Ljuddämpning för PC (chassit har för mycket mesh)

Permalänk
Medlem

Ljuddämpning för PC (chassit har för mycket mesh)

Hej,
Jag behöver råd när det gäller ljuddämpning av min PC.
Jag har ett Fractal design (Meshify C) med en massa mesh och behöver ljud-dämpnings-mattor av något slag.
Det verkar som att alla former av ljuddämpnings kit har försvunnit och dött ut 2025 !?!?!

Jag vet att det inte är någon magi att sätta in ljuddämpnings mattor i chassi, men när man har ett chassi som mer eller mindre är som ett öppet galler på 3 sidor och har rätt svala komponenter (vilket jag har , jag kör en intel i5 med en liten tower kylare från cooler master och ett RTX 2060) så vill jag gärna täppa till lite i toppen.
Mesh är toppen om man vill kyla bra, men jag har låga temperaturer och behöver inte att hela topp-delen är öppen.

Akasa hade ett billigt kit innan, men det finns inte längre.
Jag har sökt överallt, det finns inga billiga tunna ljudisolerings mattor för PC längre.
Det verkar vara helt dött.

Söker jag på amazon så dyker det bara upp tok tjocka mattor som verkar vara för att isolera en studio eller något.

Förr i tiden fanns tex detta:

https://www.inet.se/produkt/6901053/universal-dampmatta-ljudd...

men den har försvunnit.

Permalänk
Medlem

Dämpmattor är till för att sätta på plåtytor så att de ska transmittera mindre ljud. De har ingen effekt om ljuder smiter ut genom öppna meshpaneler.
Om du med dämpmattor menar någon form av ljudabsorbent, så gör de också relativt liten nytta i ett mer öppet chassi.

Men rekommendation är att kolla om du kan dra ner fläktvarvtalet i bios.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Rekordmedlem

Om delarna inte är varma kör du fläktarna för fort och det logiska är då att minska varvtalet på dem.
Ljuddämpning finns lättillgängligt på Bilterma.
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för bra input ☺

Tanken är alltså att sätta en tunn ljudaborberande matta över hela topp-delen på insidan över hela mesh nätet för att blockera den helt. Det är för mycket mesh och öppet på alla sidor på dethär chassit.

Det är dels HDD och dels fläktar som gör att jag vill täcka upp mesh näten.

Tipset om Biltema var inte så dumt , men många av de ljuddämpningsmattorna är på tok för tjocka, men det var en intressant ide.

Just den som tidigare fanns på inet var så smidig och bra.... men det var som sagt 2009 och det verkar inte som att det finns den typen alls längre.

"
Universal Dämpmatta - Ljuddämpningskit
Upplagd 2009-08-26
Ljuddämpningskittet innehåller två lager material, som har var sin uppgift:
- 2mm-lager som dämpar resonans och vibrationer i chassit
- 10mm-lager som dämpar ljud som kommer från fläktar, etc.
Kittet levereras med självhäftande baksida, och de är lätta att skära till med en kniv eller sax. Tänk på att täcka alla sidor för att uppnå bästa resultat.
I kittet finns 4 plattor som är 33x50 cm och en som är 25x33 cm.
""

Det kanske slutar med att jag klipper till en wellpapp skiva (och sprayar den svart för att det inte ska vara tokfult) ,
men det hade varit lite bättre om det hade gått att hitta något lite snyggare helt ärligt ☺

Permalänk
Rekordmedlem

Filtmatta går att lägga lager på lager så du får den tjocklek du vill, dämpar ljud bra men inte vibrationer.
Men om du har låg temp men samtidigt störs av fläktar så sänk varvtalet på dem eller stoppa en eller flera helt till du tycker att datorn är så varm som du tillåter, varför köra dem om det inte behövs för kylningen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen behöver du mer hjälp att styra varvtalet på fläktar IMHO.

Eftersom du talar ingenting om detta.

Argus Monitor är en fläkt/temperatur kontrollapplikation som är mycket effektiv.
Pröva att bara halvera varvtalet på fläktarna med ett klick!

https://www.argusmonitor.com/

Du behöver inte ens öppna burken för detta och du får ett bättre resultat än det du talar om.

När du experimenterar med varvtalet kan man ibland hitta en fläkt/ar som är worst offender. Den låter värst. Byt den till en ny Noctua G2 så skall du se att du märker reel skillnad än dämppaneler som mer kokar komponenter än får så mycket tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Filtmatta går att lägga lager på lager så du får den tjocklek du vill, dämpar ljud bra men inte vibrationer.
Men om du har låg temp men samtidigt störs av fläktar så sänk varvtalet på dem eller stoppa en eller flera helt till du tycker att datorn är så varm som du tillåter, varför köra dem om det inte behövs för kylningen ?

Helt rätt, styr fläkttalet, it is the way.

Men det går ju inte att göra med en HDD, då kan behöva nån slags dämpning - alternativt flytta HDDs till en Nas
Alla har inte råd att ersätta sina HDDs med SSDer, eller en NAS för den delen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Sänk fläktarnas varvtal tills datorn är ljudlös. Lär inte vara några problem med din hårdvara.

Visa signatur

press nu1mlock