UBIOS – nytt alternativ till UEFI

Permalänk
Melding Plague

UBIOS – nytt alternativ till UEFI

Baseras på gamla BIOS-standarden men har stöd för moderna tekniker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Utvecklarna av UBIOS påstår att de har ignorerat UEFI och istället utvecklat en modern version av BIOS som har stöd för moderna tekniker och är mer flexibel med exempelvis processorer som består av olika så kallade chiplet, och moderkort med flera processorer av olika modell – något som inte alls stöds i UEFI. Den nya basmjukvaran påstås också ha bättre stöd för andra arkitekturer än x86, som ARM, RISC-V och LoongArch.

Det mest intressanta är väl varför man plötsligt vill boota en PC som på 80-talet, och där verkar svaret snarare vara:

"The working group claims it chose to avoid the UEFI spec due to the development bloat of UEFI and TianoCore EDK II, the Intel-made reference implementation of UEFI used almost universally among UEFI hardware and software developers."

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Förutspår att om bättre stöd för RISC-V är de facto så kommer UBIOS vara relevant framåt. Utöver det ser jag en hel del mening i att inte lämna över kontroll till OS, Windows känns generellt som största säkerhetsrisker i ett system med Windows. Det finns mening med att låsa ner varje del i kedjan. En push mot formell verifiering av BIOS av vendors istället vore något.

Skrivet av evil penguin:

Det mest intressanta är väl varför man plötsligt vill boota en PC som på 80-talet, och där verkar svaret snarare vara:

"The working group claims it chose to avoid the UEFI spec due to the development bloat of UEFI and TianoCore EDK II, the Intel-made reference implementation of UEFI used almost universally among UEFI hardware and software developers."

Nu är jag ingen expert så kan ha missförstått det hela men i min erfarenhet verkar dual booting senaste åren verkar ju gå mot att om man vill ha Windows men dualboota Linux så får man acceptera att Windows kan sabotera Linux från och till genom att krångla runt EFI-partitioner osv. Så i ena änden morot för WSL, i andra änden använda UEFI/Secure boot för att krångla till fulla Linux-installationer.

Klassisk microsoft embrace-extend-extinguish känns det som.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Nu är jag ingen expert så kan ha missförstått det hela men i min erfarenhet verkar dual booting senaste åren verkar ju gå mot att om man vill ha Windows men dualboota Linux så får man acceptera att Windows kan sabotera Linux från och till genom att krångla runt EFI-partitioner osv. Så i ena änden morot för WSL, i andra änden använda UEFI/Secure boot för att krångla till fulla Linux-installationer.

MBR-hantering tillsammans med Windows är ju minst lika smärtsamt, dock.

EFI-partitioner är ju iaf ett mindre "magiskt" system ur ett användarperspektiv. Även om det kräver lite mer funktion i firmware.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Förutspår att om bättre stöd för RISC-V är de facto så kommer UBIOS vara relevant framåt. Utöver det ser jag en hel del mening i att inte lämna över kontroll till OS, Windows känns generellt som största säkerhetsrisker i ett system med Windows. Det finns mening med att låsa ner varje del i kedjan. En push mot formell verifiering av BIOS av vendors istället vore något.

Den där uppluckrade differentieringen mellan firmware och operativsystem är nog det som stört mig mest med UEFI. Program som körs under OS kan hyfsat lättvindigt skriva till UEFI, och UEFI kan exekvera binärer med systemrättigheter i OS:et. Det är den perfekta plattformen för den som vill göra någon programvara oerhört besvärlig att bli av med.

Traditionell BIOS drar en skarp gräns mellan firmware och OS på ett helt annat vis. Sedan är det ju förstås oklart i nuläget hur det kommer ligga till med den saken i UBIOS.

En del i det är det där gisslet EFI-partitioner.

Den enda egentliga fördelen jag kan se är väl att man har bättre standardiserade mekanismer för att spara variabler i varstores i UEFI-imagen istället för externt SRAM. Det är det ju dock inget som UEFI i sig möjliggör, utan snarare en fråga om att det blivit rimligt med modernt flashminne som är snabbare än gamla parallell-EEPROMs och sådant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Den där uppluckrade differentieringen mellan firmware och operativsystem är nog det som stört mig mest med UEFI. Program som körs under OS kan hyfsat lättvindigt skriva till UEFI, och UEFI kan exekvera binärer med systemrättigheter i OS:et. Det är den perfekta plattformen för den som vill göra någon programvara oerhört besvärlig att bli av med.

