Hur lång tid tog din reklamation?

Permalänk

Hur lång tid tog din reklamation?

Tänkte vi behöver en tråd om hur lång tid en reklamation tar hos butiker på nätet.
Så vi kan dela med oss av vilka butiker man ska handla av när någonting väl krånglar eller går snett.

Tänkte att för att göra det lättare så kan vi utforma inlägget såhär. Om ingen har en bättre idé.

-vilken butik gäller det?

-typ av vara? Grafikkort, laptop osv

- hur lång tid tog det utan shipping? (hur lång tid tog det totalt om du inte räknar med själva frakten fram och tillbaks? Alltså tiden produkten var hos företaget du skickade den till.)

- hur lång tid tog det totalt? (hur lång tid tog det från att du skickade in varan tills du fick ett nytt på posten och kunde hämta ut ditt paket eller fick din återbetalning?)

• komplett

• grafikkort

• 16 dagar utan frakten

• 20 dagar tog det totalt

Permalänk

- komplett
- nätagg
- 14 dagar utan frakt.
- 16 dagar tog det totalt.

Permalänk

Webhallen
Smart hem-pryl
Aldrig
Aldrig (fick inte full återbetalning utan gav till slut upp)

Permalänk

- ProShop
- Router (Asus ZenWiFi Pro XT12, 2-pack)
- 2,5 månader
- Efter upprepade klagomål och deras usla försök att ersätta mig med "pirat-strömadapter" ifrån kina så fick jag full återbetalning

Permalänk
Medlem

Om man får ta med när man lämnat in i butik så

- Webhallen
- Smart rörelsesensor
- 0 dagar
- 0 dagar (möjligtvis någon dag efteråt om man ska räkna med banken hantering)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

-Inet
-defekt m.2 ssd (visade det sig)
-de tog emot delarna 9/9, påbörjade 11/9 och skickade tillbaka delarna 18/9.
-med postgång så tog det från 8/9 när jg postade till 19/9 när jag fick tillbaka dem. 10 dagar.

Är väldigt nöjd då jag skickade in moderkort med cpu, ram och m.2 disk monterade samt gpu löst i sin låda gör felsökning. Datorn funkade bra i 3 dagar (jag som monterade) sen plötsligt mitt ingame började den lagga som Fan. Jg felsökte allt jag kunde i 5 dagar (med deras kundtjänsts hjälp med olika steg) innan jag fick ge upp. De bad mig skicka in ovan delar då det inte gick att utesluta vad som var fel. De testade alla delarna, visade sig att ssd var defekt. Så de bytte till en annan motsvarande då den precis utgått, samt så bytte de ut moderkortet då det inte gick att utesluta att det hade orsakat problemet.

Efter det så funkar datorn prima igen.

5/5 I betyg både för hur de skötte reklamationen/felsökningen och deras hjälp under min egen felsökning.

Visa signatur

Motorcykel: Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Ryzen 7 9800X3D / Noctua NH-D14 / Sapphire 9070 Pulse

Permalänk
Medlem

Senaste två va en SSD och en mus

SSD
-Inet
-m.2 kioxia SSD verkade stendöd, hittades varken av windows eller bios på 2 olika datorer.
- 5 dagar
- 12 dagar, dom hitta inget fel men skickade en ny på goodwill.

Mus
-Netonnet
- logitech mus, slutade fungera helt
- 0
- 0 Gick in i lokala butiken, fick ett tillgodo kvitto efter att dom kopplat in sändaren i en dator och fick den inte att fungera (fungerade inte men för deras del så va deras felsökning sådär då dom glömde peta in ett batteri i musen)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem

Nördic HDMI-sladd (AOC, aktiv fiber) 10 m (990 kr)
Nördic (noerdic.se)
0 dagar, behövde aldrig skicka in den gamla, fick behålla den
1 dag om man räknar från måndag, mailade dem under helgen, fick svar måndag och gav extra uppgifter, och hämtade ut ny sladd på tisdagen

Med en stor asterisk att den nya sladden jag fick inte fungerade... Antar att det var rejäl otur. Supporten får iaf 10/10. Bör tilläggas att detta var 2 år, 10 månader efter inköp, så som reklamationsrätt fungerar behövde egentligen jag bevisa att felet var ursprungligt också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

- Komplett.se
- Skärm
- Ärende påbörjat 2025/09/05 och fortfarande inte klart

Skickade in min skärm på garanti/reklamation och fick tillbaka den utan att något blev gjort, en faktura på 1211kr från elcare (komplett tar inte hand om sina egna returer längre) och en lapp där det stod att det inte fanns några fel på skärmen.

