Nya Macbook Pro billigare – men saknar laddare

Permalänk
Melding Plague

Nya Macbook Pro billigare – men saknar laddare

Apples uppdaterade instegsmodell av Macbook Pro följer nytt EU-direktiv.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1000 spänn för en vanlig usb laddare? Apple fortsätter vara Apple

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

1000 spänn för en vanlig usb laddare? Apple fortsätter vara Apple

845 kr för 70W. Även det är ju högt. Men tur då att man redan är gjord av gan-laddare vid det här laget. Har inte ens packat upp laddaren som följde med min M4 MacBook Pro.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Om nu Apple ej levererar en laddare vid köp av laptop. Har dom gjort krav på sin kontakt så det ej går att använda "3 parts" laddare från Ugreen eller Anker etc? Eller är man tvingad att köpa just deras?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Många nya rykten säger ju att den större ändringen med macbook pro samt OLED skärm kan dröja till 2027 nu. Och istället mellanlanda med pro / max versioner utav M5.

Trist om så är fallet dock.

Ser iaf fram emot en större overhaul av macbook pro sen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mörksuggan:

Om nu Apple ej levererar en laddare vid köp av laptop. Har dom gjort krav på sin kontakt så det ej går att använda "3 parts" laddare från Ugreen eller Anker etc? Eller är man tvingad att köpa just deras?

Via USB-C kan man ladda med i stort sett vad som helst. Kör ofta Ipad-laddaren (20 W USB-C) som rese-laddare till min 16" MBP. Fullt tillräckligt för att hålla nivån och sakta ladda när man använder datorn, kan ladda från tom till full på ett par timmar (i.e. laddar fullt över natten).

Hemma kör jag Thunderbolt (också USB-C) för bild och ström/laddning där skärmen driver allt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Jag strömmatar genom skärmen, så det är nog ingen nedlåsning på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Om Apple inte inkluderar laddaren p.g.a. EU-regler så kan vi nog utgå från att de inte också har någora "krav på sin kontakt", utan att det är en helt vanlig USB-C kontakt som fungerar med precis vilken USB-C laddare som helst (företrädesvis en som klarar att ge de watt som datorn kräver).
Hade de gjort en egen kontakt som bara fungerade med sina egna laddare så hade de fått på tafsen från EU med dryga böter.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Via USB-C kan man ladda med i stort sett vad som helst. Kör ofta Ipad-laddaren (20 W USB-C) som rese-laddare till min 16" MBP. Fullt tillräckligt för att hålla nivån och sakta ladda när man använder datorn, kan ladda från tom till full på ett par timmar (i.e. laddar fullt över natten).

Hemma kör jag Thunderbolt (också USB-C) för bild och ström/laddning där skärmen driver allt.

försiktigt och generalisera.

Majoritet av usb-c laddarna kan INTE ladda en laptop då dom inte kan skicka 20v (45, 60w). Det gäller att läsa produktspecifikationen. En 40+w laddare kanske bara kan skicka 20w per uttag och jag vet inte hur det är speciikt med din laddare o dator men ingen av mina lenovos kan ladda på detta, dom kräver 20v/45w och en del laptops klagar om den inte kan skicka 65w och det gör bara en port på min ugreen gan laddare.

Mobilladdare, även dom kraftigare, skickar bara upp till 15v (vanligast är 5, 9, 12 för äldre, 5,9,15 för nyare).

och för 100w+ måste man ha en speciell kabel dessutom, så alla usb-c kablar funkar inte heller eller kan orsaka brand om den är "fuskkinakabel", då dom måste klara 5A/100w. Detta ska väl regleras i nån chipp i kabeln men ni vet ju alla hur kineserna är.

USB-PD är trevligt men det är en jäkla röra som är extremt konsumentfientligt då man måste ta med sig förstoringsglas om man köper laddare och sen ha koll på alla kablar, märkningar och standarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Mobilladdare, även dom kraftigare, skickar bara upp till 15v (vanligast är 5, 9, 12 för äldre, 5,9,15 för nyare).

