Permalänk
Medlem

8RDA3+ eller NF7-S

Valet står mellan dessa kort! NF7-S´et, som verkar vara bäst när det väl fungerar eller Epox´et som jag inte hört så mycket om..

Vet att många kommer säga Abit, men jag vill gärna höra mer om Epox´et innan jag bestämmer mig!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Re: 8RDA3+ eller NF7-S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Valet står mellan dessa kort! NF7-S´et, som verkar vara bäst när det väl fungerar eller Epox´et som jag inte hört så mycket om..

Vet att många kommer säga Abit, men jag vill gärna höra mer om Epox´et innan jag bestämmer mig!

Har haft båda korten och kör nu på ett 8RDA3+. Båda korten är bra kort så du blir nog nöjd med vilket av dom du nu än väljer.

Abit ägare brukar säga att du ska ta det pga Soundstorm t.ex. men jag tycker Epox ljud låter riktigt bra det också.

Största fördelen med Epox som jag kan komma på är väl 2.0Vdd som standard i BIOS och att dom faktiskt skickar med både SATA kablar (gör många) men också 2st runda IDE sladdar, riktigt bra faktiskt.

Spelar nog ingen roll vilket du tar, men skulle du välja NF7-S så skulle jag nog rekommendera att köpa det lokalt OM det nu skulle gå sönder. Förhoppningsvis så gör det inte det, säger bara om eftersom risken enligt mig är större än på andra tillverkare just nu.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Det var ungefär den information jag sökte! Är nog mer inne på ett Epox nu, hade tänkte beställa från db och orkar inte med strul med ett Abit!

Det där med ljudet spelar ingen roll, har redan ljudkort så!

En sak jag undrar med minnen! Stöder nåt av kortet pc3500 eller pc3700 minnen ?

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mUpp
Det var ungefär den information jag sökte! Är nog mer inne på ett Epox nu, hade tänkte beställa från db och orkar inte med strul med ett Abit!

Det där med ljudet spelar ingen roll, har redan ljudkort så!

En sak jag undrar med minnen! Stöder nåt av kortet pc3500 eller pc3700 minnen ?

Du kan köra PC4000 minnen om du vill, alla minnena är ju bakåtkompatibla så

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag satt i samma situation för ett par månader sedan och det slutade med ett Epox 8RDA3+

Hittills nöjd förutom en del strul med instabil Vcore (orkar inte felsöka, lättare att dra på lite extra). Ljudet är vad jag kan höra bättre än SB live 1024. Har dock bara testat med vanligt stereoljud och inte nåt surround ännu.

Det följer med en hel del grejer med kortet, idekablar (runda), s-ata kablar, s-ata strömadapter, floppykabel och lite kontakter och annat skrot.

Att det inte sitter nån fläkt på NB är bra, rent runt socketen och i övrigt genomtänkt design.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Jag satt i samma situation för ett par månader sedan och det slutade med ett Epox 8RDA3+

Hittills nöjd förutom en del strul med instabil Vcore (orkar inte felsöka, lättare att dra på lite extra). Ljudet är vad jag kan höra bättre än SB live 1024. Har dock bara testat med vanligt stereoljud och inte nåt surround ännu.

Det följer med en hel del grejer med kortet, idekablar (runda), s-ata kablar, s-ata strömadapter, floppykabel och lite kontakter och annat skrot.

Att det inte sitter nån fläkt på NB är bra, rent runt socketen och i övrigt genomtänkt design.

Märkte att NB & SB inte blir lika varma som på NF7-S så passiv kylning räcker faktiskt långt.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Nu har jag bestämt mig, Epox får det bli!

Finns ju på komplett för 1004:-, medans det kostar 1279:- på datorbutiken!

Ska försöka knåpa ihop en temporär spelburk

Antec sonata lutar det också åt, endast för 380 watts nätagget! Annars skulle jag hellre vilja ha ett compucase!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har inte testat ljudet på mitt 8RDA3+ faktiskt...kör med Live kortet

men jag var i exakt samma situation som du. och jag valde Epox för just de 2v för att jag nu har igång mitt vattensystem och ska testa klocka denna fina lilla DLT3C. Sen att jag även skulle köpa just runda IDE kablar var ju ett stort + då dom följer med till moderkortet!

Visa signatur

[size="1"]AMD AthlonXP 1700+ ¤ Epox 8RDA3+ ¤ 2x256 Crosair XMS3200 ¤ HIS 9700np ¤ SB Live! 5.1 ¤ 20" Eizo FlexScan T622-T
Maxtor 40gb + 20gb ¤ Windows XP pro ¤ DirectX 9.0b ¤ Catalyst 3.6 ¤ 3Dmark: 2001: 15316p - 2003: 5265p ¤ Bilder
CPU: 166*12,5=2088MHz @ 1,8v ¤ GFX: 346/326 ¤ MEM: 11-3-3-2 ¤ H2O: Swiftech MCW462-UH - Sicce Nova - bil radiator[/size]