Chipsetkylning (NB, SB & mofset) budgetguide á-la-Biltema (med bilder)

Permalänk
Medlem

Chipsetkylning (NB, SB & mofset) budgetguide á-la-Biltema (med bilder)

Chipsetkylning (mofset, SB & NB) budgetguide á-la-Biltema

Liten guide till hur man fixar kylning till hela chipsetet utan att ruinera sig. Biltema är ju ett fynd i många sammanhang och detta är ytterligare ett av dessa

Det är ganska enkelt för vem som helst.

1. Delar & verktyg

Följande delar behöver du ha för att göra denna mod

Delar och verktyg

Utöver detta kan det vara bra med en fil eller dyligt att jämna till kanter med. Måste du köpa kylpasta kan man lika gärna köpa adhesive pasta (http://kylning.com/info.php?cPath=77_88&products_id=33) så slipper man limma.

2. Uppdelning av flänsen

Flänsen från Biltema är en Slot1 fläns vilket innebär att den är avlång och ganska stor. Den kan delas upp i tre delar där mittdelen med fläkt på kan användas till NB med aktiv kylning med fläkten på. Den är betydligt mer gedigen än den standardfläns som kom med mitt Abit NF7-S kort. De två flänsarna till vänster och höger om flänsen med fläkt på sågar man av, se bild nedan:

Ena sidan av

Man har då tre delar, två sidobitar och mittenbiten där fläkten sitter. Nu skall man såga loss dom små flänsarna man skall använda till mofset. Dessa sitter i en linje ovanför klacken som höll ihop flänsen och det blir små bitar som passar perfekt. Se bild nedan:

Mofset flänsar sitter i linje ovanför klacken

Lämpligen tar man de som sitter på dom två sidbitar man sågat av så mittbiten fortfarande är intakt, det blir 6 stycken vilket är vad som behövs. Jag hade dock bra kylning på Northbridgen och använde inte mittenbiten så jag lämnade Southbridgedelen intakt. Guiden kommer således fortsatt beskriva kylning av Southbridge och mofset men man kan ju givetvis montera mittbiten med fläkt på Northbridge. Nu har vi följande delar vi skall montera:

Nu har vi alla flänsar klara exkl. Northbridge som jag inte använde

3. Montering

Monteringen är ganska enkel. Man gör rent alla delar genom att skölja bort eventuellt metallspån från sågning med vatten. Låt delarna torka och applicera kylpasta samt en liten klick snabblim i varje hörn på Southbridge. Lägg på kylflänsen, tryck och vicka lite på den så kylpastan smor in sig ordentligt. Se bild:

Southbridgefläns påmonterad

Mofset flänsarna blir enklare om man lägger på kylpasta direkt på dom med en liten droppe snabblim i ett hörn. Sedan placerar man dom på respektive mofset chip. OBS! se till att flänsen ligger i linje med luftströmmen i datorn eller i mitt fall från cpuflänsen så du får optimal genomströmning av luft. Se bilder för placering av mofsetflänsar:

Mofsetflänsar pålimmade sedda bakifrån framför parallelkontakten

Mofsetflänsar pålimmade sedda från sidan bakom AGP platsen

4. Resultat

Nu är det klart. Vill man använda Northbridgedelen monterar man den på liknande sätt eller ordnar fäste på annat sätt via monteringshålen.

Att kyla Southbridge är klart att rekommendera, speciellt på ett nForce2 kort som mitt, då det chippet blir duktigt varmt. Innan montering så kunde man knappt hålla fingret på chippet. Nu blir flänsen knappt ljummen ( hoppas AC3lagret funkar )

Mofsetflänsarna blir lätt ljummna så någon värme måste avges. Hur viktigt det är att kyla dom låter jag vara osagt men det kan ju inte skada

Hur som helst så gick denna lilla mod på 85 kr inklusive fläns och bågfil. Har man inte kylpasta och lim får man lägga till detta. Har man alla verktyg kostar ju bara flänsen 69,90 kr. Det känns svårslaget med tanke på att man får aktiv Northbridgekylning samt passiv Southbridge och mofset kylning. Arbetet tog ca 45min och resultatet blev tillslut:

Alla flänsar monterade utom mittenbiten då jag behöll min Zalman passiv NB fläns

Mvh / Niclas

Permalänk
Medlem

fin lösning och billig nice

Visa signatur

Amd 64 3500+ Geforce4 ti4800SE 128mb, 1024mb ram 120gb hårddisk

Permalänk

Mycket snyggt!

Permalänk
Medlem

Finfint Märkte du någon skillnad i överklockningsförmåga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaratov
Finfint Märkte du någon skillnad i överklockningsförmåga?

Har inte hunnit testa ännu

Permalänk
Medlem

OBS! Dem har rea på kylaren för tillfället! Endast 29.90:-

Får åka dit å köpa 2 st imorn, så man har på lager

EDIT! Såg att det var för ett annat slot, ber om ursäkt..

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Tack för idén! Nu blir det till o använda gammal slot-1-kylare till minnena på graffekortet.

Visa signatur

AMD XP 2400+, TwinMOS 1024 DDR, Asus A7N8X, Sapphire Radeon 9700 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cov
Har inte hunnit testa ännu

Okej, hör gärna av dig med resultat

Permalänk
Medlem

fan va snyggt, bra och billigt!

ska nog testa

Visa signatur

Utvandrad till NH tills vidare

Permalänk

väl genomtänkt!
och resultatet är bra det också!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

nice!!! nån som vet vars man kan hitta liknande men i koppar?

Permalänk
Avstängd

Helt klart 10/10

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk
Medlem

Bra cov.. fortsätt med dina superschyssta guider

Permalänk
Avstängd

mycket trevligt, verkligen.. hoppas det ger nått bara

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

MVG för den här lilla iden

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

Bilderna är borta

edit: stavfel

Visa signatur

Celeron 400@450(wow!) OS: Gentoo Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kodama
Bildera är borta

Så konstigt när tråden är 6 månader gammal. Dra inte upp gamla trådar.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Det kanske bara jag som tycker att så länge guiden är aktuell så ska bilderna ligga kvar.

Aktuell för mig iaf. Var påväg att genomföra denna guide.

Visa signatur

Celeron 400@450(wow!) OS: Gentoo Linux.

Permalänk

Tycker bilderna borde va kvar lätt å gö fel annars ju soft påhhit me

Visa signatur

(\^/) Roughnecks aEgEr =)
(Ò_ó)
(''')(''')