Jag kan iaf ladda min MacBook med med mobilladdare från OnePlus.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Datavetare
Skrivet av boibo:

Majoritet av usb-c laddarna kan INTE ladda en laptop då dom inte kan skicka 20v (45, 60w). Det gäller att läsa produktspecifikationen. En 40+w laddare kanske bara kan skicka 20w per uttag och jag vet inte hur det är speciikt med din laddare o dator men ingen av mina lenovos kan ladda på detta, dom kräver 20v/45w och en del laptops klagar om den inte kan skicka 65w och det gör bara en port på min ugreen gan laddare.

och för 100w+ måste man ha en speciell kabel dessutom, så alla usb-c kablar funkar inte heller eller kan orsaka brand om den är "fuskkinakabel", då dom måste klara 5A/100w. Detta ska väl regleras i nån chipp i kabeln men ni vet ju alla hur kineserna är.

USB-PD är trevligt men det är en jäkla röra som är extremt konsumentfientligt då man måste ta med sig förstoringsglas om man köper laddare och sen ha koll på alla kablar, märkningar och standarder.

Så en fjäder i hatten för Apple då alt. "bättring Lenovo"?

Har tyvärr min USB ström/spänning/effektmätare i sommarstugan, vet att Ipad-paddaren jag använder kör 9 V till en del saker jag testat så vet inte exakt vilka spänningar den stödjer. Den fungerar i alla fall med MBP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Orimlig slutsats. Skulle två tusen kronor billigare bara ”delvis förklaras av att kronan har stärkts, men framför allt av att datorn levereras utan laddare”?

Det skrivs dessutom som fakta i en nyhet. Anders strikes again.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Sett till valutakursernas förändring över senast året så verkar det ganska rimlig att valuta + ingen laddare täcker upp prisförändringen. Sett till hur mycket svagare $ är mot SEK så tror jag att Apple faktiskt ökat priset lite, sett till deras omsättning och vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Om nu Apple ej levererar en laddare vid köp av laptop.

Alla tillverkare av laptop (upp till 100W) tvingas av EU att sluta leverera laddare nästa år, apple råkar vara tidiga på bollen bara för att deras cykel ligger som den ligger. Utanför EU får folk med en laddare. Så tacka EU för att vi minskar e-waste.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Vanlig usb-c går bra att ladda med.
Med handen på hjärtat är nog MacBook Pro de lättaste bärbara att ladda.
De går typ att ladda med en 5W laddare även om det tar lång tid, många laptops vill ju knappt ladda om du har under 65W medan Apple tillåter allt i stort sett.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Majoriteten av alla laddare som produceras kan ladda en MBP, den sväljer allt utan att klaga till skillnad från andra bärbara.
Här laddar jag min MBP M4 Max med maxad spec med en billig Kina laddare på 10W 5V 2A utan problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kör ofta Ipad-laddaren (20 W USB-C) som rese-laddare till min 16" MBP.

Jag kör liknande, har 30W dual-laddaren vid övernattningar, laddar både min 14" MBP och min iPhone över natten.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Så jävla dyrt och sedan kollar man in vad pc kostar och man undrar vad som har hänt med pengavärdet.

Skrivet av Mindfighter:

Alla tillverkare av laptop (upp till 100W) tvingas av EU att sluta leverera laddare nästa år, apple råkar vara tidiga på bollen bara för att deras cykel ligger som den ligger. Utanför EU får folk med en laddare. Så tacka EU för att vi minskar e-waste.

Är det verkligen så? Det är inte bara att de tvingas ha usb c ladduttag och de kan skicka med 10st laddare om de så skulle vilja.

Apple är kända för att vara väldigt snabbt på vissa saker. Appleanvändare slutade använda disketter år 1998 och använde istället usb minne som släpptes ett år efter, de slutade använda dvd år 2006, 3.5mm hörlurar till mobil år 2016 osv.

En annan är inte så snabb, så om jag skulle köpa en MacBook så skulle jag få köpa fler laddare. Jag ser det som en bagatellsak då det bara är att köpa dessa laddare och problemet är löst, värre är ethernet donglen som man måste släpa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Hehe, själv kan jag ladda min Macbook Pro 14" på en gammal IKEA Småhagel: https://www.ikea.com/se/sv/p/smahagel-usb-laddare-med-3-porta... och den verkar bara peta ut 5V enligt specsen. Går det fort? Absolut inte! Kan jag använda datorn samtidigt utan att den äter upp batteriet? Nepp! Men över natten så hinner den tanka sig till fullt batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är det verkligen så? Det är inte bara att de tvingas ha usb c ladduttag och de kan skicka med 10st laddare om de så skulle vilja.

