Permalänk
Medlem

Jag planerar att beställa ett 180x80 skrivbord i valnöt från https://ergohide.com/

Vill inte ha ek för det har jag på köksmöbler och det känns lite tråkigt så satsar på valnöt. Kostar en slant men hoppas det håller länge.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots
🎸 https://soundcloud.com/mburetorp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Duger inte ett vanligt bord som Ikea Mittzon eller Trotten?

Dom tål max 50 kg i vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Dom tål max 50 kg i vikt.

Kan nog ta mer, men vill du ha robustare får du ju titta på arbetsbord för verkstäder t.ex. VERVE från Ajprodukter som råkar vara höj och sänkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Kör du skärmen på skrivbordet eller på monitorarm?
Har 50 djupt nu och blir smått tokig 😁

Den står på skrivbordet, med hur foten ser ut hamnar fronten av skärmen ungefär 20cm in! Tycker det blir riktigt bra

Visa signatur

:CPU: 9800X3D | IceMyst 420 | 3x Arctic P14 Max :Mobo: MPG X870E CARBON WIFI :RAM: 32Gb G.Skill Trident Z5 Neo :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: NZXT H7 Flow 2024 | 6x P12 Max :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Gick igenom alla samma tankar för några år sedan när jag flyttade in i den här lägenheten. Skulle ha en bra datorhörna helt enkelt. Kan dela med lite hur det blev.

Hade inte en oändlig budget så det blev en ekskiva, 200x90 från K-rauta, då jag ville ha mycket djup för armarna för skärmarna, då bänkskivan är in mot ett hörn med väggar ivägen. Skärmarna har monitorarmar. Skärmarna hänger i luften, som jag nästan tycker är obligatoriskt i en sån här setup.

Jag har 2st 27-tumsskärmar och 90cm I djup, och det blev helt perfekt för mig med dom, men det är också inviduellt vad man känner med distansentill skärmen! Har du fritt åt sidorna av bordet så har du mer utrymme för armarna också, och då kan 80CM djup vara helt perfekt för att ha monitorarmar och att de kan svinga helt fritt utan att det slår i nånstans.

Satte fast skivan mot ett hörn i den höjd jag hade på förra bordet som jag gillade, och det blev bra. Men saknar höj och sänkbart, helt klart. Det är det enda jag ångrar med hela setupen.

Har också all kabeldragning snyggt under bordet, och datorn hänger under bordet med. Skitbra, det kan jag rekommendera. Det dämpar ljudet från datorn oerhört mycket, och blir snyggt utan några kablar. Har också lite usb-laddning från grenuttaget under så att jag kan ladda lurarna och så. Det är USB passthrough i basen för monitorarmarna, så att man har USB uppe på bordet som kopplar till datorn.

Gjorde ett hål för alla kablar bakom basen för monitorarmarna och där igenom går varje kabel ner till undersidan. Kan vara nice att ha ett ordentligt grenuttag under så att alla saker får plats. Det blir mer kontakter än vad man tror.

Kan också tillägga att jag har en LED-slinga från Philips HUE på 2 meter som går längs bordet mot väggen bakom, och det gör sjukt mycket för mys-känslan vid datorn. Även för en själv som inte gillar RGB eller flashiga lampor, så hade jag saknat den oerhört mycket om jag tog bort den!

Bara lite erfarenhet från mitt håll. Kanske hjälpte det eller inte, hur som helst, lycka till!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför är nästan alla skrivbord höj och sänkbara? Jag har vänner som har sådana bord och dom höjer eller sänker det i princip aldrig.

Jag är ute efter ett fast skrivbord 160x80 som tål mycket vikt. Man slipper rörliga delar och sladd för motorn som höjer bordet mm. Kan någon tipsa om var man får tag i ett sådant. Det får gärna tåla 100 kg

Mittzon klarar 80kg men annars ett arbetsbord
https://www.gerdmans.se/lager-och-industri/verkstadsinredning...

500kg räcker nog

Permalänk
Medlem

Jag tog steget och går aldrig tillbaka till vanligt bord igen. frugan ska få en med men vit och grabben som min till jul.

