Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

det e ju typ aldrig sjukt iaf.
min cpe dog en gång. jävla drygt o fixa 4g modem o köra tethering i 2v.
men det va stadsnätet o eltel networks som sega med bytet

Ja det är fan alltid stadsnät här också!

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial - NixOS

Permalänk
Medlem

Stadsnätet här med som var problemet, trots det så fixade (utan att outa någon), "A" det hela på Obenet inom loppet av ett par timmar och skötte all problemsökning/fix med stadsnätet. Stort tack @Obenet !

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med statisk ip egentligen? Är det en extra kostnad? Är förövrigt nöjd med tjänsten och kommer antagligen uppgradera till gigabit snart.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Han_stog_still:

Hur fungerar det med statisk ip egentligen? Är det en extra kostnad? Är förövrigt nöjd med tjänsten och kommer antagligen uppgradera till gigabit snart.

Detta har bevarats tidigare i tråden. Om du vill ha en faktiskt statisk IP (dvs. utan DHCP) så kostar det extra.

Om du nöjer dig med en "statisk" tilldelning via DHCPv4 och/eller DHCPv6-PD så är det gratis.

Referenser:

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Sådär, dagen D är här..
Allt ligger nere på mitt nät, har mailat OBE och Ringt stadsnät som inte alls är särskilt intresserade som vanligt men bad mig testa en ny adapter från dem som jag nu ska åka och hämta.
Ska vi se hur OBE sköter detta mot Stadsnät, återraport när det är löst.

edit: 00:07 till 08:40 var det nere..
OBE säger att de inte fått någon info från stadsnät.
Vi får väl se vad de kommer fram till.

"VI fick höra att det var en stamfiber kopplat till stadsnätet som var planjobb på under natten."
Jaha så stadsnätet som vanligt, jag gissade det.

tider och mer info.
Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial - NixOS

Permalänk
Representant
Skrivet av basn:

Sådär, dagen D är här..
Allt ligger nere på mitt nät, har mailat OBE och Ringt stadsnät som inte alls är särskilt intresserade som vanligt men bad mig testa en ny adapter från dem som jag nu ska åka och hämta.
Ska vi se hur OBE sköter detta mot Stadsnät, återraport när det är löst.

edit: 00:07 till 08:40 var det nere..
OBE säger att de inte fått någon info från stadsnät.
Vi får väl se vad de kommer fram till.

"VI fick höra att det var en stamfiber kopplat till stadsnätet som var planjobb på under natten."
Jaha så stadsnätet som vanligt, jag gissade det.

Det är sällan det är fel hos operatörerna när det gäller stadsnät.
Vi har multipla anslutningar till stadsnäten så att vi har redundans mot dem i de flesta fall för att utesluta problem internt hos oss.

Tar på oss feedbacken i alla fall för att förbättra våra rutiner så att information når ut till kunderna så snabbt som möjligt.
Om någon har någon idé på vilket sätt man hade velat få informationen så säg gärna till.

Visa signatur

Obenet Support
https://obe.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Vi har multipla anslutningar till stadsnäten så att vi har redundans mot dem i de flesta fall för att utesluta problem internt hos oss.

Tar på oss feedbacken i alla fall för att förbättra våra rutiner så att information når ut till kunderna så snabbt som möjligt.
Om någon har någon idé på vilket sätt man hade velat få informationen så säg gärna till.

Personligen förtjust i RSS, men för det här så är väl antingen mail eller SMS lämpligt vid både planerade och plötsliga avbrott.

Kör nu Changedetection mot nätets driftstatus, men tyvärr så är deras information rätt så värdelös.

Permalänk
Medlem

Om driftinformation sidor faktiskt hölls uppdaterade ordentligt så hade det räckt. Jag hade personligen uppskattat två versioner av driftinformation med, en för planerade avbrott (detta kan gärna mailas ut om man är påverkad) och en för "live updates" där mindre avbrott dokumenteras så fort det detekterats.

Gissar dock att det inte är speciellt lätt gjort att detektera när det går ner för mindre avbrott så jag har förstående för att det inte är lätt löst problem, min tanke går dock mot sidor som https://discordstatus.com/ eller https://steamstat.us/ för att se om/när det är något problem med discord eller steam. Hade varit najs om man kunde ha en sån sida och typ välja sitt stadsnät och se live statusen i liknande format.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Absolut skönt att ha en operatör som lyssnar!
Dessutom svarar ni på mail på under någon timme, kanske lite kort på mailsvaren men det är sjukt uppskattat!
Ta inte detta som dålig feedback, jag gillar er skarpt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Kom att tänka på en till fråga, begär ni någon info från Stadsnätet tex när de gör som de gjorde igår?
De hade inga planerade arbeten annonserade och de låg nere hela natten till 08:40 långt efter folk börjat jobba, ställer ni något som tex att de ska ge er incidentrapport varför de inte hade koll på det och annonserat?
Tycker ändå stadsnäten borde leva upp lite mer till standard och va mer transparenta än vad de är för den dåliga kvalitet de levererar när de gör det som de gör.

Visa signatur