Vad har hänt med SATA SSD marknaden?

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med SATA SSD marknaden?

Sitter på lite research inför en ny nas. Vill inte ha snurrdisk pga ljudvolym.

Glider in på webhallen och inet lite snabbt, och märker att utbudet av SATA SSD typ är 1/4 av m2?

Man verkar även få betydligt bättre diskar av emr kända tillverkare till ett bättre pris/GB på m2 än SATA.

Har m2 tagit över så hårt att SATA är på väg bort?
Vågar man satsa på SATA i en nas, eller kommer det bli problem att hitta utbytesdiskar i framtiden?

Finns det istället något vettigt/prisvärt alternativ att montera m2 i sata-slädar?

Permalänk
Rekordmedlem

M.2 är det fysiska interfacet/kontakten, det finns M.2 sata-ssder...

Det lär vara betydligt billigare att tillverka i M.2 format än som 2,5" om det är det du egentligen syftar på då man slipper lådan.
Sedan är det nog så att man idag får plats med 2st M.2 ssder på de flesta moderkort och ännu fler på vissa och 4 Tbyte ssder är överkomliga i pris medans större än så länge är dyrare per Tbyte.
8 Tbyte på moderkortet räcker väl för de flesta och de som behöver mer väljer inte ssd utan hdd pga priset.

Jag tror alltså inte marknaden är särskilt stor för 2,5" sata ssder längre utan de intresserar nog mest de som vill uppdatera nån gammal dator som saknar m.2 plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är 2.5" SATA SSD utdöende, vilket jag personligen avskyr.
Men i nuläget finns nästan bara Samsung 870 evo som har DRAM och är vettig.
Den är också typ 5 år gammal nu och kostar mer än M.2 NVME diskar.

Att hitta utbytesdiskar i framtiden kommer nog inte bli helt enkelt nej.
M.2 NAS kommer nog också bli mer vanligt framöver så tror mer det är något att satsa på om man vill ha en snabb hemma NAS.

Har 4x SATA platser utöver M.2 platserna jag gärna hade velat ha 4TB SATA SSD i datorn.
Att 8TB räcker för de flesta stämmer säkert, för min del är det alldeles för litet, jag vill inte ha NAS eller HDD.
Har i nuläget 3x 4TB NVME och 4x 2.5" SATA SSD i lägre storlekar (här jag hade önskat ha 4x 4TB men de kostar löjligt mycket för 5-6 år gamla diskar).

Permalänk
Medlem

Finns det inte NAS som kör NVME diskar med M.2 anslutning?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Har man ett moderkort som stöder PCIe bifurcation så kan ju ett expansionkort som t.ex. https://www.amazon.se/VOANZO-4-port-expansionskort-X16-adapte... vara ett alternativ.

Har inte funderat på det så mycket innan jag läste denna tråd, men kan ju vara värt att ha i åtanke när man köper nytt moderkort.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Finns det inte NAS som kör NVME diskar med M.2 anslutning?

Jorå

https://nas.ugreen.com/products/ugreen-nasync-dxp2800-nas-sto... som exempel

Permalänk
Medlem

De verkar fortfarande vara lite ovanliga och dyra, men jag skulle gissa att allt eftersom marknaden för de gamla vanliga diskarna med SATA anslutning försvinner och blir sällsyntare, så kommer det bli vanligare med M.2 anslutning även på NASar.

Så kanske rimligt att om man idag skaffar en så är det nog inte nödvändigt att ta med M.2 som ett krav. Men kanske om 5 år?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En helt idiotisk utveckling. När M.2-platserna är fulla är man körd. Om man inte vill kassera lagring man redan har för att uppgradera på samma plats.

2.5" SATA-SSD bör också vara mycket billigare att tillverka eftersom man kan använda enklare teknik eftersom man har flera gånger mer volym för "samma" kapacitet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

En helt idiotisk utveckling. När M.2-platserna är fulla är man körd. Om man inte vill kassera lagring man redan har för att uppgradera på samma plats.

2.5" SATA-SSD bör också vara mycket billigare att tillverka eftersom man kan använda enklare teknik eftersom man har flera gånger mer volym för "samma" kapacitet.