Pratar om denna Lian Li dk07 om vi ska prata optimala bord och jag har haft många. Djävligt smidigt att det är mitt chassi med och sparar mig enormt med utrymme i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Mittzon klarar 80kg men annars ett arbetsbord

Av någon anledning är kombinationen med underredet utan höj/sänk specat till 50 kg. Men ja, ska man renovera växellådor kanske man ska ha något annat.

Permalänk
Medlem

Stabilt är enda kravet men tillät mig köpa ett höj och sänkbart bort senast, skönt att kunna stå och jobba emellanåt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Kör sen ett tag tillbaka detta:
200x80cm bänkskiva massiv akacia, sen valnötbetsad.
https://www.bauhaus.se/bankskiva-akacia-natur-2000x800x26mm-b...
https://www.amazon.se/Jahof-rektangul%C3%A4r-justerbara-indus...
2x https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elinstallation/...
+ egentillverkade dampers utav v-järn med möbeltassar för att få bordet superstumt emot väggarna utan att själva bordet ligger emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Intressant ämne!

Nu när vi flyttade så klarar inte mitt Jerker IKEA skrivbord från 2006 flickväns-provet. Istället har jag fått ärva hennes vita enkla skrivbord somr är 120cmx60cm, dvs saknar djup för min 49". Med skärmen på en arm från Maxgaming så funkar det dock bra, men jag vill byta skrivbord. Så om någon har tips på praktiska men snygga skrivbord så är det väldigt välkommet!

Detta tycker både jag och flickvän är snyggt, men jag tycker det är för dyrt för dess enkelhet och dessutom för litet.
https://www.ellos.se/ellos-home/sidobord-skrivbord-helle-set-...

Intressant dedär när saker ska passera kvinnliga filter, det är okej att köpa en stor jäkla blomma som bara står o ser konstig ut - men ett skriv-/arbetsbord som inbringar pengarna att köpa blomman det går inte, man får möjligen sitta bredvid tvättmaskinen med lite tur 😂
Numera skild (sedan 10 år) så nu gör jag som jag vill, mina barn har åsikter ibland dock men de kan man muta nåt år till...

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Jag tog steget och går aldrig tillbaka till vanligt bord igen. frugan ska få en med men vit och grabben som min till jul.

Pratar om denna Lian Li dk07 om vi ska prata optimala bord och jag har haft många. Djävligt smidigt att det är mitt chassi med och sparar mig enormt med utrymme i hemmet.

Hur fungerar det med sitthöjd vs hur benen tar emot saker under? slår man inte knäna hela tiden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Gick igenom alla samma tankar för några år sedan när jag flyttade in i den här lägenheten. Skulle ha en bra datorhörna helt enkelt. Kan dela med lite hur det blev.

Hade inte en oändlig budget så det blev en ekskiva, 200x90 från K-rauta, då jag ville ha mycket djup för armarna för skärmarna, då bänkskivan är in mot ett hörn med väggar ivägen. Skärmarna har monitorarmar. Skärmarna hänger i luften, som jag nästan tycker är obligatoriskt i en sån här setup.

Jag har 2st 27-tumsskärmar och 90cm I djup, och det blev helt perfekt för mig med dom, men det är också inviduellt vad man känner med distansentill skärmen! Har du fritt åt sidorna av bordet så har du mer utrymme för armarna också, och då kan 80CM djup vara helt perfekt för att ha monitorarmar och att de kan svinga helt fritt utan att det slår i nånstans.

Satte fast skivan mot ett hörn i den höjd jag hade på förra bordet som jag gillade, och det blev bra. Men saknar höj och sänkbart, helt klart. Det är det enda jag ångrar med hela setupen.

Har också all kabeldragning snyggt under bordet, och datorn hänger under bordet med. Skitbra, det kan jag rekommendera. Det dämpar ljudet från datorn oerhört mycket, och blir snyggt utan några kablar. Har också lite usb-laddning från grenuttaget under så att jag kan ladda lurarna och så. Det är USB passthrough i basen för monitorarmarna, så att man har USB uppe på bordet som kopplar till datorn.

Gjorde ett hål för alla kablar bakom basen för monitorarmarna och där igenom går varje kabel ner till undersidan. Kan vara nice att ha ett ordentligt grenuttag under så att alla saker får plats. Det blir mer kontakter än vad man tror.

