Beslutsångest inför black friday, gamingdator 10-15k

Permalänk
Medlem

Beslutsångest inför black friday, gamingdator 10-15k

Tanken är att det ska köpas ny dator på black friday (så länge Inet kör sin gratis montering kampanj i år igen). Främst för 1080p gaming, vardagsgrejer och ev lite enklare CAD.

Har ingen exakt budget men gärna under 14/15k.

Såhär långt har jag kommit https://www.inet.se/datorbygge/b1718029/9060dator-21-10

Är ganska säker på chassi, GPU och CPU, eventuellt att det blir ett RTX 5060ti 16gb beroende på om det blir någon bra rea på just dessa.

Lite osäker på resten,
ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI verkar vara typ det bästa moderkortet i den lite billigare/mellanklassen, något annat i liknande prisklass som är värt att överväga?

Något märke på RAM som man borde undvika? Samma med PSU, är en jävla djungel. Vill gärna ha flera alternativ på PSU, vet att många sålde slut fort under förra BF.

När det gäller kylare vill jag helst ha nån som är så liten som möjligt men ändå kyler bra, bryr mig inte så mycket om dB nivå. Överväger mest mellan DeepCool AK400, be quiet! Dark Rock Slim och be quiet! Pure Rock 3

Tanken är att lägga
Chassi - max 900
GPU- max 5000
CPU - max 2500
MOBO- max 2300
RAM - max 1500
SSD - max 1500
PSU - max 1300
Kylning - max 500

Såklart är det den slutgiltiga summan som räknas så blir nån komponent billigare kan nått annat vara lite dyrare, men vill komma undan så billigt som möjligt såklart. Eftersom jag tänker kika lite efter vad som är på rea just på BF är jag öppen för olika alternativ.

Sist av allt, är det safe att köpa en ESD windowslicens? Betydligt billigare än än “vanlig”.

Permalänk
Medlem

Tycker du bör satsa på 64GB DDR5. 32GB börjar nog snart nosa på att ligga under systemkravsgränserna om du ska spela lite nyare titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Tycker du bör satsa på 64GB DDR5. 32GB börjar nog snart nosa på att ligga under systemkravsgränserna om du ska spela lite nyare titlar.

Jag skulle säga att för spel räcker 32GB gott och väl länge till. Jag har inte sett något som tyder på annat.
Men rätta mig gärna. Fakta då tack.
64GB är såklart inte fel om pengarna finns och gärna spenderas.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vänta till BF och köp en ordentlig

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB DDR5 6000Mhz,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem

GPU:erna brukar ta slut på tre sekunder så jag hade köpt en innan BF. Ska du fynda CPU så räkna med att bli besviken också.

Det jag skulle vänta med att köpa är dom där delarna där det finns många alternativ ifrån många tillverkare. Minnen, moderkort, PSI, CPU-kylare och fläktar, chassi, SSD. Ja, allt utom CPU och GPU.

Dock inte mycket marginal på komponenter så räkna inte med mycket rabatt på något.

Kablar, VESA-fästen, tangentbord och möss är väl mer sånt som man kan hitta rimligare priser på. Det och typ LEGO.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Verkligen inte smart att trycka i för mer minne just precis när priserna skenat, eller hur tänker du där? Man får mer fps för pengarna genom att lägga pengarna på cpu/gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag skulle säga att för spel räcker 32GB gott och väl länge till. Jag har inte sett något som tyder på annat.

Skrivet av dblade:

Verkligen inte smart att trycka i för mer minne just precis när priserna skenat, eller hur tänker du där? Man får mer fps för pengarna genom att lägga pengarna på cpu/gpu.<Uppladdad bildlänk>

Priserna lär fortsätta uppåt (tack vare 'AI'-hetsen).

Sen ska @amlenim även hålla på med lite CAD. Aldrig fel med mer RAM till tyngre programvaror.

Rekommenderade spelsystemkrav börjar som sagt nosa på 32GB. Att ta lite höjd uppåt är då aldrig fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

64Gb RAM är fullständigt onödigt i dagens läge när det kommer till spel och kommer troligtvis vara overkill flera år framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amlenim:

Tanken är att det ska köpas ny dator på black friday (så länge Inet kör sin gratis montering kampanj i år igen). Främst för 1080p gaming, vardagsgrejer och ev lite enklare CAD.

Har ingen exakt budget men gärna under 14/15k.

Såhär långt har jag kommit https://www.inet.se/datorbygge/b1718029/9060dator-21-10

Är ganska säker på chassi, GPU och CPU, eventuellt att det blir ett RTX 5060ti 16gb beroende på om det blir någon bra rea på just dessa.

