Permalänk

Ännu ett "boot-mysterium"!!??

Satte ihop datorn igår och skulle köra igång den....STENDÖD!

Sånär som på att lampan som indikerar ström och även hdd-lampan lyser konstant och alla fläktar går igång händer det ingenting..:(
Inget "pip", ingen bild, inget felmeddelande. Skärmen reagerar inte ens på att datorn sätts på.

Har provat annat graffe,
bytt plats på minnena, provat ett och provat med inget,
Kortare stund (upp till 1 timme) "reset Cmos", med och utan batteri...
Kort och gott allt jag kunnat hitta av förslag på nätet.
Kör en till Cmos nu utan batteri i typ 24 timmar.

Någon som har något annat förslag?
Är det tex värt att prova och flasha bios via CD-rom eller vad?
Om det är någon som har några tips förutom de ovanstånende skulle jag vara omåttligt tacksam!!!
MVH
Rikard

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk

tuff luck

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk

Låter som processorn. Kolla att kylningen sitter klokt.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

inte satt nån av sladdarna till dioderna och power fel?

så att det blir som en enda stor omstart...

Visa signatur
Permalänk

Kom hem igår och provade igen, fortfarande stendöd:mad:

Citat:

Låter som processorn. Kolla att kylningen sitter klokt.

Ok, det har jag inte kontrollerat sen jag monterade den så det kan ju va en idé.
Fast det skulle va lite underligt om detta va felet, kylarn går ju liksom inte att montera på annat sätt än ett och så har jag gjort....hmmm?

Citat:

inte satt nån av sladdarna till dioderna och power fel? så att det blir som en enda stor omstart...

Om de inte tryckt fel i manualen så sitter de rätt.

Känner en tekniker som jobbar med sånt här så han får väl kolla och se vad som är fel innan jag börjar skicka tillbaka prylar.
Jobbigt att behöva vänta bara....Tack för era tips iaf:)!!!!

MVH

Rikard

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk

vilket moderkort kör du på?? för om det är abits nf7-s v2.0 så behöver du båda strömkablarna till moderkortet och sen kolla så att du har satt "fsb pin" rätt...

Visa signatur

aye tjena....telia kostar mer men dom kan fan inte vara sämre än spray iaf

Permalänk

Det är ett Chaintech 7njl1 Apogee.

"FSB-pin" sitter på 133-166 default så det borde inte vara det heller.
Har provat att starta den på 100 oxå men det gör ingen skillnad.

Ska kolla nätagget oxå och se om det ger spänning...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har samma problem... skulle gärna veta hur du löste det... om du löste det..

Permalänk
Medlem

Min polar fick samma problem på sitt nya moderkort , prolle , minnen

Visa signatur

"Cothax tells you : OK... sleep... try some. You type like either a drunk, or someone without sleep for the last few weeks. "

Permalänk
SpelClockers

min dator blir så ibland!

Btw har osso NF7-S

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem

nån som har en lösning då?

Permalänk
Medlem

Har haft samma fel och då berodde det på att processorn var trasig.
Om möjligt, testa processorn i ett annat moderkort så ser du om det är den det är fel på.

Visa signatur

[b](..O'-')...O * \(x_X)/[/b]

Permalänk
Medlem

Ryck ur IDE / floppy kabeln o se om den startar upp. Vissa moderkort är helt döda om IDEn är felvänd....

Visa signatur

AthlonXP3000+/ASrock K7S8X/512Mb PC2700/80Gb HDD/ATI 9600XT/Antec SLK3700-BQE
Duron 1600/Asus A7VX-X/256Mb PC3200/120Gb HDD/ATI 7000/Q-TEC L-DT

Permalänk

Kollat processorn om den är okej? om du har testat det [Sgt Bach] skrev med att ta ut alla kablar, + alla kort förutom grafikkortet och minnet och den går inte igång kan det bero antingen på att nätdelen är lite skadad eller så har processorn fått så mycket smäll att den inte orkar resa på sig mer.. ta och testa med en annan processor och/eller nätdel för att utesluta vissa hårdvarufel så att du hittar den delen som är kass.

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk

Tack för alla fina förslag:)
Jag har provat alla utom att byta nätagg(fast det är det minst troliga just nu), moderkort eller processor. Nu har jag tyvärr inga fler processorer liggandes på hög här hemma, inte heller någon annan dator jag kan prova den processorn jag har i.
Förhoppningsvis får jag tillgång till allt senast nästa helg och då kan jag nog också lokalisera felet så man åtminstone vet vad man ska skicka tillbaka.
Om det visar sig att det inte är fel på något utan att jag har klantat mig på något sätt så kommer jag att meddela detta oxå;)
MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, då skickade jag tillbaks moderkort, minne och processor. Fick svar att det var fel på moderkortet, sen nästa gång jag hade satt ihop allt hände samma sak, då blev jag arg och tryckte som fan på ram-minnet och kände hur det åkte ner ungerfär 1/10mm till i minnesplatsen. Sen funkade datorn.

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova att bygga ihop allt utanför chassit och se om det fungerar bättre då.

Permalänk
Inaktiv

Kan säga att jag haft samma problem.. Då var det processorkärnan som var trasig..

Samma dag hände det samma sak för en kompis, då var det hans nätaggregat som var trasigt, så testa med ett annat nätagg.

Permalänk
Medlem

Har för närvarande samma problem med 2 datorer, och det är inkompatibilitet mellan moderkortet och grafikkortet.

MB: aopens nforce2 Ultra 400 mobo. (minns ej modellbeteckning, säljes på datorbutiken.se)
Grafikkort: Ett Club3D 9200 och ett Excalibur 9600 Pro.

Båda grafikkorten fungerar i andra datorer, och båda datorerna fungerar med andra grafikkort än de med ATI-chip. Spännande.... För övrigt är det 300W nätdelar i datorerna och det är möjligt att det är dom som spökar.