Permalänk
Medlem

Varför itne 400MHz... ?

Desperationen och depressionen kommer sakta krypande i höstmörket, suck.
Jag har ett problem, hör och häpna, och jag tänkte att någon här kanske kunde
sprida lite ljus över det hela.

Har precis köpt ny CPU, RAM-minnen och moderbord med följade specifikationer.
- AMD Athlon XP 3200+ 400mhz
- TwinMOS 512mb PC3200 DDR 400mhz, två stycken
- ASUS A7N8X-X (http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7N8X-X&langs=01)

Övrigt:
- GeForce 4 ti4600
- SB Live! 5.1
- Western Digital Caviar, 2 diskar (vet att dom kan strula med nForce2 chippet men jag tror inte det är problemet i detta fall?)

Problemet är att det inte går köra detta system i 400mhz, eller det går i ungefär 7 sekunder (snittiden innan den rebootar slumpmässigt).

Det bästa jag lyckats få ut ur systemet är att köra CPU'n som XP2500+ (~1800mhz) och minnet i 334mhz, vilket funkar men är en bit från full potential.
Har uppdaterat bios på moderbordet, därav gick det köra i 334mhz.

Har rotat runt i bios flera gånger och följt instruktioner och råd, kan dock fortfarande vara den mänskliga faktorn som ställer till det men jag tror inte det.

Under uppstart står det något om att minnet körs i Singel Channel mode eller liknande, har det något med detta att göra?

Om man kollar på dom olika komponenternas specifikationer, moderbord-cpu-minne, så har iaf jag dragit slutsatsen att det _borde_ funka att köra dessa grejor tillsammans och dessutom i 400mhz.

Suck, vad f_n är fel?

Tack på förhand / B

Permalänk
Medlem

du har helt rätt, det borde gå, men det gör det tyvärr inte alltid ändå :/

testa att ge minnena 2.77v, twinmos:arna är ju gjorda för det

Permalänk
Medlem

moderkortet stöder inte 400fsb om jag inte har fel,,, kanske inte är så överklockar vänligt?

Permalänk
Medlem

Redcheat: Moderkortet stöder visst 400 Mhz FSB, kolla själv på deras sida.

Ontopic: Annars vet jag inte vad som kan vara fel.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Har du kollat att minnena sitter i rätt slots så att du får dual-channel. (Tror ändå det inte ska spela någon roll).

Har du kollat att dina minnes-chip stöds av Asus. Det står på hemsidan vilka Asus garanterar stöd till. Minnen får inte heller ha mer än 8 chip/sida.

Permalänk
Medlem

A7N8X-X har inte dual channel så det spelar ingen roll hur han sätter minnena.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Hmm så dual channel spelar ingen roll, det ska ändå spinna på finfint i 400mhz?

Minnesmodulerna har, mig veteligen, 8 chip på varje sida, men jag ska kolla upp det närmare
när jag kommer hem men jag tror den biten är lugn.

Det skulle va antalet volt då som kanske kan vara något, tror minnet går på 2.6V nu. Känns
lite som att gripa efter halmstrån men det kanske är såna små skitgrejer som avgör i slutändan...

Tack för era inlägg, kommer ni på något annat så posta

Permalänk

hej jag tror du måste ställa om en bygel på moderkortet för att få 400mhz
kolla i manualen hur bygeln ska stå
hoppas det hjälpte

Edit: fatta kanske fel
du har redan prova 200fsb men det var inte stabilt?
en sak jag hadde fel med var när jag skaffa 2*512Mb minnen funka inte när jag hadde dom i slot 1 o 2 men 1 o 3 funka det (har dock inte samma mobo som dig)

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9550@3.4Ghz | Gigabyte p35 ds3 | 4GB A-Data | Nvidia GTX 460 1GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speedghost
hej jag tror du måste ställa om en bygel på moderkortet för att få 400mhz
kolla i manualen hur bygeln ska stå
hoppas det hjälpte