Jepp, EU-reglering för att minska e-waste, gäller mobiler nu men det utökas till laptops i april. Tillverkare KAN erbjuda med och utan, men alternativet utan är tvingade att tillverkarna erbjuder och apple minimerar alltid antalet SKU, så då blir vi utan i EU.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så jävla dyrt och sedan kollar man in vad pc kostar och man undrar vad som har hänt med pengavärdet.

De regler som gäller för mobiler idag utökas till laptops. Man får sälja med laddare oxå men det måste finnas ett alternativ utan laddare. I Apple:s fall så säljer de laddaren separat för samma pris som det kostar att få den i lådan då behöver man inte lagerhålla 2 alternativ av varje dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Vanlig usb-c går bra att ladda med.
Med handen på hjärtat är nog MacBook Pro de lättaste bärbara att ladda.
De går typ att ladda med en 5W laddare även om det tar lång tid, många laptops vill ju knappt ladda om du har under 65W medan Apple tillåter allt i stort sett.

Jag laddar mina laptops (Lenovo och Chuwi) med typ vilka USB-C som helst och har så gjort i många år. Tycker inte du ska ge Apple för mycket cred här direkt

Visa signatur

"as with all Debian release names, Sid takes its name from a ToyStory character. In the movie, Sid is the kid next door who breaks his toys and makes nasty creatures of them."

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Det där verkar inte stämma. Jag kan ladda min MBP M4 14" med en Flextronics 5W-laddare (kinesisk rip off av Apples klassiska platta USB-laddare) via USB-C. Men inte går det fort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Majoritet av usb-c laddarna kan INTE ladda en laptop då dom inte kan skicka 20v (45, 60w).

Inte för att vara sån, men vilken MacBook från 2020 och senare har du inte kunnat ladda med nära nog valfri USB-C laddare?

Har iofs enbart MacBook 12" (2016), MacBook Air M1 (2020) samt MacBook Pro 14 M1 Pro (2021) här, men dessa går alla att ladda upp med en liten Powerbank (utan PD) i nödfall.

Min Dell XPS 13 är däremot mer kräsen, vilket gör att just Dell-laddaren används till samtliga enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Inte för att vara sån, men vilken MacBook från 2020 och senare har du inte kunnat ladda med nära nog valfri USB-C laddare?

Har iofs enbart MacBook 12" (2016), MacBook Air M1 (2020) samt MacBook Pro 14 M1 Pro (2021) här, men dessa går alla att ladda upp med en liten Powerbank (utan PD) i nödfall.

Min Dell XPS 13 är däremot mer kräsen, vilket gör att just Dell-laddaren används till samtliga enheter.

Jag vet en på ett tidigare jobb som hade en ganska ny 2016 MacBook Pro och glömde laddaren på jobbet men kunde ladda den med en Nintendo Switch laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

För tre är sen köpte jag 6 stycken USB-C kablar som klarar 100 W och en laddare med fyra uttag som klarar 100 W och maximalt 200 W per uttag. Inte behövt nån annan laddare sen dess, riktigt fint när den har en AC sladd så själva laddaren kan sitta på bordet.

Lite rörigt är det men köper man vettiga kablar på nätet eller frågar i en butik så får man nog det man behöver.

Permalänk
Medlem

Ur ett logistikmässigt synspunkt är det ju bra att det inte levereras med klossen. Bra tredjepartsladdare har blivit ganska billiga dessutom. Typisk black friday vara.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

845 kr för 70W. Även det är ju högt. Men tur då att man redan är gjord av gan-laddare vid det här laget. Har inte ens packat upp laddaren som följde med min M4 MacBook Pro.

Har ligger laddarna kvar i lådorna för samtliga laptops inköpta de senaste 5 åren. Detsamma gäller min Switch 2.

Har gott om Dell- och Lenovo-laddare som funkar till allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har ligger laddarna kvar i lådorna för samtliga laptops inköpta de senaste 5 åren. Detsamma gäller min Switch 2.

Har gott om Dell- och Lenovo-laddare som funkar till allt

Jag kör tvärtom och använder en Apple 96w med förlängningskabeln till det mesta inkl Lenovon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salsa:

Jag laddar mina laptops (Lenovo och Chuwi) med typ vilka USB-C som helst och har så gjort i många år. Tycker inte du ska ge Apple för mycket cred här direkt

Kan du ta en 5W laddare och ladda dina bärbara?
Mina Dell klagar på allt under 65W och vägrar ladda om datorn är påslagen.
Är den avslagen så kan de ladda men inte påslagna och de kräver PD protokoll.

Visa signatur