Lite osäker på resten,
ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI verkar vara typ det bästa moderkortet i den lite billigare/mellanklassen, något annat i liknande prisklass som är värt att överväga?

Något märke på RAM som man borde undvika? Samma med PSU, är en jävla djungel. Vill gärna ha flera alternativ på PSU, vet att många sålde slut fort under förra BF.

När det gäller kylare vill jag helst ha nån som är så liten som möjligt men ändå kyler bra, bryr mig inte så mycket om dB nivå. Överväger mest mellan DeepCool AK400, be quiet! Dark Rock Slim och be quiet! Pure Rock 3

Tanken är att lägga
Chassi - max 900
GPU- max 5000
CPU - max 2500
MOBO- max 2300
RAM - max 1500
SSD - max 1500
PSU - max 1300
Kylning - max 500

Såklart är det den slutgiltiga summan som räknas så blir nån komponent billigare kan nått annat vara lite dyrare, men vill komma undan så billigt som möjligt såklart. Eftersom jag tänker kika lite efter vad som är på rea just på BF är jag öppen för olika alternativ.

Sist av allt, är det safe att köpa en ESD windowslicens? Betydligt billigare än än “vanlig”.

För 1080p behövs väl inte 16GB VRAM, så ett 5070 borde vä duga?

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja, känner själv att 32gb räcker, har 16gb atm och det funkar men är på gränsen. Spelar inte så "tunga" spel så ser ingen anledning till att ha mer. Så 64gb blir det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Priserna lär fortsätta uppåt (tack vare 'AI'-hetsen).

Sen ska @amlenim även hålla på med lite CAD. Aldrig fel med mer RAM till tyngre programvaror.

Rekommenderade spelsystemkrav börjar som sagt nosa på 32GB. Att ta lite höjd uppåt är då aldrig fel.

Med enklare CAD menar jag tex SketchUp, som fungerar på min trötta mac från 2019 så 32gb borde räcka fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

https://komponentkoll.se/bild/VvoXb.png

Vill inte bygga själv så kommer beställa på inet Men absolut, 16gb might be lite overkill men vill undvika 8gb och då finns det typ bäst budgetalternativ med 16gb jämfört med 12gb.

Permalänk

Varför lägger du budget på varje kompetent för? Det är bra att ha begränsningar, men tror du låser in dig för mycket här.

Se Chassi, datorkomponenter och extern kringutrustning som tre delar av en dator. Lägg till något om det är intressant, som värsting-grafikkort, enorm lagring, egen / AIO vattenkylning, proffs-skärm >4k etc som kräver "en egen" budet, eller påverkar balansen.

En viktig detalj i dag, som ofta missas är att M.2 enheter idag gör flera GB/sek i överföringshastighet, Vilket gör att RAM är högintressant både i hastighet och mängd. En annan detalj är att ha ett grafikkort som har mer minne än ditt RAM. Det är i princip ett outnyttjat grafikminne, då det ger en flaskhals när ditt RAM måste processa information samt swap för att fylla ditt grafikminne. Jag skulle räkna 2x RAM mot grafikkortets minne.

Anledningen här är just hur mycket cache det outnyttjade RAM-minnet kan agera. Vilket sparar enormt med väntetid / belastning.

En timme 4k film tar upp 17GB i mp4. Räkna med 2x till 4x så mycket med RAW-stream och redigering. Sådant här vill du redigera på en RAM-DISK, annars nöter du ut en SSD i onödan, även om du antagligen inte hinner nöta ut den sett till utlovade TBW.

När det gäller SSD skulle jag titta på diskar som har minst 5 års garanti och över 1 000 TBW i nerslitning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har du något bevis för ditt påstående, hade 16 GB till bara för nåt år sedan.
Det tråkiga med för mycket minne är att det är fullständigt bortkastat om det inte utnyttjas och ger minus Fps.
Minne är definitivt något man faktiskt kan köper efter behov, till skillnad mot allt annat.
Är till 99.99% säker på att 64gb är fullständigt bortkastat många år till.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Det tråkiga med för mycket minne är att det är fullständigt bortkastat om det inte utnyttjas och ger minus Fps.
Minne är definitivt något man faktiskt kan köper efter behov, till skillnad mot allt annat.

Kan bara hålla med i en speldator 2025 är 64GB RAM vs 32GB så lägger man pengarna på annat

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Varför lägger du budget på varje kompetent för? Det är bra att ha begränsningar, men tror du låser in dig för mycket här.