Håller på och krånglar med komplett nu så får väl se vad som händer, jag har underlag för minst garantiärende för mina problem. Skärmen skickades tillbaka till mig utan någon som helst kommunikation från verkstaden. Nu vill jag bara slutföra en reklamation för jag har inte fått vad jag har blivit lovad vid köp plus de extra problemen jag har som inte blivit fixade på garanti.

Det tar Elcare ungefär 3-4 veckor att svara på mail och de svarar alltid på norska.

Kommer uppdatera när ärendet är klart.

Permalänk
Medlem

- Maxgaming
- Musmatta
- Fel produkt
- Ca 2 dagar att lösa.

Köpte en demovara som visade sig råkat bli felmärkt. Fanns tyvärr inte den jag egentligen ville ha men de var riktigt smidiga och löste det på näst bästa sätt. Inget krångel, bra trevlig kommunikation och lösningsfokus.

Permalänk
Medlem

Från 2023 och framåt har det dessvärre blivit några tillbakaskick. Inet är klockrena. Webhallen har jag tappat hoppet om och elgiganten handlar jag inte längre ifrån.

Webhallen:
SSD som korrumperade data
5 månader och 3 veckor, otaliga mail med oftast flera veckors svarstid och flera samtal.

Webhallen:
Dålig QC på ett headset
2 månader och 2 veckor, fyra mail och ett samtal

Elgiganten
QC på en Samsung G9 OLED så portarna på baksidan inte gick att använda
1 månad, första veckan gick åt för att försöka få dem att ta tillbaka produkten och resterande för att försöka få en ny

Inet
Missljud på corsair nätagg
1 dag, fick nytt nätagg. Det nya hade samma fel, 2 nya dagar och nytt nätagg igen.

Inet
Defekt mus
2 dagar, de kunde inte återskapa felet men bytte ut i goodwill

Inet
RGB-musmatta med trasig USB-hub
3 dagar, byttes i goodwill

Permalänk
Medlem

KÖP EJ FRÅN XIAOMI!!

Xioami Technology Sweden AB
- Stay the fuck away!
https://www.mi.com/se/

En total marddrömshistoria från världens med avskyvärda företag!
Var tidigare en stor xioami-lover, men inte längre, fyfan!

Köpte i somras 3 st luftrenare
1 Elite från Computersalg (den fungerar halvbra)
2 st 4 lite från mistore (direkt från xiaomi), ena fungerar toppen, den andra inte

Den som inte fungerade, den rasslar och låter helt sjukt mycket från motorn. Tänk dig coil whine från PSU gånger hundra.

Så gjorde omgående en reklamation.

25 augusti
Ringde jag Xiaomi, en kvinna som heter Jessica svarade, var inte särskilt hjälpsam alls, hänvisade till att göra reklamation till ett 3e parts företag, en servicepartner som heter Conmodo i Malmö.
Jag ringer Conmodo och får prata med verkstadschefen som bekräftar serviceavtalet med xiaomi men att de endast ger service på mobiltelefoner, datorer och elsparkcyklar. Luftrenare är varken något de repararerar, undersöker eller byter ut.

Ringer tillbaka till Xiaomi, Jessica svarade igen. Hon tryckte på som fan "nej nej vi kan inte hjälpa dig, du måste höra av dig till Conmodo". Jag förklarade mitt tidigare samtal, information jag fått. Och även konsumensköpslagstiftningen. Jag har handlat från Xiaomi, inte Conmodo. Det är ni som ska hantera reklamation och se till att jag får hjälp.
Conmodo har redan instruerat mig att de EJ sysslar med luftrenare.

Jessica ber om skriftligt bevis, alltså att jag skulle maila Conmodo och få ett skriftligt intyg, att Xiaomis servicepartner, som de har avtal med, inte hanterare luftrenare...

Helt befängt.
Jessica slänger på luren utan att säga hejdå.

Jag mailar Xiaomi samma dag angående det som hänt. Får inget svar.

Tiden går, Xioami svarar nu varken på telefon eller mail efter upprepade försök.

29e september
Jag googlar och lyckas hitta en kines på Linkedin som säger sig arbeta på Xiaomi Technology Sweden AB.
Skriver till denna person som verkar vara en chef.