Kan också tillägga att jag har en LED-slinga från Philips HUE på 2 meter som går längs bordet mot väggen bakom, och det gör sjukt mycket för mys-känslan vid datorn. Även för en själv som inte gillar RGB eller flashiga lampor, så hade jag saknat den oerhört mycket om jag tog bort den!

Bara lite erfarenhet från mitt håll. Kanske hjälpte det eller inte, hur som helst, lycka till!

Tack, är perfekt att höra sånthär.
har stått o tittat på min bordsskiva längre än man tittar på lättklädda galanta damer och funderat på var man ska borra hålen för genomföringar o.s.v. 😂

Har ett par grenuttag planerade för undersidan, sen en "teleskopisk" som kan komma upp genom bordsskivan för tillfälliga inkopplingar. Men placeringen däremot, helt lost.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag kör med 3st 43" skärmar model tyngre. Så detta med höj och sänkbart är nog en utmaning. Men bakom mig där jag sitter har jag också ett annat skrivbord där jag har 4st 27" fast där vill jag ha typ 3m x 1m skiva i massivek. Men har varit lite snål och väntar tills jag hittar någon butik där detta inte kostar riktigt så mycket som det gjort tills nu. 😅

En sak är klar för såna som mig kan det aldrig bli för stort skrivbord.

Ett tips om du letar billig ekskiva är att gå till närmaste Bauhaus och fråga efter spillbitar eller skadade skivor.
Jag köpte själv en ekskiva på 200x80 för 200sek med vattenmärken. efter en kvarts slipning var skivan som ny till en bråkdel av priset.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar mitt skrivbord som kom med i en barack från ett byggbolag konkurs bo som Morfar hade köpt (3st) för att bygga hus åt min mor på 90-talet. Så har det två arkivlådor. Har länge funderat på att uppdatera det med höj och sänkbara ben men inte blivit av. Då det är gjort av spånskiva så går det bra att skruva fast saker i det.

Permalänk
Medlem

Jag gillar hörnskrivbord allra mest då man utan problem kan ha fler skärmar. Har pg a utrymmesbrist fått välja ett höj och sänkbart skrivbord som är 140 x 80. Det fungerar i dagsläget bra, men funderar på att skaffa en sidoskärm. Det kommer att bli tight med utrymme då.

Visa signatur

————————————————
Ryzen 7 7800X3D / GIGABYTE B650E A ELITE X ICE RX / Powercolor Red Devil 9070 XT Spectral white / Crucial Pro DDR5 32GB 6000MHz - Philips Evnia 4K 32" OLED 240 Hz

Permalänk
Medlem

Satt och planerade mitt kontor i flera veckor innan vi flyttade in. Slutade med ett IKEA mittzon som jag från början ratade helt och hållet. Men nu i efterhand ångrar jag mig inte, tänkte ha 180x80 från början men visade sig att 160x80 räckte gott o väl. Även fast bakkanten som är svart inte tilltalade mig vid inköpet men nu bryr jag mig inte om den direkt, dessutom funkade det faktiskt med min skärm arm (var inte lättaste och hitta en arm med gasfunktion som hade denna konfigen..!

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Sapphire RX9070XT nitro+ | Sapphire B850m nitro+ | 32GB 6000mhz | Kingston KC3000 | 1TB 860 QVO | Corsair SF850 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Stabilt är enda kravet men tillät mig köpa ett höj och sänkbart bort senast, skönt att kunna stå och jobba emellanåt.

Jag tycker höj och sänkbart är så oerhört värdefullt även om man inte står och jobbar, att kunna justera ens sittposition under dagen beroende på väder och dagens krämpor är fantastiskt för ergonomin imho! Handlar ju bara om några cm upp eller ner men jag hade aldrig kunna leva utan det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför är nästan alla skrivbord höj och sänkbara? Jag har vänner som har sådana bord och dom höjer eller sänker det i princip aldrig.

Jag är ute efter ett fast skrivbord 160x80 som tål mycket vikt. Man slipper rörliga delar och sladd för motorn som höjer bordet mm. Kan någon tipsa om var man får tag i ett sådant. Det får gärna tåla 100 kg

Leta efter utrangerade möbler från företag eller offentlig verksamhet. Gamla skrivbord är exakt det du säger. Stabila och rejäla och utan höj/sänk-barhet. Dessutom blir det billigt eller t.o.m gratis. Mitt är ett sådant, likaså arbetsbordet i garaget.
Inte det modernaste, men ruskigt praktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Leta efter utrangerade möbler från företag eller offentlig verksamhet. Gamla skrivbord är exakt det du säger. Stabila och rejäla och utan höj/sänk-barhet. Dessutom blir det billigt eller t.o.m gratis. Mitt är ett sådant, likaså arbetsbordet i garaget.
Inte det modernaste, men ruskigt praktiskt.