Edit: fatta kanske fel
du har redan prova 200fsb men det var inte stabilt?
en sak jag hadde fel med var när jag skaffa 2*512Mb minnen funka inte när jag hadde dom i slot 1 o 2 men 1 o 3 funka det (har dock inte samma mobo som dig)

Moderbordet är jumprat default att köra med stöd för 266/333/400 mhz fsb, så det är kollat. Däremot går det ju alltid testa och se om det blir någon skillnad på att byta slots för modulerna

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid testa jumpra till 400mhz only, testa även att bara köra med ena minnet och se!

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Du sa att du bara kommer upp i 1800+, vilket antingen KAN innebära att du monterat CPU-kylaren fel, eller att nätagget (effekt o modell?) inte pallar.

Sedan antar jag att du formaterat systempartitionen när du bytte moderkort.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem

- Har provat mata minnena med 2.7V, blev inge bättre av det.
- Har testat att bara köra ett minne, ingen skillnad.
- Har testat sätta minnena i socket 1 och 3, ingen skillnad.
- Systempartitionen är formaterad och 'reninstallerad'.
- Nätagget är på 300W och sprillans nytt.
- Processorn ligger på cirkus 52 grader så det borde inte va problemet.

Nån som vet vad man får för symptom om det är Western Digital hdd's som krånglar med nForce2 chippet?

Permalänk
Medlem

hmm, jag har likadana minnen.. mina står på 200mhz(?) -> ddr = dual channel = 400mhz? eller hur drar jag upp minnena mer annars?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vision
hmm, jag har likadana minnen.. mina står på 200mhz(?) -> ddr = dual channel = 400mhz? eller hur drar jag upp minnena mer annars?

Eh, DDR betyder INTE Dual channel utan Double Data Rate. Dual channel är nåt annat.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banny
- Nätagget är på 300W och sprillans nytt.

Jag är ganska säker på att det nätagget. 300watt kommer du inte långt med. Inte med flera diskar och sånt grafikkort.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Jag är ganska säker på att det nätagget. 300watt kommer du inte långt med. Inte med flera diskar och sånt grafikkort.

Aha... frågor:

1. Hur mycket juice i nätagget måste man ha egentligen för mitt system, 2 diskar, 2 cd/dvd-rom, gf4, amd 3200+ osv... ja se ovan?

2. Hur många volt bör man köra minne och cpu på? Någon sa att TwinMOS minnena går/ska köras i 2.7V. Just nu tror jag dom är inställda på 2.6V, och CPU'n får 1.850V. Är det korrekt eller ska dom ha mer? (Testade att ge minnena 2.7V men det hjälpte inte stabiliteten ett dugg)

3. I BIOS så ställer man ju in vad minne och cpu ska ha, men eftersom jag inte rört dom inställningarna utan kört som jag skrev ovan så... blir det ändå för lite ström? Som jag fattat det måste instabiliteten bero på minne och cpu, men såvida dom inte får nog med ström så öhh... borde det inte räcka och bli över för övriga komponenter då?

4. Fortfarande ingen som vet vad man ska hålla utkik efter för beteende när Western Digital diskarna strular med nForce2 chippet? Jag vill kunna eliminera dom som en strulfaktor

Tack än en gång för alla idéer och hjälp

/B

Permalänk
Medlem

Om du har en kompis som har ett bättre nätagg så låna det och se om det blir bättre. Det beror inte bara på märkeseffekten utan minst lika mycket på kvalitén på nätagget. Många tillverkare anger effekten till vad nätdelen max kan ge under en kort tid, när dom borde ange kontinuerlig max effekt. Codegen och Qtech är nätdelar många haft problem med.

Vad gäller temperaturen på CPU:n så beror den mycket på hur moderkortet räknar, och bästa sättet att veta om tempen ej är för hög är att man utan problem kan stressköra datorn under lång tid.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
A7N8X-X har inte dual channel så det spelar ingen roll hur han sätter minnena.