Får direkt svar från kundservice på mail. De skapar en reklamation genom Conmodo

3e oktober
Så åker jag direkt till Conmodo i centrala Malmö och lämnar över luftrenaren över disk.

Tiden går och jag får åter inget svar.

Jag ringer Conmodo men får inget svar.

17e oktober
Jag lyckas nå Conmodo på telefon som säger "vi kan ej hantera din retur utan originalförpackning"

Jag skriver till Conmodo och menar på att detta är en reklamation, inte retur. Inte någon gång under dessa 2 månader har någon nämnt originalförpackning. Jag hänvisar till konsumensköptslagen som detaljerat beskriver de skyldigheter vardera part har att antingen ersätta eller reparera en defekt produkt inom 3 år och allt ska ske inom skälig tid.
Ingenstans nämns sparandet av en kartong.

Jag mailar återigen Xioami som lyser med sin frånvaro, jag skriver återigen till chefen på LinkedIn.

Får då svar direkt, igen. De tjafsar i 5 olika mail om originalkartongen. Att det står i deras policy att inga reklamationer, inga returer, att ingen support kan ges om inte originalförpackning finns.

Jag refererar återigen till konsumentköpslagen och menar på att deras policy överskrider inte svensk lag.

Du som företagare kan inte undgå lagar och regler med egen policy. Du kan inte frångå skyldigheter till konsument som berör reparation / reklamation av defekta produkter.

Xioami väljer att fortsätta tjafsa 1 vecka till.

Aldrig varit maken till hur envisa och ärligt talat dumma i huvudet människor kan vara.

Xioami är extremt noggranna med kundservicehandboken. Det är en handbok som varje anställd får som de måste följa punkt och pricka. För en av personer jag pratade med på telefon, ringde från polskt nummer. Läste handboken rakt upp och ned.
Som exempel, i slutet på samtalet "önska en fin dag till kund och fråga upprepat om det är något annat du kan hjälpa till med".

Jag frågade vad han höll på med. Han har tjafsat i 10 minuter och kommit fram till att han inte kan hjälpa mitt ärende, då säger han "Jag läser bara utantill det jag blivit tillsagd att säga"

Deprimerande

Under tiden som Xiaomi lyste med sin frånvaro så startade jag även en claim back via Klarna som då kontaktade Xiaomi.
Första vändan tog 3 veckor och Klarna meddelade följande, ett vidarebefordrat mail från Xiaomi.
"Xiaomi erbjuder garanti och service, vänligen använd denna länk för att skapa ditt ärende..."

Jag meddelar då Klarna att det är precis detta jag gjort, bifogade bevis på samtal, mail och allting. Klarna skapar återigen en claim back mot Xiaomi.

21a oktober
Efter 2 månader
29 mail till Xiaomi Sverige
efter flera fler samtal
efter flera mail och samtal till Conmodo
Så fick jag till slut en återbetalning via Klarna

Jag kommer aldrig någonsin köpa en Xioamiprodukt.
Har idag flera mobiltelefoner, 8 fläktar, 2 luftrenare och nej fyfan, aldrig igen!

Fläktarna är en annan story, men gud vilken kass kvalité. Efter några månaders använding så rasslar de, gör ljud, tiltfunktionen slutar fungera.

Nej, undvik Xiaomi tills döden skiljer oss åt. En marddröm utan dess like.

Kineser (kinesiska företag dvs) har ingenting i Sverige att göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

- Stay the fuck away!
https://mistore.se/en

2 st 4 lite från mistore (direkt från xiaomi), ena fungerar toppen, den andra inte

Den som inte fungerade, den rasslar och låter helt sjukt mycket från motorn. Tänk dig coil whine från PSU gånger hundra.

25 augusti
Ringde jag Xiaomi, en kvinna som heter Jessica svarade, var inte särskilt hjälpsam alls, hänvisade till att göra reklamation till ett 3e parts företag, en servicepartner som heter Conmodo i Malmö.
Jag ringer Conmodo och får prata med verkstadschefen som bekräftar serviceavtalet med xiaomi men att de endast ger service på mobiltelefoner, datorer och elsparkcyklar. Luftrenare är varken något de repararerar, undersöker eller byter ut.