Traditionell BIOS drar en skarp gräns mellan firmware och OS på ett helt annat vis. Sedan är det ju förstås oklart i nuläget hur det kommer ligga till med den saken i UBIOS.

Vad det låter som att du pratar om är "Windows Platform Binary Table" (WPBT), en utökning i UEFI som tillhandahåller en Windows-exe, men det är Windows som aktivt letar rätt på den och kör den.
Dvs, det är en Windowsfunktion, där det är Windows som *vill* ha sin exe att köra, inte UEFI som kör kod i vilket OS som helst.

(Det går dessutom att stänga av funktionen i Windows om man så vill.)

Skrivet av kaput:

En del i det är det där gisslet EFI-partitioner.

Vad är gisslet med EFI-partitioner? Det är väl mycket enklare och tydligare än MBR åtminstone?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Användning av UEFI bygger på att man ansöker om licens. Nu kollade jag bara lite snabbt men det ser ut att sitta 11 amerikaner och 1 kines i styrelsen för UEFI Forum. Kina kan möjligen se detta som en geopolitisk risk och vill "ta hem" denna viktiga funktion för de inhemska datortillverkarna.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Har för mig det fanns hybrid-efi eller något liknande på något gigabyte moderkort jag hade. Det såg ut precis som BIOS. Men jag fick aldrig UEFI att fungera på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har för mig det fanns hybrid-efi eller något liknande på något gigabyte moderkort jag hade. Det såg ut precis som BIOS. Men jag fick aldrig UEFI att fungera på det.

"Såg ut som" är dock svårt att avgöra. Den faktiska poängen med UEFI är rent tekniska skillnader vad gäller hur operativsystemet startas osv, eventuella skillnader vad gäller utseende är en ren bisak.

Det är väl mest konsumentprodukter där man satsat på grafiskt "bling" för att söka uppmärksamhet. I övriga kategorier är det ju fortfarande helt normalt att ha UEFI i textläge på mer traditionellt vis.

Om du ser till UEFI på servrar eller t.ex. någon sådan minipc från något litet bolag som inte lägger resurser på krimskrams, då är det rätt normalt att det rent visuellt ser ut som förr i tiden.
Eller UEFI i virtuella maskiner för den delen, det är väl rätt vanligt att ha i princip referens-UEFI rakt av (Tianocore EDK II).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns projekt som Libreboot
Ett citat från deras hemsida:

Libreboot is more reliable than proprietary firmware. Many people use proprietary (non-libre) boot firmware, even if they use a libre OS. Proprietary firmware often contains backdoors, and can be buggy. The Libreboot project was founded in December 2013, with the express purpose of making coreboot firmware accessible for non-technical users.

En bakdörr är en säkerhetsrisk som kan utnyttjas av vem som helst, oavsett vem det var som satte dit den.

Permalänk
Moderator
Moderator

Precis som vanligt är det sakfrågan tråden skall handla om, inte diverse politiska inspel och/eller trollande. Jag har rensat bland både inlägg och återfallsförbrytare.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Precis som vanligt är det sakfrågan tråden skall handla om, inte diverse politiska inspel och/eller trollande. Jag har rensat bland både inlägg och återfallsförbrytare.

- MOD

Det är relevant att diskutera säkerheten kring UBIOS. Särskilt med tanke på hur stor kontroll över ens dator bakdörrar av UBIOS skulle kunna ge en illasinnad aktör.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av FabriciusRex:

Det är relevant att diskutera säkerheten kring UBIOS. Särskilt med tanke på hur stor kontroll över ens dator bakdörrar av UBIOS skulle kunna ge en illasinnad aktör.

För att förtydliga detta: man får diskutera sådant som säkerhetsaspekter av detta, inklusive vilka som står bakom, var de har sin hemvist och så vidare, förutsatt att fokus hela tiden är sakfrågan (UBIOS – nytt alternativ till UEFI). Vi drar dock en gräns när fokus flyttas ifrån sakfrågan till de som står bakom, deras hemvist och så vidare.

Exempelvis i denna fråga är det ok att reda ut vilka som verkar för UBIOS och vad de kan ha för motivation därtill. Det är däremot inte ok att börja diskutera vad de personerna/företagen/staterna etc. pysslar med inom andra politiska områden.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aldri vært glad i UEFI Bios, så good news detta 🥳

Permalänk
Medlem

Det är nog bara bra att man även har något annat än bara U-Boot och UEFI.

