Permalänk

CPU Utan Kraft

Tjo på er grabbar
Jag har ett litet problem, eller ja problen hehe
Jo det är så att den 03-03-03 köpte jag en Xp1700+ från JME.
Fick hem den stoppade i den och allt var frid och fröjd.
Men igår när jag skulle starta datorn så kommer bara startupen halvvägs ( Har Win2k )
Startade om och testade igen, den hänger sej på samma ställe.
Försökte installera om, men den hänger sej alltid när den ska starta Windows.
Testade att installera med Windows Xp, samma sak där, den hänger sej.
Testade med Windows 98, och då funkade de, men allt gick segt...musiken skrapade och musen laggade.
Ringde till JME idag och sa som det var, att den har funkat kanon till igår, har aldrig plockat bort CPU-fläkten eller klockat den på något vis (Kanske skulle öppnat lite, mycket damm)
Då sa suportkillen att den har gått sönder pgr strömavbrott eller liknande, men det verkade konstigt för jag har knappt den datorn igång så ofta, och jag har inte varit med om strömavbrott så länge jag bott här.
han sa att jag skulle skicka ner den med ett kuver med 300:- i för en felundersökning ingår inte i garantin.

Jag är nu iallafall nyfiken på vad ni tror har hänt min CPU.
Min dator består av
ASUS A7V333-X
Hercules 9700Pro
Samsung 512Mb PC2700
Vulcano 9 Coolmod
Q-tec 450W Nätagg
WD 40Gb och 2st WD 60Gb.

Vore mycket tacksam för lite komentarer och tips

MVH // Peter

Permalänk
Medlem

Prova cpu + minne i en dator du vet fungerar. Och prova att installera operativsystem på en hårddisk du är helt säker på fungerar. Trial and error är det som gäller för att du ska vara säker på vad som är trasigt.

Permalänk
Medlem

kommer starupen halvvägs kan det väl inte vara cpun som är trasig eller? funkade ju i win 98. snarare hårddisken. testa en annan. du har ju flera ser jag:)

kolla även om fsb m.m. står rätt i bios, du kan ju också testa att köra sandra och kolla vad du får på minnen och cpu.

Visa signatur

Athlon 64 x2 - 2gb crucial ballistix - abit kn9 ultra - 1tb sata