Se Chassi, datorkomponenter och extern kringutrustning som tre delar av en dator. Lägg till något om det är intressant, som värsting-grafikkort, enorm lagring, egen / AIO vattenkylning, proffs-skärm >4k etc som kräver "en egen" budet, eller påverkar balansen.

En viktig detalj i dag, som ofta missas är att M.2 enheter idag gör flera GB/sek i överföringshastighet, Vilket gör att RAM är högintressant både i hastighet och mängd. En annan detalj är att ha ett grafikkort som har mer minne än ditt RAM. Det är i princip ett outnyttjat grafikminne, då det ger en flaskhals när ditt RAM måste processa information samt swap för att fylla ditt grafikminne. Jag skulle räkna 2x RAM mot grafikkortets minne.

Anledningen här är just hur mycket cache det outnyttjade RAM-minnet kan agera. Vilket sparar enormt med väntetid / belastning.

En timme 4k film tar upp 17GB i mp4. Räkna med 2x till 4x så mycket med RAW-stream och redigering. Sådant här vill du redigera på en RAM-DISK, annars nöter du ut en SSD i onödan, även om du antagligen inte hinner nöta ut den sett till utlovade TBW.

När det gäller SSD skulle jag titta på diskar som har minst 5 års garanti och över 1 000 TBW i nerslitning.

Budgeten på specifika komponenter är inte superexakt (som jag skrev under), tänkte bara ungefära prisklasser. Jag ska spela cs och minecraft på 1080, kolla Youtube och skriva uppsatser, inte mer än så, så är ute efter ganska basic och framtidssäkrat Om jag har ett grafikkort me 16gb är väl 32gb ganska safe. Tack för tips med ssd!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inget av den här tråden, annat än att Swec har nyhetstorka och fiskar upp forumtrådar för att fylla första sidan.

Ingen vet vilka priser per komponent som kommer vara aktuell under just BF, än mindre tillgång.

Det du valt ut är ett rimligt system. Svammel om 64gb ram kan du helt bortse från.

Permalänk
Medlem

Prisvärda färdigbyggda burkar hos Proshop

Nu brukar inte jag rekommendera eller förespråka färdigbyggda datorer, men måste säga att Proshop har riktigt prisvärda datorer som dessutom innehåller kvalitetskomponenter.

Tex denna:
https://www.proshop.se/DUTZO-gaming-dator/DUTZO-Gaming-Wildfi...

Eller denna:
https://www.proshop.se/DUTZO-gaming-dator/DUTZO-Gaming-Wildfi...

Denna är över din budget, men ändock prisvärd:
https://www.proshop.se/DUTZO-gaming-dator/DUTZO-Deluxe-Infern...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Vänta till BF, det är ju inte lång tid kvar och du kommer nog att ångra vissa köp idag om du får betydligt bättre grejor för dina surt förvärvade pengar under BF.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Acer Predator XB323QK 4k skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Det är i nuläget enbart ett fåtal spel som mår bättre med mer än 32GB (FS 2024 och *host* Star Citizen är exempel jag hittade vid duckduckgoing) så några direkta bevis finns inte.

Valet att köpa mer RAM nu beror kanske främst på hur länge man tänker sitta med PC:n i fråga.

Säg att Windows 12 släpps i närtid och kommer med dubbla kravet på RAM, från 4 till 8 GB eller mer på grund av allt AI-skräp som Windows will pumpa in i sina OS. Och därefter sitter du med ett spel som tidigare fungerat utmärkt med 32GB och märker att saker börjar fungera sämre (förmodligen mest på grund av tidigare nämnda AI-skräp). I min mening är det bättre att ligga steget före vad Microsoft och andra utvecklare kan komma hitta på.

Permalänk
Medlem

Står själv i samma dager men bestämt mig för vänta till BF reorna, särskilt nu när man ser de börjat smyghöja vissa komponenter , säkert som förberedelse för BF, så känns det välidgt ovärt just nu, då skulle jag slagit till i sommras istället , RAM har ju dragit iväg men där känns de som tåget gått också så kan lika gärna vänta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag förstår inget av den här tråden, annat än att Swec har nyhetstorka och fiskar upp forumtrådar för att fylla första sidan.

Ingen vet vilka priser per komponent som kommer vara aktuell under just BF, än mindre tillgång.

Det du valt ut är ett rimligt system. Svammel om 64gb ram kan du helt bortse från.

Jo, ja såg att den hamnat på startsidan, med felaktig "titel" dessutom xD Men ja, 64gb är totalt orimligt, tror jag får lita på mig själv för denna tråd blev bara kaos😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

GPU:erna brukar ta slut på tre sekunder så jag hade köpt en innan BF. Ska du fynda CPU så räkna med att bli besviken också.

