Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Kan verifiera att jag sett liknande beteende med, vissa sidor verkar man hamna i deras ddos/spam protection eller liknande, ibland hela sidan ibland typ vissa assets på sidor som inte laddar in från deras separata hosting och kan ändras vecka till vecka. Vet dock att det har varit stora problem med ddos från vissa ställen och det kanske kan vara så att Obenet använder en routing path där mycket ddos trafik kommer/kommit ifrån så ger mer chans att hamna i något filter?

edit: Kan även nämna att jag googlade runt lite på det med och såg vissa som pratade om specifika noder som blev filtrerade, ofta med mycket trafik från ryssland. Hade inte någon bra möjlighet att verifiera att det var samma fall dock men beteendet stämde mot vad de nämnde.

Intressant jag inte är ensam då. Har läst runt lite och sett att AzireVPN använder sig av OBEnet som ISP i stockholm, göteborg och malmö vilket i mina ögon iallafall verka rimligt varför även vår trafik klassas som VPN ibland. Måste dock tillägga att jag inte är jätte imponerad av detta då jag tycker det är något störande.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 7600 | Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX 3070 Suprim | Minnen: Kingston DDR5 6000MHz 2x16GB | PSU: Seasonic FOCUS GX 850W | CPU-kylare: Deepcool Castle 360EX | SSD: Kingston FURY Renegade 2TB | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic

Profil på Swedroid: Reddington

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gocartman:

Intressant jag inte är ensam då. Har läst runt lite och sett att AzireVPN använder sig av OBEnet som ISP i stockholm, göteborg och malmö vilket i mina ögon iallafall verka rimligt varför även vår trafik klassas som VPN ibland. Måste dock tillägga att jag inte är jätte imponerad av detta då jag tycker det är något störande.

Det kan ligga något i det. Samtidigt hade jag spontant gissat på att AzireVPN köper co-location från Obehosting AB, som har en separat ASN (AS42675) och egna IP-ranges.

https://bgp.he.net/AS42675#_prefixes

https://bgp.he.net/AS42675#_prefixes6

Privatkunder borde rimligen få IP-adresser tillhörande Obenet (AS3399).

@Obenet kan förhoppningsvis svara på vad orsaken kan vara.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Det är definitivt frustrerande men personligen skulle jag inte klassa det som en deal breaker, bara varit någon enstaka sida som det hänt på. Självklart skulle det vara najs att se det fixas dock men personligen ser jag det som låg prioritet om det inte är enkelt gjort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gocartman:

Är det någon som upplevt att man får väldigt många fler såna där "visa att du ej är en robot" kontroller, speciellt sidor som verkar ha cloudflare challenge sedan ni bytt till OBE?

Även till exempel fotosidan som är ett annat forum som jag besöker där jag ganska ofta blir helt blockad för att besöka deras sida. Har utöver det stött på andra sidor tror att man använder VPN och helt enkelt inte släpper in en. Sånt här har bara hänt mig innan vid användning av VPN men aldrig utan... kan tycka att det är lite skumt för en vanlig bredbandsleverantör.

Vad tror ni detta kan bero på?

Tror det är ett mer allmänt fenomen...

Bredband2 här, jag har någon gång de sista 2-3 veckorna börjat få "visa att du ej är en robot" väldigt ofta.
(Från att jag tidigare i stort sett aldrig ha råkat ut för det.)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Tror det är ett mer allmänt fenomen...

Bredband2 här, jag har någon gång de sista 2-3 veckorna börjat få "visa att du ej är en robot" väldigt ofta.
(Från att jag tidigare i stort sett aldrig ha råkat ut för det.)

När det gäller "är du en robot" testerna har jag personligen inte märkt speciellt stor skillnad men kan definitivt säga att när jag bytte från Bahnhof till Obenet så märkte jag direkt att de var nån sida här och där som inte fungerade alls ibland (men fungerade utan problem över VPN) så det är onekligen någon konfigurerings skillnad mellan de. Kan inte tala för hur Bredband2 har det då så klart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gocartman:

Är det någon som upplevt att man får väldigt många fler såna där "visa att du ej är en robot" kontroller, speciellt sidor som verkar ha cloudflare challenge sedan ni bytt till OBE?

Även till exempel fotosidan som är ett annat forum som jag besöker där jag ganska ofta blir helt blockad för att besöka deras sida. Har utöver det stött på andra sidor tror att man använder VPN och helt enkelt inte släpper in en. Sånt här har bara hänt mig innan vid användning av VPN men aldrig utan... kan tycka att det är lite skumt för en vanlig bredbandsleverantör.

Nu när du säger det, absolut. Har inte reflekterat djupare över anledningen, men har definitivt fått fler såna kontroller.

Mitt IP tillhör AS3399, så borde ju vara helt separerat från AS42675 och därför inte flaggad?