Ringer tillbaka till Xiaomi, Jessica svarade igen. Hon tryckte på som fan "nej nej vi kan inte hjälpa dig, du måste höra av dig till Conmodo". Jag förklarade mitt tidigare samtal, information jag fått. Och även konsumensköpslagstiftningen. Jag har handlat från Xiaomi, inte Conmodo. Det är ni som ska hantera reklamation och se till att jag får hjälp.

Jessica ber om skriftligt bevis, alltså att jag skulle maila Conmodo och få ett skriftligt intyg, att Xiaomis servicepartner, som de har avtal med, inte hanterare luftrenare...

Helt befängt.

Tiden går, Xioami svarar nu varken på telefon eller mail efter upprepade försök.

29e september
Jag googlar och lyckas hitta en kines på Linkedin som säger sig arbeta på Xiaomi Technology Sweden AB.

Får direkt svar från kundservice på mail. De skapar en reklamation genom Conmodo

3e oktober
Så åker jag direkt till Conmodo i centrala Malmö och lämnar över luftrenaren över disk.

17e oktober
Jag lyckas nå Conmodo på telefon som säger "vi kan ej hantera din retur utan originalförpackning"

Jag skriver till Conmodo och menar på att detta är en reklamation, inte retur. Inte någon gång under dessa 2 månader har någon nämnt originalförpackning. Jag hänvisar till konsumensköptslagen som detaljerat beskriver de skyldigheter vardera part har att antingen ersätta eller reparera en defekt produkt inom 3 år och allt ska ske inom skälig tid.

Jag mailar återigen Xioami som lyser med sin frånvaro, jag skriver återigen till chefen på LinkedIn.

Får då svar direkt, igen. De tjafsar i 5 olika mail om originalkartongen. Att det står i deras policy att inga reklamationer, inga returer, att ingen support kan ges om inte originalförpackning finns.

Jag refererar återigen till konsumentköpslagen och menar på att deras policy överskrider inte svensk lag.

Du som företagare kan inte undgå lagar och regler med egen policy. Du kan inte frångå skyldigheter till konsument som berör reparation / reklamation av defekta produkter.

Aldrig varit maken till hur envisa och ärligt talat dumma i huvudet människor kan vara.

Xioami är extremt noggranna med kundservicehandboken. Det är en handbok som varje anställd får som de måste följa punkt och pricka. För en av personer jag pratade med på telefon, ringde från polskt nummer. Läste handboken rakt upp och ned.
Som exempel, i slutet på samtalet "önska en fin dag till kund och fråga upprepat om det är något annat du kan hjälpa till med".

Jag frågade vad han höll på med. Han har tjafsat i 10 minuter och kommit fram till att han inte kan hjälpa mitt ärende, då säger han "Jag läser bara utantill det jag blivit tillsagd att säga"

Deprimerande

Under tiden som Xiaomi lyste med sin frånvaro så startade jag även en claim back via Klarna som då kontaktade Xiaomi.
Första vändan tog 3 veckor och Klarna meddelade följande, ett vidarebefordrat mail från Xiaomi.
"Xiaomi erbjuder garanti och service, vänligen använd denna länk för att skapa ditt ärende..."

Jag meddelar då Klarna att det är precis detta jag gjort, bifogade bevis på samtal, mail och allting. Klarna skapar återigen en claim back mot Xiaomi.

21a oktober
Efter 2 månader
efter flera fler samtal

Har idag flera mobiltelefoner, 8 fläktar, 2 luftrenare och nej fyfan, aldrig igen!

Fläktarna är en annan story, men gud vilken kass kvalité. Efter några månaders använding så rasslar de, gör ljud, tiltfunktionen slutar fungera.

Dold text

Herregud vilken soppa, men "tur" med klarna iallfall!

Hifiklubben

Headset audeze maxwell (totalt 3 headset fick reklameras, skräp)
Lämnade över disk då jag beställde till butik, men tog ca 1 vecka för återbetalningen via klarna.

Komplett

Samma headset,
snurrade på postnord i 2 veckor, fick tillbaka pengarna efter 3.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 5700X3DKylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

- Stay the fuck away!

25 augusti

Helt befängt.

