Permalänk
Medlem

403 Error på dator

Halloj.
Jag har ett problem jag inte kan lyckat lista ut. Är också osäker på var denna tråd hör hemma så chansar lite vilt här.

Det är så att jag märkt sen en vecka tillbaka ungefär att vissa sidor laddas inte när jag klickar mig in på dom. Det som uppstår är ett 403 error meddelande. > se länk
Först tänkte jag att det är något fel med just min webbläsare (använder Brave) men går jag in på samma sida via min mobil, också med samma webbläsare så laddas sidan utan problem.
Jag har testat att tömma cache och cookies, installerade om Brave men inget tycks funka. (Har väldigt begränsat med kunskap gällande brandväggar och Proxy så har inte vågat gå in och peta på sådant)
Har även kollat om samma sak sker med en annan webbläsare- vilket det då gör. Då blir min undrar om det är något med min dator som spökar, men kan inte lista ut vad!

Skulle önska tips, vägledning eller helt enkelt om någon sitter på en lösning, som sagt är det bara vissa hemsidor som ger 403 error och det är sidor jag kunnat besöka förut utan problem.

Har Windows 10 och Nord VPN om det är intressant.

Tacksam för svar/hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Min första tanke var att fråga om du kör VPN. Testa utan och se om det fungerar då; vissa sidor gillar inte VPN.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Moderator

Testat utan NordVPN?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Min första tanke var att fråga om du kör VPN. Testa utan och se om det fungerar då; vissa sidor gillar inte VPN.

Skrivet av shugge:

Testat utan NordVPN?

Kan säga som så att jag testat att stänga av min VPN och resultatet är densamma, kommer inte åt sidorna och får 403 Error.
testat på en annan dator med samma VPN och den har laddat sidorna utan problem.

Permalänk
Medlem

Rensa dns cache kanske värt ett försök?

click start -> Run & Type -> ipconfig /flushdns -> Click ok.

To release IP address you can type (in Start -> Run)->

ipconfig /release_all

or

ipconfig /release

To Renew IP address:

ipconfig /renew

Permalänk
Moderator
Skrivet av Naremara:

Kan säga som så att jag testat att stänga av min VPN och resultatet är densamma, kommer inte åt sidorna och får 403 Error.
testat på en annan dator med samma VPN och den har laddat sidorna utan problem.

Ok, har du något särskilt antivirus/brandvägg?

Vad har du för internetleverantör? Vet du om du sitter bakom CGNAT eller om du har en publik ip?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Rensa dns cache kanske värt ett försök?

click start -> Run & Type -> ipconfig /flushdns -> Click ok.

To release IP address you can type (in Start -> Run)->

ipconfig /release_all

or

ipconfig /release

To Renew IP address:

ipconfig /renew

Funka icke

Permalänk
Medlem

Är det ett permanent problem eller funkar det om du försöker ett tag?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Är det ett permanent problem eller funkar det om du försöker ett tag?

Skulle säga att det är permanent då det har pågått i en vecka nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ok, har du något särskilt antivirus/brandvägg?

Vad har du för internetleverantör? Vet du om du sitter bakom CGNAT eller om du har en publik ip?

Hehe..
Jag har windows defender, that's about it. Tror jag har tele2 som internetleverantör och det ska vara public ip.

Permalänk
Moderator
Skrivet av Naremara:

Hehe..
Jag har windows defender, that's about it. Tror jag har tele2 som internetleverantör och det ska vara public ip.

Testat att byta dns?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Testat att byta dns?

Det har jag inte testat, hur gör jag det? 🙏

Permalänk
Moderator
Skrivet av Naremara:

Det har jag inte testat, hur gör jag det? 🙏

Man går in i sin routers inställningar och anger t.ex. 8.8.8.8 eller 1.1.1.1 som DNS manuellt.

Men i.o.m. att du svarade lite osäkert på vilken leverantör du har och om du har publik IP så bör du verifiera det först.

Visa signatur

Permalänk

brave://components

Kolla om du har uppdateringar där, har själv Brave och fann en tråd någonstans om att den ibland "glömmer bort att synca med uppdateringar" funkade för mig värt att pröva tänker jag.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 2060 6GB
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Låter som att din leverantör har lagt in en dns block på den specifika hemsidan, är det samma på mobilen om du är uppkopplad via wifi?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Låter som att din leverantör har lagt in en dns block på den specifika hemsidan, är det samma på mobilen om du är uppkopplad via wifi?

Detta var något jag trodde först också, men har provat med en annan dator, kopplad till samma internet och mobiltelefon kopplat till wifi och båda kan ladda sidan utan problem. Jag tror ju smått att det är min dator som är problemet men jag vet inte vad problemet skulle kunna vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

brave://components

Kolla om du har uppdateringar där, har själv Brave och fann en tråd någonstans om att den ibland "glömmer bort att synca med uppdateringar" funkade för mig värt att pröva tänker jag.

Ååh, har kikat nu och allt står som "uppdaterat" så osäker om det är där problemet ligger, som sagt så funkar det inte att ladda sidan om jag använder chrome, får samma error meddelande där också, men på andra datorer går sidan att ladda utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Man går in i sin routers inställningar och anger t.ex. 8.8.8.8 eller 1.1.1.1 som DNS manuellt.

Men i.o.m. att du svarade lite osäkert på vilken leverantör du har och om du har publik IP så bör du verifiera det först.

Har kikat lite på det och har lyckats lokalisera min router och hur jag loggar in på den iallafall.