fall på huvudbiblioteket: https://deichman.no/vi-tilbyr/3d-printer%20_d704d648-f703-46f...
Då kan du testa om det är något för dig utan att behöva investera pengar i egen utrustning.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk

Det finns hur mycket som helst man kan göra, speciellt när flerfärgsutskrifter blir bättre.
Den stora frågan är har man tid att lägga ner den tid som detta kräver?

Så min gissning är att det finns väldigt många som har 3D skrivare stående som de ej använder, men det beror på att de inte orkar/har tid att använda dem. Det kräver så mycket tid och de har andra roligare eller viktigare saker att göra.

Permalänk
Medlem

Mest lekt runt med min och skrivit ut enstaka coola saker man faktiskt har nytta av.

Men tanken är att om någon slumpmässig plastkomponent går sönder vore det en dröm att bara kunna skriva ut ny. Försöker lära mig att skapa egna modeller när tid och intresse finns. Rätt dyrt ändå att beställa någon liten reservdel jämfört med att köpa en rulle filament. Samt frakt och tiden den tar om det handlar om någon bil-grej som ska skickas kontinenter.

Exempelvis:
Köpa clips för 100kr och vad frakt nu kostar
https://www.mekonomen.se/clips-kstools-12369801

Eller bara laddar ner, skriv ut exakt antal jag behöver. Hur ofta köper man inte en påse X plastbitar när man gjorde sönder enstaka liksom.
https://www.printables.com/model/525802-clips-garniture-de-po...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns hur mycket som helst man kan göra, speciellt när flerfärgsutskrifter blir bättre.
Den stora frågan är har man tid att lägga ner den tid som detta kräver?

Så min gissning är att det finns väldigt många som har 3D skrivare stående som de ej använder, men det beror på att de inte orkar/har tid att använda dem. Det kräver så mycket tid och de har andra roligare eller viktigare saker att göra.

Det är på grund av det du skriver som jag försöker få mer uppslag och idéer. Det är också en helt klart legitim fråga om man faktiskt vill lägga ner den tiden som krävs.

Skrivet av LPG:

Mest lekt runt med min och skrivit ut enstaka coola saker man faktiskt har nytta av.

Men tanken är att om någon slumpmässig plastkomponent går sönder vore det en dröm att bara kunna skriva ut ny. Försöker lära mig att skapa egna modeller när tid och intresse finns. Rätt dyrt ändå att beställa någon liten reservdel jämfört med att köpa en rulle filament. Samt frakt och tiden den tar om det handlar om någon bil-grej som ska skickas kontinenter.

Exempelvis:
Köpa clips för 100kr och vad frakt nu kostar
https://www.mekonomen.se/clips-kstools-12369801

Eller bara laddar ner, skriv ut exakt antal jag behöver. Hur ofta köper man inte en påse X plastbitar när man gjorde sönder enstaka liksom.
https://www.printables.com/model/525802-clips-garniture-de-po...

Jag kommer på tanken då och då att det här hade varit nice att kunna 3D-printa. Är som jag skriver tidigare bara osäker på om jag får tillräckligt många sådana idéer för att det ska vara värt att investera både tid och pengar.

Visa signatur

Lätt som Paj