Sydkoreanska staten demonstrerar vikten av backup

Permalänk
Medlem

Förvånad att det är just Sydkorea som man ändå tycker borde vara förståndig med teknologi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Hur mycket oersättliga filer har dock vanligt folk? Jag menar jag vet att de flesta inte har något, som mig, och av mest vikt kanske det är några privata bilder/videor, fast när man läser i Sweclockers verkar det ibland som varannan person här skulle ha hela sina liv förstörda ifall deras digitala data försvann?

Oersättliga är ju inte samma sak som livsnödvändiga. Jag är i den åldern att en stor del av bilddokumentationen av min ungdom och tonårstid är förlorad i hårddiskkrascher innan molntjänster och medvetenhet om ordentlig back-up slog igenom.

Lite off-topic, men snälla sluta med AI-genererade bilder, det är fruktansvärt.

Permalänk
Medlem

Vi har all vår data på kontoret i Göteborg. Sedan finns det två lokala backuper och en remote i Skövde. Varför två lokala? För att korta ner tiden det skulle ta att återställa backupad data. Tid är ju pengar som bekant. Men om det verkligen går snett så finns Skövde också. Jag har faktiskt en sista manuell backup hemma också som dock vara tas en gång i kvartalet.

Jag sover med detta rätt gott. Plus jag gör regelbundet stickprov.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Intressant att privata företag inte har något problem att ha liknande datamängder speglade mellan tre datacenter (och utan att använda någon molnleverantör för det), och backuper ovanpå det. Nä, som tidigare påtalats känns det som skitsnack utan det är väl som vanligt någon med budgetansvar som tyckte att det där med redundans kunde man gott spara in på.

Permalänk
Medlem

En annan sida av saken. Hela centret måste ju ha varit felbyggt. Batterier är ju problematiska och borde ha funnits i en särskild brandcell utan möjlighet att skada omgivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Pinsamt. Att påstå att det är för mycket att ha backup på är ju fullständigt nonsens. På det stora hela är 700tb relativt lite data.

Skum avrundning du gör.
Vill du avrunda 858 TB till ett jämnt hundratal så bör det bli 900, inte 700.

Dels för att 900 är närmare 858 än 700 rent matematiskt.
Sen bör man avrunda uppåt.

Exempelvis om det hade varit 825 TB istället.
Att man ändå avrundar till 900.
För 825 får plats i 900, medan det är för stort för att få plats i 800.

Säg som om du har en bil med 50 liters bränsletank.
Om tanken är tom eller nästan tom så har du inga problem att tanka i 25 liter.
Men du kommer få problem om du försöker tanka i 100 liter i en 50 liters tank.

Bortsett från avrundningsfel (eller sifferblindhet?)
I övrigt har du rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Med en dåligt designad backuplösning är det dock inte trivialt att skyffla storleksordningen petabyte mellan datacenter inom rimlig tid - åtminstone om man inte vill budgetera för multigigabit-länkar mellan dem.

858 TB
*1024 = 878592 GB
*1024 = 899678208 MB

Om vi säger att vi lyckas få 110 MB/s på en gigabitlina
899678208 /110 = 8178892,8
8178893 Sekunder -> Minuter -> Timmar ~= 2271,9147
/ Dagar ~= 94,66

95 Dagar
Om det ibland går lite långsammare så kan det bli över 100 dagar.

Men säg om man skulle ha en annan byggnad som ligger mellan några hundra meter till några kilometer bort.
Om det är lättgrävd mark emellan så hade det varit relativt lätt att lägga ner fiber emellan.
Svartfiber
Att det inte går via någon Internetleverantör eller dylikt utan att man äger sin egen fiber.

Säg att man kanske kör dubbla 400 Gbit länkar som man kan aggregera.
Då blir det upp till nästan 1000 gånger snabbare.

Då blir det istället frågan om man har en lagringslösning som hänger med.

Det är möjligt med snabba länkar över längre avstånd också.
Men blir med hög sannolikhet dyrare.

Permalänk
Medlem

Eftersom vi är på internet, skulle det vara fel att inte väva in en konspirationsteori kring detta.

Tajmingen med den här branden, och hur konstigt det är att deras "backup" (om man ens kan kalla det för en backup) fanns i samma lokal och också brann ner, gör att man kan fråga sig om det verkligen var en olycka. Det känns inte som att chansen att det ligger något fulspel bakom olyckan ligger på 0%.

"Suspicions of Sabotage: The fire at South Korea's NIRS data center on September 26, 2025 (evening), destroyed 858TB of data on G-Drive—the only unbacked system—along with Onnara and GPKI, all cited in a June 10, 2025, report alleging North Korean hacks (cooperating with Chinese hackers). This occurred just two days after parliamentary hearings on September 24, 2025, probing breaches at telecom firms like LG Uplus (linked to the batteries that caused the fire). The timing suggests possible North Korean cleanup to erase evidence, as it halted the probe's onsite inspection and forensic analysis. A second fire at Lotte IDC on October 2, 2025, intensified cover-up theories."