29e september

3e oktober

17e oktober

Deprimerande

21a oktober
Efter 2 månader
efter flera fler samtal

Ja det där låter inte något trevligt. Kan dock bara säga utifrån min Xiaomi fläkt att den fungerar iallafall som den ska, använts nu 3 somrar utan problem. Ställde in den i klädkammaren för några veckor sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Senaste reklamationen var hos Komplett för ett pulsband:

Företag: Komplett
Produkt: Pulsband
De mottog produkt från mig 13:e augusti
Fullständig retur av pengar skedde först 1:a oktober.
Efter jag fått påminna om att de inte skickat ut täckköpspengarna, bara inköpspris...

Dessutom fick jag maila 4 gånger under föregående månad för att ens få reda på att ärendet inte var avslutat (som på webben) utan att de väntade på:
Extern verkstad
Ersättande produkt hade utgått ur sortiment
Produkt behövdes beställas och väntade på bekräftelse (inte ankomst) om leveransdatum

Jag är inte speciellt nöjd med detta.

Skrivet av eucalyptus:

- Stay the fuck away!

25 augusti

Helt befängt.

29e september

3e oktober

17e oktober

Deprimerande

21a oktober
Efter 2 månader
efter flera fler samtal

Bolag som inte följer konsumentköplagen kan brinna! Marddröm att befinna sig i. Tur att det inte var något dyrt, som typ en bil.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Men det finns positiva företag med helt enastående support

GARMIN!
Wow vilken service... Hade ett pulsband som använts flitigt i 2 år och 9 månader (3års garanti?). Det slutade fungera helt plötsligt även med batteribyte.

Skicka kvitto till Garmin och fick direkt ett nytt pulsband på posten.

Cykeldatorn likaså, efter 2.5 år så gick plastfästen på baksidan av. Den flög ur fästet och flärparna på baksidan i plast gick av.
Mailade Garmin, kvitto, skickade in den och fick en helt ny på posten....

Även haft annat ärende hos Garmin, varje gång så löser de allt direkt på telefon. Bara att ringa, maila kvittot så ersätter de direkt.

Hade jag nu varit chef för ett bolag som sålde konsumentprodukter så känns det ju spontant som word of mouth och upprätthålla god service som A & O för att inte tappa kunder 🙃

Även Dell tidigare bra erfarenhet, köpte en XPS (bärbar dator) som inte lirade alls. De gjorde 2 moderkortsbyten. När inte heller det lirade så gjorde de ett återköp på allting efter ett halvår.

Som konsument är man så fruktansvärt utsatt tyvärr. Vet inte om det är bättre i USA men där har de ju enormt starkt skydd från kreditskortsbolagen som enkelt kan utforma claim back, alltså ge pengarna tillbaka och skapa ett ärende direkt mot bolaget som strular.

Permalänk
Medlem

Inet
Mus 1 Började dubbelklicka
Lämnade in i butik, dem gick och testade 5-10 minuter fick en ny mus

Mus 2 tappade koppling då och då

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Inet
Mus 1 Började dubbelklicka

Mus 2 tappade koppling då och då

Verkar som att när det går så ska man gå till butiken om det är möjligt. Annars verkar det ta veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkis123:

Verkar som att när det går så ska man gå till butiken om det är möjligt. Annars verkar det ta veckor.

Det beror ju lite på vad som ska reklameras också.
Möss/gaming hörlurar/tangentbord osv som de lätt kan testa i butiken försöker dem nog lösa så snabbt som möjligt om tillverkaren inte har något krav på att de ska skickas in för undersökning.

Men absolut så kommer allting ta längre tid om man skickar in.
Frakt tid > tas emot av logistik > hamna i kö > kontrolleras/skickas vidare > hantering > utbyte/kredit

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@eucalyptus: Xiaomi sålde nog inte luftrenaren till dig så de ska nog inte förväntas ha koll på sin återförsäljare mistore.se (orgnr 559467-9853 och 559371-7332) som var de som hade ansvaret mot dig. Xiaomi har sedan tidigare i år en egen butik i Sverige fast den är på mi.com/se/store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@eucalyptus: Xiaomi sålde nog inte luftrenaren till dig så de ska nog inte förväntas ha koll på sin återförsäljare mistore.se (orgnr 559467-9853 och 559371-7332) som var de som hade ansvaret mot dig. Xiaomi har sedan tidigare i år en egen butik i Sverige fast den är på mi.com/se/store.

Jag som lade in fel länk! Korrigerat nu

Det var direkt från Xiaomi och inte återförsäljaren 😊

Ännu märkligare är att även när reklamationen gick igenom och att pengarna fanns på mitt konto så var det en kille på Xiaomi Technology Sweden AB som fortsatte veva flera dagar i flera mail efteråt att jag aldrig kommer få pengarna tillbaka och returen är ogiltighetsförklarad utan kartong.

