Muskampen 2025 är igång! Följ kampen här -

Hitachi CML174SXW 17" TFT Ivory

Permalänk
Medlem

Hitachi CML174SXW 17" TFT Ivory

vad tror ni om denna skärm?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HITCML174SXW

har hört mycket om att det är problem med FPS spel och liknande med TFT skärmar... stämmer detta?

om inte denna skärm, vad ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Jag tror att man ska undvika 16 ms skärmar i dagsläget, bättre med 20. Sen är det bra att satsa på en skärm med DVI. Hyundai Q17 är en skärm med dessa egenskaper. Jag har själv den skärmen och är mycket nöjd.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

jag trodde det var bättre med lägre responstid?
vad är det för fel på 16ms?

är DVI mycket bättre? klarar de flesta grafikkorten de?

Permalänk
Medlem

DVI ska vara rätt mkt bättre. Enligt polaren som jobbar på en återförsäljarfirma som bla säljer Hyundai var det stor skillnad på VGA och DVI när han testade hemma på sin Hyundai Q17.Kolla om du har en rektangulär vit kontakt på grafikkortet isf har du DVI.
nevada: Varför ska man undvikaskärmar med 16ms responstid ? ju snabbare desto bättre väl?

Kan tillägga att jag idag köpte tidningen "PC för alla" (nr 8 oktober 2003) där dom testade 10 st 17" TFT och då blev Hyundai Q17 bäst i test och den fick fullt på alla 5 deltest. Köpt tidningen å läs testet innan du bestämmer dig. Var sugen på att byta ut min sunkiga noname 17"CRT mot en Hyundai Q17 innan å blir inte mindre sugen efter testet

/Magnus

Permalänk
Medlem

Jag älskar min skärm (se sign) och är mer än nöjd, verkligen ett bra köp. Rekommenderar starkt, har haft skärmen i snart över en månad och inga problem har kommit, kör även DVI.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Vilken Q17 är det ni menar? Det finns ju en del modeller på den modellen

Permalänk
Medlem

Mjo men det är väl samma skärm i grunden men nån har USB tjosan i foten å så.
Q17AS HYUNDAI TFT 17 VESA 20MS 500:1 HGT SILVER
Q17S HYUNDAI TFT 17 VESA 20MS 500:1 HGT USB SILVER
kanske finns flera modeller

/Magnus

Permalänk
Medlem

De skärmar som har 16ms bygger alla på samma panel(AU Optronics). Det har påpekats att de har fuskat när de säger att det är en 16ms skärm då det inte är alla färger går att få fram på 16ms, utan då tar den först en närliggande färg och sedan letar den upp den exakta färgen och bytar ut den 16ms efter det.

Jag kan rekommendera Hyundai Q17S. Fast då ska man köra DVI för jag har hört rätt så mycket om att den inte ska vara någon höjdare med den analoga versionen.

Finns tre olika versioner som jag känner till. Q17A, Q17AS och Q17S. A står för att den endast är analog, och S står för att den är silvrig.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att Hitachi skärmen var med i tidningstestet oxå men den hette B på slutet mao Hitachi CML174SXWB.

Lite dåligt i testet av hundai skärmen att inte skriva ut exakt vilken modell dom testade. Dom gav nämligen plus i kanten typ för att skärmen hade DVI och USB vilket inte alla versioner av skärmen har. Iofs svårt för dom att kolla kanske när dom testar 10 st skärmar. Står oxå att skrämen har 16ms responstid men det har den väl inte? antagligen skrivfel men ska maila dom å klaga lite=) dom har redan fått mail av mig i dag om önskemål av test på 19" tft bla Hansol H950 som kostar ca 6000kr.
men i testet står det att skärmen har usbhub och ljudkontakter i foten samt DVI då rär det asså Q17S dom testat mao den modellen du beav har?

/Magnus

Permalänk
Medlem

Annars finns ju LG L1710S som jag har hört en hel del positiva saker om!
på datorbutiken: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HITCML174SXW

20ms...

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

gurkburk: den är 16ms
Den skärmen är oxå testad i tidningen kom 2a i testet
den har dock inte DVI eller högtalare mm samt att det står att den inte går att justera fysiskt utan bara vinkla.

/magnus

Permalänk
Medlem

viewsonic vp171b är mycket bra..ser inte hur 16ms kan vara dåligt, funkar perfekt i spel och film etc..

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair rm1000x - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiZZaMaN
men i testet står det att skärmen har usbhub och ljudkontakter i foten samt DVI då rär det asså Q17S dom testat mao den modellen du beav har?

Kom på att S stod för att den var silvrig, fast enligt Hyundai sida så står det att usbhub och ljudkontakter är ett tillval, så jag vet inte hur det med den saken. Men Q17S har både DVI och usbhub/ljudkontakter.

Permalänk

http://www6.tomshardware.com/display/20030626/lcd-05.html

här finns det en förklaring till varför man ska undvika de 16ms-skärmar som hitachi lanserade för ett halvår sedan. Däremot vet jag inte om samma sak gäller för LG's nya 16ms-platta. Någon?

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk

Har själv en Hitachi 174 som jag är mycket nöjd med!
Första halvtimmen av spelande märktes en svag ghosting men nu lägger jag inte ens märke till den.
Så svaret på din fråga är att det går UTMÄRKT att spela på den och bilden i windows är kanon även den.
Jag använder dvi och har inte provat att köra analogt så hur den uppträder då kan jag inte uttala mej om.

Men som sagt, så billig som denna skärm är så KÖP KÖP KÖP!

Permalänk
Medlem

LGs 1710B samma som 1710s fast med DVI. Fick hem min i torsdags och jag älskar den här skärmen, tvekar inte en sekund att rekommendera den starkt.