Samma NAND som sitter i båda, enda är att man kan köra en billigare styr-chip då den ändå är begränsad till ca 600 MB/s, så finns ingen mening att köra ett chip som klarar 15000 MB/S
Samt kanske lite billigare när man kan skippa DRAM för cachen.

Sen tillkommer lite mer för själva "lådan".

Så nej, mycket billigare är dom inte att tillverka tror jag.

Visa signatur

Permalänk

Detta har jag förespått kommer hända sedan m.2 formatet på ssd kom. Där jag argumenterade för att folk vill ha fler m.2 platser på sina moderkort, några personer förstod inte alls behovet. De sa att m.2 formatet endast är intressant för snabba nvme ssd och en m.2 plats räcker.
Så vissa har vetat om att detta kommer ske i 13år, det enda är att vi inte exakt har vetat vilket år det skedde.

Min egen åsikt kring att 2.5” sata ssd kommer minska och bli sämre, ja jag gillar det ej, precis som jag inte gillar att det nu i oktober är kallare ute än vad det var i augusti. Men jag kan inte göra så mycket av de båda.

Sedan använder jag själv knappt annat än m.2 formatet idag, det handlar om byråkrati. Typ alla seriösa företag tillåter ej folk använda privat dator i jobbet.
Vad tusan ska man då med en kraftfull privat dator till? Det blir då inte så mycket lagring och m.2 formatet räcker till.

*edit*
Något många som pillar med teknik brukar märka är att volymer på produkter påverkar priser. Säg man ska ha något för 12V, man kan gå till Biltema, Jula och andra butiker och köpa riktigt billigt. Man vill ha samma pryl för 24V, man inser komponenten borde vara lite dyrare, men man ser snabbt att den ofta är extremt mycket dyrare för de säljs i så mycket mindre volymer.

Exakt samma går vi emot 2.5” sata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sitter på lite research inför en ny nas. Vill inte ha snurrdisk pga ljudvolym.

Glider in på webhallen och inet lite snabbt, och märker att utbudet av SATA SSD typ är 1/4 av m2?

Man verkar även få betydligt bättre diskar av emr kända tillverkare till ett bättre pris/GB på m2 än SATA.

Har m2 tagit över så hårt att SATA är på väg bort?
Vågar man satsa på SATA i en nas, eller kommer det bli problem att hitta utbytesdiskar i framtiden?

Sett till protokoll (SATA vs NVMe):
SATA som sådant kommer förmodligen finnas kvar så länge hårddiskar har en nisch där de är relevanta (billig volymlagring). Men för SSDer så är ju NVMe tydligt "rätt" gränssnitt.

Det är väl bakgrunden; SATA fanns redan på plats, men var framtaget för hårddiskar. Sedan kom SSD-vågen och man tvingade in SSDer i hårddiskvärlden för att man inte hade något alternativ på plats kortsiktigt.

Nu har allt och alla NVMe-stöd och intresset för SATA-baserade SSDer är väl lågt rent allmänt (men inte obefintligt); få som vill köpa, liten anledning att göra mycket mer än att tillverka lite gamla modeller på sparlåga.

Sett till formfaktor (M.2 vs 2.5"):
Här finns ju båda protokollen i båda formfaktorerna. Det finns både SATA- och NVMe-baserade M.2-enheter och det finns både SATA- och NVMe-baserade 2.5"-enheter.

Här har väl dock M.2 alltmer blivit det som gäller för SSDer i konsumentsegmentet i takt med att NVMe tagit över.
2.5" NVMe är väl mer eller mindre reserverat för enterprise; hela konceptet med U.2/U.3-kontakter har ju aldrig lanserats mot konsument.

Framtiden:
Det kommer väl mer eller mindre säkert finnas *någonting* att köpa om man behöver en 2.5" SATA SSD även om ett par år, men frågan är nog främst om det kommer finnas något *bra*. Känns som att risken är att det bara blir sämre och sämre produkter till högre pris, när utbudet minskar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Samma NAND som sitter i båda, enda är att man kan köra en billigare styr-chip då den ändå är begränsad till ca 600 MB/s, så finns ingen mening att köra ett chip som klarar 15000 MB/S
Samt kanske lite billigare när man kan skippa DRAM för cachen.