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

858 TB
*1024 = 878592 GB
*1024 = 899678208 MB

Om vi säger att vi lyckas få 110 MB/s på en gigabitlina
899678208 /110 = 8178892,8
8178893 Sekunder -> Minuter -> Timmar ~= 2271,9147
/ Dagar ~= 94,66

95 Dagar
Om det ibland går lite långsammare så kan det bli över 100 dagar.

Men säg om man skulle ha en annan byggnad som ligger mellan några hundra meter till några kilometer bort.
Om det är lättgrävd mark emellan så hade det varit relativt lätt att lägga ner fiber emellan.
Svartfiber
Att det inte går via någon Internetleverantör eller dylikt utan att man äger sin egen fiber.

Säg att man kanske kör dubbla 400 Gbit länkar som man kan aggregera.
Då blir det upp till nästan 1000 gånger snabbare.

Då blir det istället frågan om man har en lagringslösning som hänger med.

Det är möjligt med snabba länkar över längre avstånd också.
Men blir med hög sannolikhet dyrare.

Det viktiga om man tänkt rätt från början, är inte total datamängd, utan förändringstakt. En första överföring måste man oavsett göra, och där kan ärligt talat sneakernet vara ett bättre val än traditionella länkar, om man har bråttom. Men efter det bör det bara vara ett haveri som skulle orsaka att man någonsin skulle behöva överföra allt igen.
Sen bör man självklart ha riktig offlinebackup också, men den kan då tas lokalt från varje sidas backupdata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YoMemma:

Förvånad att det är just Sydkorea som man ändå tycker borde vara förståndig med teknologi.

sydkorea är märkligt konservativa.. så nej, jag är inte förvånad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Skum avrundning du gör.
Vill du avrunda 858 TB till ett jämnt hundratal så bör det bli 900, inte 700.

Dels för att 900 är närmare 858 än 700 rent matematiskt.
Sen bör man avrunda uppåt.

Exempelvis om det hade varit 825 TB istället.
Att man ändå avrundar till 900.
För 825 får plats i 900, medan det är för stort för att få plats i 800.

Säg som om du har en bil med 50 liters bränsletank.
Om tanken är tom eller nästan tom så har du inga problem att tanka i 25 liter.
Men du kommer få problem om du försöker tanka i 100 liter i en 50 liters tank.

Bortsett från avrundningsfel (eller sifferblindhet?)
I övrigt har du rätt.

Jag läste artikeln någon timma innan jag skrev min kommentar, så jag tog siffran ur minnet. Den var fel. Men oavsett vilket tror jag poängen gick fram; knappa 1000tb är småpotatis.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det viktiga om man tänkt rätt från början, är inte total datamängd, utan förändringstakt. En första överföring måste man oavsett göra, och där kan ärligt talat sneakernet vara ett bättre val än traditionella länkar, om man har bråttom. Men efter det bör det bara vara ett haveri som skulle orsaka att man någonsin skulle behöva överföra allt igen.
Sen bör man självklart ha riktig offlinebackup också, men den kan då tas lokalt från varje sidas backupdata.

Man har ju hört talas om lösningar när man tar hårddiskar och/eller SSD i containrar och sen rent fysiskt flyttar containrarna istället för att överföra över nätverk som ett alternativt för att överföra stora mängder data.
Vilket beroende på förutsättningarna kan vara snabbare.

Sneakernet El Grande

Oavsett så tror jag de flesta datacenter har snabbare uppkoppling än en ensam eller dubbla 1 Gbit anslutning(ar) mot omvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns mycket galenskaper i världen. Ett problem är att utvecklingen går för snabbt och folk ej hinner med.
Ur säkerhetssynpunkt så ska folk endast veta det de behöver veta, så en utvecklare ska inte ha information om och hur backuper utförs eller hur ofta. Det ska några andra personer på IT ha hand om. Och frågan är om det alltid fungerar så bra när kommunikationen ska gå genom projektledare och annat som knappt vet skillnaden på en router och en skrivare?

Detta tillsammans med allt IT gör. IT kan få för sig att ändra i rättigheter för användare, självklart ska användare ej få någon förvarning, ur säkerhetsperspektiv är det bra att de inte vet i förhand att deras rättigheter kommer att minskas.
Problemet är att det finns något som heter driftsäkerhet och överraskningar att saker har slutat att fungera för IT gör saker utan att informera är heller inte bra.

Jag tror hela problemet bottnar i för snabb utveckling där det inte har hängt med. Snabb utveckling av precis vad som helst brukar leda till konstigheter då regelverk och annat ej hinner med.

Problemet här verkar mer vara att man hade en övertro på systemets förträfflighet, varvid man glömde det viktiga "Backup".

Man "trodde" sig hittat något bra, varvid anslagen från myndighet blev till det "bra". Man behövde inte sätta undan, lägga pengar på backup i "övertron".

Ett totalt mänskligt fel som förstärktes av att alla till slut "trodde" samma sak. Ve den "tok" som vågar säga något annat...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!