Xioami Technology Sweden AB
- Stay the fuck away!
https://mistore.se/en
En total marddrömshistoria från världens med avskyvärda företag!
Var tidigare en stor xioami-lover, men inte längre, fyfan!
Köpte i somras 3 st luftrenare
1 Elite från Computersalg (den fungerar halvbra)
2 st 4 lite från mistore (direkt från xiaomi), ena fungerar toppen, den andra inte
Den som inte fungerade, den rasslar och låter helt sjukt mycket från motorn. Tänk dig coil whine från PSU gånger hundra.
Så gjorde omgående en reklamation.
25 augusti
Ringde jag Xiaomi, en kvinna som heter Jessica svarade, var inte särskilt hjälpsam alls, hänvisade till att göra reklamation till ett 3e parts företag, en servicepartner som heter Conmodo i Malmö.
Jag ringer Conmodo och får prata med verkstadschefen som bekräftar serviceavtalet med xiaomi men att de endast ger service på mobiltelefoner, datorer och elsparkcyklar. Luftrenare är varken något de repararerar, undersöker eller byter ut.
Ringer tillbaka till Xiaomi, Jessica svarade igen. Hon tryckte på som fan "nej nej vi kan inte hjälpa dig, du måste höra av dig till Conmodo". Jag förklarade mitt tidigare samtal, information jag fått. Och även konsumensköpslagstiftningen. Jag har handlat från Xiaomi, inte Conmodo. Det är ni som ska hantera reklamation och se till att jag får hjälp.
Conmodo har redan instruerat mig att de EJ sysslar med luftrenare.
Jessica ber om skriftligt bevis, alltså att jag skulle maila Conmodo och få ett skriftligt intyg, att Xiaomis servicepartner, som de har avtal med, inte hanterare luftrenare...
Helt befängt.
Jessica slänger på luren utan att säga hejdå.
Jag mailar Xiaomi samma dag angående det som hänt. Får inget svar.
Tiden går, Xioami svarar nu varken på telefon eller mail efter upprepade försök.
29e september
Jag googlar och lyckas hitta en kines på Linkedin som säger sig arbeta på Xiaomi Technology Sweden AB.
Skriver till denna person som verkar vara en chef.
Får direkt svar från kundservice på mail. De skapar en reklamation genom Conmodo
3e oktober
Så åker jag direkt till Conmodo i centrala Malmö och lämnar över luftrenaren över disk.
Tiden går och jag får åter inget svar.
Jag ringer Conmodo men får inget svar.
17e oktober
Jag lyckas nå Conmodo på telefon som säger "vi kan ej hantera din retur utan originalförpackning"
Jag skriver till Conmodo och menar på att detta är en reklamation, inte retur. Inte någon gång under dessa 2 månader har någon nämnt originalförpackning. Jag hänvisar till konsumensköptslagen som detaljerat beskriver de skyldigheter vardera part har att antingen ersätta eller reparera en defekt produkt inom 3 år och allt ska ske inom skälig tid.
Ingenstans nämns sparandet av en kartong.
Jag mailar återigen Xioami som lyser med sin frånvaro, jag skriver återigen till chefen på LinkedIn.
Får då svar direkt, igen. De tjafsar i 5 olika mail om originalkartongen. Att det står i deras policy att inga reklamationer, inga returer, att ingen support kan ges om inte originalförpackning finns.
Jag refererar återigen till konsumentköpslagen och menar på att deras policy överskrider inte svensk lag.
Du som företagare kan inte undgå lagar och regler med egen policy. Du kan inte frångå skyldigheter till konsument som berör reparation / reklamation av defekta produkter.
Xioami väljer att fortsätta tjafsa 1 vecka till.
Aldrig varit maken till hur envisa och ärligt talat dumma i huvudet människor kan vara.
Xioami är extremt noggranna med kundservicehandboken. Det är en handbok som varje anställd får som de måste följa punkt och pricka. För en av personer jag pratade med på telefon, ringde från polskt nummer. Läste handboken rakt upp och ned.
Som exempel, i slutet på samtalet "önska en fin dag till kund och fråga upprepat om det är något annat du kan hjälpa till med".
Jag frågade vad han höll på med. Han har tjafsat i 10 minuter och kommit fram till att han inte kan hjälpa mitt ärende, då säger han "Jag läser bara utantill det jag blivit tillsagd att säga"
Deprimerande
Under tiden som Xiaomi lyste med sin frånvaro så startade jag även en claim back via Klarna som då kontaktade Xiaomi.
Första vändan tog 3 veckor och Klarna meddelade följande, ett vidarebefordrat mail från Xiaomi.
"Xiaomi erbjuder garanti och service, vänligen använd denna länk för att skapa ditt ärende..."
Jag meddelar då Klarna att det är precis detta jag gjort, bifogade bevis på samtal, mail och allting. Klarna skapar återigen en claim back mot Xiaomi.
21a oktober
Efter 2 månader
29 mail till Xiaomi Sverige
efter flera fler samtal
efter flera mail och samtal till Conmodo
Så fick jag till slut en återbetalning via Klarna
Jag kommer aldrig någonsin köpa en Xioamiprodukt.
Har idag flera mobiltelefoner, 8 fläktar, 2 luftrenare och nej fyfan, aldrig igen!
Fläktarna är en annan story, men gud vilken kass kvalité. Efter några månaders använding så rasslar de, gör ljud, tiltfunktionen slutar fungera.
Nej, undvik Xiaomi tills döden skiljer oss åt. En marddröm utan dess like.
Kineser (kinesiska företag dvs) har ingenting i Sverige att göra!