Permalänk
Medlem

Mycket bra leverantör. Är väldigt nöjd med Obe.net, Internet på riktigt! Nästa pilsner är att autogiro ska hoppa igång så pengarna bara dras och internet bara fungerar i all oändligthet. Hatar verkligen räkningar och betalar dom direkt med swish annars glömmer jag bort och jag loggar knappt in i banken..

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Internet måste ju fungera även fast mobilsurfen på kontantkortet är slut och jag omöjligt kan logga in banken för att göra överföringen eller klicka på e-faktura.

Visa signatur

<3

Permalänk
Representant
Skrivet av Gocartman:

Vi kan undersöka detta om du mailar in till supporten.
Det absolut enklast lösningen brukar vara att byta dig från ett ip-nummer till ett annat - men vi undersöker självklart om det är någon issue med just det ip-numret du har tilldelat just nu.

Visa signatur

Obenet Support
https://obe.net

Permalänk
Representant
Skrivet av Gocartman:

Det stämmer att AzireVPN är kund till oss, men de sitter på helt skilda IP-nät som inte blandas in med bredbandskunder.
Maila gärna oss så att vi kan gå till botten med detta.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Representant
Skrivet av Han_stog_still:

Mycket bra leverantör. Är väldigt nöjd med Obe.net, Internet på riktigt! Nästa pilsner är att autogiro ska hoppa igång så pengarna bara dras och internet bara fungerar i all oändligthet. Hatar verkligen räkningar och betalar dom direkt med swish annars glömmer jag bort och jag loggar knappt in i banken..

Vi rekommenderar starkt e-faktura med autobetalning istället för autogiro.
Autogiro är väldigt föråldrat tekniskt.

Gå in på din internetbank till e-faktura, sök upp Obenet och ange kundnummer.
När den sedan godkänns så aktiverar du autobetalning på Obenet.

Det är mycket bättre enligt oss eftersom man får faktura-pdf:en i sin internetbank.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Vi rekommenderar starkt e-faktura med autobetalning istället för autogiro.
Autogiro är väldigt föråldrat tekniskt.

Gå in på din internetbank till e-faktura, sök upp Obenet och ange kundnummer.
När den sedan godkänns så aktiverar du autobetalning på Obenet.

Det är mycket bättre enligt oss eftersom man får faktura-pdf:en i sin internetbank.

okej då, strunt i autogiro då, e-faktura godkänd i banken..

Visa signatur

<3

Permalänk

Obenetwork fortfarande svarar inte min e-post efter 7 dagar ungefär..

Visa signatur

| Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Det stämmer att AzireVPN är kund till oss, men de sitter på helt skilda IP-nät som inte blandas in med bredbandskunder.
Maila gärna oss så att vi kan gå till botten med detta.

Nu finns det ju åtminstone en ytterligare koppling mellan företagen, men så länge ni inte flyttar IP ranges mellan AS3399 och AS42675 så borde det ju inte orsaka problem.

Funderar på om det kanske finns någon enstaka källa som flaggat en del av era IP-ranges som datacenter?

Skrivet av zer0diabetes:

Obenetwork fortfarande svarar inte min e-post efter 7 dagar ungefär..

Kanske är värt att skicka det igen i så fall? Kan ju ha fastnat i något filter eller helt enkelt missats.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Nu finns det ju åtminstone en ytterligare koppling mellan företagen, men så länge ni inte flyttar IP ranges mellan AS3399 och AS42675 så borde det ju inte orsaka problem.

Funderar på om det kanske finns någon enstaka källa som flaggat en del av era IP-ranges som datacenter?

Kanske är värt att skicka det igen i så fall? Kan ju ha fastnat i något filter eller helt enkelt missats.

Haft skickat 2 gånger och fortfarande inte svarat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Haft skickat 2 gånger och fortfarande inte svarat

Jaha. Får man någon bekräftelse på att mailen kommer fram? Kanske värt att ringa, eller möjligen skicka ett PM här, även om de officiella kanalerna rimligen är prioriterade.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av blunden:

Jaha. Får man någon bekräftelse på att mailen kommer fram? Kanske värt att ringa, eller möjligen skicka ett PM här, även om de officiella kanalerna rimligen är prioriterade.

Ska försöka ringa på måndag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Ska försöka ringa på måndag

När jag har ringt har jag kommit fram efter ett par signaler. Ingen Telefonkö. Så fett värt o ringa.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

När jag har ringt har jag kommit fram efter ett par signaler. Ingen Telefonkö. Så fett värt o ringa.

Fick mail imorse! Så det är löst

Visa signatur

Permalänk
Representant
Skrivet av Gocartman:

Osäker om det var du som mailade in - men vi löste detta genom att ta reda på varför IP-adressen var svartlistad samt att vi bytte IP-numret.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Osäker om det var du som mailade in - men vi löste detta genom att ta reda på varför IP-adressen var svartlistad samt att vi bytte IP-numret.

