Permalänk
Medlem

Sony´s nya digitalkamera

Tänkte köpa en digitalkamera till jul. Lite sugen på denna.

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/f828.html

Nån som vet nån bra japansk sida med engelsk text också för att titta på priser? En kompis ska dit vid jul så jag tänkte låta honom köpa kamera för det ska vara billigare där.

Permalänk
Medlem

Den verkar mycket trevlig
F2.0-2.8 är imponerande. Speciellt 2.8 vid 200mm.

Men har den verkligen inte mindre slutare än 8.0?
Upp till 20 hade inte skadat.

Sonys lilla sensor lär även ge sämre djup-oskärpa vid porträttfotografering. Lite trist.

Jag ser verkligen fram emot ett utförligt test med bilder.

Jag funderar själv på en sådan här, alt. en 300D eller 10D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelector
Den verkar mycket trevlig
F2.0-2.8 är imponerande. Speciellt 2.8 vid 200mm.

Men har den verkligen inte mindre slutare än 8.0?
Upp till 20 hade inte skadat.

Sonys lilla sensor lär även ge sämre djup-oskärpa vid porträttfotografering. Lite trist.

Jag ser verkligen fram emot ett utförligt test med bilder.

Jag funderar själv på en sådan här, alt. en 300D eller 10D.

Digitalkameror med den storleken på CCD har sällan mindre slutare än 8 - 9. Det finns inget behov då skärpedjupet har nått max vid f8 - 9. Det motsvarar ~ f22 på en 35mm kamera.

Liten och liten, samtliga kameror i den klassen har samma storlek på sensorn. Kort skärpedjup får man fixa med längre brännvidd. Det som däremot är lite trist med sensorn är att den har 8 MPX. Redan vid 5 MPX på samma storlek så är bruset ett problem, så det ska bli intressant att se dom första testerna och se om Sony hittat på något mirakel.

Canons 300D är onekligen intressant. Större sensor -> mindre skärpedjup + mindre brus

Permalänk
Medlem

Jo man kan bara hoppas på att bruset är acceptabelt hela vägen upp till ISO800, men det är nog att be om för mycket

Liten bländare kan väl vara bra även för annat än skärpedjup? Man vill kanske exprimentera med långa slutartider i starkt ljus t.ex.

10D har 36 bits färg har jag för mig. Vad har Sonyn?

Permalänk
Medlem

Det är sant att en mindre bländare kan vara bra om man vill förlänga slutartiden. Men det är så att objektiven blir oskarpare ju mindre bländaren är, efter ett visst värde. Vid störst bländare (minsta siffra) så är objektivet 'oskarpt', miskar man bländaren så blir objektivet skarpare för varje steg till en punkt då öppningen blir för liten. Då börjar det lilla hålet att agera som hålet i en hålkamera och störa den övriga optiken. Eftersom f-nummret är förhållandet mellan brännvidden och bländaröppningens diameter så blir ju hålet mindre på digitalkameror med liten sensor vid samma f-nummer. Alltså så kommer det största bländarnummer innan det blir för oskarpt att vara mindre än för en 35mm kamera.

De bilder jag sett från 300D så ger den ungefär samma brusnivå vid ISO1600 som 5MPX-kamerorna ger vid ISO200.

Sony 828 har 14 bitar/kanal. vilket skulle ge 42 bitarsfärg. Men nu har dom ju en annan sensor med 4 färger R G B E så det kanske blir 56 bits färg ??