Hur installera Windows 11?

Permalänk

Hur installera Windows 11?

Ska man köra bitlocker på eller av? Och om det är på som standard hur stänger man av det under installationen?

Permalänk
Medlem

Bitlocker är på som standard, bara inte "aktiverad". Du kan stänga av den efteråt i Windows, där är inget som stoppar dig. Men här är en liten guide om du är villig att prova på https://winaero.com/disable-bitlocker-encryption-windows-setu...

Gällande "hur" så är det enklast genom USB med Rufus, ladda ner en Windows 11 ISO från Microsoft, använd Rufus för att flasha USB minnet (förutsatt du har ett) och du får möjligheter att stänga av funktioner INKLUSIVE Bitlocker men också TPM, Secure Boot, Onlinekrav (du kan skapa lokalt konto) - vilket gör guiden jag länkade totalt redundant.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Ohem:

Bitlocker är på som standard, bara inte "aktiverad". Du kan stänga av den efteråt i Windows, där är inget som stoppar dig. Men här är en liten guide om du är villig att prova på https://winaero.com/disable-bitlocker-encryption-windows-setu...

Gällande "hur" så är det enklast genom USB med Rufus, ladda ner en Windows 11 ISO från Microsoft, använd Rufus för att flasha USB minnet (förutsatt du har ett) och du får möjligheter att stänga av funktioner INKLUSIVE Bitlocker men också TPM, Secure Boot, Onlinekrav (du kan skapa lokalt konto) - vilket gör guiden jag länkade totalt redundant.

Tack för tipset! Men vad är det som är negativt med bitlocker på? Är inte det en standard som endast funkar med Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack för tipset! Men vad är det som är negativt med bitlocker på? Är inte det en standard som endast funkar med Windows?

Inte direkt specifikt problem med Bitlocker, utan diskkryptering generellt:

1. Det kommer ge en liten prestandaförlust beroende på implementation och CPU, detta är nog inget att oroa sig för för gemene man dock.
2. Om du på något sätt förlorar nyckeln så kan det bli svårt eller omöjligt att återställa data, det är bra att vara medveten om den risken, så att man ser till att alltid ha backup på viktiga filer. Backup kan vara viktigt även om man inte kör krypterad disk, dock.

I min mening överväger fördelarna riskerna dock.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Inte direkt specifikt problem med Bitlocker, utan diskkryptering generellt:

1. Det kommer ge en liten prestandaförlust beroende på implementation och CPU, detta är nog inget att oroa sig för för gemene man dock.
2. Om du på något sätt förlorar nyckeln så kan det bli svårt eller omöjligt att återställa data, det är bra att vara medveten om den risken, så att man ser till att alltid ha backup på viktiga filer. Backup kan vara viktigt även om man inte kör krypterad disk, dock.

I min mening överväger fördelarna riskerna dock.

Vilka är fördelarna då? Det du listat tycker mer är som nackdelar ja förutom backup men det är utanför min fråga. Krypterad disk är mer viktigt för sådant inom industrin inte gemene man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilka är fördelarna då? Det du listat tycker mer är som nackdelar ja förutom backup men det är utanför min fråga. Krypterad disk är mer viktigt för sådant inom industrin inte gemene man.

Typisk fördel för gemene man är väl att det då blir rätt ofarligt att skicka krånglande lagringsenheter på RMA

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Typisk fördel för gemene man är väl att det då blir rätt ofarligt att skicka krånglande lagringsenheter på RMA

Du menar när de inte är krypterade med bitlocker? Varför ska man bitlocker på? Finns ingen som helst fördel om du inte har en dator på resande fot eller inom industrin.

Varför ska jag ha det på?