Jag kom i kontakt med några Commodore-produkter innan jag använde en dator själv första gången, bl.a. VIC-20, C-64, Amiga 500, och några till. Första egentliga "PC-upplevelsen" var när jag körde Deluxe Paint på en Amiga 1000, någon gång under andra halvan av 80-talet, gissningsvis 1986.
Första PC:n jag fick låna självständigt var pappas jobbdator, en Toshiba T1600/40. Det var en nominellt bärbar 286:a med 1 MB RAM och 40 MB HDD. Den var tekniskt EGA-kompatibel, men den inbyggda skärmen var monokrom 640x400 i 16-gråskalor. Jag spelade Test Drive (1987) på den skärmen, vilket var riktigt utmanande med den eftersläpningen skärmen hade. 😅
Nästa dator fick jag också låna från pappas jobb, en IBM PS/2 Model 50, också en 286:a med 1 MB RAM och 40 MB HDD, fast med VGA och färgskärm. Var en jäkla upplevelse att gå till 256 färger! 🤩
Några år senare byttes den hemlånade datorn till en PS/2 Model 55SX (den har jag faktiskt sparat) med 386SX, vilket kändes som en stor uppgradering. 1993 hade jag skrapat ihop pengar nog för att köpa min första egna dator, en Nokia MikroMikko 3TT som jag köpte begagnad av en kompis för 6300 kr.
Jag har tyvärr inte kvar den, då jag sålde den 1995, strax innan jag beställde min nya 486:a. Den var lite speciellt uppbyggd med passivt bakplan istället för ett traditionellt moderkort, och hade blivit uppgraderad till en 386:a med 4 MB RAM, samt hade ett grafikkort med 1 MB VRAM på istället för 256 KB som var standard. Har försökt kolla i efterhand vad det kan ha varit för grafikkort, och verkar som att Nokia/ICL använde Paradise VGA-varianter under den eran. Uppgraderingen gjorde hur som helst att jag kunde spela SimCity 2000 eftersom mitt fläskiga grafikkort kunde klämma ut 800x600-upplösning!
Hade kompisar med 486:or som hade grafikkort det inte gick att få igång SimCity 2000 med, så det var ju en enorm fjäder i hatten för min gamla 386:a att ha ett sånt grafikkort.
Under uppgraderingen hade datorn även fått ett 127 MB Quantum Hardcard EZ, vilket var betydligt snabbare att spela ifrån än den gnissliga 20 MB-hårddisken med stegmotor-kontrollerad läsarm. Jag tog en bild på den datorn innan jag sålde den, en av få datorer jag har på bild:
Jag hade normalt skärmen längre åt vänster, men kul hur man knappt använde musen på den tiden, och att det var en acceptabel lösning att inte ha en dedikerad yta att använda den på. 😂
Det var ett väldigt litet och kompakt chassi. Vänsterhalvan var fyra fullängds ISA-platser (dotterkort med CPU/RAM, Quantum Hardcard EZ, ett kontrollerkort för bl.a. HDD/FDD, samt Paradise VGA-grafikkortet) på ett passivt bakplan, sen nätaggregatet längst bak på högersidan, floppy och hårddisk staplade i fronten. Tyvärr fanns ingen ledig kortplats för ljudkort, så det fick bero till framtiden.
1995 beställde jag min första nya dator, en 486 DX4-100. Jag hade sparat kvittot så nedan följer specifikationen i original:
TD Consall var väl i ärlighetens namn måttligt seriösa, och förutom slarviga byggen så använde de nära noll emballering. Idag hade jag aldrig accepterat leveranserna jag fick därifrån, fick dessutom hålla på och skicka datorn fram och tillbaka flera gånger p.g.a. olika fel, varpå jag var datorlös typ 3-4 veckor i stöten. Det var väl där någonstans jag insåg att det var en omöjlig ekvation att få datorn lagad i Stockholm OCH sen få hem den hel. Där började mitt intresse på allvar för att bygga egen dator, och blev därmed den första och sista datorn jag köpte monterad.
Efter den datorn exploderade utvecklingen som bekant, skrev i en annan tråd om datorer jag uppgraderade till i tron att jag "uppgraderat ikapp", bara för att upptäcka att jag låg efter nästan direkt.
Mellan 1995-2000 hann jag ha följande burkar, fem individuella system. De sista två satt på samma Slot 1-moderkort, den senare med adapter från Socket 370 till Slot 1.
