Permalänk

Kylare sitter fast som cement med CPUn

Tja,

Har någon erfarenhet av AM4 processorer som sitter extremt fast i kylaren. Har provat allt för att få loss den. Hårtork och vrida, hällt gripen bensin på kanterna, försökt med ifixit kniv för att komma emellan. Gapet är så litet att inget kommer emellan. Vad bör man göra? Dränka i isopropol?

5600x och corsair i115 pro

Permalänk
Moderator

Har du möjlighet att montera tillbaka cpu:n och stressköra den så att den blir varm? Det brukar vara det knepet som rekommenderas.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har du möjlighet att montera tillbaka cpu:n och stressköra den så att den blir varm? Det brukar vara det knepet som rekommenderas.

Borde funka med värmepistol eventuellt hårtork i ett bra tag då?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Sätt processorn i sockeln igen med kylaren på. Du bör också låsa sockeln så processorn sitter som det ska där.

Sen vrider du pumpen åt båda sidor. Lyft inte bara upp dock.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Moderator
Skrivet av Zippeer:

Borde funka med värmepistol eventuellt hårtork i ett bra tag då?

Jo, men kanske svårt att komma åt och få värmen till att spridas till just där det behövs värme för att det ska släppa.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | LG OLED 42C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirazmatas:

Tja,

Har någon erfarenhet av AM4 processorer som sitter extremt fast i kylaren. Har provat allt för att få loss den. Hårtork och vrida, hällt gripen bensin på kanterna, försökt med ifixit kniv för att komma emellan. Gapet är så litet att inget kommer emellan. Vad bör man göra? Dränka i isopropol?
<Uppladdad bildlänk>
5600x och corsair i115 pro

Hade likande problem med frugans förra bygge och enda lösningen var värmepistol, vrida och vicka, mer värme och upprepa tills allt var skållhett och den ploppade loss.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 2x MSI 27CQ6F, 1x AOC modell äldre "27. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Skrivet av Fläskan:

Hade likande problem med frugans förra bygge och enda lösningen var värmepistol, vrida och vicka, mer värme och upprepa tills allt var skållhett och den ploppade loss.

Provar denna och återkommer, hur gjorde du för att vrida och vicka när den blev för varm för att röras?

Permalänk
Medlem

Det är som segt tuggummi; vrid med en konstant kraft över någon minut genom att hålla en konstant tryck. Rätt som det är så börjar massan ge med sig. Jag tror även att du kan prova det här som resulterar i kvicklera (olyckorna i Norge), d.v.s. att du håller ett tryck åt ena hållet, sedan vrider du åt andra hållet så att massan "geggar upp sig" och mjuknar.

Tålamod!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirazmatas:

Provar denna och återkommer, hur gjorde du för att vrida och vicka när den blev för varm för att röras?

Om du inte kan hålla kvar fingrarna på ytan så är det över 60'C. En handduk borde fungera att hålla runt processorkanten.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja fråga hur du gjorde när du fick den att lossna från sockeln. Drog du bara uppåt, hårt, eller lossade du haken som håller den på plats?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av FX9:

Jag skulle vilja fråga hur du gjorde när du fick den att lossna från sockeln. Drog du bara uppåt, hårt, eller lossade du haken som håller den på plats?

Efter att ha försökt värma och skrapa bort pastan så skruvade jag loss hela moderkortet för att nå under kylaren bättre med hårtorken. Sen så höll jag på vricka och vred och till slut åkte cpun ur sockeln. Haken satt kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirazmatas:

Efter att ha försökt värma och skrapa bort pastan så skruvade jag loss hela moderkortet för att nå under kylaren bättre med hårtorken. Sen så höll jag på vricka och vred och till slut åkte cpun ur sockeln. Haken satt kvar

Då kan sockeln i värsta fall också gått sönder

Men bästa tipset jag hört här är nog att försöka montera på den igen (om det ens går) och försöka producera så mycket värme som möjligt och rucka loss samtidigt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirazmatas:

Vänta nu hårfön?

Enklaste är nog att bara montera allt igen förutom fästanorningen till kylaren som du låter sitta löst och sen starta datorn och låta typ cinnebench köra en halvtimme.så borde kylaren nästan lossna av sig själv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Uppdatering: helt omöjligt. Jag fortsatte först med att värma med hårtorken mer och twista. Mätte med kökstermometer upp till 70 grader. Kom ingen vart. Sedan dränkte jag processorn i isopropanol i 25 minuter. Kom ingen vart där heller. Ger upp för nu och avmonterat cpun och kylaren och köper en ny kylare för den nya cpun. Vågar inte koppla in den i moderkortet. Om någon bor i stockholm och vill försöka accepterar jag gärna hjälp.

Permalänk
Medlem

Vet att detta inte tillför något till din tråd men jag undrar bara vilken kylpasta har du använt?

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Vet att detta inte tillför något till din tråd men jag undrar bara vilken kylpasta har du använt?

Använde denna, helt vanliga, kylpasta

Bild
Permalänk
Skrivet av Pett-Ture:

Det var 5 år sedan men baserat på beställningshistoriken var det troligtvis Thermal Grizzly Kryonaut.

Permalänk

Tror ni den är totalkvaddad nu även om jag får bort den från kylaren? Ringade in böjda pins. Ska försöka lämna in till datorverkstad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Då kan sockeln i värsta fall också gått sönder

Men bästa tipset jag hört här är nog att försöka montera på den igen (om det ens går) och försöka producera så mycket värme som möjligt och rucka loss samtidigt.

Det är nog inte så troligt att sockeln gått sönder, men det är förstås möjligt. AM4 är lite ökänd för detta problemet, och om något går sönder är det oftast pinnarna på CPU.

Jag lyckades med detta två gånger på rätt kort tid (kylflänsens fäste gör den omöjlig att vrida innan man lyft den), tack och lov så hände inget med varken moderkort eller CPU. Hade dock olikt TS inga större problem att lossa den från kylflänsen efteråt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Om du kommer förbi med den till Hökarängen så gör jag gärna ett försök!

Kan även rätta till pins om jag får loss den från kylaren!

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att använda bladmått, sådana som man förr använde för att ställa in tändningen på bilar med. Tänker att man drar/sågar den återkommande längs kanten och nöter ut kylpastan?
https://www.google.com/search?q=bladm%C3%A5tt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shirazmatas:

Tror ni den är totalkvaddad nu även om jag får bort den från kylaren? Ringade in böjda pins.

Det där ser inte så farligt ut, det borde inte vara något problem att böja tillbaka dem.