N-force 2 chipset är det på mobot= dual

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk

Men inte på A7N8X-X!!!

Permalänk
Medlem

Finns som sagt ett antal olika versioner av nforce2.
Nforce2 400 som finns på A7N8X-X = UTAN dual ddr
Nforce2 ULTRA 400 som finns på A7N8X = MED dual ddr
Nforce2 som finns på A7N8X Deluxe = MED dual ddr

A7N8X-X är en budget version av A7N8X och saknar vissa funktioner.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Aha... frågor:

1. Hur mycket juice i nätagget måste man ha egentligen för mitt system, 2 diskar, 2 cd/dvd-rom, gf4, amd 3200+ osv... ja se ovan?

2. Hur många volt bör man köra minne och cpu på? Någon sa att TwinMOS minnena går/ska köras i 2.7V. Just nu tror jag dom är inställda på 2.6V, och CPU'n får 1.850V. Är det korrekt eller ska dom ha mer? (Testade att ge minnena 2.7V men det hjälpte inte stabiliteten ett dugg)

3. I BIOS så ställer man ju in vad minne och cpu ska ha, men eftersom jag inte rört dom inställningarna utan kört som jag skrev ovan så... blir det ändå för lite ström? Som jag fattat det måste instabiliteten bero på minne och cpu, men såvida dom inte får nog med ström så öhh... borde det inte räcka och bli över för övriga komponenter då?

4. Fortfarande ingen som vet vad man ska hålla utkik efter för beteende när Western Digital diskarna strular med nForce2 chippet? Jag vill kunna eliminera dom som en strulfaktor

Tack än en gång för alla idéer och hjälp

/B

1. Satsa på ett 400watts agg så har du lite övers.

2-3. Ska cpu:n verkligen matas med 1.85volt. Det blir ca 90watt bara där. Är det inte 1.65volt standard på Barton?!?

4. Vet ej hur problemet yttrar sig. Prova googla...

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Äh,300 watt skall väll räcka har provkört mitt system på ett 235w agg och det funkade helt stabilt.....
Tippar att felet ligger i kylaren eller minnes timing...(Berton skall väll ha 1,65 volt.Så sänk volten. annars blir den nog för varm)
Btw..skall inte Twin mosarna ha 2,8 volt?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

det moderkortet du har stödjer inte dual DDR. har köpt samma moderkort som du, trodde jag skulle få dualDDR, men icket.

Permalänk

Re: Varför itne 400MHz... ?

Citat:

Desperationen och depressionen kommer sakta krypande i höstmörket, suck.
Jag har ett problem, hör och häpna, och jag tänkte att någon här kanske kunde
sprida lite ljus över det hela.

Har precis köpt ny CPU, RAM-minnen och moderbord med följade specifikationer.
- AMD Athlon XP 3200+ 400mhz
- TwinMOS 512mb PC3200 DDR 400mhz, två stycken
- ASUS A7N8X-X (http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7N8X-X&langs=01)

Övrigt:
- GeForce 4 ti4600
- SB Live! 5.1
- Western Digital Caviar, 2 diskar (vet att dom kan strula med nForce2 chippet men jag tror inte det är problemet i detta fall?)

Problemet är att det inte går köra detta system i 400mhz, eller det går i ungefär 7 sekunder (snittiden innan den rebootar slumpmässigt).

Det bästa jag lyckats få ut ur systemet är att köra CPU'n som XP2500+ (~1800mhz) och minnet i 334mhz, vilket funkar men är en bit från full potential.
Har uppdaterat bios på moderbordet, därav gick det köra i 334mhz.

Har rotat runt i bios flera gånger och följt instruktioner och råd, kan dock fortfarande vara den mänskliga faktorn som ställer till det men jag tror inte det.

Under uppstart står det något om att minnet körs i Singel Channel mode eller liknande, har det något med detta att göra?