Det jag skulle vänta med att köpa är dom där delarna där det finns många alternativ ifrån många tillverkare. Minnen, moderkort, PSI, CPU-kylare och fläktar, chassi, SSD. Ja, allt utom CPU och GPU.

Dock inte mycket marginal på komponenter så räkna inte med mycket rabatt på något.

Kablar, VESA-fästen, tangentbord och möss är väl mer sånt som man kan hitta rimligare priser på. Det och typ LEGO.

Köpte dator åt min bror förra året och då upplevde jag det ganska chill med lagerstatus på CPU och GPU, PSU var värre dock. Men jag är beredd att iprincip ha datorn färdig och beställa så fort kampanj drar igång Och nej, var inga extrema rabatter förra året så förväntar mig inga revolutionerande priser, men hoppas nån komponent kanske är på rabatt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av amlenim:

Jo, ja såg att den hamnat på startsidan, med felaktig "titel" dessutom xD Men ja, 64gb är totalt orimligt, tror jag får lita på mig själv för denna tråd blev bara kaos😅

Det tror jag är ett klokt beslut.

Permalänk
Medlem

Kolla upp inets black friday stream. Brukar finnas några dunder rabatt på saker. Man måste vara halv snabb dock. Jag skulle leta runt redan nu på olika alternativ som skulle passar din behöv. Skulle starkt recommendera AMD am5. Man kan lägg upp en lista på prisjakt.se och ser upp hur priserna kan variera och vad en riktig deal är när BF anländer. Under black friday köp med 14 dagars faktura. Brukar vara kostnads fri. Var inte rad att använda öppetköp för att lämna tillbaka saker om du hitta något bättre.. Öppna inte saker tills du vet du kommer behåller då går lämning tillbaks utan strul alls. Pro shop och vissa butik vill har pengar när du lämna tillbaka dock. Dem flesta gör inte det. Jag brukar håller mig till inet, Webhallen, netonnet, amazon(som sälja själv) el giganten. Kan förstå att du vill inte bygga själv men tror du skulle kanske prova på. En roligt uppmaning som ger dig mycket möjligheter framöver. Lycka till med jakten. 🤠

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Slog till och köpte ett Lenovo LOQ med RTX 5060, 32 gb minne, 1TB hårddisk och i7-13650HX-processor. 11 942 kr blev priset på bärbara. Skulle vänta på black friday men det är 4-5 veckors leverans på dessa och jag behöver datorn första veckan i december.

Ska hålla mig borta från black friday erbjudandena och lenovos hemsida den där veckan för att slippa lida.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Själv så orkade jag inte vänta BF hade lovat mig själv men var inne på Elgiganten och blev frestad.

9950X3D (blivit billig)
64GB (varför inte när det endast kostar 1000kr extra)
Asus 850 moderkort

Så datorn med 3700 får bli en mini server istället.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

https://komponentkoll.se/bild/VvoXb.png

Ska du spela något kommande spel OP med nyare spel som tex BF6, BL4, GTA6 etc etc så köp en ordentlig CPU inte en gammal budget del.

Om du inte hunnit handla något än

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ska du spela något kommande spel OP med nyare spel som tex BF6, BL4, GTA6 etc etc så köp en ordentlig CPU inte en gammal budget del.

Om du inte hunnit handla något än

7500f är på AMD's senaste plattform AM5 och är 2 år gammal, en nyare 9800X3D kommer inte göra så stor skillnad, som att lägga pengarna på ett grafikkort.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

7500f är på AMD's senaste plattform AM5 och är 2 år gammal, en nyare 9800X3D kommer inte göra så stor skillnad, som att lägga pengarna på ett grafikkort.

7500F är en 2 år gammal remake på AM5, det är en 6core cpu. Aka gammalt förlegat skit, 8core är vad du ska sikta efter. Skriker idiot att man lägger 1500kr på en CPU när CPUn är hjärtat av datorn kontra en GPU på 7 - 10k.

X3D stackat minne kan du bortse, kärnor/trådar däremot kan du aldrig ersätta, kolla in nyare program. Var längesedan vi gick från 4core - 6core i mjukvara till 8 - 12core.

5900X min gamla AM4 hade 12core/24Threads kontra denna gamla förlegade CPU.

Vad som är dagens låglinje: https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_5 / https://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_Series_X_and_Series_S

8core CPU är bare minimum ifall du inte ska sitta hemma och surfa/se på film, betala räkningar. Då kan OP lika gärna köpa en billigare laptop.

Kanske dags att komma in i 2025 och sluta leva i 2015.

Visa signatur