486 DX4 100 MHz
Pentium 133 MHz
Pentium II 233
AMD K6-2 350 MHz
Celeron 400 MHz
Pentium III 650 MHz
Efter denna kavalkad lugnade jag mig lite och köpte inte en ny Pentium 4 förrän på Socket 478, strax efter att jag hade flyttat hemifrån och fått mitt första riktigt bredband -- BBB 3,5 Mbit/s ADSL! Minns tyvärr inte vilken P4 det var längre, bara att jag hade den i ett AOpen HQ45 miditower-chassi ihop med ett Voodoo3. Sen hoppade jag över till Socket 775 och en Pentium D, tror jag behöll det mesta och bara bytte moderkort/CPU/RAM(?) samt grafikkort, ett GeForce FX5200. Jag uppgraderade den datorn med ett GeForce 6600 eller 7600, minns inte vilket längre.
Minns inte riktigt varför men sålde den datorn till min brorsa, ihop med mitt gamla FX5200, samtidigt som jag och han köpte varsin ny dator. Jag hade inte så gott om pengar så jag återvann bl.a. mitt GeForce 6600/7600 (?) till den nya Socket 775-datorn, vilken bara fick en sniken Pentium E5200 på ett Asus P5Q PRO. Senare uppgraderade jag den datorn med ett Geforce 260 Core 216 vid releasen samt en Core 2 Q9550 våren 2010. Jag tror den hann ha ett GTX 560 Ti på slutet, som fick följa med till nästa dator. Detta blev den näst-äldsta dator jag ägt tills idag, fem år gammal.
Hösten 2012 drämde jag till med en Core i7-3770 på ett Asus P8Z77-V PRO, 32 GB DDR3 och ett Asus GeForce GTX 560 Ti. Det blev även första datorn med SSD, en 240 GB Intel 520. Körde även två 240 GB Intel 530 i RAID0 -- en jättedålig idé som blev extremt kortlivad p.g.a. allt krångel, och uppgraderade mina föräldrars datorer med dessa efter ca 3 månader. Uppgraderade till ett GTX 980 julen 2014.
Hösten 2015 blev det Skylake, i7-6700K på ett Asus Z170 PRO Gaming, 32 GB DDR4-2400, GeForce GTX 980 (medtaget från föregående dator), 400 GB Intel 750 (första PCIe-enheten på konsumentmarknaden med NVMe-stöd), 512 GB Samsung 850 PRO, samt 1 TB WD Red för lagring. Höll på att bli tokig på den datorn eftersom jag upplevde fryslagg i spel som borde drivits runt LÄTT på ett GTX 980, så köpte i ren desperation ett GTX 980 Ti, som inte gjorde någon skillnad alls. Här upptäckte jag att Vsync var boven, och att G-Sync löste mina problem, så köpte en Asus PG279Q (som jag tyvärr kör än idag).
I slutet av 2018 var det dags att använda den i7-8086K jag köpte vid Intels 40-årsjubileum i juni, men fick vänta ända till november innan jag fick tag på ett Z390-moderkort (eftersom jag inte ville ha det efterblivna Z370) jag ville ha, Asus ROG Strix Z390-F Gaming. 32 GB DDR4-3200, en helt knippe SSDs; 500 GB Samsung 970 EVO, 512 GB 850 PRO, 1 TB 850 EVO, samt köpte en 3 TB WD Red som ersättning för gammal HDD och för att få en fräsch enhet. Här uppgraderade jag även till mitt nuvarande GeForce RTX 3080.
Sen dröjde det ända till december 2024 -- över sex år och därmed den äldsta dator jag någonsin ägt, innan jag köpte nuvarande dator med Intel Core Ultra 7 265K, 48 GB RAM, 4 TB Samsung 990 Pro, 2 TB WD SN850X, 2 TB Intel 660p (istället för HDD), samt min gamla 512 GB Samsung 850 PRO for teh lols. RTX 3080 fortfarande eftersom jag mest bara spelar gamla skitspel som inte kräver mer. Uppgraderar till nästa Intel-CPU på samma sockel och köper sannolikt ett 50-serie "Super"-kort, när deras refresh kommer ut eftersom mitt RTX 3080 fyller fem år nästa måndag.
Jag märker hur mycket jag har glömt bara på aktuella datorer, men har å andra sidan hunnit med ett trettiotal byggen åt andra bara de senaste tio åren, så det är väl inte konstigt om det blir rörigt efter ett tag. 😅
TLDR; många datorer blev det.