Om man kollar på dom olika komponenternas specifikationer, moderbord-cpu-minne, så har iaf jag dragit slutsatsen att det _borde_ funka att köra dessa grejor tillsammans och dessutom i 400mhz.

Suck, vad f_n är fel?

Tack på förhand / B

vad kör du för multi, vCore? timings?
kör minnena på slot 1 och 3, för dual ddr oftast.
sen undrar jag vad du har för kylning, klarar dina grejer att överklocka utan att de blir för varma ?¿
testa 11x200, vCore 1.9, timings 11-3-3-2.5 (7-3-3-2,5) 2,8v på minnena.

Visa signatur

Vapochill SE | AMD XP1700+ (AXDA1700DUT3C JIUHB) 0312wpew @ 2496MHz 217x11.5 VCore 1.93 | 11-3-3-2,5 | 2x120mm fans | 1xEnermax 550W PSU | 19" monitor | 1GB TwinMos PC3700 466MHz | Mobo Abit NF7-SV2.0 Bios 16 | Ati Radeon 9700 Pro | HD 2xWD800JB "8MbCache!" | 1xMaxtor 80gb | 1xWD2000JB "8MbCache!" | And some more...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför itne 400MHz... ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3vil·ZeKe·
vad kör du för multi, vCore? timings?
kör minnena på slot 1 och 3, för dual ddr oftast.
sen undrar jag vad du har för kylning, klarar dina grejer att överklocka utan att de blir för varma ?¿
testa 11x200, vCore 1.9, timings 11-3-3-2.5 (7-3-3-2,5) 2,8v på minnena.

finns fortfarande inge dual channel på hans moderkort.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

300W räcker längre än man tror... defenitivt till ett vanligt system.
Kör tex en av mina servrar med ett vanlig "noname" 300W och har följande i den:
XP2400+ överklockad processor.
2x512MB ram
1xSCSI 15k rpm hårddisk
3x120GB IDE
1x80GB IDE
+ diverse, 2st nätverkskort, scsi-kort, vanligt grafikkort, floppy osv.
Denna server är belastad konstant och har rullat utan problem i ungefär ett halvår.. så inte behöver man ha 400W till en vanlig burk inte, bara slöseri med pengar om man inte skall börja mata sjuka spänningar på processorer osv.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Jo, 300w räcker långt, faktisk.

Har en 2400+ @ ~2,3 (166*14)
3st diskar och lite annat smått och gott..

Visa signatur

If you fool around with a thing too much you will screw it up.

Permalänk
Medlem

Att folk inte förstår att det är från burk till burk och nätagg till nätagg. ALLA 300W nätagg klarar _INTE_ att driva en modern burk.

Ett väldigt bra exempel är min kompis som fick sin P4 förra veckan, klockade den 200Mhz och drog igång prime. Det började lukta bränt och 1min senare så var det agget dött.

Sen så behöver nätaggen inte dö, det kan bara vara så att den blir instabil, eller instabil vid en mindre klockning. Och du kan nästan säkert inte komma lika högt i klockning som med ett rejält nätagg.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

har också köpt nya grejer nyligen nästan samma moderkort som dig fast a7n8x och har också en jävla massa problem med det. köpte en 2400+ cpu men kunde inte köra den mer än som 1800+ (1,5ghz) trodde det var fel på cpu så jag lämnade tillbaks den och satte i min gamla som e en 1,4ghz och då ville det satans moderkortet köra den på 1050ghz. testade att sätta manuellt så den skulle köra den på 1,4 men det gick inte lyckas bara köra den i 1,3.

och nu efter jag läst detta så börjar jag fan undra va det e för satans skit moderkort asså.

fler som har problem med det?

edit: lyckas köra den gamla cpu i 1,4 nu glömde ändra fsb till 266
(inte bra mecka med dator när man e arg
men lyckades endå aldrig köra 2400 i sin rätta hastighet