Permalänk
Hjälpsam

De fina med BIOS är att man vet vad förkortningen står för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 128GB ECC | https://valid.x86.fr/dfisjt
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Dagens PC bootar väl i princip likadant idag, skillnaden är att det idag har en viss säkerhet. Då mot den enkla kontrollen med checksumma på 80-talet. Även dagens UEFI är i grunden en 80-tals boot...

Nu är inte UBIOS ens ett försök att behålla 80-talet. Däremot så har dom ignorerat UEFI totalt då dom verkar anse att där är för mycket brister. Vilket jag personligen är benägen att hålla med om.

Bara stödet för heterogen arkitektur, distribuerad arkitektur, enhetlig hårdvaruhantering och fullständig skalbarhet för framtida chip. Visar att det är en modern arkitektur, förhoppningsvis då helt utan dom begränsningar som UEFI egentligen har.

UBOS (Unified Basic Input Output System) finns under standarden T/GCC 3007-2025 som givetvis är på kinesiska...

Missad tagent Vsar -> Visar
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinto:

Det finns projekt som Libreboot
Ett citat från deras hemsida:

Libreboot is more reliable than proprietary firmware. Many people use proprietary (non-libre) boot firmware, even if they use a libre OS. Proprietary firmware often contains backdoors, and can be buggy. The Libreboot project was founded in December 2013, with the express purpose of making coreboot firmware accessible for non-technical users.

En bakdörr är en säkerhetsrisk som kan utnyttjas av vem som helst, oavsett vem det var som satte dit den.

Finns flera lika lösningar: Coreboot, Canoeboot etc

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99-E, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, rtx3090, 10gbe nic

Main Server: Proxmox med Truenas och annat virtuellt: Thinkstation P710 - 256gb RAM, Xeon 2697v3, 3xTesla P4 etc + 10gbe Nic

Permalänk
Medlem

En grej verkar ju vara att införa stöd för olika pricessortyper samtidigt. Kan kanske vara ARM kombinerat med RISC-V kärnor av någon anledning. Men finns det operativsystem som stödjer detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En grej verkar ju vara att införa stöd för olika pricessortyper samtidigt. Kan kanske vara ARM kombinerat med RISC-V kärnor av någon anledning. Men finns det operativsystem som stödjer detta?

PPC + ARM har funnits, som typ effektivitets och prestandakärnor innan det blev en grej med samma arkitektur.

Lite mer oklart dock vari värdet med två arkitekturer med liknade inriktning har antar jag. Särskilt som bara en är öppen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Dagens PC bootar väl i princip likadant idag, skillnaden är att det idag har en viss säkerhet. Då mot den enkla kontrollen med checksumma på 80-talet. Även dagens UEFI är i grunden en 80-tals boot...

Nej, UEFI fungerar inte alls som man bootade en PC på 80-talet?
Sedan om man tycker att UEFI är modernt nog osv är en separat fråga, om det är detta du egentligen menar?

Skrivet av Bengt-Arne:

Nu är inte UBIOS ens ett försök att behålla 80-talet. Däremot så har dom ignorerat UEFI totalt då dom verkar anse att där är för mycket brister. Vilket jag personligen är benägen att hålla med om.

Bara stödet för heterogen arkitektur, distribuerad arkitektur, enhetlig hårdvaruhantering och fullständig skalbarhet för framtida chip. Visar att det är en modern arkitektur, förhoppningsvis då helt utan dom begränsningar som UEFI egentligen har.

UBOS (Unified Basic Input Output System) finns under standarden T/GCC 3007-2025 som givetvis är på kinesiska...

"Baseras på gamla BIOS-standarden" var det jag reagerade på specifikt.

Men om det påståendet är hittepå (får det intrycket av vad du skriver, och efter att ha följt länkarna hela vägen tillbaka till källan och kört lite översättning på det så känns det som att det kan vara just hittepå) så blir det genast ett mer intressant initiativ ur mitt perspektiv. För just BIOS är inget jag skulle hylla i något praktiskt avseende.

Att något inte är UEFI betyder ju på intet vis att det måste vara just BIOS istället, men jag gick på att artikeln uttryckligen påstod att det var BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För den som är mer intresserad så finns det en sida (svårnavigerad och rörig, på grund av översättning från kinesiska)

Man får fram som ex. vilka som ingår i gruppen.

Specifikationer för UBIOS släpptes 2025-10-17: GCC-3007-2025
https://www-gccorg-com.translate.goog/lists/48_3.html?_x_tr_s...