Sen tillkommer lite mer för själva "lådan".

Så nej, mycket billigare är dom inte att tillverka tror jag.

Fast man behöver ju inte ha samma minneskretsar, utan kan använda billigare eftersom man har så mycket mer volym att tillgå. Så det argumentet håller inte alls.

Lådan är plast för några öre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast man behöver ju inte ha samma minneskretsar, utan kan använda billigare eftersom man har så mycket mer volym att tillgå. Så det argumentet håller inte alls.

Om de enda NAND som tillverkas är de snabbare så har man inget att välja på. Jag gissar att dom inte vill ha flera parallella produktionslinor för flertalet olika NAND och då har man inte längre nått val. Det blir även billigare per NAND om dom tillverkar fler av dem.

Färre köper, vilket leder till dyrare att producera per NAND.

EDIT:
Det är inte bara materialet för lådan man betalar för. Man betalar även för montering och hantering av alla lådor. Så tror det blir lite dyrare än bara några ören (även om själva materialkostnaden säkert är jättebillig). Krävs även kontakter för ström och SATA.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

En fråga är väl om det verkligen blir billigare när volymen av tillverkningen flyttats framåt?

Har inte svaret på frågan, men det känns som ett vanskligt antagande att det gamla förblir billigare när det är något annat som tillverkas idag.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det tillkommer även extra kostnader för hantering av betydligt större och tyngre produkter. Det finns många fördelar med att ha mindre produkter.
I m.2 fallet så handlar det om att de kan göra en mindre produkt för lägre kostnad där även majoriteten av alla konsumenter hellre vill ha en mindre produkt i sina enheter. Det är en liten skara som vill ha ”mycket” lagring som tycker det är skit priserna på de produkter som de vill ha bli dyrare.

Välkommen till klubben säger jag, jag vill ha en laptop med dubbla m.2 platser och en sata precis som gamla Lenovo P52 hade.. Vart är de nu?
Det är bara inse att om man vill köpa produkter billigt så får man köpa samma produkter som den stora skaran, detta gäller precis allt. Vill man ha en prisvärd hammare, såg etc, köp samma produkt som vanligt folk köper på Jula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det tillkommer även extra kostnader för hantering av betydligt större och tyngre produkter. Det finns många fördelar med att ha mindre produkter.
I m.2 fallet så handlar det om att de kan göra en mindre produkt och det är också vad majoriteten av alla konsumenter vill ha i sina enheter. Det är en liten skara som vill ha ”mycket” lagring som tycker det är skit priserna på de produkter som de vill ha bli dyrare.

Välkommen till klubben säger jag, jag vill ha en laptop med dubbla m.2 platser och en sata precis som gamla Lenovo P52 hade.. Vart är de nu?

Men för en bärbar dator är väl M.2 lämpligt. De är ju så begränsade i allt annat att de ändå inte går att använda till särskilt mycket. Men för en riktig, stationär dator där man skulle ha plats för flera hundra 2.5"-enheter rent volymmässigt är det absurt att vara begränsad till en eller två, eller i extremfallet tre, M.2-enheter. M.2-enheternas placering är dessutom idiotisk om man har grafikkort eftersom de dumpar ut varmluft precis där SSD:erna sitter, så de värmekänsliga små rackarna blir ännu sämre.

Nej, här har datorbranschen gjort en hel serie korkade val.

Jag skulle till och med vilja se 3.5"-SSD:er, samma formfaktor som vanliga hårddiskar, där man skulle kunna få plats med enorma mängder lågdensitetsminne till väldigt låg kostnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade också hoppats på billigare 2.5" SATA diskar då jag som mest har 1 M.2 plats på alla mina datorer...AMD B350/450 samt nån intel mobo med gen 6 som till min förvåning hade en SATA plats...