Som sagt, fick flera mail efter pengarna var på kontot och nedan är ett av mailen. Jag har både skickat länkar och utklipp tidigare så jag uppskattar att han bifogade dessa. Men deras policy kan inte avskriva alla lagar/rättigheter/skyldigheter.

Hur hade det sett ut? Då kan företag avskriva sig alla skyldigheter.
https://www.konsumentverket.se/marknadsratt-foretag/konsument...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Jag som lade in fel länk! Korrigerat nu

Det var direkt från Xiaomi och inte återförsäljaren 😊

Ännu märkligare är att även när reklamationen gick igenom och att pengarna fanns på mitt konto så var det en kille på Xiaomi Technology Sweden AB som fortsatte veva flera dagar i flera mail efteråt att jag aldrig kommer få pengarna tillbaka och returen är ogiltighetsförklarad utan kartong.

Som sagt, fick flera mail efter pengarna var på kontot och nedan är ett av mailen. Jag har både skickat länkar och utklipp tidigare så jag uppskattar att han bifogade dessa. Men deras policy kan inte avskriva alla lagar/rättigheter/skyldigheter.

Hur hade det sett ut? Då kan företag avskriva sig alla skyldigheter.
https://www.konsumentverket.se/marknadsratt-foretag/konsument...

<Uppladdad bildlänk>

Oj kul.

Läste igenom deras returpolicy och även om det gäller ångerrätt så kräver de inte originalkartong enligt denna, men förbehåller sig rätten att göra värdeminskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Holy mother of förenkling.

Har själv haft riktigt bra returerfarenheter av Lenovo - handlat laptops både av ÅF och direkt från dem, servicen har varit på bra svenska med snabba svar, och min L340 (där jag enbart hade den grundläggande garantin, inget extra serviceavtal alltså) var iväg på service ett par gånger. Tog ett par-tre veckor med service i Tyskland innan jag fick tillbaka den. Var tangentbordet som började ge upp vid första servicetillfället och då bytte de bara de två tangenterna som hade gett upp, andra servicebesöket (problemet blev värre) tog de och bytte hela tangentbordet för säkerhets skull, fungerade fint i flera år efter det. Inget knussel, inga krångel, inga extra kostnader. Sen är det hopplöst att de numera kör UPS som enda fraktalternativ, men det är en detalj i sammanhanget - Postnord och Fedex kan vara katastrofala de också (haft bättre erfarenhet med DHL, som Lenovo kört tidigare). 😅

Skulle nog snarare säga att danskarna (Computersalg och Proshop) och norrmännen (Komplett-sfären) i så fall är lika bra att undvika.

-

Hade problem med en UPS jag köpte på Proshop i somras, den luktade förjäkla fränt och det gav sig inte efter någon vecka. Mailade Proshop och APC/Schneider samtidigt. APC/Schneider hade löst utbytet själva innan jag fick *första* svaret från Proshop. Det tog typ två veckor inkl. helger. Så APC/Schneider - skitbra support (om än lite svåra att hitta kontaktuppgifter till), det var liksom aldrig annat på tal än "vi ska byta ut enheten så fort som möjligt" och de löste det på plats, skickade till och med ut en ersättnings-UPS innan de hade hämtat upp den gamla. Proshop - "ehm, du får skicka in den till oss så får vi se" fick jag över 2 veckor efter felanmälan. Svarade väl lagom syrligt att "ni behöver inte bry er, APC/Schneider har redan löst problemet".

-

Amazon anser jag också vara katastrofala. Returnerade ett kontrollerkort till dem på ångerrätt för över en vecka sedan (de mottog det den 22/10, dessutom fungerade inte den QR-koden de skickade per mail för att skriva ut en retursedel, så fick dra hem deras app bara för att kunna visa/generera en fungerande), sedan dess har jag inte hört något, och de är omöjliga att få tag på. Hopplös jäkla supportportal som bara är en circlejerk i att klicka sig runt, till skillnad från många svenska ÅF där mail, chat och telefon är lätt tillgängliga och jäkligt enkla att använda för att komma i kontakt med dem. Har ingen datumprognos för återbetalning.

