Hjälp mig förstå pcie gen speeds gpu och/eller m2 (ASUS ROG Strix X870-I Gaming WIFI)
Hej jag tänkte ge mig på ett SFF-bygge på äldre dagar och har bestämt att ASUS ROG Strix X870-I Gaming WIFI verkar minst dåligt för mig, lite onödiga grejer men gör annars allt rätt.
Jag har sett att vissa moderkort, nämns det att man kan köra ANTINGEN GPU eller M2 på pcie gen5 speeds. På ett asrock kort stod det att körde man en gen5 m2'a så går pcie'n ner till gen4 och x8 istället för x16. Detta har jag inte sett nämnas kring detta kort men hur vet man?
Jag kommer inledningsvis bygga med ett 3090 och en gen4 m2 men om det finns nytta av en gen 5 m2 kanske jag uppgraderar så småningom - jag har aldrig riktigt satt mig in i hur det funkar med pcie-lanes och gen-speeds och x16 vs x8. Men är ju bra att veta, och finns det ingen teoretisk möjlighet att köra gen5 sparar jag ju rätt mycket pengar på att köra gen4 istället.
Hur ser jag om den kör både gpu och m2 på gen5 eller antingen eller?
Hur stor skillnad är det att köra gpu i gen5 vs gen4, x16 vs. x8? Lutar åt ett 5090 så småningom och detta bygge är främst för 3d-simuleringar och renderingar så det kommer skyfflas många gig ofta till vramens kapacitet och tuggas långa sessioner där data ska in och ut ur vram.
Som sagt inte så insatt på just pcie lanes och moderkortsarkitektur så om någon ids förklara lite pedagogiskt vore det toppen, och om det är något jag missar här. Tack på förhand.
Är du säker på att du sett moderkort som sänker PCIe-versionen beroende på vilka portar som används? Det är väl tekniskt möjligt, men verkar som en rätt konstigt lösning som jag inte sett.
Men Ryzen 7000/9000 har hur som helst 24 PCIe 5.0-banor. X870-moderkort har sen krav på USB4, vilket tar 4 av dessa. Övriga 20 kan användas till en PCIe x16-port samt en M.2, vilket är precis vad moderkortet du kollat på gör. Sen har X870-kretsen en del PCIe 4.0-banor själv som ofta används till extra M.2-portar, en extra i ditt fall.
Portarna på moderkortet du kollar på har med andra ord dedikerad bandbredd till alla portar. Det är ju ett mITX, så det är svårt att få dit så många portar att PCIe-banorna inte räcker till.
ganska säker på att både x16 platsen och m.2 platsen kommer köra PCI-E 5.0 samtidigt.
däremot huruvida M.2 platsen kommer stjäla banor från x16 porten och de går ner till en x8 port eller inte är lite otydligt i manualen.
ganska vanligt att de potentiellt delar banor men samtidig att köra ett kort i "rätt" version pci-e med hälften av banorna har sällan någon direkt påverkan då grafikkort sällan använder mer än max ~halva bandbredden ändå även om du kör det grövsta som erbjuds.