Var hitttar man ett sådant i storlek 160x80?

Permalänk
Medlem

Tja, prata med fastighetsägare som har kontor med företag och myndigheter. Återbruks- och secondhandverksamheter. Här i Karlstad har vi Solareturen m.m.

Ofta slängs sånt bara.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har ett Ikea bekant som är njurformat och som har upphängning under för datorn, det är höjbart och samt fungerar bra i ett hörne, jag är mycket nöjd med det men vid en kontroll vid denna text så fanns det inte kvar i deras sortiment?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Om du ändå håller på och borrar hål i skivan, och har datorn i en "cpu-hållare" under skrivbordet. Så kanske fundera på att dra en remote power button till datorn, så den slås på från skrivbordet. Jag hade det ett tag förut, det var riktigt nice.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk

Ska fixa ett nytt skrivbord nu innan jul så har letat runt mycket, allt från Ikea till Amazon. Mitt nuvarande 120cmx60cm från Jysk är för litet och rangligt så skärmarna svajar hejvilt vid minsta stöt. Verkar nu som det blir ett Mittzon från Ikea så får väl återkomma när det är på plats och se hur det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Tack, är perfekt att höra sånthär.
har stått o tittat på min bordsskiva längre än man tittar på lättklädda galanta damer och funderat på var man ska borra hålen för genomföringar o.s.v. 😂

Har ett par grenuttag planerade för undersidan, sen en "teleskopisk" som kan komma upp genom bordsskivan för tillfälliga inkopplingar. Men placeringen däremot, helt lost.

Det tog mig ungefär .. 2-3 dagar att göra planeringen för vart jag skulle borra hålet för basen för monitorarmarna. Tog lång tid då jag hade knasigt med utrymme för ena skärmen. Sen satte jag hålet för kablarna bakom den basen. Det är stressigt, för man får bara en chans. Bättre att ta mer tid på sig än att stressa fram det.

Det tog även en del planering för att dra alla kablar under snyggt, så bli inte fundersam om det tar mer tid än vad du tänkt. Till slut blev det 3 kabelrännor i plast, typ 40cm långa styck, där kablarna slingrar sig fram och tillbaka som ett S mellan dom. Körde ett priotitetssystem där längre kablar är längst in, och sen mindre kortare kablar kommer in sist, så gott det gick.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Jag kör med ett Vasagle hörnbord från Amazon

https://www.amazon.se/VASAGLE-h%C3%B6rnskrivbord-platsbespara...

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du köper ett från IKEA eller amazon. man vill ha ett bord som uppfyller ens behov på längd, bredd och färg, svårare än så är det inte. Det är overkill med kinnarps eller dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av KabelA:

Ett tips om du letar billig ekskiva är att gå till närmaste Bauhaus och fråga efter spillbitar eller skadade skivor.
Jag köpte själv en ekskiva på 200x80 för 200sek med vattenmärken. efter en kvarts slipning var skivan som ny till en bråkdel av priset.

Tack för tipset. Jag ska besöka de framöver och se vad de säger.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horatius:

Rekommenderar att du köper ett från IKEA eller amazon. man vill ha ett bord som uppfyller ens behov på längd, bredd och färg, svårare än så är det inte. Det är overkill med kinnarps eller dyrare

Om man har flera skärmar på bordet samt en tung stationär dator så behöver man ett bord som tål mycket vikt. Jag tvivlar på att ikea har sådana bord.

Permalänk
Medlem

Har sökt länge en likadan skrivbord om IKEA Fredrik. Kan ha max 120cm i bredd och vill ha hyllor i höjd som IKEA Fredrik har. Den som jag kör med nu har endast en hylla i höjd. Har också försökt hitta nåt att bygga upp i höjden på nuvarande Fredrik skrivbord men inte lyckas hitta nåt vettigt och säkert.
Typ som denna.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|