Så jag hade också gärna sett att man kunde få dessa till lägre pris

Vad jag kan se så är 4TB 2.5" och 4 TB M.2 ungefär i samma prisnivå.
2 TB är M.2 betydligt billigare. Rätt tråkig utveckling som jag tyvärr förstår.
Men det gör att jag sitter i en lite tråkig sits med min huvuddator som enbart har 1 M.2 plats och 1 SATA-plats.
Ja, jag har 4 SATA platser egentligen, men grafikkortet är i vägen för 3 av dem så kan bara använda 1

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Men för en bärbar dator är väl M.2 lämpligt. De är ju så begränsade i allt annat att de ändå inte går att använda till särskilt mycket. Men för en riktig, stationär dator där man skulle ha plats för flera hundra 2.5"-enheter rent volymmässigt är det absurt att vara begränsad till en eller två, eller i extremfallet tre, M.2-enheter. M.2-enheternas placering är dessutom idiotisk om man har grafikkort eftersom de dumpar ut varmluft precis där SSD:erna sitter, så de värmekänsliga små rackarna blir ännu sämre.

Nej, här har datorbranschen gjort en hel serie korkade val.

Jag skulle till och med vilja se 3.5"-SSD:er, samma formfaktor som vanliga hårddiskar, där man skulle kunna få plats med enorma mängder lågdensitetsminne till väldigt låg kostnad.

Du vill ha, jag vill ha, vi kan säkert hitta en tredje person på internet som också vill ha billigare och fler 2.5” sata ssd.

Min argument lyder för precis vad som helst. Köper man en produkt som den stora skaran väljer så kan man få en otroligt prispressad produkt, väljer man något som mindre vill ha, så kan priserna bli väldigt höga. Speciellt om man pratar om produkt som har lagts väldigt mycket tid på bearbetning.

Detta gäller som sagt allt, det är mer eller mindre ett fenomen som är en direkt konsekvens av hur vår ekonomi är uppbyggd.

Man kan dock fråga sig varför vill inte fler ha 2.5” ssd, ja laptops har det minskat rejält. Många har idag minst 2st m.2 platser i deras desktop och de har inte ens 2st ssd.

*edit*
Jag har letat efter en klassisk köksradio. Den ska ha bra ljud, väldigt få knappar då användaren av denna ej är så teknisk. För över 20år sedan fanns hur många som helst, idag är utbudet väldigt dåligt i de vanliga butikerna. Vad beror detta på?
Jo exakt samma anledning som 3.5” sata ssd har minskat, mindre köper produkten och då blir det sämre för de som vill ha dem.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba anledningen är helt enkelt desktop datorer där de vanligaste märkena är hp, dell, lenovo. Majoriteten av dessa datorer finns hos företagen. Sedan tillkommer att majoriteten av datorer idag hemma hos folk är laptops, samt många använder telefon och padda. Detta i sin tur har drivit på övergången till just M2 för hårddiskar och en utvecklingen av micro SD-kort som numera är rymmer mycket information.

HP, Dell och Lenovo har nästan uteslutande gått över till laptop liknande datorer som påminner om Intel NUC. Mini-PCs är tydligen populära då de flesta inte behöver bättre än så. Sedan har dom kvar större datorer men det är nog en minoritet av företag som behöver detta. Dessutom om man är i behov av mycket CPU kapacitet och annat på företag så brukar man numera placera detta i stora servrar eller datorhallar, det är där allt grovjobb görs (beräkningar, grafiken etc) inte på användarnas desktop datorer. Samma sak för lagring, företagsmoln och andra liknande lösningar. Man vill komma bort från administration och köra i molnet så mycket som möjligt.

Permalänk

Skulle tro att det har nischats ut till två grenar:

• Dom som behöver utrymme

• Dom som behöver hastighet

Idag är ram så stort att man i princip skulle kunna köra datorn helt på en ramdisk om man vill, jag gör i princip det. Sparar bara det som är kritiskt till en fysisk disk.

SSD som 2.5" är ett mellanting som antigen ersätts av m.2 eller 3,5" om gigantiskt lagring behövs.

När vi pratar om mängder över 4TB så är det i princip backup-filer / avbildningar. Har man behov av den datamängden pronto så är det redundans med parallella system vi pratar om. Inte väntetiden för att återställa en backup medans systemet är nere.

Jag kör 6*10TB i mitt chassi, behöver man mer än så så är det 30TB diskar, vilket ger 180 TB i mitt chassi. Behöver man maxa snabbare så är det rack-server man pratar om. Där typ 30-100 diskar får plats.