Försöker i mån av tid bilda mig en uppfattning om den, men ser inte (ännu) att den skulle vara sämre i säkerhet än UEFI.
Språket är inte lätt att ta sig förbi för en som inte kan kinesiska. Antagligen så kommer den någon gång i engelsk tappning, om dom nu vill att UBOS skall få en spridning utanför Kina.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Finns flera lika lösningar: Coreboot, Canoeboot etc

Coreboot används idag med Tianocore från Intel då Seabios inte är så aktuellt till modern hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Coreboot används idag med Tianocore från Intel då Seabios inte är så aktuellt till modern hårdvara.

Sant men flera virtualisering s plattformar t.ex Proxmox kan använda Seabios.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99-E, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, rtx3090, 10gbe nic

Main Server: Proxmox med Truenas och annat virtuellt: Thinkstation P710 - 256gb RAM, Xeon 2697v3, 3xTesla P4 etc + 10gbe Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Ja du verkar ha missförstått.
Secure boot är något du vill ha även för Linux.
Dual boot är inga problem och Windows kommer inte att sabotera. Dom som inte förstår att kärnan måste signeras osv kan lätt tro att secure boot är problemet.

Permalänk
Medlem

RISC V och ARM behöver defientiv någon form av bios.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Hoppas på ett BIOS som fungerar lika bra med endast tangentbord som det gjorde innan UEFI 🤞

Permalänk
Medlem
Skrivet av dekagon:

Ja du verkar ha missförstått.
Secure boot är något du vill ha även för Linux.
Dual boot är inga problem och Windows kommer inte att sabotera. Dom som inte förstår att kärnan måste signeras osv kan lätt tro att secure boot är problemet.

Jo men du har nog missförstått vad jag skrev med!

Menar inte att secure boot i sig är problemet, menar att sättet microsoft hanterar EFI-partition är irriterande. Två gånger senaste året har jag fått reparera/återskapa GRUB efter någon större Windows-uppdatering, och känns som något som hänt mer och mer senaste åren på olika maskiner för mig, men kanske gör något systematiskt fel när jag sätter upp dual-boot, vem vet?

Säg 10-15 år tillbaka i tiden minns jag inte några sådana issues alls egentligen, GRUB låg där för evigt, tuffade på, varken Linux eller Windows klagade såvidare man inte typ reparerade windows från installationsmedia eller något sådant.

Och att secure boot är något jag vill ha även för Linux- nu kör jag visserligen Bazzite och Debian och har inte haft några problem där, men tidigare har jag med andra distros haft en del strul med att få secure boot att lira, fanns bra guides att följa men irriterande ändå.
Vill minnas en komplicerad process för att signera Nvidia drivers som annars alltid blev flaggade vid boot, och behövde göras om varje uppdatering. Skitirriterande.

Att man "vill ha" secure boot stämmer väl till någon nivå, om man inte har en hotbild och generellt inte låter vem som helst tafsa på datorn är det ju inte superviktigt precis.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Hoppas på ett BIOS som fungerar lika bra med endast tangentbord som det gjorde innan UEFI 🤞

UEFI har ju ingenting med tangetbord eller möss att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jo men du har nog missförstått vad jag skrev med!

Menar inte att secure boot i sig är problemet, menar att sättet microsoft hanterar EFI-partition är irriterande. Två gånger senaste året har jag fått reparera/återskapa GRUB efter någon större Windows-uppdatering, och känns som något som hänt mer och mer senaste åren på olika maskiner för mig, men kanske gör något systematiskt fel när jag sätter upp dual-boot, vem vet?

Säg 10-15 år tillbaka i tiden minns jag inte några sådana issues alls egentligen, GRUB låg där för evigt, tuffade på, varken Linux eller Windows klagade såvidare man inte typ reparerade windows från installationsmedia eller något sådant.

Och att secure boot är något jag vill ha även för Linux- nu kör jag visserligen Bazzite och Debian och har inte haft några problem där, men tidigare har jag med andra distros haft en del strul med att få secure boot att lira, fanns bra guides att följa men irriterande ändå.
Vill minnas en komplicerad process för att signera Nvidia drivers som annars alltid blev flaggade vid boot, och behövde göras om varje uppdatering. Skitirriterande.

Att man "vill ha" secure boot stämmer väl till någon nivå, om man inte har en hotbild och generellt inte låter vem som helst tafsa på datorn är det ju inte superviktigt precis.

Det låter mer som att du har haft problem med vissa distro . Om du startar om för snabbt efter en uppdatering så kan det vara så att signering inte riktigt görs korrekt. Mer ett problem med Linux snarare än Windows med andra ord.

Jag har aldrig upplevt att Windows förstör några EFI-partitioner. Däremot är ju GRUB rätt uselt, speciellt om man använder och vill använda BTRFS.