Var det bara en enskild IP-adress i ett visst IP-nät, eller flera?

Går det att säga om den var flaggad som tillhörande ett datacenter (och därmed klassades som en potentiell VPN) eller om den var klassad på annat sätt?

Visa signatur

Permalänk
Representant
Skrivet av blunden:

Var det bara en enskild IP-adress i ett visst IP-nät, eller flera?

Går det att säga om den var flaggad som tillhörande ett datacenter (och därmed klassades som en potentiell VPN) eller om den var klassad på annat sätt?

Det var ett specifikt ip-nummer ur ett IP-nät och hade inget med VPN att göra.
Känns fel att gå djupare i detalj utan kundens godkännande.

Det viktiga vi vill att Swec ska veta är att vi aldrig ska skylla från oss - är det ett problem så löser vi det oavsett om det ligger på våran sida eller på kundens sida. Det är inte alltid lätt att veta vart problemet uppstår - med rätt information går vi alltid till botten med allt.

Visa signatur

Obenet Support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Det viktiga vi vill att Swec ska veta är att vi aldrig ska skylla från oss - är det ett problem så löser vi det oavsett om det ligger på våran sida eller på kundens sida. Det är inte alltid lätt att veta vart problemet uppstår - med rätt information går vi alltid till botten med allt.

Detta är så jävla skönt att höra från en operatör!
Tack för att ni är awesome!

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obenet:

Det var ett specifikt ip-nummer ur ett IP-nät och hade inget med VPN att göra.
Känns fel att gå djupare i detalj utan kundens godkännande.

Intressant. Mm, jag förstår.

Det känns som en väldigt vettig attityd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Något som vore grymt, utökade öppettider för support, t.ex. genom chatt. De "banktider" som gäller just nu förstår jag och respekterar fullt ut, vanliga arbetstider helt enkelt. Men, det ställer till det lite när man själv alltsomoftast jobbar dessa tider, kommer hem, först då upptäcker att något är fel (hyresvärd som bytt till Zitius lite hux flux och alla som inte snällt kör Telia verkar ha kopplats från).

Dragit iväg ett mejl dock, så allt är antagligen fixat av Obenet imorgon.

Inte hela världen, kan jobba med lite tethering - som sagt, vore gött att ha möjligheten. I övrigt är jag grymt nöjd med Obenet, tror faktiskt aldrig jag haft så bra ping, hastigheter och få problem. Rekommenderas varmt!

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Något som vore grymt, utökade öppettider för support, t.ex. genom chatt. De "banktider" som gäller just nu förstår jag och respekterar fullt ut, vanliga arbetstider helt enkelt. Men, det ställer till det lite när man själv alltsomoftast jobbar dessa tider, kommer hem, först då upptäcker att något är fel (hyresvärd som bytt till Zitius lite hux flux och alla som inte snällt kör Telia verkar ha kopplats från).

Inte hela världen, kan jobba med lite tethering - som sagt, vore gött att ha möjligheten. I övrigt är jag grymt nöjd med Obenet, tror faktiskt aldrig jag haft så bra ping, hastigheter och få problem. Rekommenderas varmt!

2025-09-16 01:12

Jag känner ingen annan leverantör som svarar klockan 01:12 på natten 🤣🤣🤣
men ja kvällstid för bredband hade varit nice då folk faktiskt är hemma och använder det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Jag är nöjd med deras telefontider med tanke på att dom inte har outsourceat det till nåt callcenter med åsnor som knappt vet vad ett IP nummer är.
Är glad att det faktiskt är folk som kan nåt som svarar i supporten.
Ifall att ha öppet längre än kontorstider skulle betyda att dom måste outsourcea det så har jag hellre kvar de tider de har nu.
Men ja. Såklart det hade varit nice att kunna ringa på kvällen när man faktiskt har kommit hem från jobbet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag är nöjd med deras telefontider med tanke på att dom inte har outsourceat det till nåt callcenter med åsnor som knappt vet vad ett IP nummer är.
Ifall att ha öppet längre än kontorstider skulle betyda att dom måste outsourcea det så har jag hellre kvar de tider de har nu.
Men ja. Såklart det hade varit nice att kunna ringa på kvällen när man faktiskt har kommit hem från jobbet.

Jag håller med, sjukt bra support när man väl ringer.
Men förstår ändå att många inte kan ringa dagtid

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Skrivet av basn:

Jag håller med, sjukt bra support när man väl ringer.
Men förstår ändå att många inte kan ringa dagtid

Ni får ta tjänsteledigt eller sjukskriva er för att ta hand om ert ”sjuka” nät 😁

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Ni får ta tjänsteledigt eller sjukskriva er för att ta hand om ert ”sjuka” nät 😁

det e ju typ aldrig sjukt iaf.
min cpe dog en gång. jävla drygt o fixa 4g modem o köra tethering i 2v.
men det va stadsnätet o eltel networks som sega med bytet

Visa signatur