Som jämförelse så rymmer en "normal" Blu-ray upp till 50GB. Vid 100 MB/sek är det genomläst på 8 minuter och 20 sekunder. Vilket är mycket snabbare än filmen behöver, vilket är 6,75MB/sek (54Mbit).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kul att tråden tog fart!

Skrivet av FX9:

Jag hade också hoppats på billigare 2.5" SATA diskar då jag som mest har 1 M.2 plats på alla mina datorer...AMD B350/450 samt nån intel mobo med gen 6 som till min förvåning hade en SATA plats...

Så jag hade också gärna sett att man kunde få dessa till lägre pris

Vad jag kan se så är 4TB 2.5" och 4 TB M.2 ungefär i samma prisnivå.
2 TB är M.2 betydligt billigare. Rätt tråkig utveckling som jag tyvärr förstår.
Men det gör att jag sitter i en lite tråkig sits med min huvuddator som enbart har 1 M.2 plats och 1 SATA-plats.
Ja, jag har 4 SATA platser egentligen, men grafikkortet är i vägen för 3 av dem så kan bara använda 1

Det är exakt det här som är grejen.

Jag vill bygga en tyst NAS, då funkar inte snurrdisk.
Samtidigt så har jag inte i närheten av prestandabehovet av en M2/nvme disk.

Jag är alltså ute efter robust byggda, pålitliga och gärna BILLIGA SATA-ssd:er, och blir då bara besviken och bekymrad över att se hur det marknadssegmentet har utvecklats.

Givetvis kommer det att komma NAS på bredare front för M2, men vi verkar inte vara riktigt där idag.

Så problemet jag ser är att det är ett risktagande att köpa ett system för SATA idag om man vill undvika snurrdisk och förlita sig på SATA SSD, då tillgång/utbud lär fortsätta att försämras för varje år som går.

Jag ser att det finns relativt billiga ”vaggor” som man skruvar sin M2 i för att få den sill SATA, vilket skulle kunna funka.
Men frågorna blir bl a:
-Kommer saker som SMART etc funka rakt av?
-Kan det bli någon typ av problem när man skohornar in en M2/nvme in mot SATA?
-Man får en adapter/ytterligare point of failure

Permalänk
Medlem

Själv älskar jag sata ssd, man behöver inte bry sig om värmeproblem, betydligt snabbare än mekaniska diskar osv, men visst dom har halkat efter rejält till m.2 men alla har inte moderkort som har stöd för det och då duger sata ssd utmärkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Kul att tråden tog fart!

Det är exakt det här som är grejen.

Jag vill bygga en tyst NAS, då funkar inte snurrdisk.
Samtidigt så har jag inte i närheten av prestandabehovet av en M2/nvme disk.

Jag är alltså ute efter robust byggda, pålitliga och gärna BILLIGA SATA-ssd:er, och blir då bara besviken och bekymrad över att se hur det marknadssegmentet har utvecklats.

Givetvis kommer det att komma NAS på bredare front för M2, men vi verkar inte vara riktigt där idag.

Så problemet jag ser är att det är ett risktagande att köpa ett system för SATA idag om man vill undvika snurrdisk och förlita sig på SATA SSD, då tillgång/utbud lär fortsätta att försämras för varje år som går.

Jag ser att det finns relativt billiga ”vaggor” som man skruvar sin M2 i för att få den sill SATA, vilket skulle kunna funka.
Men frågorna blir bl a:
-Kommer saker som SMART etc funka rakt av?
-Kan det bli någon typ av problem när man skohornar in en M2/nvme in mot SATA?
-Man får en adapter/ytterligare point of failure

Du fortsätter att likställa M.2 med nvme.
M.2 Är formen på en kontakt som (oftast) används för ssder men den är också oerhört vanlig för wifikort, sitter så i nästan alla laptops och man har ofta även själva wifikortet på ett dotterkort kopplat med M.2 till pci e wifikort och i routrar och accesspunkter.
Det finns sata ssder som ansluts via M.2 dessa påverkas inte det minsta av "kontaktadaptern"
Du verkar egentligen fråga om sata vs nvme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.