Permalänk
Medlem

Uppgradering av pc

Tjena!

Tänkte uppgradera min PC hemma. Jag tänker inte överklocka eller nåt. Har tänkt att jag ska köpa:

- Asus P4P800-VM mATX
- Intel P4 2,4GHz (800MHz)
- Seagate Barracuda 7200.7 120GB 2MB
- 512MB Minne DDR

(Tänkt att jag ska använda det inbyggda grafikkortet, ljud och LAN.)

1. Ska jag satsa på en Seagate Barracuda 7200.7 120GB 2MB eller en med 8MB eller en SATA disk?

2. Minnen. Vilken typ/märke av minnen ska jag använda?

3. Nätagget. som sitter i är ett 250W räcker det?
(Ev tänkt att köpa ett nytt grafikkort senare)

Alla tips och synpunkter är välkommna!

Visa signatur

Synology 713+, 3TB RAID 1 WD Red

Permalänk
Medlem

1. Jag skulle personligen välja en SATA disk eftersom de är tystare och kallare än vanliga ATA diskar.
2. Jag skulle ta ett par TwinMOS minnen, även om du inte ska överklocka så skadar det inte att köpa kvalitetsminnen. Prisskillnaden är ganska liten (någon hundralapp tror jag).
3. 250W bör räcka, även om jag inte skulle använda mindre än 300W själv för en nyare dator. Om du däremot ska stoppa in ett nytt grafikkort och massa andra delar kan det vara vettigt att tänka på ett bättre nätagregat.

Det låter lite som om du ska ha datorn som en HTPC. I så fall skulle jag rekomendera att du även köper ett vettigt ljudkort till datorn. Det inbyggda brukar fungera om man ska spela spel och inte bryr sig om ljudkvalitetne så mycket, men om du ska kolla mycket på film och lyssna på musik är det nog en ganska vettig investering. Det behöver inte vara så dyrt, jag klarar mig med ett SB Live (5.1), tror det kostar en 300:- idag.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Ja jag har funderat på en SATA disk faktiskt. Lika så TwinMOS minnena.

Nej, jag har inte tänkt till att bygga en HTPC. Det enda jag gör med datorn är att surfa på internet, mail, lagra musik, bränna, kopiera osv + en del "kontorsarbeten", flytta ikoner på skrivbordet

Anledningen till att jag köper ett mATX kort är att min låda bara har stöd för det. Gillar lådans design. Så det känns dumt att köpa ny låda för ett ATX kort. Jag menar ASUS P4P800-VM har ju alla funktioner som storebrodern P4P800 har.

MEN

Drar en SATA disk mer ström än en "vanlig"?

TwinMOS minnena finns ju olika, "vanliga" och winbond.
Vad ska man köpa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte om en SATA disk drar mer ström än en vanlig ATA disk, tror inte det. Kolla upp någon tidig artikel om SATA diskar på Tom's eller liknande, borde stå där.

Strunta i Winbond om du inte ska överklocka. De vanliga TwinMOS minnena duger bra.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!

Ska leta lite efter artiklar om SATA diskar.

/Magnus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du har glömt å leta efter bra cpu kylare... vilken tur att jag har en P4c 2,4Ghz å en zalman cnps 7000alcu ger en temp på runt 39grader i idle å vid lågt varvtal på fläkten (går altså å få ner det mer ;temp vill säga)

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.