-

Annars har jag haft några serviceärenden hos Inet de senaste åren, senast ett häromveckan:

En Arctic P14-fläkt från ett 3-pack som började ge upp (antagligen lagren, drog ner till ~300rpm oavsett PWM i princip, kunde ibland stanna helt), de behövde inte ha in hela 3-packet utan felsökte, verifierade felet och skickade ut en ny ersättare (numera Pro-modellen, så inte exakt samma). Skickade in fläkten den 2025-10-20, de mottog den 2025-10-22, de skickade ut ersättaren 2025-10-24.

Permalänk
Medlem

- Inet + Asus
- Reklamation grafikkort pga felaktig fläkt
- 5 månader ca
- Inet tog emot reklamationen och sa de ej hade reservdelar, Inet fick skicka det till Asus, tog som ovan evigheter hos Asus, fläkten byttes osv tillslut och fick tillbaka det efter Inet fått tillbaka det från Asus.
Hade man vetat det skulle tagit såhär lång tid hade man själv bytt kylare. Sålde kortet när man fick tillbaka det då jag köpt annat pga långa väntetiden.

Man skulle legat på mer men det var hela tiden "det borde vara klart snart" när man kontaktade Inet, bristfällig kommunikation mellan Inet och Asus.

Detta var rätt många år sedan ska sägas så ingen aning hur det är nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja det där låter inte något trevligt. Kan dock bara säga utifrån min Xiaomi fläkt att den fungerar iallafall som den ska, använts nu 3 somrar utan problem. Ställde in den i klädkammaren för några veckor sedan

Samma här, Xiaomi Smart Standing Fan har jag haft ett par år nu, bästa fläkten jag köpt, tyst och fungerar felfritt. Styr med app och google home utan problem.

Har även en Xiaomi luftfuktare som styrs med app o google home, haft flera år utan problem.

Använder båda året runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Samma här, Xiaomi Smart Standing Fan har jag haft ett par år nu, bästa fläkten jag köpt, tyst och fungerar felfritt. Styr med app och google home utan problem.

Har även en Xiaomi luftfuktare som styrs med app o google home, haft flera år utan problem.

Använder båda året runt.

Tror min heter Xiaomi Smart Standing Fan 2 om jag minns rätt. Jag har först använt Google Home fram tills i April i år, då jag migrerade till Home Assistant

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft lite ärenden på Inet och det har alltid varit snabbt och enkelt. Brukar inte ta lång tid att få hjälp via deras chatt.

Köpte en skärm på Megaklick men kraftigt reducerat pris, skärmen hade tyvärr lite döda pixlar. Chattade med deras support och fick byta ut skärmen på ren godwill.
Tiden var några minuters chat, sedan postgången, skicka tillbaka, de bekräftar, får ny produkt. Så kanske en vecka innan jag hade en ny skärm.

Köpte Fractal torrent chassi där en 140mm fläkt hade en trasig kabel (kabeln var helt av, måste böjts för mycket i montering). Chatta med supporten, fick välja en ny liknande fläkt (de hade inte exakt samma modell som chassit kommer med) och de skickade den.
Tiden några minuters chat sen ett par dagar för leverans.

Permalänk
Medlem

Webhallen - nätorder
2+ månader

1,5 år gammal router som vägrade boota efter factory reset. för gammal order för att kunna lägga reklamation i deras webbportal. mailade kundtjänst. tog en månad för att få svar att jag skulle regga den på nätet, de hade lagt upp dne manuellt där nu.
Nej, funkade inte, så mailade kundtjänst på söndagen. fick överraskande nog svar efter 1h att dem issat ne sak, men nu skulle fungera.
reggade och skickade in, väntade 2 veckor innan jag började förhöra mig om status, de lovade återkomma inom en vecka. inget.
Kontaktade dem en vecka senare, då framkom att serviceverkstaden reggat det osm inkommit 1,5v efter jag skickade in den, så väntade ytterligare en vecka innan jag kontaktade dem igen.
Fick då besked att reklamation var godkänd, och personen tyckte väl att jag väntat tillräckligt länge på svart så han hanterade ersättningen där och då. blev presentkort på ursprungliga beloppet då varan utgått och återbetalning i kontanter hade inneburit åldersavdrag.
Tog 5 arbetsdagar innan presentkortet dök upp i mailen.

Ruskigt dåliga ledtider hos dem i år. Bara haft goda erfarenheter av deras support tidigare, men det var nog 10 år sedan sist jag behövde nyttja den.